DIRT Showdown

DiRT Showdown - hands-on

Gepreviewd voor X360 door LouGarou

19 April 2012 11:48 -

Rally, een sport die een select aantal stukje fans weet te trekken, is lang niet voor iedereen weggelegd. Toch kennen de meesten Colin McRae en werden er traantjes gelaten toen deze toppiloot door een tragisch en nogal dwaas ongeval het leven moest laten. Codemasters, die naam en faam had gewonnen dankzij zijn Colin McRae Rally-games, moest natuurlijk heel wat gaan veranderen aan zijn franchise. Het koos dan ook om met sponsors als Monster in zee te gaan en meer Ken Block in the picture te zetten in DiRT. Het scheuren door de bochten om een zo snel mogelijke tijd neer te plaatsen, was nog aanwezig, maar niet meer geheel zoals vroeger. Toch weet Codemasters door zijn maturiteit telkens topgames af te leveren die genietbaar zijn voor zowel jonge als oude chauffeurs. Met DiRT Showdown probeert het nog een ander doelpubliek aan te spreken. Fans van het oude Destruction Derby zullen binnenkort in deze arcade spin-off dus ook hun gading kunnen vinden. Maar heeft Codemasters wel genoeg frisse ideeën om hen tevreden te stellen?

Met DiRT Showdown probeert Codemasters de ietwat serieuzere fanaten van racegames van de nodige afwisseling te voorzien door allerlei elementen uit de oude Destruction Derby-titels en FlatOut te gebruiken. Of Showdown dan beter als minigame in DiRT 4 had gezeten? Misschien als er weinig in-game te bespeuren viel, maar aan content is er zeker geen gebrek. Eerst en vooral zal het racen nu niet meer in de woestijn of in gebergtes gebeuren, maar eerder op bekendere plaatsen als onder de Golden Gate Bridge in San Francisco. Ook het rijden zelf is gemakkelijker geworden omdat Showdown meer als arcadetitel aan moet voelen dan een echte rallygame die aanleunt tegen een simulator.

dirt:s2

De eerste modi die we in onze previewversie te zien kregen, wisten meteen aan te tonen waar Codemasters met de game naartoe wil. Tijdens Race Off is het bijvoorbeeld gewoon de bedoeling het tegen zeven andere rijders op te nemen. In plaats van netjes hoeken af te snijden, kan je nu gewoon plankgas geven, door de bochten scheuren, je tegenstanders uit de weg rammen en met behulp van een beetje nitro de koppositie in handen nemen. Hoe meer je er uit de weg ruimt, hoe meer plaats er zal zijn om te racen, wat zeer handig kan zijn om de vele jumps tot een goed einde te brengen.

Helemaal weggeblazen door de concurrentie word je echter nooit en ook het vuurwerk dat telkens afgaat bij een jump weet nog niet echt gevoelens van euforie bij ons los te weken. Gelukkig is er nog 8 Ball, dat min of meer hetzelfde is als een gewone race, maar nu wordt er op een achtvormige track gereden. Zo is het telkens bij iedere kruising opletten dat je niet tegen zowel voor- als achterliggers aanbotst. Doe je dat wel, dan ben je al gauw het noorden kwijt en wordt het moeilijker in vijf ronden nog aan kop te geraken. Wie minder voor het racen te vinden is, kan natuurlijk ook nog altijd al zijn tegenstanders letterlijk uit de weg ruimen door er telkens tegenaan te botsen en hun levensbalkje naar nul te reduceren. De in de weg liggende wrakken moet je er dan wel bijnemen.

Dirt:s1

Ben je echter alleen maar geïnteresseerd in het rammen van andere voertuigen en het vooroorzaken van ware chaos, dan kan je altijd aan de slag in Rampage en Knock Out. Hier betreed je gewoon een arena en moet je zoveel mogelijk punten zien te scoren door andere voertuigen van langs alle kanten te bestoken met je zwaar uitgeruste, maar bijna tot schroothoop veroordeelde, roestbak. In enkele minuten tijd moet je dus de ene T-Bone, Shunt en Slam uit je mouw weten te schudden en krijg je nog het meeste punten als een wagen wordt uitgeschakeld. Een wagen uitschakelen wordt in Knock Out zelfs gemakkelijker gemaakt, aangezien je hier op een platform strijdt waar wagens gewoon af kunnen vallen. Diegene die zijn tegenstanders het meeste ervan weet te botsen, zal hoogstwaarschijnlijk met de prijzenpot naar huis gaan. Met dit geld kan je vervolgens nieuwe wagens vrijkopen of upgrades uitvoeren aan je voertuig.

