Stagneert het FPS-genre?

Stagneert het FPS-genre?


04 July 2012 9:36 | Nieuws | Praga | 36 reacties

DICE general manager Karl Magnus Troedsson bekritiseert het gebrek aan vernieuwing in het first person shooter-genre. Hij is van mening dat de ontwikkelaars te weinig vernieuwing, zowel op vlak van techniek als van gameplay, steken in hun nieuwe projecten.

Ook al behoort het FPS-genre nog steeds tot de meest populaire spelvorm, dan nog is dit geen garantie dat het succes zal blijven duren. Hij merkt nu al op dat het genre aan het stagneren is en dat FPS-fanaten al eens durven vreemd gaan. Iets wat vroeger nooit het geval zou geweest zijn.

Neem nu de setting. Er verschenen een pak schietspellen met Wereldoorlog II als thema, dan werd de hedendaagse tijd populair en nu trekt men naar de, al dan niet, nabije toekomst. De makers spelen altijd in op de huidige trends en durven niet experimenteren.

 

Het succes van DICE ligt hem volgens hun general manager in het feit dat DICE zichzelf voortdurend in vraag durft te stellen en blijft streven naar vernieuwing en verbetering. Al geeft hij natuurlijk toe dat ook DICE nog niet helemaal staat waar het moet staan en dat er nog veel verbetering en evolutie nodig is.

Wat is jullie mening? Zijn jullie van mening dat het FPS-genre een frisse wind nodig heeft of is het goed zo? Lees meer over deze discussie op Edge-online.

Informatie over Battlefield 3


Releasedatum: 28-10-2011
Ontwikkeld door: EA DICE
Uitgegeven door: Electronic Arts
Genre: FPS
Multiplayer
Beschikbaar op: pc x360 ps3
Age 16+
 
Pagina:
1 100% rep

Thin Liz zegt op 04/07/2012 10:02   [?]

  Rating 4 16+ 16+
Ik zou zeggen: experimenteer eens op een ander vlak en maak eens iets anders dan een FPS. Juist alsof BF3 niet gedwee in het rijtje loopt...
1.1 100% rep

Bart Religion zegt op 04/07/2012 20:34   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Daarom dat je in BF ook voertuigen en vliegtuigen hebt. 't is meer dan een FPS. En je kan perfect eerste eindigen zonder één kill te maken
2 100% rep

xiweinx zegt op 04/07/2012 10:11   [?]

  Rating 3 16+ 16+
Ik ben altijd al vreemd gegaan, ook al speel ik graag FPS games. Verandering van spijs doet eten.
3 100% rep

[RGG]Zane zegt op 04/07/2012 10:13   [?]

  Rating 0 16+ 16+
creativiteit en vernieuwing zijn altijd goed, ongeacht het genre.

Ik moet wel zeggen dat ik de mening deel dat het fps-genre hier wat in het slop zit, maar DICE heeft hierin ook wel een dikke vinger in de pap
3.1 100% rep

Spiteri zegt op 04/07/2012 18:09   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Je bedoeld EA zekers.
Sinds dat EA zich bemoeit met DICE is het naar de knoppen.
4 100% rep

Emperor Mordred zegt op 04/07/2012 10:29   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Het is niet enkel het fps genre, 3th person shooters beginnen ook weinig origineel te worden.

Het probleem is dat heel veel games enkel gaan over dingen afknallen en op termijn gaat dat vervelen.
4.1 100% rep

schuppekens zegt op 04/07/2012 11:47   [?]

  Rating 0 16+ 16+
4.2 100% rep

BlackDevil-619 zegt op 04/07/2012 19:18   [?]

