E3 2012: Far Cry 3

Gepreviewd voor X360 door Y@nnick.

09 June 2012 13:52 -

De zomer is er bijna. Nuja, bijna... We hebben al een paar weken kunnen genieten van een zomers warm weertje, maar een echte zomer (of lente) hebben we niet echt gehad. Zeker dezer dagen wanneer de regen met bakken uit de hemel valt is het huilen met de pet op. Maar gelukkig is dit het ideale weer om te gamen en de E3 te volgen op 9lives natuurlijk. Dus laat het nog maar een poosje regenen zou ik zo zeggen, wij houden je wel warm en droog met onze E3-coverage.

De reisjes naar de tropische eilanden deze zomer zijn waarschijnlijk al wel gepland. Waar ga je op vakantie dit jaar? De Seychellen, Hawaii, Dominicaanse Republiek of een ander exotisch oord. Maar wat als er een krankzinnige kerel het hele eiland bestuurt en je niet meer terug naar huis kan? Dan wordt het tijd om je wapens op te pakken en de malloot te confronteren. Welkom in de wereld van Far Cry 3.

Evolutionair

De Far Cry-serie heeft een vreemde evolutie meegemaakt. Het eerste deel was een grafisch verbluffende First Person Shooter van Crytek die zich afspeelde op een tropisch eiland en erg realistische taferelen voorschotelde (althans, tot de mutanten hun intrede maakten). Het tweede deel was compleet anders. Een nieuw personage, een andere omgeving - Afrika - en zelfs een nieuwe ontwikkelaar maakten het moeilijk om gelijkenissen te treffen tussen de twee games naast het open-wereld element. Het derde deel lijkt terug te keren naar de elementen van het superieure origineel, maar neemt toch nog een aantal goede elementen van Far Cry 2 mee naar deel 3.

Vlammenzee

Niet schrikken, je zult voortaan geen last meer hebben van malaria of van verslijtende wapens in de game. Onder andere de focus op het indrukwekkende vuur van deel twee wordt overgenomen in deel 3. Je kon in Far Cry 2 hele grasoppervlaktes verwoesten door een brandende molotov cocktail te gooien en ook in Far Cry 3 zal je vaak omringd worden door vlammen. De demo op de E3-conferentie van Ubisoft toonde dat aan toen booswicht van dienst Vaas je in een valstrik lokte. Dit stuk en anderen bewezen tevens dat er een flinke dosis krankzinnigheid in de game zal zitten. Het gekste stuk was ongetwijfeld de hallucinatie van Jason waarin hij de zus van Vaas ziet paaldansen om haar na een korte periode te zien veranderen in Vaas zelf. Over vrouwelijk schoon gesproken, van censuur is geen sprake in Far Cry 3 en dat mogen we alleen maar toejuichen.

Snelreisapparaat

Je zou het misschien niet denken, maar Far Cry 3 zal zeker een net zo open spelwereld krijgen als zijn twee voorgangers. In de demo's die we op deze en vorige E3 gezien hebben, leek daar niets van in huis te gaan komen. De demo's leken ondanks hun pracht en praal niet zoveel vrijheid te bieden als in de vorige games. De ontwikkelaars bevestigen echter dat dit wel zo zal zijn in Far Cry 3 en dat de demo's zo zijn gemaakt om meer indruk te maken op het podium. Je zal een uitgebreid scala aan eilanden kunnen verkennen en, als je geen zin hebt om helemaal naar bepaalde punten te reizen zoals in Far Cry 2, is er ook een fast travel-optie beschikbaar.

Wat betreft de vrijheid konden we in de demo's wel zien dat je enemy encounters geheel naar eigen wil kan aanpakken. Je kan al sluipend iedereen een kopje kleiner maken, je kan als een Rambo iedereen verpulveren of je kan strategisch gebruik maken van elementen in de omgeving om je tegenstanders van de kaart te vegen. Het lijkt allemaal variërend en vermakelijk en met de soms geflipte hallucinaties daartussen lijkt het erop dat er veel memorabele momenten zullen zitten in Far Cry 3.

