F1 2012

Namco Bandai Gamers Day 2012 - F1 2012

Gepreviewd voor X360 door Den_John

01 June 2012 8:15 -

Formule 1 is toch wel de top in de motorsport en hebben wij Belgen hebben ons toch al enkele keren mogen bewijzen in de geschiedenis van de sport. Naast coureurs als Jacky Ickx en Jérôme D'Ambrosio, mogen we ook het circuit Spa-Francorchamps tot één van onze triomfen voegen. Dit heuvelachtige circuit is één van de weinige dingen die ons landje op de kaart van de motorsport zetten. Het uitdagende circuit is iets waar we terecht trots op mogen zijn en gelukkig zijn wij niet de enigen die hier zo over denken. Mede dankzij F1-opperhoofd Bernie Ecclestone mogen we jaar na jaar met een F1-bolide over de Waalse banen scheuren, iets wat dit jaar nog realistischer en waarheidsgetrouwer zal zijn dan voorheen.

Ook dit jaar mogen we in september een nieuwe uitgave van Codemasters' F1-game verwachten. Het spreekt voor zich dat versie 2012 alle regels bevat die sinds het begin van het raceseizoen in het echte F1-wereldje van kracht zijn. Zo introduceert bandenfabrikant Pirelli nieuwe bandensets, races mogen niet langer dan vier uur duren en het voorbijsteken van je tegenstander zal eenvoudiger zijn aangezien die je niet langdurig de weg mag blokkeren zoals dat in de vorige games wel het geval was. Het is nog niet duidelijk of die regels ook van toepassing zullen zijn in het multiplayer-gedeelte van het spel.

De AI van de single player-tegenstanders kan ontwikkelaar Codemasters zodanig programmeren dat het hinderen van een achterliggende wagen na meer dan één poging een bestraffing krijgt. Volgens Stephen Hood lijkt deze implementatie in de multiplayer vrij moeilijk, vooral omdat de vorige F1-games gespeeld werden door mensen die geen fanatieke F1-fans zijn die alle regels zo uit het hoofd kennen. De meeste mensen die online actief zijn willen gewoon snel een potje racen zonder zich zorgen te hoeven maken om de ene bestraffing na de andere te krijgen. Verder bezit F1 2012 de vernieuwde wagens, waarbij de neus van de bolides een stuk lager bij de grond hangt, en de vernieuwde teamopstellingen. Zo is het onder andere opnieuw mogelijk met ex-wereldkampioen Kimi Räikkönen en oude bekende Pedro de la Rosa te racen. Verder is er opnieuw een Amerikaanse Grote Prijs, deze zal niet meer op het vertrouwde Indianapolis Motor Speedway gereden worden maar op het gloednieuwe Circuit of the Americas in Austin en keren we in Duitsland terug naar de Hockenheimring in plaats van de Nürburgring.

In F1 2012 zal de focus vooral op de single player te vinden zijn, die net als de vorige versie alleen of in co-op te spelen zal zijn. Verder zal het spel toegankelijker zijn voor nieuwkomers. Codemasters gaat er nu al prat op dat de vernieuwde engine beter in staat is de wegligging van de wagens te simuleren waardoor het voor nieuwkomers van het genre makkelijker zal zijn de game op te nemen. Voor ervaren spelers zal dit niet meteen nadelig zijn omdat deze nieuwe ontwikkeling ook het realisme de hoogte in jaagt. Voor elk wat wils dus. KERS en DRS zijn opnieuw van de partij, maar Codemasters heeft uit de vorige versie geleerd dat vooral ervaren spelers van deze features op de hoogte zijn en ze nog net iets te complex zijn voor nieuwkomers.

Als tutorial probeert Codemasters iets nieuws. De introductie is de gekende ‘young driver-test'. Dit evenement wordt aan het einde van het seizoen gereden en zal ook in versie 2012 uitvoerig aanwezig zijn. Nieuwkomers worden met een korte uitleg van wat de sport net is verwelkomd en krijgen een eerste kennismaking met de ontelbare knopjes die in een F1-bolide aanwezig zijn. Ervaren spelers die deze spelmodi goed doorlopen krijgen betere aanbiedingen in de vorm van de meer vooraanstaande teams met hogere verwachtingen, waardoor het ook voor hen steeds een uitdaging blijft. Ook de teaminterviews, die sinds de vorige versie duidelijk aanwezig waren, worden op de schop genomen. Ontwikkelaar Codemasters blijft dit concept geniaal vinden maar ontkent niet dat deze toevoeging nog beter uitgewerkt kan worden.