  Rating 0 16+ 16+
max payne 3 en spec ops the line zijn anders wel bangelijke goeie 3th person shooters en het is normaal dat je in een shooter dingen moet afknallen he?.
5 100% rep

Misterblort zegt op 04/07/2012 10:41   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Mount & blade! awesome :-)
6 100% rep

Bassism666 zegt op 04/07/2012 10:48   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Ik blijf stiekem hopen dat er ooit prachtige (DX11) HD remakes gaan komen van goeie 'klassiekers' zoals de eerste Medal Of Honor, de eerste en tweede Call Of Duty, Duke Nukem 3D, Sin, Shogo, Blood 1&2, System Shock, Doom, Quake, etc..

Steek het in een nieuw jasje, en de jonge generatie gamers die het origineel nooit hebben willen/kunnen spelen krijgen dan misschien dezelfde ervaring voorgeschoteld als wij kregen vroeger toen deze games pas gereleased werden! En wij kunnen nostalgisch onze klassiekers spelen met moderne specs!
7 100% rep

spinx zegt op 04/07/2012 11:14   [?]

  Rating 2 16+ 16+
DICE hoeft geen kritiek de krijgen op deze uitspraken.

Zij hebben wel geinnoveerd met total destruction technologie en het schitterend gestilleerde Mirror's Edge...
7.1 100% rep

Schwimm zegt op 04/07/2012 12:11   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Maar voor de rest is hun BF3 anders ook wel mee met de hype van "hedendaagse setting", niet?

US vs Rusland. Waar heb ik dat nog gezien?
7.2 100% rep

Bart Religion zegt op 04/07/2012 20:38   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Battlefield 2
8 100% rep

homie2582 zegt op 04/07/2012 13:08   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Terug WOII shooters! die nieuwe schooters vind ik echt sucke!
9 100% rep

Lord_Palethorn zegt op 04/07/2012 13:16   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik heb de indruk dat gamers meer en meer terug schreeuwen om een WW FPS game, ben benieuwd wanneer EA / Activision het gaat door hebben.
10 100% rep

Proto zegt op 04/07/2012 14:44   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Het FPS genre is gestorven na MOH:AA en COD 1 (2)
11 100% rep

zurri zegt op 04/07/2012 16:21   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Portal vond ik tamelijk vernieuwend als deze meeteld als fps
11.1 100% rep

Bart Religion zegt op 04/07/2012 20:39   [?]

  Rating 0 16+ 16+
't is niet omdat het first person is dat het een first person shooter is ofc.

Skyrim is toch ook geen fps
11.2 100% rep

sumoman_4 zegt op 05/07/2012 9:25   [?]

  Rating 0 16+ 16+
In Portal schiet je toch portals? En als je Skyrim nu enkel speelt met pijl en boog?
12 100% rep

Michster zegt op 04/07/2012 16:31   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Imo zijn er slechts 3 soorten:
-Modern shooter aka COD/BF
-WW2 shooter en consoorten aka oude CODs/MoH
-Sci-fi shooter aka Resistance, Crysis, ...

Ik zou kunnen zeggen dat horror shooter nog een vierde soort is, maar persoonlijk vind ik deze nog niet zo uitgemelkt als de andere genres. Er is dead space en wat dan nog...?

Uit die eerste twee genre's (MW en WW2 dus) kan je maar zoveel halen. Sci-fi kan mits de nodige originaliteit nog altijd met pakkende titels afkomen imo.

Persoonlijk heeft bijna het gehele shooter-genre voor mij afgedaan. Enkel BF is nog interessant omwille van tactiek bij online en Resistance hield je handje niet zo vast me regenererende health.

Waarom proberen ze anders niet fallout na te apen? Nee serieus, post-apocalyptische landschappen met survival-aspecten en breng medkits/healthpacks in godsnaam terug.
12.1 100% rep

METHODman zegt op 04/07/2012 17:16   [?]

  Rating 0 16+ 16+
left for dead
12.2 100% rep

Michster zegt op 04/07/2012 17:45   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Good point.
12.3 100% rep

Spiteri zegt op 04/07/2012 18:12   [?]

