Valve Software

Personen
Video's
Left 4 Dead 2 sneller op Linux dan op Windows

Left 4 Dead 2 sneller op Linux dan op Windows


05 August 2012 11:38 | Nieuws | Fodbaddun | 29 reacties

We weten intussen dat Valve aan het experimenteren is met het porten van hun games naar Linux. Als eerste game nemen ze Left 4 Dead 2 onder handen. Bij de eerste succesvolle poging om de game op Linux te draaien, haalden ze een framerate van 6 frames per seconde. Dat is erg weinig, maar komt omdat er nog niets van optimalisaties waren doorgevoerd. Nadat ze alles onder handen genomen hadden kwamen ze uit op 315 fps. Dit is een pak sneller dan de 270,6 frames die ze haalden op Windows.

 

Het voordeel van de optimalisaties voor Linux is dat ook de versie op Windows hier baat bij heeft. Nadat ook de versie voor Windows aangepast is geweest, haalden ze daar ook 303,4 fps. Dit is wel nog steeds lager. Een ander voordeel van al hun research is dat ook hardwarefabrikanten hier baat bij hebben. Valve onderzoekt ook alle hardware-gerelateerde bugs en helpt de hardwarefabrikanten, zoals Nvidia en AMD, om hun drivers beter te optimaliseren. Dit is niet enkel goed voor Valve zelf, maar voor alle gamers, want de betere drivers zullen ook ter beschikking worden gesteld van het publiek.

 

Bron: Valve Blogexterne link
 
1 100% rep

RED REVOLUTION zegt op 05/08/2012 11:54   [?]

  Rating 2 16+ 16+
woow

Zit je dan met je xbox 30fps
1.1 100% rep

Brenttouza zegt op 05/08/2012 13:50   [?]

  Rating 3 16+ 16+
Ja, want zonder een pc met 200+fps kan je geen L4D spelen
1.2 100% rep

Kreative88 zegt op 06/08/2012 10:15   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Boven de 60FPS gaat het menselijk oog nauwelijks nog het verschil zien. Dat de Xbox slechts 30fps haalt is ook zever, op enkele titels (bv Battlefield 3) na halen de meeste games vlotjes 60fps.
2 100% rep

R3L4X zegt op 05/08/2012 11:57   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Als ze meer games compatibel maken voor Linux wordt het tijd om binnenkort over te stappen.
3 100% rep

Kirth zegt op 05/08/2012 12:16   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Dit geeft een beetje een vertekend beeld aangezien er bij de Linux (Ubuntu, dus) build direct met het harige OpenGL API gewerkt wordt en onder Windows gebruik gemaakt wordt van Direct3D.

Ja, Linux gamen wordt misschien wel de toekomst: maar dit soort gebrekkige nieuwsberichten laten we beter achterwege.
3.1 100% rep

Bluestrike zegt op 05/08/2012 12:31   [?]

  Rating 0 16+ 16+
De 303 fps verbetering op pc is door diezelfde openGL te gebruiken, D3D(directX) is de 270 fps.
http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies
4 100% rep

Fax zegt op 05/08/2012 12:32   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Linux gamen zal nooit evolueren zoals Windows nu
4.1 100% rep

Bluestrike zegt op 05/08/2012 12:34   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Een wijze les is zeg nooit nooit
Als Valve mogen afkomt met een eigen console die bvb op linux draait ...
5 100% rep

maartendq zegt op 05/08/2012 12:35   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Conclusie: Left for Dead 2 draait aan overbodig hoge framerates, of je nu Linux of Windows gebruikt.

En linux voor gaming zie ik niet zitten. Er is nog veel te veel werk aan dat OS wat betreft gebruiksvriendelijkheid, zeker als je het vergelijkt met Windows 8 (let the shitstorm begin) en OS X 10.7/8.
5.1 100% rep

DarkBee zegt op 05/08/2012 12:42   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Net wat maarten zegt,
welke mens ziet effectief het verschil tussen 200FPS en 300FPS ? Exactly, niemand. ePenis much !
5.2 100% rep

u4ea zegt op 05/08/2012 12:45   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Het gaat ni om dat het aan 200-300 fps kan draaien e mannekes. Gewoon da het mogelijk is op Linux een even hoge/hogere fps te halen als op Windows. Een grote stap dichter voor Steam op Linux.
5.3 100% rep

DarkBee zegt op 05/08/2012 12:47   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Dan mag dit artikel duidelijk een rewrite. De focus ligt voornamelijk op de FPS getallen en windows <-> linux
5.4 100% rep

G.T. zegt op 05/08/2012 13:10   [?]

  Rating 0 16+ 16+
true wat je zegt maar stel dat je een game hebt die aan 20 fps draait in windows en in Linux kan je het pushen tot 30 fps...groot verschil (louter hypothetisch natuurlijk)

Het grote voordeel aan Linux is het geheugen ge/verbruik, Linux gebruikt veel minder resources ten opzicht van Windows 7.

@maartendq jij zegt gebruiksvriendelijkheid die er nooit bij Windows is geweest 1000 menu's met miljoenen Wizards. Het grote voordeel bij Linux is je kan kiezen uit verschillende omgevingen Gnome, KDE, Unity,... en dit heeft niets te maken met het OS dit heeft te maken met desktop omgeving.

