PlayStationExperience2012: PlayStation All-Stars: Battle Royale


Geschreven door Dj Super

Special | 27-04-2012 -

Van onze man (DJ Super) in Los Angeles: Nintendo pakt al een tijdje uit met een stevige brawler waarin de iconen het keihard tegen elkaar opnemen in een beslissende strijd om te zien wie de sterkste is. Sony gaat dat concept nu eindelijk overnemen voor de helden van de vele PlayStation jaren. In PlayStation All-Stars: Battle Royale zullen de personages die opgegroeid zijn met de PlayStation consoles in de arena stappen om het uit te vechten. Wie is nu werkelijk de allergrootste held in het PlayStation universum...



Al verschillende decennia lang zijn er enorm sterke figuren gepasseerd op de verschillende PlayStation consoles. Het was dus gewoon een kwestie van tijd voor deze gezamenlijk in een strijdarena zouden stappen om het onderling uit te vechten. De mensen van SuperBot trachten met PlayStation All-Stars: Battle Royale zoveel mogelijk iconen samen te brengen in een spel waarin de fans eindelijk kunnen bewijzen dat niemand Kratos aan kan of dat de geniepige Sly Cooper zelfs een verschrikking als Sweet Tooth een loer kan draaien.

Jammer genoeg is het eerste gevoel bij PlayStation All-Stars: Battle Royale dat het een kopie is van wat Nintendo doet met de Super Smash Bros. serie. Na het ervaren van de eerste hands-on speelervaring moeten we daar ook gedeeltelijk mee akkoord gaan. Maar, en het is een zeer grote maar, gaf het ook meteen de indruk dat ontwikkelaar SuperBot er zijn eigen draai aan heeft gegeven. De gelukkigen die geselecteerd zijn, zullen het gaan uitvechten in kleine arena's. Het basisreglement is echter dusdanig aangepast dat het ook fundamentele verschillen heeft met de Nintendo tegenhanger.



Super-aanvallen

Vergeet alvast dat we de hele tijd een gezondheidsmeter in de gaten moeten houden om te zien hoe lang we nog strijd kunnen leveren. Dat wordt in PlayStation All-Stars: Battle Royale overboord gegooid en vervangen door enkel en alleen een Super-meter. Deze vullen we door onze tegenstanders bij elkaar te meppen en is verdeeld in drie verschillende niveaus. Van zodra er een niveau is bereikt kunnen we een speciale aanval lanceren. Enkel met deze aanval kunnen we de tegenstand uitschakelen en punten verdienen. Een drastisch verschil met wat Nintendo doet en bijgevolg ook een immense impact heeft op het spelverloop en -ervaring.

Het eerste niveau is vrij gemakkelijk te bereiken, maar de Super-aanval die ermee gepaard gaat is niet zo bijzonder sterk en moet vooral goed getimed worden om minimaal één slachtoffer te maken. Op niveau twee is de aanval al een stuk sterker en hebben we ook meer kans om punten te scoren. Niveau drie is echter buiten categorie en kost daarom ook bijzonder veel moeite om te behalen. Maar deze kan het spel in een mum van tijd omdraaien. Het activeren van een dergelijke Super-aanval is een echte spelbreker. De volledige focus komt dan bij die ene speler te liggen die op dat moment enkele seconden de tijd krijgt om iedereen, als het even kan in een handomdraai, uit te schakelen.

Om ons gemotiveerd te houden om gedurende het hele gevecht voluit door te gaan, wordt er nergens een tussenstand bijgehouden. Dat moeten we voor ons zelf proberen bij te houden, want de uiteindelijke rangschikking wordt pas op het einde bekend gemaakt. Deze wordt bepaald door het aantal slachtoffers dat we hebben gemaakt en hoe vaak we zelf het loodje hebben gelegd. We weten dus tijdens het gevecht zelf niet of we aan de leiding staan of dat we een beetje aan het aanmodderen zijn. Het is mogelijk om dat zelf een beetje in te schatten, maar vanwege de niveau drie Super-aanvallen kan dat snel omslaan. Deze keuze zorgt ervoor dat PlayStation All-Stars: Battle Royale gedurende de hele speelsessie spelers zal aanmoedigen om voluit door te blijven gaan, want zelfs in de laatste seconden kan de uitslag veranderen.

