Review
Special
Download
Trailer

Cover me, I'm going in.

Gepreviewd voor PC door EryciusPuteanus

19 February 2002 23:14 - Echt veel succes heeft Project IGI niet gekend, het was een game dat wel zijn fans had, maar velen zagen toch geen graten in het spel. Waarom mag Joost weten, want het was best wel een aardig spel. Op dit eigenste moment van schrijven zijn de jongens (en meisjes?) van Innerloop druk bezig de laatste hand te leggen aan de opvolger daarvan: IGI2 - Covert Strike. Na een kleine interventie van Joost hebben we een previewexemplaar te stekken gekregen.

Meteen met de deur in huis vallen maar: de previewcode die wij in handen kregen is nog lang niet af. Dat is wel vaker zo bij previews, maar code die slechts voor 70% klaar is is toch niet echt je dat. Maar goed, ik installeerde IGI2 en wiste alle vooroordelen uit mijn geheugen. Na het installeren toch maar uit nieuwsgierigheid even de readme-file gelezen, daar staat onder andere in welke features nog ontbreken in deze versie, en dat zijn er een heleboel, waaronder multiplayer en de - volgens hen - kick ass granaten. Maar jullie lezen dit natuurlijk niet om te weten wat er nog niet inzit, zover volg ik ook wel :)

Bon, tijd om te spelen...
Eerst natuurlijk de controls een beetje naar mijn hand zetten, en eens zien of ik van de graphics tab moet afblijven. 1024*768, hoogste detail, eens proberen. Hey daar staat een knop 'Play IGI2', even op drukken! Even wachten en als dan de omgeving verschijnt is het eerste wat opvalt de ontzettend lage framerate. Toegegeven, een mijn GeForceII MX is niet meer van de jongsten en ook niet bij de krachtigsten, maar dit sloeg wel alles. Even overschakelen op 800*600 met wat lager detail. Oef dit is al speelbaar.
Dit alles maar om te zeggen dat het spel grafisch zeer mooi in elkaar zit - tenminste dat zal het zijn als het af is, nu zaten er nog de nodige glitches in en water werd ook niet altijd correct voorgesteld. Maar voor de rest zag het er wel sjiek uit! Dat wordt smullen als je een high-end systeem bezit! (de anderen mogen gerust de taart uit de koelkast nemen) Ook de aandacht voor detail moet ik hier even vermelden, zo zag ik - lichtjes tot mijn verbazing - door de verrekijker eens een bewaker niezen. Innerloop is duidelijk ook niet vergeten de schuif met het realisme eens open te trekken.

Een korte beschrijving van de eerste missie: je staat bovenaan op een berg en moet de faciliteit - die eigenlijk voornamelijk bestaat uit grote open ruimtes met hekwerk rond - zien binnen te raken. Dat wordt even scannen, want waar zit nu die dekselse zwakheid in de omheining? De oplossing komt in de vorm van een deur van een gebouw, weliswaar bewaakt door een draaiende camera, maar mits enige timing valt die te misleiden. Na enig prutswerk aan de deur geraken we dan binnen en zien we vlak voor ons een wacht staan - gelukkig de andere kant opkijkend. Dit is het uitgelezen moment om eens te kijken of we dat mes wel goed geslepen hebben. De man valt zonder een kick te geven (behalve aan mezelf uiteraard : ) ) op de grond. Verder sluip ik verder tussen de containers door en maak nog enkele wachters koud met mijn M16A2. Ja ik weet het, zo'n ding maakt een hoop lawaai, maar we bevinden ons momenteel binnen, en er is niemand meer die ons kan horen. Eenmaal terug buiten trek ik uiteraard mijn Glock17 (pistool met geluidsdemper) en loop ik volgens mijn vooraf bestudeerd plannetje tussen de containers en vrachtwagens door, handig alle bewakingscamera's en -lieden ontwijkend. Enkel de slechteriken die de poort van de brug waar ik over moet bewaken moeten eraan geloven. Even rommelen met dat slot en hop, dat hek houdt me niet meer tegen. De brug is lang maar de gids ervaren, en dus raken we zonder problemen aan de overkant waar ons nog een verrassing te wachten staat: twee bewakers met een cameraatje... die bewakers waren net op tijd uitgeschakeld maar die camera had me al in de mot... Gevolg: een loeiend alarm en leeglopende gebouwen. En tegen een overmacht van tien bewakers met kalashnikov's kan zelfs Erycius niets interessants uitrichten. Game over en we mogen opnieuw beginnen (ah ja, want de mogelijkheid om te saven behoorde helaas nog tot die 30% andere code)

In enkele andere en minstens even spannende missies mag je bijvoorbeeld een zozegd weerstation hoog in de Russische bergen infiltreren, zuiveren en leeghalen, of een vlucht met een heli maken, onderweg alles afknallen, een paar rondjes rond de basis vliegen en voor de veiligheid nog maar één - er moest maar eens iemand het overleefd hebben! - om vervolgens alles met de blote hand en wat zich daarin bevindt het kampement en zijn bevelhebber Zaleb te elimineren. Die vlucht met de chopper was wel cool: je moest er onderweg naar de basis voor zorgen alle troepen die op weg waren naar de basis te liquideren, anders zou het verrassingseffect verdwenen zijn bij aankomst.

Dit game ademt duidelijk de sfeer van zijn voorganger uit: niet de rambo uithangen en iedereen om zeep helpen is belangrijk, maar zien dat je niet gezien wordt is dat wel! Bewakingscamera's timen, wachten tot die bewaker zich omdraait, hem dan toch maar - geluidloos - neerknallen... Dit is duidelijk een shooter waar je moet bij nadenken.
Wel spijtig dat we de multiplayermode nog niet aan het werk konden zien, dit zou één van de troefkaarten van IGI2 moeten worden.
Een shooter waar je moet bij nadenken zal uiteraard niet iedereen aanspreken, maar voor wie zijn buik vol heeft van al dat hersenloze geknal zal IGI2 - Covert Strike hoogstwaarschijnlijk een aanrader van formaat worden!

(1 votes)

Informatie over IGI 2: Covert Strike

Releasedatum: 21-02-2003