Iedereen zit hier te klagen over het feit dat W8 gesloten is en de gebruiker niet laat kiezen, maar als er dan naar de kant van Linux wordt bekeken is het ineens oooh nee dat is slecht en de framerates kan mij gestolen worden, zoals het artikel zegt is dat zowel in het voordeel van Linux als Windows. Het is gewoon het feit door bepaalde implementaties in de programmeer code dat je bepaalde zaken vlotter kan laten draaien.

Als games draaien op zowel Linux als Windows, zou jij dan 200 a 300 euro uitgeven voor een Windows licentie bij de aankoop van je computer?
5.5 100% rep

omegahealer zegt op 05/08/2012 13:46   [?]

  Rating 0 16+ 16+
bekijk linux eens vanuit het standpunt van de average gamer ipv zo een opmerkingen te maken...

windows en mac OS zijn gebruiksvriendelijker omdat eenders welke idioot ermee kan werken. Zet diezelfde idioot achter linux en oh boy, je gaat nog mooie dingen te zien krijgen (note the sarcasm). Zelfs met alle verschillende distro's moet je 1 verkeerde klik doen en je zit totaal ergens waar je niet moet zitten.

windows 8 gesloten, allemaal zever tbh. heb een pctje ermee staan en kan nog steeds alles doen wat ik ook met vista/7 kon. Je moet weten waar kijken. Mac OS is nog steeds het meest gesloten platform van alle. Devs klagen vooral over de gesloten metro store (dat pure afrip is, maar compleet optioneel)
5.6 100% rep

maartendq zegt op 05/08/2012 14:14   [?]

  Rating 2 16+ 16+
@G.T: Windows 8 zal maar € 70 kosten, en dat zal ik maar al te graag ophoesten gezien Windows nog steeds het basisplatform is waarop de overgrote meerderheid van alle software draait en zal draaien. Bovendien gebruik ik mijn computer voor meer dan alleen wat surfen en video games. Voor school moet ik beschikken over het volledige Office 2010 pakket, en dat draait niet native onder linux. Driver support onder Linux is trouwens nog steeds een ramp.

Overigens heb ik een hekel aan kiezen. Misschien ben ik wat ouder want vroeger vond ik al die keuze leuk, maar tegenwoordig wil ik gewoon een besturingssysteem dat werkt. Het liefst ook zonder dat ik eerst allerhande zaken moet gaan instellen of opzoeken. Dat is de hoofdreden waarom ik iOS altijd zal verkiezen boven Android, waarom ik Windows/Mac OSX altijd zal verkiezen boven eender welke linuxdistributie.
5.7 100% rep

Thunder_Tw zegt op 05/08/2012 16:43   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@5.5 als je Linux hebt ingesteld kan een gemiddelde 9-life bezoeker er even makkelijk op werken als bij Windows.
Probleem voor linux is juist de vele opties en de onbekendheid bij de meerderheid... wat al evengoed een bonus kan zijn.
OpenGL > DirectX; OpenSource > $$€$$
5.8 100% rep

G.T. zegt op 05/08/2012 17:19   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Eender welke idioot?
http://www.youtube.com/watch?v=v4boTbv9_nU

De discussie ging trouwens over Linux en Windows niet over Mac OSX.

Koop een nieuwe computer en je geraakt niet aan de Bios voor Windows 7 erop te zetten.

http://www.zdnet.com/blog/open-source/microsoft-to-stop-linux-older-windows-from-running-on-windows-8-pcs/9589

Welke keuze heb je dan nog als gebruiker als je moet kiezen voor Windows 8 uiteindelijk is dat een monopoly. Hetzelfde wou Intel ook doen je koopt een i7 maar per core moet je bij betalen, gelukkig is er concurrentie met AMD. Maar Windows heeft op de PC markt(niet vergelijkbaar met Apple computers) een monopoly. Die uiteindelijk klaar staat om uitgemolken te worden.

uiteindelijk praten jullie uit een verplichting en niet uit een keuze, Ik heb Windows nodig voor games te spelen en voor Office.

Uiteindelijk geld hetzelfde ook voor Office waar de concurrentie geen kans krijgt. De Office prijs is zo duur dat je enige optie is het te piraten! Want je krijgt geen Office licentie via MSDNAA, Dus moet je als student dure licenties kopen en dat is dan normaal.

Android en iOS was niet echt de vergelijking die hier ter discussie stond, want dan kunnen we beginnen met waarom gebruik je Chrome of Firefox en niet IE.

5.9 100% rep

G.T. zegt op 05/08/2012 17:28   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Je kan het ook zo bekijken ik moet Windows hebben om games te mogen spelen!

De consoles hebben daarin een eerlijkere concurrentie want je kan kiezen voor PS3, Xbox360, Wii elk met hun eigen aanbod. Dus daarin zijn meerdere platformen waarin je een keuze kan maken.

