PSN-review: Gravity Crash

Geschreven door valies

Special | 29-11-2009 -

Heb je van kinds af aan gedroomd om astronaut te worden en de ruimte in te gaan zoals Dirk Frimout of Frank de Winne? Dan is de PSN game Gravity Crash misschien wel iets voor jou. Alhoewel dat ik hier toch mijn bedenkingen bij heb, want ik denk niet dat Dirk en Frank edelstenen moesten verzamelen en vijandelijke basissen moesten kapotschieten. Nu ja, je kan niet alles hebben in het leven.

Gravity Crash dompelt je helemaal onder in een prachtig retrosfeertje, enerzijds door de prachtige graphics en anderzijds door de oppeppende soundtrack. Je zit in een bewapend ruimteschip dat bijna in het niets verdwijnt wanneer het door het enorme - neonverlichte - heelal scheurt. Tijdens de game ga je van planeet tot planeet om tal van missies te vervullen. De planeten zijn over het algemeen donker en bestaan uit rotsformaties met daarin uitbarstende vulkanen en poelen van water of lava. De lava is prachtig neon-oranje en het blauwe water steekt ook mooi af tegenover de donkere planeet. Blijkbaar ben jij niet de enige ruimtevaarder, want op elke planeet vind je wel wat collega's terug en natuurlijk ook enkele niet zo vredelievende vijanden.

Space battles zijn niet voor doetjes

De meeste missies bestaan uit het verzamelen van edelstenen of het vernietigen van vijandelijke generatoren of andere gebouwen. Af en toe dien je een boss neer te halen. Hetgeen dat je verzamelt onderweg, waaronder edelstenen en zeldzame artifacts, is mooi meegenomen en daar krijg je bonuspunten voor. Hier en daar zal je collega's zien rondlopen. Is je sociale engagement groot, dan kan je hen oppikken met je ruimteschip. Hiervoor heb je wel wat behendigheid nodig. Je moet namelijk eerst veilig landen. Voor het minst dat je ruimteschip de rotsformaties raakt, onploft het. Om dit te voorkomen kan je het schild activeren, dat slechts een beperkte tijd kan aan staan aangezien het enorm veel energie vergt. Dus, als je wil landen, zie dan dat je eerst het schild activeert, zodat je zacht tegen de rotsformatie botst. Vervolgens moet je nog zien dat je ruimteschip op zijn pootjes terechtkomt. Probeer je schuin of omgekeerd te landen, dan ben je er aan voor de moeite.

De vijand heeft echt niet graag bezoekers op zijn planeet, dus her en der kan je je aan een ontvangstgeschut verwachten. De vijand heeft turrets geplaatst die kogels afschieten en deze moet je ten stelligste ontwijken. Of beter nog, schiet zelf de turret kapot en je kan rustig verder reizen. Het moeilijkere werk zit in het ontwijken van de rakketten die - eens afgeschoten - je blijven achtervolgen. Maar met behulp van het schild en het vernietigen van de raketbasis kom je er gelukkig veilig van af. Ook kruipen er hier en daar vijanden op de rotsen en vliegen er vijanden in het rond. Wanneer het krioelt van al dit geweld, dan is het een uitdaging om heelhuids doorheen zo'n passage te raken. Je zal dan ook regelmatig het leven laten. Gelukkig biedt Gravity Crash oneindig veel herkansingen aan. Na drie keer het leven te laten, zal je een Game Over krijgen. Dit houdt in dat je nog steeds verder mag spelen, maar dat je al je bonuspunten kwijt bent.

I believe I can fly

Het vliegen doorheen de ruimte is helemaal geen kinderspel in het begin en dat beseffen de ontwikkelaars. Ze raden namelijk aan om zeker de pilot training te volgen. De titel Gravity Crash is zeer goed gekozen, je moet namelijk niet alleen vechten tegen de vijand, maar ook de zwaartekracht speelt je parten. Omgaan met de zwaartekracht vraagt heel wat oefening. Zelf kan ik zeggen dat ik pas na een uur spelen de controle over het ruimteschip de baas was. In het begin is de stijle leercurve wel even frustrerend, maar eens je het kan, is het een waar plezier.

Doorheen water vliegen is andere koek. Je ruimteschip drijft op water, dus de zwaartekracht draait daar de volledige 180 graden. Dit zorgt voor een leuke afwisseling het het handelen van het ruimteschip. Dat je ruimteschip niet door lava kan vliegen, daar moet ik waarschijnlijk geen tekeningetje bij maken. Nog een leuk element aan de game is dat bepaalde stukken van de planeet afgesloten zijn met poorten. Deze kan je openen middels een welgemikt schot op de toegangsknop. Sommige poorten blijven open, sommige gaan na een korte tijd weer toe. Tenslotte moet je na het succesvol beëindigen van een missie het ruimteschip in een zwart gat laten vliegen.

