Need for Speed Most Wanted (2012)

E3 2012: Need for Speed: Most Wanted

Gepreviewd voor PS3 door Wimpie

11 June 2012 9:34 -

‘Tien geweldige titels', met die woorden begon Electronic Arts dit jaar haar persconfentie. Wij waren wel eens benieuwd naar enkele van deze potentiële toppers en dus trok 9lives op de beursvloer naar de stand van EA om er aan de slag te gaan met de line-up. Eerste game die we mochten uittesten: Need for Speed: Most Wanted.

De mannen van Criterion Games hebben geen gemakkelijke taak. Sinds ze verantwoordelijk zijn voor de Need For Speed-franchise, kijken ze vooral naar het verleden om te zien waar het beter kan. Zo ontwikkelde de studio, na het geweldige Burnout Paradise, twee jaar geleden de uitermate succesvolle game Need For Speed: Hot Pursuit. Matt Webster, de executive producer bij Criterion verklapte in LA dat het al van begin af aan hun doel was om te kijken naar de oudere spellen en te zien of ze deze nog konden verbeteren. Een andere topper uit de oude doos die volgens de studio voor verbetering vatbaar was, is Need for Speed: Most Wanted. Deze game uit 2005 bracht ons naar een fictieve stad waar we aan illegale straatraces moesten deelnemen en tegelijkertijd ervoor zorgen dat de arm der wet zich niet kwam moeien. In de reboot die later dit jaar moet verschijnen, trekken we terug naar een open stad waar alles mogelijk is, en je wordt aangemoedigd om hier en daar een politiewagen van de baan te rammen.

Pareltje

Op grafisch vlak is dit ongetwijfeld de mooiste Need for Speed-game die we ooit hebben gezien. De wagens blinken als nooit tevoren en dankzij de nieuwe belichtingstechnologie zou elk klein detail van de auto er geweldig goed moeten uit zien. Als we naar de Porsche uit de demo kijken, geloven we dat graag. De grootste vernieuwing is ongetwijfeld de implementatie van het Autolog-systeem. Dit voerde Criterion in bij Hot Pursuit en het werd ineens razend populair. Deze sociale applicatie die je ingame kan raadplegen, houdt alle statistieken bij: wie springt het verst, is de snelste op elke weg of is de beste in de multiplayer? Alles wordt in realtime geupdated zodat je als speler steeds weet welke tijd je moet verslaan. Zo ga je als speler in de open stad niet alleen tegen de A.I. racen, maar wil je er automatisch ook alles aan doen om van je vriendenlijst diegene te zijn die bovenaan op nummer één van de Wanted List staat.

Porsche

9lives mocht al aan de slag gaan met dezelfde demo die ook jullie te zien kregen tijdens de persconferentie. Met een gele Porsche scheurden we veel te snel doorheen de brede straten van de fictieve stad tot de politie de achtervolging inzette. Gelukkig kan je als speler hier en daar een binnenweg nemen en wordt je ook bij races niet bij de hand gehouden. Elke weg is dus correct en een klein steegje kan wel eens het verschil betekenen tussen de eerste en tweede plaats. Wat opvallend is, is dat de studio enorm veel zaken uit Burnout Paradise heeft overgenomen. Dit was al het geval in Hot Pursuit waar de gelijkenissen met Paradise City overduidelijk waren, maar nu gaat het nog verder. Zo zijn er op regelmatige plaatsen in de spelwereld tankstations te vinden waar je jouw boostmeter kan bijvullen. Het schademodel is trouwens ook weer aanwezig en goed uitgewerkt. De mannen van Criterion zijn er namelijk heilig van overtuigd dat de wagens er op hun best uit zien als ze vol met krassen en kapotte ruiten door de wereld rijden.

Billboard crasher

In diezelfde spelwereld zijn er nog andere zaken verstopt zodat je als speler uitgedaagd wordt tot het verkennen van de wereld. Naast een aantal supercars die verstopt zitten in de spelwereld, heeft Criterion een hoop billboards in de wereld geplaatst die je kapot kan maken door stunts uit te voeren. Op deze billboards vinden we onder andere het logo van DICE, BioWare en andere spelfranchises van Electronic Arts. Nadat je deze kapot hebt gemaakt zullen ze terug verschijnen, maar dan komt het logo van Criterion Games op het reclamebord te staan. Het doel is uiteraard om zo snel mogelijk een wereld vol rode billboards te hebben en hierover te stoefen met je vrienden. Op die manier kan iedereen in iets uitblinken, in plaats van dat je in je vriendenlijst maar één persoon hebt die bovenaan de leaderboards staat omdat hij de beste racer is.

