Crysis 3

Onze man op de EA Showcase 2012 in Londen - Crysis 3

Gepreviewd voor PC door Ronald Meeus

24 April 2012 14:59 -

Het was te denken dat Crytek zijn volgende Crysis opnieuw in een organische setting zou doen afspelen: de levende vegetatie in de eerste game, toen nog een stoefproduct voor zware gamingpc's, was het element waarmee de studio de kunstjes van zijn CryEngine kon tonen. Deze opvolger blijft in New York, waar ook Crysis 2 zich afspeelde, maar de stad is handig overwoekerd door een tropisch regenwoud.

Hoe kan zoiets? Omdat de Cell Corporation, het privaat-militaire bedrijf dat al vieze zaakjes deed in Crysis 2, de boel heeft overgenomen na de in het vorige deel afgeslagen invasie van de buitenlandse Ceph, komen de bewakers van het fort ineens in beeld als de centrale vijand. Want kijk eens wat ze met de verwoeste stad hebben gedaan: ze hebben een kilometershoge koepel over New York getrokken (een zogeheten ‘biodome'), waaronder er snel een tropisch regenwoud groeide, compleet met door slingerplanten overwoekerde torengebouwen of - zoals in de korte demo die deze jongen te zien kreeg tijdens de EA Showcase in Londen vorige week - het tot een moeras verworden Chinatown. Om het een beetje interessant te houden, verdeelde Crytek het grondgebied van New York in zeven verschillende zones, die elk hun natuurlijke eigenaardigheden hebben. Tot op zekere hoogte lopen die gelijk met de wijken en eilanden van de huidige stad, maar Crytek wilde vooral een verschil tussen de zeven gebieden maken op gebied van begroeiing, reliëf en andere natuurlijke kenmerken.

Wraak en verlossing

Wat de Cell Corporation eigenlijk aan het doen is onder die Nanodome? De duivel mag het weten. Maar Prophet, die het hoofdpersonage in de eerste Crysis was maar slechts een belangrijke bijrol speelde in de tweede, keert terug naar deze nieuwe setting om op onderzoek uit te gaan. De Liberty Dome, waarin Cell de vroegere grootstad heeft herdoopt, is namelijk niet de enige technologische furunkel die het bedrijf op het aardoppervlak heeft aangebracht: creative director Rasmus Hojengaard van Crytek zei tijdens de voorstelling van de game dat er meerdere wereldsteden hetzelfde lot ondergingen, waardoor de plannen voor werelddominantie die Cell en diens moedergroep Crynet koesteren stilaan duidelijk worden. Bovendien heeft Prophet zelf nog een eitje te pellen met de booswichten in kwestie én met de Ceph, die blijkbaar nog steeds - zij het onder supervisie van Cell-machten - over het oppervlakte van het nieuwe regenwoud ronddolen. Het verhaal van Crysis 3 is er een van "wraak en verlossing", zei Hojengaard.

Op jacht

Voor zijn nieuwe missie heeft Prophet ook nieuwe speelgoedjes meegebracht. Het belangrijkste nieuwe wapen dat je in je tengels krijgt in Crysis 3 is een zogeheten ‘composite bow', een klassieke maar met de allermodernste technologie gepimpte pijlenboog waarmee tegenstanders in stealth kunnen worden van kant gemaakt. Het geeft een nieuwe dynamiek en - vooral - snelheid aan de sluipgameplay: je kunt nog steeds geduldig je moment afwachten en nietsvermoedende tegenstanders van dichtbij besluipen, maar je kunt ook als een roofdier vijanden vanop een afstand neermaaien en je vervolgens weer schaars maken. Zo begon in ieder geval de korte Crysis 3-demo die Hojengaard tijdens de EA Showcase vorige week liet zien. Een tijdje kon je je nanosuit (want ook dat keert uiteraard weer terug - zo dadelijk meer) op onzichtbaar zetten en Ceph-booswichten in stilte doden, maar op een bepaald moment werd je dan toch ontdekt.