Creatief in de ruimte

Buiten de campaign mode, die een zeer luchtig verhaal bevat, biedt de game ook een offline multiplayer modus aan. Hier kan je met tot vier spelers deathmatch missies spelen of je wagen aan een race. Persoonlijk had ik de aanwezigheid van een online multiplayer als een grotere meerwaarde gezien. Ten slotte biedt Gravity Crash ook nog de mogelijkheid aan om je eigen levels uit te bouwen, te testen, te spelen en ook nog eens te delen met de hele wereld.

Gravity Crash bevat een leuke verscheidenheid aan planeten en levels, biedt heel wat uitdaging en pusht de speler om het steeds beter en beter te doen. De graphics en de soundtrack maken het hele plaatje af. Als jij nog niet door het retrovirus gebeten bent, dan zorgt ontwikkelaar Just Add Water mogelijk voor het laatste overtuigende argument met Gravity Crash.

Gameplay: 8/10
Geluid: 9/10
Graphics: 8/10
Fun: 8/10

Eindscore: 80%

Pluspunten:

• Leuke retrostijl
  • Uitdagende gameplay
  • Soundtrack
  • Editor

Minpunten:

• Stijle leercurve
  • Geduld nodig

.

wolferick zegt op 29/11/2009 21:44   [?]

Rating -1 16+ 16+
ik hou niet van retro
1.1 100% rep

freakykiller zegt op 29/11/2009 21:46   [?]

Rating -1 16+ 16+
ik hou niet van drop
1.2 100% rep

Belgium_Killer zegt op 29/11/2009 23:06   [?]

binnen 10 jaar zijn de games nu ook retro ...
stopt met gamen :-o :-o :-o
1.3 100% rep

Omabroodje zegt op 29/11/2009 23:48   [?]

binnen 10 jaar zijn de games nu de Dark Ages
(hopelijk)

On Combo: ik hou niet van kaas
1.4 100% rep

Niosus zegt op 29/11/2009 23:50   [?]

Rating -2 16+ 16+
ik hou niet van anale seks
1.5 100% rep

FEW zegt op 30/11/2009 2:52   [?]

Rating -2 16+ 16+
ik heb nog geen anale seks geprobeerd, maar ik vermoed dat ik het ook niet geweldig zou vinden.

HyPnOTiZeR zegt op 29/11/2009 22:54   [?]

Lijkt me wel een leuk spel, mooie review trouwens !

Ge0force zegt op 30/11/2009 0:38   [?]

Ik heb vandaag de eerste reeks planeten afgewerkt, maar ben tot nu toe weinig onder de indruk. De grafische stijl staat me thans aan en de soundtrack is echt beestig, maar daar blijft het dan ook bij.

Wat me vooral tegensteekt is de besturing: dit is nog steeds de klassieke 'asteroid' besturing waarbij je schip beweegt alsof het over ijs glijdt, maar in combinatie met het feit dat je geen muren mag raken werkt dit behoorlijk frustrerend. En dan de inspiratieloze missies: zoveel kristallen verzamelen, zoveel geschutstorens vernietigen... een klein beetje creativiteit had toch wel gemogen. Het gebrek aan online multiplayer is nog een extra teleurstelling.

Ik ben thans hevige fan van Super Stardust HD, Geometry Wars en andere retro-style shoot 'em ups, maar deze Gravity Crash kan me tot nu toe echt niet bekoren.
3.1 100% rep

lowscore zegt op 30/11/2009 12:41   [?]

Akkoord, er is te veel zijdelingse inertia. Speel een game als Thrust of Gravitron en dan voel je direct het verschil in besturing. 'T was even wennen maar daarna stoorde het me niet meer eigenlijk.

De retro soundtrack van Cold Storage kan me ook bekoren.

De grfx dan weer minder (of bitmaps of vector, maar geen mix aub.). Maar in ieder geval beter dan bvb. Gravitron 2 waar m'n ogen bloeden van de overdreven 'bloom'. En 60fps grfx betekend sowieso een plus voor mij.

Over eentonigheid kan 'k me momenteel nog niet uitspreken... zit nog niet ver genoeg.
3.2 100% rep

Ge0force zegt op 30/11/2009 14:05   [?]

@3.1 mijn probs met de besturing kunnen ook wel te maken hebben met dat ik 't ganse weekend pixeljunk shooter hebt gespeeld. Daarin zijn de controls zeer nauwkeurig en is er geen inertia. Ook in SoldnerX en Stardust HD ben ik gewoon dat het schip perfect beheersbaar is. Ik ga vanavond de twee reeks planeten doorspelen en zien of 't beter gaat.

Da_monk112 zegt op 30/11/2009 11:36   [?]

hopelijk dak volgend jaar genoeg ken om zelf te beginnen aan een fatsoenlijke XBL game =) dit ziet er zeer deftig uit.

Wg_Flow zegt op 30/11/2009 12:10   [?]