London 2012: The Official Video Game of the O

London 2012: The Official Video Game of the Olympic Games - hands-on

Gepreviewd voor X360 door EliasAdam

19 May 2012 18:10 -

Om de vier jaar mogen we tijdens de zomer niet alleen naar het wereldkampioenschap of Europees kampioenschap voetbal kijken, maar vinden ook de Olympische Spelen plaats. Dit jaar is London de thuisstad voor de Spelen en wees maar gerust dat er kosten noch moeite werden bespaard bij het opzetten van alles. Of ontwikkelaar SEGA hetzelfde heeft gedaan met London 2012 – The Official Video Game of the Olympic Games is nu de vraag. Wij konden alvast de Belgische driekleur in enkele disciplines gaan verdedigen tijdens een eerste speelsessie en voor de gouden medaille gaan.

In tegenstelling tot sommige andere previewversies van games die we al onder handen hebben genomen, besliste SEGA bij London 2012 – The Official Video Game of the Olympic Games nog niet alles prijs te geven. Voordeel van het maar aanbieden van enkele disciplines en mogelijkheden, is dat hetgeen we te zien krijgen, bijna volledig afgewerkt is. Helaas herinneren we ons nog goed uit andere games over de Olympische Spelen dat er telkens heel wat aan de gameplay schortte. Iets wat bij London 2012 op het eerste gezicht gelukkig totaal niet van toepassing blijkt te zijn.

London O1

Als opwarmertje kozen we eerst om de 100 meter te lopen. Tot groot ongenoegen konden we echter niet de baan op met de gebroeders Borleé, aangezien het allemaal fictieve deelnemers zijn die in de game verwerkt zitten. Voor de rest hadden we echter niet te klagen. Bij aanvang vraagt het spel je of je de tutorial wil doorlopen om te leren hoe het lopen in elkaar zit. Vroeger waren dit nogal ingewikkelde knoppenmanoeuvres, maar nu volstond het om op het juiste moment op A te drukken en te blijven rammen op dat ene knopje. Blijft je balkje mooi groen, zal het winnen vanzelf verlopen als je een goede start hebt gekend. Moest Usain Bolt in de game gezeten hebben, hij was eraan voor de moeite.

Natuurlijk hangt de moeilijkheidsgraad ook af van de instellingen. Hier kan je namelijk kiezen tussen eenvoudig, normaal en moeilijk en worden de tegenstanders beter of slechter naarmate je keuze. De gameplay blijft echter hetzelfde en doorheen alle disciplines relatief makkelijk onder de knie te krijgen. Naast de 100 meter lopen kan je ook nog wat hordes erbij nemen en volstaat het om op het juiste moment je been erover te gooien. Oefening baart kunst. voor je het weet, rijf je alle gouden medailles binnen. Moesten de Belgen hetzelfde kunnen doen op de echte Olympische Spelen, dan waren we helemaal tevreden.

Op naar de volgende discipline, waar het zwaardere werk voor ons klaarligt. Zowel het discuswerpen, verspringen en kogelstoten rekenden we in deze previewversie tot de moeilijkste die we voorgeschoteld kregen. Tijdens het discuswerpen moet je telkens op het juiste ogenblik de gegeven analoge stick in de aangeduide richting duwen om vervolgens de discus weg te werpen. Het zal je dus heel vaak overkomen dat je de schijf gewoon tegen het net zwiert omdat je net iets te vroeg of te laat was met het werpen. Bij kogelstoten geldt net hetzelfde, maar dan doet de hoek waaronder je de kogel weg moet stoten lastig. Werp je namelijk te hoog of veel te laag, mag je fluiten naar een medaille. Bij verspringen zit de moeilijkheid hem dan weer in de correcte aanloop en op het juiste moment voor de lijn te springen om zo ver mogelijk met gestrekte benen te landen in de zandbak.

London 2012 O2

Om virtueel af te koelen kan je ook het frisse water opzoeken tijdens het kajakken en gewoon tussen de paaltjes peddelen of in het zwembad duiken. Met beide sticks verzorg je de armbewegingen en deze hoef je gewoon wanneer je armen net boven water steken naar voor te duwen. Hetzelfde geldt bij de vlinderslag. Afstoten gebeurt telkens via de knop die net op het juiste moment op het scherm tevoorschijn komt. Verder zitten er nog disciplines als trampolinespringen in de game verwerkt waar je zelf de keuze hebt tussen de moeilijkheid van de uit te voeren bewegingen. Bij elke sprong moet je dan de correcte knoppen indrukken en proberen te landen.

Als laatste hebben we het gemakkelijke strandvolleybal, baanwielrennen, tafeltennis en kleiduifschieten. Vooral de laatste twee sporten zorgen nog voor enige uitdaging. Bij het tafeltennissen geven de Chinezen het niet rap op en moet je telkens het balletje met voldoende effect blijven terugslaan. Het kleiduifschieten leer je dan weer wat sneller aan. Telkens er eentje de lucht in wordt gestuurd, moet je zijn traject met de loop van je geweer proberen te volgen om vervolgens de trekker over te halen. De game helpt eventjes met focussen zodat missen minder mogelijk wordt. Hoe dan ook blijft het bij elke sport oefenen om de beste worden en met deze previewversie wist SEGA ons voor geruime tijd te amuseren.

SEGA weet met een vroege versie van London 2012 – The Official Video Game of the Olympic Games ons meteen in de correcte sfeer te plaatsen. Het spel zal meer dan 45 sporten aanbieden waarin je zelfs met België mee zal kunnen doen. Onvolledige licenties zijn wel altijd een hekelpunt in sportgames geweest, want we waren toch tevreden geweest moesten er een paar bekende sporters in gezeten hebben. Niets leukers dan over de eindmeet scheuren met een van de broertjes Borleé. Of ben je meer voor Usain Bolt te vinden?

(13 votes)

Informatie over London 2012: The Official Video Game of the O

Releasedatum: 29-06-2012