Metro: Last Light

E3 2012: Metro: Last Light

Gepreviewd voor PS3 door Wimpie

29 May 2012 17:01 -

Eind vorige week kregen jullie hier een spetterende live action trailer voorgeschoteld van Metro: Last Light. Deze opvolger van Metro 2033 brengt ons naar de ruines van een kapotgeschoten Moskou. 9lives mocht twee weken geleden op THQ's pre E3-event al eens ronddwalen in de verlaten straten van de Russische hoofdstad.

Het gaat niet goed met de mensheid in de toekomst en we zullen ons eigen doodvonnis met bloed ondertekenen als het van ontwikkelaar 4A Games afhangt. Onze handtekening plaatsen we niet zelf, maar we laten Artyom het vuile werk opknappen. Dit was de hoofdrolspeler uit Metro: 2033 en blijkbaar zit zijn werk er nog niet op want ook in Metro: Last Light volgen we zijn avonturen. Er zitten namelijk nog heel wat mysteries verborgen in de verlaten metrogangen van Moskou, geheimen die het daglicht best niet zien. Eén van deze geheimen is een wapen met ongekende krachten dat het definitieve einde van de mensheid zou kunnen betekenen als het in verkeerde handen valt. Enig nadeel is dat er tussen Artyom en het wapen honderden metrogangen zijn waarin honderden mutanten en monsters zitten die zin hebben in een flinke portie bloederig mensenvlees.

Wat straalt er door het struikgewas?

Dankzij deze monsters ligt het schrikgehalte erg hoog en de ontwikkelaar omschrijft de game dan ook graag als een survival horror avonturenspel, met de nodige first person shooter-elementen. Maar het eerste blijft het belangrijkst en dit betekent dat de sfeer goed moet zitten. Vorig jaar kregen we op E3 al een goed beeld van deze sfeer die voornamelijk tot zijn recht komt dankzij de indrukwekkende lichteffecten. De manier waarop de lichtstraal van je zaklamp een schaduw werpt op de schijnbaar verlaten gebouwen in Moskou werkt simpelweg angstaanjagend. Zelfs wanneer er geen dreiging aanwezig is, zal je toch steeds op je hoede zijn en vaak zelfs inbeelden dat je iets zag. Neem hierbij ook de indrukwekkende audio en je weet dat je deze game gewoonweg 's nachts moet spelen.

Ook wij kunnen alvast niet wachten want in Londen werden we goed warm gemaakt voor het spel. De presentatie startte met de live action trailer die jullie vorige week ook konden bekijken. Deze video toont hoe het allemaal begon: in 2013 pikt een zendamateur toevallig een dreigend signaal op. Nog voor hij iedereen kan waarschuwen, beginnen de bomalarmen in de straten van Moskou te luiden en breekt de hel los. De mensen zijn goed getraind op een dergelijke situatie en lopen onmiddellijk naar de veilige metro-ingangen. Niet iedereen haalt het echter: maar een beperkt aantal mensen wordt toegelaten tot de ondergrondse en anderen moeten een andere oplossing zoeken. Daar is jammer genoeg geen tijd voor want net nadat soldaten de deuren van de metro sluiten, begint het bommen te regenen. Een nucleaire oorlog doodt iedereen die nog op straat aanwezig is en twintig jaar later leven er nog slechts een handvol mensen in de metrogangen van Moskou. Jij, Artyom, bent zo'n overlever die in het jaar 2033 met een missie zich weer in open lucht durft te wagen.

Memorabele shooter

Deze missie is bekend: het wapen weer bemachtigen. De manier waarop ook: jezelf al schietend een weg banen door de hordes gemuteerde monsters die je pad kruisen. Na de trailer begon de ontwikkelaar in Londen het spel te spelen en meteen werd duidelijk dat het een memorabele game wordt. Daar doelt de ontwikkelaar ook op want het team wil dat spelers nog jaren na dit spel erover zullen praten. Bij 4A Games zijn ze duidelijk: Metro: Last Light draait niet rond hersenloos knallen maar elk moment moet gedenkwaardig worden. Het is misschien wel net daarom dat de uitgever onlangs besloot om het spel pas in 2013 uit te brengen zodat het team zich volop kan concentreren op de afwerking van het spel. En dat zie je ook aan de gameplay want hoewel het spel nog niet eens in alfa fase is, ziet het er toch al prachtig uit. De demo in Londen startte dit keer niet onder maar boven de grond. Het metrostation dat we in de trailer te zien kregen opent opnieuw zijn deuren en als Artyom wandelen we met een collega naar buiten. Na de nucleaire oorlog en alle miserie die in de jaren nadien volgde, is de aarde er slecht aan toe. Hevige onweerswolken hangen dag en nacht boven de stad en de enkele zonnestraal die moedig genoeg is om het wolkendek te doorbreken, werpt een angstaanjagende schijn op het landschap. De zon werd echter al snel weer weggeduwd door de wolken en de eerste regendruppels vielen neer op Artyoms masker. Dit op zich was al een waar spektakel want elke druppel komt op erg realistische wijze neer op het masker en zorgt ervoor dat het zicht beperkt wordt. Voor Artyom is dat geen probleem want regelmatig zal hij met zijn hand het vuil van zijn masker vegen.