  Rating 0 16+ 16+
BF1942 was ook een topper.
12.4 100% rep

Lord_Palethorn zegt op 04/07/2012 19:37   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Metro 2033 en Fear en ge hebt uwe post-apocalyptische / horror.

Persoonlijk denk ik dat ze gewoon wat meer "rotatie" nodig hebben. Geef ons nog maar eens WWII, geef ons onze hp-bar terug, en kom over 10 jaar nog is terug met modern shizzle.. afwisseling, dat is wat we nodig hebben.
12.5 100% rep

Grodit zegt op 05/07/2012 17:18   [?]

  Rating 0 16+ 16+
en wat doe je met de military shooters zoals Arma? da's geen subgenre of wa?
12.6 100% rep

Grodit zegt op 05/07/2012 17:19   [?]

  Rating 0 16+ 16+
STALKER komt bij momenten ook dicht bij de post apocalyptische shooters, niet
13 100% rep

Marsmillo zegt op 04/07/2012 17:42   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Naar mijn mening is DICE met BF3 achteruit gegaan ipv vooruit. Zeker wat betreft gameplay en teamplay in vergelijking met BF2. VoIP, squadleader, orders, commander, ... en zijn ze meer mainstream gegaan, mee in het lijntje lopen van CoD en co.

Op hun andere games, doe ik geen uitspaken.

Valve heeft echter wel met portal bewijzen dat oude getrouwde gameplay elementen nog altijd zeer leuk kunnen zijn. Het hoeft dus niet altijd iets "nieuw nieuw" te zijn. Het zijn vooral de factoren die rond de core gameplay zitten zoals verhaal, teamplay en immersie die een grotere rol spelen.

Geef mij maar een game waarin ik mij kan inleven, buiten een vernieuwend spel waar het verhaal met haken en ogen aan elkaar hangt. Maar jah, dat is dan weer mijn persoonlijke mening é.
14 100% rep

Niotna zegt op 04/07/2012 18:38   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Alle goede dingen die in BF2 zaten en die dat leuke gameplay maakten zijn er uit gehaald:
Voltanken en repairen in de vlucht boven de luchtmachtbasis, met bommen bombarderen, commander functie, mod/maptools, dedicated servers, stomme spiegeltjes op sniperscope...
Allemaal omdat enkele slimmerikken gepland hebben om ons elk jaar (of max elke 2 jaar uit te kunnen melken met een nieuwe versie)
Ah ja! Juist: ene jaar een stomme nietszeggende moha, ander jaar een nieuwe BF. Tussendoor nog wat DLC. Kassa, kassa, kassa... En ondertussen loopt de fun gewoon weg.
Tja! En dan eens komen mediteren dat er te weinig vernieuwing in het FPS is.
Had men het BF2 van de laatste patch omgezet naar de graphics van BF3, met de huidige mappen er bij, het was juist goed geweest!
Never win a changing team!
14.1 100% rep

Bart Religion zegt op 04/07/2012 20:43   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Toen BF2 en BF:V uitkwam had je dezelfde jankers als jij. Alleen dan "ween ween de vorige was zoveel beter"
14.2 100% rep

Grodit zegt op 05/07/2012 17:21   [?]

  Rating 0 16+ 16+
serieus, loop je mottig omdat de commanderfunctie weg is? Geen kat die zich er toch iets van aantrok wat die dude uitstak :-) (allez, op public servers toch)
15 100% rep

EnviousBird zegt op 04/07/2012 20:28   [?]

  Rating 0 16+ 16+
De pot verwijt de ketel...

Maar de FPS games zijn inderdaad achteruit aan het gaan. Call of Duty kopieert letterlijk de vorige games, Battlefield heeft ook niet veels nieuws gebracht, Crysis 3 ziet er zoals Crysis 2 uit, Medal of Honor ziet er ook niet al te vernieuwend uit, CS:GO is CSS met kleine veranderingen en een grafische update (Valve vraagt er dan ook maar €15 voor wat ik wel goed vind),...