Je eigen voertuigen onderhouden en af en toe van wat extra paardenkracht voorzien, zal zeker nodig zijn. Tijdens een Head 2 Head-wedstrijdje bijvoorbeeld ga je het tegen een professionele piloot moeten opnemen en is het de bedoeling een klein parcours zo snel mogelijk af te leggen. Door hindernissen vlammen, door scherpe bochten driften, donuts uitvoeren en eindigen met een zo hoog mogelijke sprong; allemaal zal het zo snel mogelijk moeten gebeuren om te winnen. Voor ons kan het rubber dus niet warm genoeg zijn en we kijken dan ook uit naar hetgene wat DiRT Showdown nog allemaal te bieden zal hebben.

Met DiRT Showdown verkent Codemasters min of meer onbekend terrein en met de tot nu toe nog maar geziene modi weet het alleszins te verrassen. Voor één keer staat ergens tegenaan botsen niet garant voor verlies, maar heb je er net baat bij als je je tegenstanders met een flinke dreun uit de weg ruimt. Los van het racen zelf voelt het inbeuken op andere rijders dan weer zalig aan en ben je al gauw enkele uurtjes zoet met anderen van de arena te kegelen. Helaas missen we nog wat showgehalte en mag het voor ons nog wat spectaculairder, maar tijd zal uitwijzen of Codemasters hier nog iets aan zal kunnen veranderen.

Volg @9lives en reviewer @EliasAdam_ op Twitter en blijf op de hoogte van al het nieuws of stel je vragen rechtstreeks.

(19 votes)

Informatie over DIRT Showdown

Releasedatum: 25-05-2012
Ontwikkeld door: Codemasters
Uitgegeven door: Codemasters
Genre: Racing
Beschikbaar op: pc x360 ps3
Age 7+

FurtiveDuck zegt op 19/04/2012 12:54   [?]

Wat the fuck is dit? Ik wil WRC. Aan 150 km/h door risicovolle bochten scheuren om dan 200 meter voor de finish los op een uitstekend stukje rots fataal te crashen. Zonder flashbacks.

Amai, amai.. Binnen 2 jaar zitten we hier met Colin McRae: FlatOut: Ultimate Carnage. Sinds Colin het leven heeft gelaten maakte hij waarschijnlijk al een 360 in z'n graf. Puur miserie wat die mannen van Codemasters hem aandoen.
1.1 100% rep

Kenneth124 zegt op 19/04/2012 12:57   [?]

inderdaad!
geef nog eens een rallygame gelijk de eerste 2 mcrae games ... instant buy voor mij
1.2 100% rep

manderlay zegt op 19/04/2012 14:15   [?]

Rating 4 16+ 16+
enkele opmerkingen, de naam colin mcrae hebben ze volgens al laten vallen bij dirt 2, dus heeft het niets meer te maken met colin mcrae. Nog een opmerking, in geen enkel game van colin mcrae zat wrc in verwerkt omdat ze er de licentie er niet voor hadden.

Silenzo zegt op 19/04/2012 14:10   [?]

In feite is dit geen Colin McRae game meer.. 't Is Dirt Showdown, Dirt ging met het laatste duidelijk een andere toer op. Spijtig vind ik het wel, vernieuwend -> ok. Hoop binnenkort echt nog eens een goede colin mcrae rally game te zien van Codemasters. Deze ziet er wel leuk uit, maar ik kan evengoed flatout gaan spelen..

wimpers2 zegt op 19/04/2012 14:19   [?]

Ik kijk al uit naar deze nieuwe 'Flatout'

ForzaBarça zegt op 21/04/2012 0:44   [?]