Games op pc zijn maar een port waarom kan/mag het niet voor Linux?
5.10 100% rep

maartendq zegt op 05/08/2012 17:46   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Mijn Office 2010 licentie heeft mij de volle 60 EUR gekost, Windows 7 idem ditto. Als student. Lijken me geen onoverkomelijke bedragen.

En tuurlijk is er qua office geen concurrentie, er is namelijk geen enkel officepakket dat zo volledig is als MS Office 2010. Er was vroeger concurrentie (in de tijd dat OpenOffice nog WordPerfect enzovoort was) maar die is gewoon naar huis gespeeld door Microsoft.
5.11 100% rep

G.T. zegt op 05/08/2012 18:01   [?]

  Rating 0 16+ 16+
ferm ferm! Ga je dat ook doen als je niet student bent?

http://office.microsoft.com/nl-be/buy?WT.mc_id=ODC_nlBE_Office_Buy

Dus jij vindt het normaal dat een student dan een laptop moet kopen van 800 euro 70 euro voor w7 en dan nog eens 60 euro voor Office en daar komen dan nog de boeken bij. En dan sta je versteld dat er financiële steun moet zijn voor sommige mensen.

Genoeg over Office we waren over games bezig

5.12 100% rep

Dark_Raver zegt op 05/08/2012 19:05   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@4.3. Het zijn maar getallen, doe ze gedeeld door 10 dan krijg je 31 vs 27.

Ze gooien met de FPS getallen omdat da hun maatstaaf was voor het experiment, dat is namenlijk waar het om draaide
5.13 100% rep

Bluestrike zegt op 05/08/2012 21:06   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Die 300 fps is op hun benchmark pc, een high end pc. Betere performance is altijd mooi meegenomen, dan kan je dat weer ergens anders aan spenderen, of was het op zen minst een leuke les voor de volgende software die je ontwikkeld
5.14 100% rep

Thunder_Tw zegt op 05/08/2012 22:10   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@G.T. 5.8 jij grijpt wat uit de lucht en beweerd beter te weten. Ik geef niemand hier scheldwoorden.

Ik stuur ook niemand naar Windows8, dat is amper uit...
Meer dan 1 OS op je pc installeren is ook zelden van nut.
Koop liever een oude pc op en installeer daar je extra OS als dit een noodzaak is. De mix op 1 pc kan al snel veel complicaties meebrengen.

Waarom je over M$-Office begint heb ik het raden naar, maar ik raad je aan Open-Office te verkennen. Gratis en met gelijkwaardige functionaliteiten.

Mensen maken de illusies van de monopolie groot, Linux draait een groot deel van de Window$ games mits je de virtualizer/emulator "Wine" gebruikt. Kies met verstand en niet uit luiheid of kortzichtigheid.
5.15 100% rep

G.T. zegt op 06/08/2012 0:28   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik grijp toch niets uit de lucht, alle links naar artikels staan er!

Windows 8 komt in Oktober uit alle hardware fabrikanten gaan hun computers verschepen met W8 OEM.

Bij dual boot zijn er niet echt complicaties waar ik vanaf weet. Als de mogelijk er is mag ik die toch zeker gebruiken en als ik er graag Linux op zet is dat toch mijn keuze en niet die van MS.

Tuurlijk weet ik dat het er Openoffice en Libreoffice bestaat maar hier zijn pas compatibiliteit complicaties (odf formaten). Het ging louter over het concurrentie model waar MS zich heel diep in scholen en bedrijven werkt.

En ja je kan Games draaien in Wine of je kan zelfs Vbox installeren en daarin games spelen, uiteindelijk draai je het spel niet onder linux en kan er vanalles mis gaan zodat je het spel niet kan spelen.
6 100% rep

scorpi zegt op 05/08/2012 15:42   [?]

  Rating 0 16+ 16+
tjha als je monitor maar 60hz is zie je toch geen verschil boven de 60fps maar 60fps met een 120hz monitor zie je toch wel veel verschil (:
6.1 100% rep

Thunder_Tw zegt op 05/08/2012 16:45   [?]

  Rating 0 16+ 16+

Heb jij het nieuws wel gelezen?
6.2 100% rep

scorpi zegt op 05/08/2012 17:22   [?]

  Rating 0 16+ 16+
6.1 ja ik heb het gelezen maar zo hoge frames is niet echter "nodig" en niet zichtbaar ook
6.3 100% rep

MrKend54l zegt op 05/08/2012 19:55   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Het gaat er gewoon over dat als devs zich een beetje bezighouden met linux ze games veel soepeler kunnen laten draaien onder linux. Bij linux zou u hardware dan minder high end moeten zijn om hetzelfde resultaat te bekomen. Wat dan de graphics weer ten goede komt.

met andere woorden: Win, Win, Double Win
6.4 100% rep

Thunder_Tw zegt op 05/08/2012 21:56   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Basicly draait het niet om linux of windows, het draait rond de drivers. Als deze meer verfijnd worden zodat er minder overhead is kan dit de performance ten goede komen.
Het probleem van de drivers is tot het licht gekomen door ze te vergelijken tussen deze op Windows en Linux.
Het provocerende aan deze vergelijking is dat de "minderwaardige" OS Linux beter doet dan de dure "gesofisticeerde" OS Window$.