Family Guy: Back to the Multiverse

E3 2012: Reizen door tijd en ruimte met Brian en Stewie

Gepreviewd voor X360 door Wimpie

12 June 2012 14:43 -

Toen we op onze E3-agenda ‘onaangekondigde sandboxgame' zagen staan, waren we erg benieuwd naar onze afspraak bij Activision. Toen we door hadden dat het ging om de nieuwe Family Guy-game, was ons enthousiasme maar licht gedaald want de knotsgekke familie uit Rhode Island zorgt er al jaren voor dat onze lachspieren goed getraind blijven. Volgend jaar verschijnt ‘Back to the Multiverse' en onze eerste aanraking met de game was alvast positief.

Family Guy: Back to the Multiverse bleef buiten het licht van de E3-schijnwerpers en dat is op zich wel zonde. Zelfs op de beursstand van Activision was de gestoorde familie nergens te zien, enkel achter gesloten deuren was het wel mogelijk de nieuwe game al eens te bekijken. Gelukkig hadden wij een afspraak geregeld en hoewel het misschien geen blockbuster wordt, mogen de fans er wel zeker van zijn dat deze game de moeite wordt. De voornaamste reden hiervoor is dat de ontwikkelaar voor deze game erg nauw samenwerkt met de studio achter Family Guy, namelijk Fuzzy Door Productions en uiteraard heeft de grote man achter de serie, Seth MacFarlane, ook inspraak in de game.

Tijdreizigers

Het gaat zelfs zo ver dat er absoluut niets in de game werd gestopt zonder de goedkeuring van Seth, op die manier moet de game een volwaardige aanvulling worden op die ene beroemde aflevering van de serie: Road to the Multiverse (de eerste aflevering van seizoen acht). In die aflevering maakt Stewie een afstandsbediening waarmee hij naar verschillende universa kan reizen. Volgens de multiversum theorie zouden er naast het zichtbare universum waarin we leven nog oneindig veel andere parallelle universa bestaan. De game schotelt ons exact hetzelfde voor en Stewie reist samen met Brian de verschillende universa af om op zoek te gaan naar zijn aartsvijand: zijn gemene tweelingbroer Bertram.

Deze kwaadaardige peuter heeft in het spel zijn zinnen gezet op Quahog en meerbepaald de vernietiging van het kleine stadje. Stewie en Brian willen dit kost wat kost vermijden en achtervolgen Bertram doorheen de verschillende universa. Back to the Multiverse is een third person avonturenspel, aangevuld met de gestoorde humor die we gewoon zijn van de Family Guy-serie. Met de Multiverse-afstandsbediening zullen we als speler samen met Stewie en Brian een reis doorheen tien verschillende universa maken en de ene is uiteraard nog gestoorder dan de andere (het Disney-universum is jammer genoeg niet aanwezig). In de demo die we op de E3-beurs achter gesloten deuren te zien kregen, zaten Brian en Stewie vast in een universum waarin de Amish over de wereld heersen. Dit betekent meteen ook dat alle andere personages uit de serie in dat universum ook een passende rol krijgen. Zo zagen we al hoe de oude Herbert als pastoor aan de schoolpoorten stond te wachten op kleine jongetjes, en Peter Griffin die op een geheel eigen manier boter aan het maken was in de tuin, uiteraard vergezeld van erg dubbelzinnige commentaar.

Pedofielen en gigantische kippen

In dat universum heeft Bertram aan de Amish duidelijk gemaakt dat Brian en Stewie dood moeten en om daarin te slagen, heeft Bertram hen genetisch gemanipuleerde zaadjes gegeven waardoor de Amish gigantisch groot kunnen worden en sneller nieuwe Amish kunnen laten groeien. Gelukkig hebben onze helden een uitgebreid wapenarsenaal om tegen de vijanden te vechten. Stewie zal steeds zijn supergeavanceerde wapens ter beschikking hebben, terwijl Brian steeds voor de klassieke aanpak kiest en tevreden is met een sluipschuttersgeweer. De omgeving zit ook boordevol gevaarlijke voorwerpen die je in jouw voordeel kan gebruiken. Zo zagen we hoe Brian naar een bijenkorf in een boom schoot, waarna deze op een verstopte Amish terecht kwam. Op die manier is het mogelijk om ook de vijanden die achter dekking zitten uit te schakelen.

Naast shooter-elementen werd er ook werk gestoken in mêlee-combat. Stewie heeft altijd een golfclub bij en de fans van de serie weten ongetwijfeld dat hij daarmee erg hard kan uithalen, vooral wanneer iemand hem nog geld moet. De baby heeft ook luiergranaten in zijn zak zitten en kan gebruik maken van verschillende power-ups die je kunt unlocken wanneer je genoeg vijanden gedood hebt. In de demo kon Stewie op die manier de enige echte ‘Giant Chicken' oproepen die dan met gebalde vuisten de vijanden te lijf gaat. Brian's favoriete handwapen is dan weer een kapotte fles Jack Daniels waarmee de hond venijnig kan uithalen. Doorheen de game krijg je ook vaak scenes te zien die absoluut niets met het verhaal te maken hebben. Net zoals in de show zal je dus regelmatig een absurde situatie te zien krijgen. In de demo zagen we bijvoorbeeld ‘Greased-Up Deaf Guy' plots verschijnen, maar het kan ook subtieler zoals een racistisch uithangbord bij de kerk van de Amish.

Op eender welk moment in de single player campagne kan je als speler switchen tussen de personages Brian en Stewie. De andere zal dan steeds door de computer overgenomen worden en de ontwikkelaar belooft dat de A.I. je absoluut niet zal hinderen. Als je twee controllers hebt is de drop-in drop-out coöp een pak interessanter en de andere speler controleert dan automatisch het personage dat jij niet controleert. Naast de coöperatieve multiplayer voor twee personen, kunnen ook vier mensen het in dezelfde woonkamer tegen elkaar opnemen in verschillende split-screen activiteiten. Hier wou de ontwikkelaar nog niets over kwijt maar het is wel duidelijk dat er geen online meerspelerluik aanwezig is in de game.

Onze eerste aanraking met Family Guy is absoluut niet negatief, het spel ziet er niet alleen uit als een Family Guy-aflevering dankzij de cartoony tekenstijl, maar lijkt ook nog eens erg uitdagend te worden. De verschillende speelstijlen van beide personages zorgen bovendien voor extra uren gameplay al hopen we wel dat de ontwikkelaar nog andere personages speelbaar zal maken. Ook zal de studio in de maanden voor release bekend maken wat er zich in de andere negen universa zal afspelen.

(12 votes)

Informatie over Family Guy: Back to the Multiverse

Releasedatum: 23-11-2012