LittleBigPlanet Karting

PlayStationExperience2012: Racen met Sackboys

Gepreviewd voor PS3 door Dj Super

02 May 2012 15:00 -

Een kruisbestuiving van verschillende genres of franchises in een nieuw spel is niet meer zo geheel vreemd in de gamewereld. Aangezien de mensen van United Front Games, makers van ModNation Racers, een bijzondere voorliefde hebben voor karting en blijkbaar ook voor de wereld van LittleBigPlanet, is het geen grote verrassing dat deze studio deze twee reeksen samen brengt in LittleBigPlanet Karting. De nadruk wordt overduidelijk gelegd op het gekende motto van de Sackboys en Sackgirls: Play, Create, Share. Wij waren aanwezig in Los Angeles toen ze hun titel voorstelden tijdens de Playstation Experience Days.

Bizarre en knotsgekke kartinggames hebben altijd al een grote schare fans gehad. Of het nu is vanwege de verslavende gameplay, de grappige figuren of de razendsnelle circuits die het meestal in huis had, laten we in het midden. Met ModNationRacers kregen we alvast het gereedschap om zelf op een vlotte manier zeer leuke omlopen in elkaar te knutselen zonder daarbij met de handen in het haar te zitten vanwege veel te ingewikkelde menuutjes. Nu wilt United Front Games de wereld van LittleBigPlanet met dezelfde mentaliteit overstelpen in LittleBigPlanet Karting. Ook deze franchise is gekend vanwege zijn verslavend karakter en unieke mogelijkheden om eigen creaties te maken. De looks van LittleBigPlanet gecombineerd met de engine van ModNation Racers zou wel eens een droomhuwelijk kunnen zijn.

Iedereen gelijk voor de wet

De invloeden van de wereld van LittleBigPlanet zijn overduidelijk aanwezig, omdat alles ingedeeld is naar de standaard van deze franchise. Zo begint het avontuur van LittleBigPlanet Karting steeds in het kartonnen ruimteschip, beter gekend als the Pod, van waaruit we kiezen welke planeet we gaan bezoeken. Op deze plaats kunnen we ook onze Sackboy aankleden met alle bedenkbare kostuums die we maar kunnen verzinnen. Zijn we zelf niet zo creatief, kunnen we de immense kleerkast gaan bekijken die ongetwijfeld door de vele creatieve geesten zal worden gevuld.

Zover niet veel nieuws ten opzichte van LittleBigPlanet, moest het niet dat diezelfde werkwijze wordt doorgetrokken naar de aankleding van onze kart. Een belangrijk detail is hier dat we op geen enkele manier de specificaties van de kart kunnen beïnvloeden. Alles wat we gebruiken om de kart aan onze eigen smaak aan te passen, zal er dus niet voor zorgen dat deze sneller of wendbaarder zal zijn. Zelfs als we een ander basismodel kiezen zoals een tank, een monstertruck, een driewieler of doodgewoon een kart, zal dit geen invloed hebben. Iedereen moet strijden met gelijke wapens, maar er is een manier om hier toch een heel klein beetje mee te spelen.

The sky is the limit

In LittleBigPlanet 2 is het mogelijk om niet alleen esthetische aanpassingen te doen aan de omgevingen of personages, maar ook om de regels van het spel overhoop te gooien. Dat gaan we in LittleBigPlanet Karting ook kunnen doen door bijvoorbeeld de snelheid van alle deelnemende racemachines te verhogen of te verlagen. Wapens die er zijn kunnen we aanpassen naar wat wij willen dat ze doen. In plaats van met een gigantische bokshandschoen iedereen opzij te slaan, kunnen we dat misschien eens proberen met een ananas, een kussen of met iets anders dat we uit onze bizarre geest zou kunnen ontspruiten.

Wat er mogelijk is, wordt enkel en alleen begrensd door onze eigen creativeit. Hebben we dat jammer genoeg niet voldoende in huis, moet er zeker niet getreurd worden. Alles wat er gemaakt wordt in dit spel, kan worden gedeeld met de rest van de wereld en zo kunnen we eventueel met het harde werk van een ander aan de haal gaan. Aangezien dit in LittleBigPlanet en ModNation Racers zorgde voor een enorme lading aan extra content, zullen we ook in deze game zeker onze gading kunnen vinden. United Front Games is eveneens aan het bekijken hoe de gecreëerde elementen uit LittleBigPlanet, geïmplementeerd kunnen worden naar LittleBigPlanet Karting. We zullen zeker niet alles kunnen meenemen hoewel het tof zou zijn om de kostuums, waarin we een hoop tijd en energie hebben gespendeerd om deze samen te stellen, mee te nemen naar dit nieuw avontuur.

Voeg je eigen inbreng toe

Naast de typische racemodus, zal er ook een battlemodus aanwezig zijn waarin we elkaar te lijf kunnen gaan in verschillende arena's. Het hoeft niet elke keer de bedoeling te zijn om elkaar op te blazen, maar er kunnen ook andere doelen worden gesteld. Misschien een potje voetballen met karts of proberen om zoveel mogelijk eieren in een mandje te gooien. Die regels mogen we volledig zelf bepalen. Om ons echter al op weg te helpen zal er in LittleBigPlanet Karting al behoorlijk wat vertier aanwezig zijn. En wie weet krijgen we op die manier een idee om zelf iets unieks aan het spel toe te voegen.

LittleBigPlanet Karting laat alvast zien dat er nog zeker plaats is voor games waarin wij een groot deel van de inhoud kunnen bepalen. Door de ondertussen zeer populaire wereld van LittleBigPlanet te combineren met een verslavende kartgame zoals ModNation Racers zullen de fans van beide zeker hun gading kunnen vinden. Play, Create, Share. Een motto dat zeker nog lang mag blijven doorzinderen in een wereld waar we vaak de pap in de mond krijgen voorgeschoteld.

Volg @9lives en reviewer @DjSuper op Twitter en blijf op de hoogte van al het nieuws of stel je vragen rechtstreeks.

(13 votes)

Informatie over LittleBigPlanet Karting