Ubisoft

XBLA-review: TMNT: Turtles in Time Re-Shelled

Geschreven door pieterm

Special | 10-08-2009 -

De Teenage Mutant Ninja Turtles mogen dan al zo oud zijn als de straat, versleten zijn ze nog lang niet. Binnenkort mogen we TMNT: Smash-Up voor de Nintendo Wii verwelkomen, maar eerst is het de beurt aan TMNT: Turtles in Time Re-Shelled, een Xbox Live Arcade-game voor de Xbox 360-spelconsole.

Begin juni kondigde de Franse speluitgever en -ontwikkelaar Ubisoft aan dat er volop gewerkt werd aan TMNT: Turtles in Time Re-Shelled. Het spel zou een remake worden van TMNT: Turtles in Time, een videogame dat in 1991 werd uitgebracht voor de arcadehallen. Het originele Turtles in Time zou een jaar later zijn opwachting maken voor de Super Nintendo Entertainment System. Ondertussen zijn we ruim achttien jaar later en liggen de standaardnormen voor videogames een stukje hoger. We verwachten een verbeterd grafisch mechanisme en geluid, en dat krijgen we ook met deze 2009-remake.

Arcade, arcade en nog eens arcade

De singleplayer in TMNT: Turtles in Time Re-Shelled wordt onderverdeeld in twee speltypes, meer bepaald Story Mode en Survival Mode. Hoewel beide modes identiek lijken, is er één groot verschil, namelijk het aantal levens. In de Story Mode is dat aantal afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je vooraf bepaalt. Hoe eenvoudiger het niveau, des te meer levens je krijgt. In de Survival Mode daarentegen beschik je - ongeacht het feit of je nu de makkelijkste of zwaarste moeilijkheidsgraad hebt gekozen - over slechts één leven. Tactischer tewerk gaan is hier alvast de boodschap.

TMNT: Turtles in Time Re-Shelled
Leonardo en Michelangelo aan het werk in de level "Alleycat Blues"

In het totaal schotelt TMNT: Turtles in Time Re-Shelled ons negen verschillende levels voor. Wat meteen opvalt, is de grafische boost die het spel gekregen heeft. In tegenstelling tot het orgineel uit 1991 is deze herwerkte versie volledig in 3D opgebouwd. Hoewel je kan discussiëren of deze nieuwe grafische stijl geen afbreuk doet aan het origineel, vind ik persoonlijk het gehele plaatje enorm sfeervol. Ook de toevoeging van woorden in Comic-stijl wanneer je een vijand hebt gedood, maakt het nog net dat tikkeltje aangenamer.

Verleden, heden en toekomst

De grootste troef van TMNT: Turtles in Time Re-Shelled is de levelkeuze en -opbouw. Het verhaal start in New York met het level "Big Apple 3AM" waarin je het moet opnemen tegen een horde van ninja's. Dit vormt als het ware een introductie op het uiteindelijke gevecht met de eindbaas van het level. Dit scenario is typerend voor elk level: je zal eerst een aantal ninja's moeten uitschakelen vooraleer je het duel kan aangaan met de grote en oppermachtige eindbaas. Het typische arcade sidescrolling-principe met andere woorden, dat ook in titels als Streets of Rage terug te vinden is.

New York is niet de enige plek waar de Turtles halt houden. Eigenlijk is TMNT: Turtles in Time Re-Shelled een geschiedenisles op zich. Zo word je in de latere levels naar het verleden gebracht. De eerste tijdreislevel heet "Prehistoric Turtlesaurus" en speelt zich 2,5 miljard jaar geleden af. Daarna worden we met het level "Skull and Crossbones" getrakteerd op een piratenavontuur tijdens de zestiende eeuw. "Burn My Shell" gaat nog een paar eeuwen verder. Hierin bevinden we ons op een rijdende trein midden in het Wilde Westen op het einde van de negentiende eeuw. Bereiken we de levels daarna, dan bevinden we ons in de toekomst om uiteindelijk te belanden in het jaar 1991, het jaar waarin TMNT: Turtles in Time voor het eerst het daglicht zag.

TMNT: Turtles in Time Re-Shelled
Game en geschiedenisles in één! De Turtles kijken de "piraten"
in de ogen in het level "Skull and Crossbones"

Té braafjes uitgewerkt

Hoewel de levelkeuze van TMNT: Turtles in Time Re-Shelled formidabel is, laat de totale afwerking soms te wensen over. Als speler kan je bijvoorbeeld aan de slag met de vier Turtles. Elk personage heeft zo zijn eigen vaardigheden. Zo blinkt Donatello uit in de categorieën Range en Defence, terwijl Leonardo en Michelangelo op hun beurt keien zijn in het uitvoeren van Special Attacks. Raphael tenslotte moet het vooral hebben van zijn snelheid. Wel, eigenlijk heb ik tijdens het spel geen grote verschillen gemerkt. De aanvallen die ze uitvoeren lijken veel te veel op elkaar en de "Special Attacks" zijn niet meer dan een harde stoot. Ook de geluidjes die de Turtles maken zijn té repetitief. Zo ligt het level "Sewer Surfin'" vol met allerlei hindernissen en vallen. Telkens wanneer je op zo'n val trapt, krijgt je steeds hetzelfde zinnetje te horen, ongeacht de keuze van jouw Turtle.

TMNT: Turtles in Time Re-Shelled is een titel die je met jouw vrienden lokaal of via Xbox Live kan spelen. Dezelfde spelmodes uit de singleplayer, meer bepaald Story Mode en Survival Mode, kan je met meerdere spelers spelen. Het is vooral fijn om dit met jouw vrienden te spelen. Met enkele willekeurige mensen wordt het meteen al een stuk minder aangenaam. Het aantal levens in Survival Mode is bijvoorbeeld beperkt tot één, en wanneer je telkens iemand het stuk pizza (dat jouw levensbalk weer vult) voor jouw neus ziet wegnemen, is dat frustrerend. Dit is vooral zo wanneer je ziet dat ze amper leven kwijt zijn en dat ze vooraf nog eens de helft van jouw "kills" hebben afgenomen.

Deze herwerkte versie van TMNT: Turtles in Time blinkt vooral uit in de levelkeuze. Het is leuk om door de tijd te reizen met jouw Turtles. Jammer genoeg is het spel net iets te braaf uitgewerkt. Vooral de repetitieve aanvallen en geluidjes vormen een kleine domper op de feestvreugde. Of het de 800 Microsoft Points waard is, hangt van persoon tot persoon af, maar vergeet niet dat de Story Mode niet veel langer dan een uurtje in beslag neemt. (72%)

-

scorbaworba zegt op 10/08/2009 22:16   [?]

spel valt mee maar ze hebben er toch grote delen uitgelaten en eindbazen vervangen door andere ,wat ik dan weer jammer vind