Wildlife

Nog een nieuwigheid geïntroduceerd in de franchise zijn de wilde dieren. In de demo en trailer zie je een tijger die Vaas zogezegd gevangen heeft genomen in een kooi. Je krijgt soms de keuze deze los te laten op je tegenstanders en te genieten van het moordspektakel. Ook waterschildpadden maken hun optrede als je onder water zit te zwemmen. Dit, de fluitende vogeltjes en de bewegende bladeren in de bomen zorgen voor een heel levendige sfeer op de eilanden. Iets waar Far Cry bekend om staat, maar dat maakt het niet minder indrukwekkend. Wat hier ook bij helpt, zijn de verrassend goede graphics. Far Cry 3 ziet er gewoon beeldschoon uit en zet net als de vorige games een puike visuele presentatie neer. Tel daarbij op dat je een twintig uur lange single player campagne krijgt, een volledig nieuwe co-op campagne van zes uur lang én een competitieve multiplayer en je krijgt ongetwijfeld waar voor je geld. Inderdaad, voor de eerste keer kan je nu ook in co-op, met twee of vier spelers aan de slag in Far Cry 3. Mogen wij jullie dan ook in onderstaande co-op trailer voorstellen aan Leonard, Mikhail, Tisha en Callum...

Er valt in zijn geheel dus amper iets negatiefs te zeggen over Far Cry 3. Alle nieuwigheden lijken de game er beter op te maken en de terugkeer naar het tropisch eiland wordt alleen maar toegejuicht. Far Cry 3 lijkt een boeiend verhaal te zullen hebben met memorabele momenten, een grote open spelwereld, een fantastische sfeer en veel mogelijkheden om verschillende situaties aan te pakken. In totaal kunnen we gewoon niet meer verwachten van een nieuwe Far Cry-game. Zet je geld dus alvast opzij voor de release van deze game begin september. Wij kunnen in ieder geval niet wachten.

(50 votes)

Informatie over Far Cry 3

Releasedatum: 30-11-2012
Ontwikkeld door: Ubisoft
Uitgegeven door: Ubisoft
Genre: FPS
Beschikbaar op: pc x360 ps3
Age 18+

darknemo zegt op 09/06/2012 16:43   [?]

Rating 2 16+ 16+
ben redelijk enthousiast

Extrizyo zegt op 09/06/2012 19:09   [?]

jaja deze komt zeker in huis !

beunhaas zegt op 09/06/2012 22:43   [?]

7 september of 9 juli?
3.1 100% rep

robkots zegt op 09/06/2012 23:31   [?]

September, Juli had ook wel goed geweest haha xP

El Shampo zegt op 10/06/2012 0:43   [?]

Ik ben matig enthousiast. Het ziet er allemaal fantastisch uit, maar dat was bij far cry 2 ook het geval.Ik heb ook de indruk dat ze een beetje "geschrokken" waren van de populariteit van Vaas en dat ze nu die gefliptheid er iets te dik willen opleggen. Al kan dat laatste ook een verkeerd beeld zijn van de trailers.

Ik hoop alvast dat ik volledig de verkeerde indruk heb!
4.1 100% rep

kim gillissen zegt op 11/06/2012 15:18   [?]

Ge zijt niet de enigste, want ik ben ook erg sceptisch tegenover games die enkel in trailers vet lijken, maar nooit 10 mins gameplay laten zien aan het publiek.
Alhoewel ik meen te denken dat FC3 een tijdje geleden een korte ingame trailer liet zien, die op zich wel oke leek, maar niks liet zien van de physics of free-roam omgeving.

PS: zowat alles wat op ook op consoles uitkomt is voor PC gamers dikke shit qua gameplay, alles is vaak enorm beperkt (controls, graphics, free-roam, physics,...), dus het is wachten op reviews om te zien of ze waarmaken wat ze zeggen.

7.5

0

Al 38 stemmen