Sony Computer Entertainment Europe

PSN-review: Fat Princess

Geschreven door YoniVL

Special | 10-08-2009 -

De online winkels van de consoles zijn tegenwoordig de perfecte plek voor ontwikkelaars om hun games, die het gevolg zijn van vreemde kronkels, kwijt te kunnen. De nieuwste telg binnen de familie van de vreemde games is Fat Princess voor de PS3. Dikke prinsessen, taart, een hele hoop chaotische gevechten en een speciale tekenstijl zijn de basis voor dit prachtig geschifte game.

Het verhaal achter Fat Princess is heel simpel en is waarschijnlijk enkel en alleen aanwezig om de stijl van het spel te verantwoorden. Twee rivaliserende koninkrijken besluiten elkaars prinses te ontvoeren - nadat die een heleboel cake hadden gegeten in het bos- waardoor er een bloedige oorlog uitbreekt. Beide koningen willen immers hun eigen prinses redden om haar zo te kunnen presenteren aan de aankomende prins. Dit is het verhaal dat wordt gevolgd in de singleplayer. Die singleplayer is echter vrijwel onbelangrijk voor het spel. Hij is heel kort en kan eigenlijk aanzien worden als een grote tutorial. Je zal immers elk speltype eens doorlopen, zodat je toch al een beetje weet hoe het in elkaar zit wanneer je je op de multiplayer stort.

Er zijn vier speltypes aanwezig in Fat Princess. De eerste is Red De Prinses. Hierin heb je de rivaliserende prinses in jouw kerker zitten en is het de bedoeling dat je je eigen prinses gaat redden uit de handen van de tegenpartij. Hierbij moet je je eigen prinses terugdragen naar je eigen kasteel. Ondertussen moet je er wel op letten dat de tegenstander niet net hetzelfde doet. Dit kan je doen door de prinses in de kerker taart te voeren. Hierdoor wordt ze dikker en zwaarder, waardoor het moeilijker wordt om ze snel te ontvoeren. Wie als eerste beide prinsessen voor een bepaalde tijd in zijn kasteel heeft, die wint het spel.

Het tweede speltype is Veroveren En Wegwezen. Dit lijkt heel hard op Red De Prinses, maar in de plaats van jouw prinses te redden, moet je nu de prinses van het andere koninkrijk gaan ontvoeren. Elke keer dat het je lukt om de prinses in jouw kerker te krijgen, wordt ze teruggeplaatst op haar troon en het eerste team dat de andere prinses een aantal keer kan ontvoeren en opsluiten in zijn kerker wint het spel.

Het derde speltype is Team Deathmatch. Hierbij krijgt elk team een vast aantal levens en het team dat het andere het snelst op nul krijgt, wint. Het laatste speltype is Invasie. In deze modus krijgt elk team een teller die aftelt als de tegenpartij een aantal torens in zijn macht heeft. Die torens staan verspreid over de map en je verovert ze door er te gaan bijstaan en ze als het ware te bewaken tot ze de kleur van jouw team aannemen. Het team waarvan de teller op nul komt te staan, verliest.

Helm af, mijter op

In Fat Princess wordt met een vrij ingenieus klassesysteem gewerkt. Elke klasse beschikt over zijn eigen hoed of helm. Wanneer je als speler een bepaalde helm opzet, neem je ook ineens die klasse aan. Die hoofddeksels kan je vinden in je kasteel, maar ook dode vijanden laten hun helmen achter. De kleur van de hoed maakt geen verschil, waardoor je in het spel heel snel van klasse kan veranderen. Er zijn vijf klassen aanwezig in Fat Princess, met elk hun eigen kwaliteiten. Magiër, priester, schutter, strijder of arbeider, ze hebben allemaal hun nut binnen het spel. Zo kan de priester genezen, is de strijder de sterkste vechter en kan de arbeider grondstoffen verzamelen. Elke klasse kan ook een upgrade krijgen, waardoor ze een sterkere of zelfs een compleet andere aanval krijgen. De schutter krijgt bijvoorbeeld een kanon dat pijlen afschiet in de plaats van een simpele kruisboog. Die upgrades kan je verkrijgen door met je arbeider grondstoffen te verzamelen. Deze grondstoffen gebruik je vervolgens om machines te verbouwen, die op hun beurt dan betere helmpjes geven.

Kleurrijk, dat wel

Grafisch is Fat Princess een voltreffer. Alles heeft een soort kinderlijke uitstraling, die echter nooit stoort omdat ze perfect bij het spel past. Het spel is wel duidelijk niet gemaakt voor kleine kinderen. Zo spat het bloed lekker in het rond wanneer je een vijand over de knie legt. Alles aan de graphics is dan ook overgoten met een humoristische saus. Zo zijn de namen van het menu allemaal heel origineel en grappig. Ook de credits, meestal een overbodige optie in een spel, zijn hier fantastisch. Verwacht je maar aan een leuk liedje en een level die geïnspireerd is door de Cow Level van Diablo II.

De verdeling tussen de twee teams wordt gemaakt door middel van een simpel kleurverschil. Het ene team is rood, het andere is blauw. Dit is perfect, aangezien er meestal nogal veel volk rondloopt en subtiele verschillen zouden de gevechten wel eens compleet onoverzichtelijk kunnen maken.

En dan nu, met z'n allen

Het belangrijkste deel van Fat Princess is ongetwijfeld de multiplayer. Elk speltype is duidelijk gemaakt om met meerdere spelers online te spelen. Met Fat Princess kan je elk speltype online spelen met maximaal tweeëndertig spelers. Het spel beschikt over acht mappen (én voetbal) waarop elk speltype kan gespeeld worden. Het online gedeelte van Fat Princess is leuk tot op het hilarische af, omwille van de grappige stijl en de chaotische gevechten. Die chaos is echter soms ook een reden tot frustratie. Er is immers meestal weinig overleg tijdens de gevechten, wat er soms voor kan zorgen dat alles in de soep draait voor jouw team.

Ook wordt niet alles perfect uitgelegd tijdens het spel. Zo kan je je gezondheid aanvullen door even stil te staan of door in een toren te kruipen, of kan je je vijanden aanvallen met potions die je vijanden in kippen veranderen. Ook de katapult kan straffer worden gezet door erin te springen en hem naar beneden te halen, maar dit alles wordt echter nergens vermeld tijdens het spelen, wat er voor zorgt dat je soms maar moet gokken wat de gevolgen van bepaalde zaken gaan zijn.

Fat Princess is zeker een voltreffer en een waardige aanvulling voor de Playstation Store. De humor in het spel en het simpele klassesysteem zorgt voor een nieuwe ervaring. Spijtig genoeg kan de chaos die in het spel schering en inslag is je spelplezier wel eens bederven. Fat Princess is een spel voor iedereen die tussendoor al eens graag online wat plezier maakt en niemand mag zich dan ook laten afschrikken door de speciale grafische stijl.

Gameplay: 8/10
Geluid: 8/10
Graphics: 9/10