Techland

Personen
Video's

Review: Mad Riders [XBLA]

Geschreven door Skuzzie

Special | 29-05-2012 -

Mad Riders is een titel die het midden houdt tussen Motorstorm: Pacific Rift en Burnout. Met quads over modderige circuits rijden die vol zitten met sprongen en hoogteverschillen. Dat levert uiteindelijk een bijzonder vermakelijke game op.

De invloeden van Motorstorm komen vooral terug in de keuze voor de offroad-tracks en het gebruik van quads en de sporadische buggy in plaats van de loeisnelle bolides uit Burnout. De game speelt zich af in jungles, steppes en op tropische eilanden. Er zijn een verschillend aantal locaties in de game gestopt, die elk weer een aantal verschillende routes bevatten. Zo zul je eigenlijk nooit op dezelfde track rijden omdat er eigenlijk altijd wel een andere route is opgenomen. Bovendien zijn er sowieso vaak verschillende routes te kiezen, waaronder een aantal mogelijkheden tot afsnijden, dus wat dat betreft valt er genoeg te doen in Mad Riders. De shortcuts moeten worden geactiveerd en zijn alleen activeerbaar als er een blauwe token is verzameld. Blauwe tokens zijn echter ook bruikbaar om oplaadpunten te activeren, waar je de boostmeter weer kunt opvullen.

madriders2

Burnoutesque

De overeenkomsten met Burnout zijn wat meer gericht op de gameplay. Het is de bedoeling dat je hard over de circuits heen knalt en wat is daar bruikbaarder voor dan een boostknop? Je loopt dan wel het risico dat je hard op een obstakel knalt, maar die afweging zal altijd gemaakt moeten worden. De boostmeter vul je door de zogenaamde boosttokens te verzamelen of door stunt te maken. Een beetje driften in de bochten helpt altijd, maar voor het betere werk kun je ook wachten op de enorme sprongen die in de tracks zijn opgenomen. Voor een paar front- of backflips draait de game zijn hand niet om. Ik moet er overigens wel bijzeggen dat de game soms op vreemde plekken obstakels neerzet. Op het moment dat je ergens wil landen blijkt er ineens een pilaar te staan. Er zijn sowieso alleen statische obstakels, in tegenstelling tot Burnout, waar je ook tegen rijdende voertuigen op kunt knallen.

De game kent een vreemde dynamiek. Over het land zul je vooral veel gebruik moeten maken van de boost, waardoor er daar een enorm snelheidsgevoel wordt gecreëerd. Dat gaat gepaard met audiovisuele elementen en dat gaat goed. Vervolgens knal je volle vaart over een sprongheuvel en dan is de vaart er grotendeels ineens uit. Je hebt alle tijd om een truc te doen, proberen zo goed mogelijk te landen om dan bij de landing ineens weer volle vaart te gaan boosten. Er zitten zo best veel rustpuntjes in een race, maar tegelijkertijd zorgt alle airtime er wel voor dat het boosten nog meer indruk maakt. Het bereikt echter nooit dezelfde flow die Burnout zo verslavend maakt wat in principe bijzonder jammer is.

madriders1

Klein prijsje

De game kost achthonderd Microsoft Points, waarvoor je een offline- en een online-modus krijgt. Offline kun je aan de slag met een toernooi en wat simpele races. Het toernooi bestaat uit acht grote evenementen die weer onderverdeeld zijn in vijf kleine elementen. Door goed te presteren in de kleine evenementen verzamel je sterren die ervoor zorgen dat grote evenementen vrijgespeeld worden. Bovendien speel je er een extra elite-onderdeel mee vrij. Het wordt in ieder geval elite genoemd, maar dat is niet terug te vinden in de moeilijkheidsgraad. Je zult ook weinig moeite hebben met het uitspelen van de game. Vooral de race-elementen waren niet bepaald moeilijk. De stukken waarin je tegen de klok rijdt zijn wel wat lastiger. Daarvoor zul je de baan toch moeten kennen en behoorlijk met de snelheidsboost in de weer zijn. Online kun je in drie verschillende game-modes aan de gang, waarin je met twaalf spelers samen kunt spelen.

Grafisch ziet de game er redelijk goed uit. Op volle snelheid vervaagt alles dus dan maakt het weinig uit of de textures wat blokkerig zijn. Pas als je stilvalt kom je erachter dat het niet bepaald een mooie game is. De gebruikte muziek is inwisselbaar met een combo van dance en zware gitaren.

Achterhonderd punten voor een game die boordevol met inhoud zit en puike gameplay biedt. Dit is misschien wel één van de beste deals die momenteel te krijgen is op Xbox Live Arcade. Tegelijkertijd is de game niet zo goed als de grote voorbeelden uit het arcade racergenre, maar voor deze prijs kun je ook niet echt anders verwachten.

Pluspunten:
- Fun

- Niet duur