F1 2012 zal ook ondersteuning bieden voor RaceNet, het nieuwe interactieve communityplatform van Codemasters, dat vergelijkbaar is met Rockstar Games hun Social Club. Met deze gratis dienst is het mogelijk je eigen vooruitgang in het spel te raadplegen alsook even na te gaan hoever je vrienden staan. Verder kan je deelnemen aan wedstrijden om vervolgens unieke items of RaceNet XP vrij te spelen. Met deze dienst wil Codemasters de levensduur van toekomstige racegames verlengen, wat wij alleen kunnen toejuichen.

Jammer genoeg konden we zelf niet aan de slag met F1 2012, voor een speelbare demo was het nog iets te vroeg, al leken de beelden die door Codemasters getoond werden van degelijk niveau. Door de toevoeging van de 'young driver-test' en het verbeteren van de wegligging, dat niet alleen meer realisme met zich meebrengt maar ook de instapgraad voor nieuwkomers zal doen dalen, lijkt deze versie ook deze keer weer te neigen naar een topper in wording.

Onze vreugde kan alvast niet op aangezien we ook dit jaar weer opnieuw als een snelheidsduivel over Spa-Francorchamps kunnen racen.

(18 votes)

Informatie over F1 2012

Releasedatum: 21-09-2012
Ontwikkeld door: Codemasters
Uitgegeven door: Codemasters
Genre: Racing
Beschikbaar op: pc x360 ps3
Age 3+

Y-Ssin zegt op 01/06/2012 8:39   [?]

Rating 2 16+ 16+
Khoop dat ze de penaltys op langdurig blokkeren goed uitwerken, heb altijd al jammer gevonden dat dit niet in de huidige game zit.
En ksnap ni waarom ze het moeilijk vinden om dit te implementeren in de MP. Zet gewoon een optie om te rijden met full, reduced, of geen regels...?
1.1 100% rep

Xavve zegt op 01/06/2012 10:45   [?]

Die optie is er al eh, reduced/full rules. Maar in racing leagues, merk je wel dat er nog enkele puntjes zijn die om aandacht vragen. Uitwijken voor een ongeluk kan je al een penalty opleveren voor illegal overtake als je over het gras moet bv. Maar ik denk dat zo'n dingen ook heel moeilijk te integreren zijn in een game. Zelfde voor botsingen, soms krijgt de persoon die totaal niet in fout is, een penalty. Al bij al kijk ik enorm uit naar deze game! De vorige is m'n meest gespeelde PS3 game van het afgelopen jaar. Puur genieten, ondanks de schoonheidsfoutjes.

ManVanMelle zegt op 01/06/2012 10:20   [?]

Den_John : Jammer dat je naast Jacky Ickx en Jérôme D'Ambrosio THIERRY BOUTSEN vergeten bent (heeft GP v Cannada in de regen gewonnen ? met een beetje geluk ;-) )
2.1 100% rep

JohnnyricoMC zegt op 01/06/2012 11:04   [?]

Alle coureurs in het beneden gelinkte lijstje opnoemen zou ook niet zinnig zijn hé

Jacky Ickx is toch wel de bekendste, en Jerre, da's de enige die momenteel in de F1 actief is, zowel als testcoureur als co-commentator voor Sky en de RTBF. Alleen jammer dat hij wat stilletjes is voor een commentator.
2.2 100% rep

ManVanMelle zegt op 02/06/2012 21:18   [?]

Leuk ! Het zijn er meer dan ik dacht....http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Belgian_Formula_One_drivers

Ik vind de presentatie v d F1 nog altijd het best op BBC ....zal stiekem toch eens den rtbf nog eens op zetten ...

The_Flurk zegt op 07/06/2012 11:16   [?]

Als ze die irritante shifting en steering lag fixen koop ik hem. Maar serieus, hoe kan je nu sound/steering lag hebben in een F1 game? Ook de physics in 't algemeen zijn maar zwak. Maar daar kan ik nu nog wel mee leven aangezien de game voor iedereen bedoeld is en niet enkel simracers.
3.1 100% rep

wikke1984 zegt op 06/08/2012 15:09   [?]

ik had ook steering lag maar nu niet meer hoor.