Meerspelerracespel

Naast de single player is er ook een uitgebreid multiplayerluik en ook hiermee mochten we op de beursvloer al aan de slag gaan. Criterion weet erg goed dat games pas succesvol worden als je ze met vrienden kan spelen, vandaar dat ook Autolog weer erg belangrijk wordt. In de multiplayer is het de bedoeling dat alle spelers in dezelfde open wereld naar een bepaald punt racen vanwaar de race kan starten. Pas als iedereen is aangekomen, wordt de volgende opdracht duidelijk en dat kan vanalles zijn: een simpele race met checkpoints, coolste stunts uitvoeren of zien wie het snelst voorbij een bepaald punt kan geraken. Bij de twee laatste wordt het wel gevaarlijker want van zodra je door iemand van de baan geramd wordt, ben je gediskwalificeerd. Na elke race is het overigens ook nog mogelijk om de andere spelers te pesten: wanneer je voorbij de finishlijn bent kan je rechtsomkeren en de andere racers frontaal rammen. Hierdoor verliezen ze kostbare tijd en heb jij meer voorsprong op de rest.

Het is duidelijk dat Criterion veel werk in deze Need for Speed gestoken heeft en gezien de games die ze reeds op hun palmares hebben staan, kan deze nieuwe racetitel haast niet falen. Een definitief oordeel kunnen we echter pas in oktober vellen wanneer het spel in de rekken ligt.

(24 votes)

Informatie over Need for Speed Most Wanted (2012)

Releasedatum: 02-11-2012
Ontwikkeld door: Criterion Studios
Uitgegeven door: Electronic Arts
Genre: Racing
Beschikbaar op: pc x360 ps3 wiiu psv
Age 7+

Michster zegt op 11/06/2012 10:15   [?]

Rating 3 16+ 16+
Ik hoop dat ze snel met info over de SP afkomen. Persoonlijk verkies ik het wanneer ik moet beginnen met een newb-auto gelijk een 306 en pas na zoveel races hem mag/kan inruilen voor een TT of een porsche.

playforfun91 zegt op 11/06/2012 10:18   [?]

Lang geleden dat ik zo uit gekeken heb naar NFS!

Siana zegt op 11/06/2012 10:25   [?]

Is er eigenlijk een schademodel of niet? Tzou wel eens tof zijn!
3.1 100% rep

Wimpie zegt op 11/06/2012 11:48   [?]

Er is een schademodel dat gelijkaardig is aan dat van Burnout Paradise... Slowmo plus brokstukken die naar alle kanten vliegen!

Sheldon Cooper zegt op 11/06/2012 10:26   [?]

Rating 3 16+ 16+
Wel stom dat er geen échte Most Wanted-list meer is. Lijkt me meer op Burnout Paradise 2
4.1 100% rep

JorisL zegt op 11/06/2012 11:59   [?]

Hopelijk sturen de auto's zoals NFS en niet zoals Burnout dan...

Apocalypt0 zegt op 11/06/2012 13:03   [?]

Hier kijk ik ook naar uit!

Nt_Turon zegt op 11/06/2012 16:07   [?]

is er ook iets gezegd van tunen?

The_Flurk zegt op 11/06/2012 17:53   [?]

'k Snap eigenlijk niet goed waarom ze hem Most Wanted noemen. Ik zie nergens die vette BMW M3 GTR die Most Wanted zo kenmerkte en er zijn toch een hoop NFS's waarbij je de politie moet zien te ontsnappen? Blijkbaar kunt ge ook niet tunen tot in het marginale toe. Ik hoop echt dat de gameplay snor zit, zoals de originele, want anders wordt het opnieuw een NFS flop.
7.1 100% rep

denneruiter zegt op 11/06/2012 19:23   [?]

BMW M3 GTR zal aanwezig zijn staat vermeld op de NFS site. Zelfs de geschiedenis van die wagen staat er uitgebreid op