Het masker speelt meteen ook een erg belangrijke rol voor de gameplay want hoewel de oorlog al jaren voorbij is, zijn de gevolgen nog duidelijk aanwezig. Zo is de atmosfeer haast onleefbaar geworden en is het dus geen goed plan om zonder zuurstofvoorraad naar buiten te gaan. Elke filter van een masker heeft daarom een levensduur van vijf minuten dus eens je buiten bent moet je naarstig op zoek gaan naar een nieuw filter. Dit zorgt er ook voor dat je het constante gevoel hebt dat je jezelf moet haasten en je hebt dus nooit tijd om echt te "genieten" van de omgeving. Maar dat is ook een goed ding want vanuit diezelfde omgeving wordt je constant gade geslagen door ongure wezens. In de demo kregen we er ook al enkele van te zien: op het moment dat de regen werd onderbroken door een felle bliksemschicht begonnen enkele monsters door de straten te lopen. Deze leken op gemuteerde wolven, terwijl andere monsters dan weer wat weg hadden van uit de kluiten gewassen ratten. De bliksem die deze beesten liet opschrikken zorgde ook voor een indrukwekkend schouwspel: gebouwen werden erg knap verlicht en wierpen een dreigende schaduw over het land.

Op het moment dat enkele monsters dreigden aan te vallen, dook de ontwikkelaar in een kelder van een gebouw waar enkele lijken lagen. Door er tegen te wandelen, kwamen een tiental grote spinnen eruit gekropen die uiteraard aanvielen omdat ze zich bedreigd voelden. Deze kan je als speler kapot schieten, of er gewoon op trappen en ook het heerlijke geluid van het brekende exoskelet waar pus uit spuit wordt op fantastische wijze door de speakers naar je oren gestuurd. De vliegen die bij het lijk horen, geven een extra akelig tintje aan het geluid van de vertrapte spin en wanneer enkele vliegen landen op het scherm van je zuurstofmasker, ga je als speler haast echt geloven dat je in een vernietigd Moskou aan het rondwandelen bent. We kunnen dus niet genoeg benadrukken dat de sfeer in deze titel helemaal goed zit. Op vlak van combat hebben we tijdens deze demo weinig nieuws gekregen. De eerder aangehaalde monsters zijn zowel boven als onder de grond erg slim en ze lopen langs de muren omhoog of houden vaker even afstand om je dan weer beter aan te vallen. Vermits ze ook meestal in grote getale op jacht gaan, zal het vaak een uitdaging zijn om zonder kleerscheuren weer thuis te geraken.

Maar de vraag is of je überhaupt wel thuis wil geraken want het ziet ernaar uit dat Moskou volgend jaar een droomvakantie wordt voor de horrorfanaten of de fans van het betere licht- en klankwerk.

(32 votes)

Informatie over Metro: Last Light

Releasedatum: 17-05-2013
Ontwikkeld door: 4A Games
Uitgegeven door: Deep Silver
Genre: FPS
Beschikbaar op: pc x360 ps3
Age 18+

Moonbaby zegt op 29/05/2012 17:41   [?]

JAAAAAA!

lizzardking zegt op 29/05/2012 19:51   [?]

1ste gekocht dezeweek voor 2.50€ , straks eens aan beginnen.

RainingVenom zegt op 29/05/2012 19:58   [?]

Mother of Shooters

DragoonXc zegt op 29/05/2012 20:02   [?]

heel goed spel

Wolverine__1 zegt op 29/05/2012 21:24   [?]

De eerste was super, deze lijkt een waardige opvolger in de maak te zijn

Cyberninja zegt op 30/05/2012 9:17   [?]

Dit wordt een topper!

Den Jiver zegt op 30/05/2012 9:29   [?]

De eerste was inderdaad zeer goed,de tweede ziet er in elk geval al goed uit,vele gamers willen nog wel eens een goede horror suvivor spelen,vooral na het mislukken van die laatste residentEvil-Racoon City.

Gurt11 zegt op 30/05/2012 20:38   [?]

Wauw... Die eerste toch maar eens proberen dan ^^
9 100% rep

sportacusdrugs zegt op 30/05/2012 21:24   [?]

verdomme dat is wat ik noem een goede trailer
10 100% rep

gamer505 zegt op 30/05/2012 23:09   [?]

so Fcking nice , ik kijk er al naar uit , heb de 1 met plezier 3x uitgespeeld ^^
11 100% rep

=Phoenix= zegt op 02/06/2012 21:21   [?]

de vervanger van S.T.A.L.K.E.R.
12 100% rep

Quecera zegt op 07/06/2012 19:58   [?]

De eerste na een uur uninstalled, vond het killen van die monsters maar bweh, heb er niets aan want de moeilijkheidsgraad ligt lager dan pong. Vond het jammer want de sfeer zag er zeker in orde uit, beter dan sommige games. Maar een spel die je blindelings kan uitspelen gewoon om maar uit te spelen, no thanks. Heb al genoeg games achter de rug daarvoor
13 100% rep

Tah_b00nz0r zegt op 03/08/2012 2:09   [?]

deze heb ik op gamescom 2011 al is gecheckt en zag er toen al zeer nice uit! dit jaar ga'k hem terug bekijken hopelijk eens speelbaar nu!