Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate

Dracula wacht

Gepreviewd voor 3DS door Dj Super

23 July 2012 0:50 -

Konami gaat een stapje verder met de Castlevania: Lords of Shadow-reeks. Om een brug te slaan tussen deel 1 en 2 zal de Nintendo 3DS getrakteerd worden op Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate waarin al enkele vragen zullen beantwoord worden die volgden uit het dramatisch einde van Castlevania: Lords of Shadow. Onlangs kregen we de kans om deze beloftevolle game eens onder handen te nemen en diep in de kelders van het kasteel van Dracula rond te dwalen.

Volgens de tijdlijn bevinden we ons 25 jaar na de gebeurtenissen van Castlevania: Lords of Shadow en gaan we aan de slag met de nakomelingen van Gabriel Belmont, de protagonist uit het eerste deel, die hun zinnen hebben gezet op de vernietiging van de heerser van de nacht Dracula. In Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate beginnen we het avontuur met de zoon van Gabriel. Trevor Belmont, die net als zijn vader behoort tot de Brotherhood of Light, gaat de strijd aan met één van de meest duistere machten der aarde. Hij wordt gestuwd door wraak, want Dracula is de boosdoener die zijn moeder van het leven heeft beroofd.

Trevor geniet net als zijn vader over een uitgebreid arsenaal aan vaardigheden om de tegenstand te lijf te gaan. Hij begint alvast met een iets uitgebreidere Combat Cross met toegevoegde Iron Chain Whip en Hook Tip zodat hij zonder aarzelen kan slingeren aan beschikbare ankerpunten. Daarnaast beschikt hij ook over Light en Dark Magic, maar vanwege de nogal korte kennismaking zijn we daar helaas niet dieper op in kunnen gaan. We verwachten dat de speelstijl van Castlevania: Lords of Shadow zal worden doorgetrokken en dat deze zal instaan voor respectievelijk defensieve en offensieve vaardigheden.

De gameplay van Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate grijpt deels terug naar de klassieke Castlevania-games waarin exploratie een grote rol speelt, maar het vechten leunt veel dichter aan bij het originele Lords of Shadow. Het is ook een heel stuk uitdagender en gevarieerder, want zelfs 'kleinere' vijanden eisen de nodige aandacht en timing. Zo liepen we een skelet tegen het lijf met een gigantisch schild dat zich danig wist te verdedigen. Die verdediging moeten we eerst omzeilen om de tegenstander genoeg te verzwakken, zodat we hem daarna met een knappe afmaker met zijn eigen schild in tweeën splijten.

Op de Nintendo 3DS gaan we niet aan de slag met een vrije camera in een vrije wereld, maar doen we dat op de klassieke manier. Met Trevor rennen, springen en slingeren we van links naar rechts over het scherm in een eerder 2,5D-wereld. Dat is te danken aan de zeer knappe details op de achtergrond van het gebeuren. Soms zien we zelfs al enkele monsters heen en weer rennen en laat het een glimps zien van wat ons te wachten staat. Als we het 3D-effect van het toestel naar het maximum opdrijven, komen deze prachtige elementen nog beter tot hun recht en is Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate visueel nu al een schitterend exemplaar.

Het gebruik van de camera speelt hier zelfs heel goed op in. Van zodra er grote tot zeer grote tegenstanders ons pad kruisen, neemt de camera automatisch afstand om niet alleen het overzicht van het strijdtoneel te bewaren, maar om ons ook een imposant gevoel te geven als we oog in oog komen te staan met een kolossale tegenstander. Ontwikkelaar Mercury Steam maakt hiervan slim gebruik om de sfeer van het spel maximaal naar voor te laten komen.

Om de voorbereiding om Castlevania: Lords of Shadow 2 helemaal compleet te maken, zullen we in de uiteindelijke versie van Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate met verschillende personages aan de slag kunnen. Naast het hoofdpersonage Trevor Belmont, zal ook diens zoon Simon Belmont in actie komen. Hij is niet opgevoed bij de Brotherhood of Light, maar hij groeide op tussen de iets robuustere bergbewoners. Zijn verschijning zal daardoor veel barbaarser zijn en beschikt hij in plaats van een Combat Cross over een lederen zweep genaamd de Vampire Killer Whip. Zeer toepasselijk als hij ook de jacht opent op Dracula.

Een derde speelbaar personage is een overloper van de vampierenfamilie. Alucard werd verwekt door de heer van duister, maar werd door zijn moeder verstandig opgevoed waardoor hij de kant van de mensheid heeft gekozen en de strijd met zijn vader aangaat. Gewapend met een zwaard zal hij afrekenen met hen die trachten hem tegen te houden. Het laatste speelbare personage zal Gabriel Belmont zijn, maar in welke mate hij aan bod zal komen, wordt door Konami nog achter de hand gehouden. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar het eindresultaat.

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate belooft een sterke aanloop te voorzien naar Castlevania: Lords of Shadow 2. De Belmont-clan gaat de strijd aan met Dracula in een poging een einde te maken aan zijn terreur. Er wordt door ontwikkelaar teruggegrepen naar een klassiekere exploratieve speelstijl, maar behoudt het vechtmechanisme van Lords of Shadow. Een mooie mix die wordt versterkt door een prachtige vormgeving dat volledig tot zijn recht komt in 3D.

(5 votes)

Informatie over Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate

Releasedatum: 08-03-2013