Square Enix

Quantum Conundrum - Review

Geschreven door LouGarou

Special | 25-06-2012 -

We mogen met zekerheid zeggen dat veel gamers Portal en diens opvolger een dijk van een game vonden. Dit ondanks het feit dat puzzelen niet voor iedereen is weggelegd. Dankzij de combinatie van humor, een tof concept en mooi in elkaar gestoken levels wist Portal veel fans voor zich te winnen. Designer Kim Swift vond het echter welletjes en ging haar geluk ergens anders beproeven. Bij ontwikkelaar Airtight Games vond ze haar gading en werkte ze samen met het team aan Quantum Conundrum. Deze titel heeft dan ook heel wat weg van Portal, maar pakt het iets anders aan.

Als 12-jarige jongen, en tevens protagonist in dit spel, werd je vroeger meermaals bij je oom afgezet om er wat tijd met hem door te brengen. Professor Fitz Quadwrangle is echter geen normale oom en houdt zich al jaren bezig met het creëren van uitvindingen die onze verbeelding te boven gaan. Telkens toont hij met genot aan zijn kleinzoon hoe dat ene bevriezingskanon in elkaar zit of wat hij nog allemaal het afgelopen jaar heeft uitgevonden. Wanneer je dit jaar echter zijn huis betreedt, vindt er zich een enorme ontploffing plaats door een mislukt experiment waar Fitz aan bezig was. Hierdoor is oom Quadwrangle spoorloos verdwenen en moet je hem terug zien te vinden. Via de intercom weet hij contact met je te houden, maar helaas weet hij zelf niet waar hij momenteel vertoeft.

Uiteindelijk kom je te weten dat je oom al een tijdje bezig was een apparaat uit te vinden om dimensies te veranderen. Zijn hele huis werd hiervoor omgebouwd en zit tjokvol puzzels die je alleen maar door met die dimensies te spelen kan oplossen. Gelukkig voor jou heeft Fitz twee van zo’n apparaten, die gewoon een handschoen zijn, gemaakt. Eén van de eerste prototypes mag jij vervolgens gebruiken om doorheen het immense huis van je oom hem terug te vinden. Het eerste wat op de planning staat, zijn de drie hoofdgeneratoren opnieuw werkende te krijgen.

In totaal zal je vier andere dimensies kunnen beheersen, waarvan Fluffy de eerste is. Deze dimensie maakt objecten lichter dan ze oorspronkelijk waren. Via Airtight wordt elke dimensie verbonden aan een rift die enkel kan geopend worden als je de juiste buis in de plaatselijke machine steekt. Als tutorial zal je in het begin dan ook op zoek moeten naar die buizen en om de puzzels op te lossen, en deuren te openen, zal je kluizen en zetels moeten lichter maken en dan opnieuw op een platform verzwaren. Dit zal zo het hele spel door de bedoeling zijn, maar hoe verder je geraakt, hoe meer dimensies er worden gecombineerd. Quantum Conundrum is dus zeker geen simpel puzzelspelletje.

qc2

De tweede dimensie waar we over mogen heersen, is Heavy. Alhoewel we kluizen en bankstellen handig lichter konden maken, hebben we deze niet altijd voorhanden en moeten we het doen met de spullen die we voorgeschoteld krijgen. In de Heavy-kamers zijn dit dan ook doodgewone kartonnen dozen die gemakkelijk weggeblazen worden door de ventilatoren die de kamer verluchten. Om deze puzzels vervolgens op te lossen, is het nodig de kartonnen dozen zwaarder te maken (visueel worden ze omgetoverd in ijzeren blokken) en te gebruiken. Zit je trouwens ergens achter glas vast, dan gooi je gewoon een kartonnen doos richting de ruit en tover je deze op het gepaste tijdstip om. Je oom is er wel niet altijd even tevreden mee, maar in tijden van nood is alles toegestaan.

Doorheen de kamers en ruimtes zal het ook nodig zijn jezelf, al dan niet samen met enkele objecten, te verplaatsen om deuren open te krijgen. De platformpjes die je af en toe zal tegenkomen dienen namelijk om objecten op te plaatsen en naar de andere kant te zwieren. Het spreekt voor zich dat je zelf mee zal moeten reizen met deze objecten en hier komen we dan ook het eerste minpuntje tegen van de game. Soms komt het voor dat je maar al te vaak van deze objecten afglijdt en dus telkens opnieuw mag gaan proberen. Voor deze stukken had men dus beter nieuwe en grotere objecten dan je nu in het spel terugvindt geïntroduceerd. Maar laat wel duidelijk zijn dat jezelf weg katapulteren om een enorme bal door een korf te gooien erg leuk gevonden is.

De andere twee dimensies die je na het repareren van de eerste generator onder controle mag nemen, zijn Time Slow en Anti-Gravity. Eerstgenoemde vertraagt alles en bij Anti-Gravity wordt de zwaartekracht omgedraaid. Het prachtige aan Quantum Conundrum zit hem niet alleen achter de combinatie van alle puzzels en bijhorende dimensies, maar het geheel wordt visueel netjes gepresenteerd. Met graphics die we kennen uit Team Fortress 2 krijg je meteen een warm gevoel tijdens het spelen. De voice-acting is van hoog niveau, wat op zijn beurt dan weer voor de humor in het spel zorgt. Let trouwens ook tijdens het spelen op de grappige schilderijen die over de woning verspreid hangen, want per dimensie zien deze er telkens anders uit.

Quantum Conundrum mag dan misschien wel een paar zaken van Portal meehebben, toch weet het door middel van het combineren van verschillende dimensies zich van andere puzzelgames te onderscheiden. Gameplaygewijs zit het niet altijd even snor doordat je vaak op objecten moet staan en je zo voort moet verplaatsen. De aanwezige humor in het spel maakt dit volledig goed. Dankzij de grafische stijl voel je je ook meteen thuis in Quantum Conundrum. Voor de prijs van 15 euro hoef je het ook zeker niet te laten.

Score: 8

CosmicD zegt op 25/06/2012 18:49   [?]

Heel leuk spel, en ook leuk is dat die oom niemand minder is dan Q, uit star trek the next generation (John de Lancie)