New Super Mario Bros. U

New Super Mario Bros U

Gepreviewd voor WIIU door Matthew

19 July 2012 16:45 -

Dat Mario een van de bekendste personages in de gamesgeschiedenis is, hoeven we je niet meer te vertellen. Elke generatie consoles of handhelds krijgt van Nintendo een reeks games rond de springende, Italiaanse en vooral van een flinke snor voorziene loodgieter. Om de lancering van de Wii U eind dit jaar extra in de verf te zetten, komt Mario onmiddellijk naar het nieuwe platform. Wij konden reeds aan de slag met deze New Super Mario Bros U. op een Nintendo-event in Brussel.

Mario, daar kunnen we eigenlijk niet veel meer schrijven. Wie ooit een Mario-game heeft gespeeld - minstens 99 procent van de lezers - weet wat hij mag verwachten van een game als deze. New Super Mario Bros U verschilt in geen enkel opzicht van zijn voorgangers. Toch zijn er enkele concrete wijzigingen aangebracht, slechts logische gevolgen door de hardware.

HD-snor

Om te beginnen is dit de eerste ware HD-versie van Mario. Het doet ons deugd om onze zwartgesnorde Italiaan haarscherp en vloeiend over het beeld te zien huppelen. We speelden de game op een knappe 40 inch-televisie en zagen alles er netjes van af spatten, maar toen de begeleidende dame ons verwees naar de Gamepad, de nieuwe tabletachtige controller die standaard bij de Wii U geleverd zal worden, kregen we de rillingen op het lijf. Misschien lag het aan het toestel zelf die niet correct ingesteld was, maar de eerste indruk was niet positief. De helderheid lag compleet fout en het tweede scherm is niet HD. Het zag er niet slecht uit, maar het contrast tussen het HD-monitor voor ons en het kleine schermpje in onze handen was toch even wennen.

New Super Mario Bros U

New Super Mario Bros U speel je zoals de Wii-versie met maximaal vier spelers. Of eigenlijk vijf, want de Gamepad heeft een belangrijke feature meegekregen. Een vijfde toeschouwer kan via de tablet blokken laten vallen in de spelomgeving om zo zijn medespelers uit de brand te helpen. Een onbereikbare plaats is dankzij enkele goedgeplaatste stenen snel toegankelijk gemaakt. Verder is dit een Mario-game zoals je verwacht, omdat het concept tot nu toe al genoeg voorgesteld is. Vier personages lopen door 2D-omgevingen en verzamelen onderweg muntjes en power-ups. Zo gaan ze op zoek naar Bowser, die de blonde Princess Peach - veronderstellen we - alweer heeft weten te vangen.

Baby's en eekhoorns

In de sprankelende wereld van Mario zitten om de variatie hoog te houden enkele nieuwe power-ups verstopt. Zo is er het eekhoorntjespak waarmee je zonder al te veel moeite in de lucht kunt zweven en zelfs een extra boost de lucht in kunt krijgen. Daarnaast lopen er takrijke Yoshi-baby's rond die je kunt berijden om gemakkelijker op bepaalde plekken te geraken. Je kunt ze namelijk opblazen en als luchtballonnetje gebruiken.

Echt veel meer valt er voorlopig niet te vertellen over New Super Mario Bros U. De korte speelsessie omvatte slechts drie levels die er telkens speels en "typisch Mario" uitzagen. Misschien helaas voor de Wii U zelf, want een launchtitel voor een nieuwe console die niet de features van het toestel etaleert voelt wat vreemd aan. Als de Gamepad enkel gebruikt wordt als tweede scherm en om stenen uit de lucht te laten vallen, kunnen we evengoed met de Remotes spelen. Misschien heeft Nintendo nog niet alle konijnen en duiven uit zijn hoed getoverd en moeten we nog wachten op enkele interessante updates, maar gezien de korte periode dat ons nog rest, vrezen we er een beetje voor.

New Super Mario Bros U is de nieuwste telg in de reeks 2D-platformers van Nintendo. Tot vijf spelers kunnen via Remotes en een Gamepad samen trachten het einde te bereiken van de tientallen levels. Terwijl vier spelers een personage besturen, krijgt de vijfde de kans om via het touchscreen van de Gamepad stenen te laten vallen om zo zijn collega's te helpen. Ondanks de HD-kwaliteit op het televisiescherm, valt de beeldkwaliteit op de tabletachtige Gamepad zwaar tegen. Geen HD en een helderheidsprobleem zorgden voor toch een ongemakkelijk gevoel. Is dit tijdelijk? Geen idee, maar ze hebben bij Nintendo nog zes maand te gaan om dit euvel recht te zetten.

(9 votes)

Informatie over New Super Mario Bros. U

Releasedatum: 30-11-2012
Ontwikkeld door: Nintendo
Uitgegeven door: Nintendo
Genre: Action
SinglePlayer
Beschikbaar op: wiiu
Age 3+

Y@nnick. zegt op 19/07/2012 16:55   [?]

Goed om eens wat kritiek te horen op deze games, ze komen mij namelijk de strot uit en snap niet waarom ze altijd zo'n briljante scores krijgen..

Ook al is de kritiek bijna meer op de console dan op de game zelf
1.1 100% rep

Bully007 zegt op 19/07/2012 17:34   [?]

Die krijgen altijd briljante scores omdat die spellen gewoon briljant zijn!

Maar omtrent de commentaar op de gamepad benk wel akkoord, als dit zo is, moeten ze dit euvel echt nog verhelpen, want zo'n glanzend scherm is echt irritant.

En dit spel is toch geen Full HD? Toch 'slechts' 720p?
1.2 100% rep

shortwoodBE zegt op 19/07/2012 18:05   [?]

Zijn gewoon briliante games. There's more than meets the eye weet je wel.

Hopelijk lossen ze het euvel met de controller op.
1.3 100% rep

Matthew zegt op 19/07/2012 18:13   [?]

1.1 Ik zeg toch nergens Full HD?
1.4 100% rep

Olivier_Twister zegt op 19/07/2012 21:35   [?]

Rating 2 16+ 16+
@1 Ga dan andere games spelen eh... Altijd die zever commentaar en al die haat telkens naar Nintendo
1.5 100% rep

mister__ID zegt op 20/07/2012 3:39   [?]

Ik heb meer een haat tegen het feit dat games zoals Mario toegejuigd worden, maar games zoals CoD of Fifa altijd melkerij worden genoemd. Terwijl Mario aan zijn hoeveelste game zit? Lost count...
1.6 100% rep

souldoubt zegt op 20/07/2012 8:44   [?]

@1.5 Dat de New Super Mario Bros reeks melkerij is daar ben ik het volledig mee eens. Maar trek de lijn niet dor naar alle Mario's, want die hebben allemaal (behalve de NSMB reeks) andere gameplay en verschillen genoeg om geen melkerij genoemd te worden. Ik hoop dat ze dat bij Nintendo vlug inzien en dat ze ingrijpen... ik vind het enorm spijtig dat de laatstse 4 2D Mario platformers gewoon hetzelfde zijn.
1.7 100% rep

frankievic zegt op 20/07/2012 21:18   [?]

GOed gezegd 1.4 .Je weet toch dat het hier een 100pc playstation site is hier en zeker op kop staatY@nnick