Het mooie is dat de boog op dat moment niet meteen irrelevant wordt: je switcht je munitie gewoon naar explosieve pijlen, en knallen maar. Verder werd er op dit moment, waarop er snel werd overgegaan naar overweldigende shootergameplay, een staalkaartje getoond van andere nieuwe wapens die je tot je beschikking krijgt, zoals de 500 kogels per seconde uitspuwende Typhoon-mitrailleur of zelfs een geheim Ceph-wapen. En ook je nanosuit is terug, met nieuwe mogelijkheden. Zoals hacken, bijvoorbeeld: je kon in de demo alvast vijandelijke installaties zodanig naar je hand zetten dat ze zich tegen hun eigenaars keerden, wat altijd voor een prettige vleug komedie zorgt.

Tech

Crytek is een gamestudio die erg veel nadruk legt op technologie, en dat lijkt ook in deze Crysis 3 niet anders. De engine is het Frankfurtse bedrijf zijn eigen CryEngine 3, die ook al in Crysis 2 werd gebruikt, maar die werd alvast zwaar gepimpt voor deze opvolger, zegt Hojengaard. De natuurlijke omgevingen zagen er alvast zo bloedmooi uit dat de misschien op eerste gezicht wat vreemde setting van de game - een grootstad en toch een natuurlijke omgeving - eigenlijk logischer is dan de plotse switch naar een stedelijke omgeving in Crysis 2. In ieder geval deed Crytek zijn best om de kabbelende kreekjes, de mossige heuvels, de slingerplanten en de tropische bloemen en planten in de omgeving van een natuurgetrouwe flair te voorzien waar je eventjes koud van wordt.

De terugkeer naar een natuurlijke omgeving betekent vooral dat Crytek met deze Crysis 3 een showtje voor zijn CryEngine op de markt wil brengen, maar dat mag. De shootergameplay lijkt te deugen, en de boog zorgt voor een welkome scheut vernieuwing in de stealth-gameplay.

(40 votes)

Informatie over Crysis 3

Releasedatum: 22-02-2013
Ontwikkeld door: Crytek Studios
Uitgegeven door: Electronic Arts
Genre: FPS
Beschikbaar op: pc x360 ps3
Age 16+

magaries zegt op 24/04/2012 16:44   [?]

Ik hoopte stiekem toch dat Nomad een return ging maken

caligula zegt op 24/04/2012 17:24   [?]

De graphics zullen TE goe zijn he Meeus...

Techno Patat zegt op 24/04/2012 17:32   [?]

Er staat dat prophet een hoofdrol had in de eerste en een bijrol in de 2e? Is het niet omgekeerd? Een bijrol in de eerste en hoofdrol in de 2e! Nomad was die van de 1e!

Ot: een must have voor mij! Ik hou enorm van de gevarieerde gameplay! De ene keer doe je stealth om dan bij de volgende objective gewoon alle wapens leeg te knallen! Altijd leuk wat afwisselen! En dan bedoel ik niet die scripted stealth zoals in sommige shooters!

Vraagje voor de previewer: was het een sand-box game of was het redelijk linear zoals in c2?
3.1 100% rep

kim gillissen zegt op 28/04/2012 22:47   [?]

hoofdrol in de 2de? Dan hebt ge toch nie goed opgelet. Want Prophet was alleen te zien op het begin in dat hologram, aangezien het Prophet z'n suit was dat de volgende eigenaar ging aandoen.

Brenttouza zegt op 24/04/2012 18:29   [?]

Rating 3 16+ 16+
Crysis 2 suckte echt hard online...

driezzy zegt op 24/04/2012 20:44   [?]

Intussen staat de volledige trailer al online!

Ærich zegt op 24/04/2012 22:13   [?]

Gewoon Crysis 2, met een iets andere setting, maar toch bijna hetzelfde. Beetje jammer, ik had gehoopt op wat verfrissende elementen.
6.1 100% rep

kim gillissen zegt op 28/04/2012 22:50   [?]

Ik heb ook schrik dat het weer zeer kleine straten, corridors en dergelijke gaat zijn . Ik miste de grote open jungle, nu is het gewoon begroeide straten om de indruk te geven dat het meer open terrein is.
En als je ziet hoe snel de derde na de tweede uitkomt dan denk ik dat ze niet veel tijd besteed hebben aan het lvl design (wat zich dus weer vertaald naar kleine omgevingen zoals de 2de).

pangpangmeerlap zegt op 29/04/2012 13:45   [?]

hopelijk geen a naar b spel...