 

 

Een imposant rooster

Wat enorm belangrijk is, en zeker voor de eerste brawler op de PlayStation 3, is dat de gebruikte personages hun typisch gevoel vanuit de originele games hebben behouden en ook als dusdanig spelen. Voorlopig zijn er nog maar zes personages bekend gemaakt. Zo is er al bevestigd dat we kunnen spelen met Sly Cooper, Fat Princess, Parappa, Kratos, Colonel Radec en Sweeth Tooth. Hoewel dit enkel Sony personages zijn, mogen we nu al verwachten dat er ook andere figuren hun opwachting zullen maken en daardoor ook de deur wordt geopend voor bijvoorbeeld Dante uit Devil May Cry, Lara Croft uit Tomb Raider of Cloud en Sephiroth uit Final Fantasy. Deze laatste zijn echter geen bevestigde personages, maar figuren die uit ons eigen verlangen een plaatsje zouden verdienen in het rooster van PlayStation All-Stars: Battle Royale.

Van de zes gekende figuren die we al eens aan de tand hebben gevoeld, is dat belangrijk gevoel alvast overeind gebleven en hebben ze allemaal hun eigen speelstijl behouden. Colonel Radec zal bijvoorbeeld het liefst vanop een afstand als een sluipschutter zijn tegenstanders uit de weg ruimen, terwijl Sweet Tooth dit veel liever face-to-face uitvecht. Dat behoudt van de karaktertrekken van de originele personages, zorgt er mee voor dat we een uitgebreide waaier krijgen van diverse vechtersbazen waardoor de kans groter is dat er iemand tussen zal zitten die past in onze persoonlijke speelstijl. Wie er nu uiteindelijk de selectie zal halen, is nog even afwachten. Het aantal mogelijkheden is groot en de respectievelijke eigenaars van de personages moeten ook hun goedkeuring geven.

 

 

Indrukwekkende chaos

Het rooster, ook al zijn er voorlopig nog maar zes bevestigd, gaat de juiste richting uit en dat kan ook gezegd worden van de verschillende arena's. In plaats van enkel een toepasselijk omgeving aan te bieden die uit de gekende franchises komt, doet SuperBot er iets speciaals mee. Stel dat je start met een LittleBigPlanet level dat terwijl we spelen wordt opgebouwd en na verloop van tijd wordt overgenomen door een Buzz Quiz Show. Buzz zal een vraag aan de spelers stellen met vier mogelijke antwoorden. Antwoorden doen we door op de juiste plaats van het level te gaan staan. Staan we daar niet, worden we bekogeld met taart. Die interactie krijgen we in elke arena. Zo zal Hades in het God of War level zich komen bemoeien en zullen de vreemde wezens van Patapon die rol even later van hem overnemen.

Het gevecht met drie concurrenten is op zich al vrij intensief in PlayStaytion All-Stars: Battle Royale en met deze chaotische omgevingen komen we bijna in de buurt van het onhandelbare. De levels zijn daarom vrij klein gehouden zodat we niet alleen op elkanders lip zitten, maar het mogelijk blijft om het overzicht te bewaren en om voornamelijk de snelle actie toegankelijk te maken voor iedereen. De verschillende aanvallen van de vele personages zijn zeer gemakkelijk aan te leren. Om echter ook wat diepgang te bieden, kost het toch wat moeite om ze effectief te gebruiken op het strijdtoneel.

 

Conclusie


Eindelijk komt Sony op de proppen met een stevige brawler. Positief is dat deze vooral geen kloon is geworden van Super Smash Bros. SuperBot gebruikt eigen ideeën om dit genre aan te spreken in PlayStation All-Stars: Battle Royale en brengt zo de chaos en actie naar de Playstation 3. De geschiedenis van PlayStation is rijkelijk gevuld met verschillende iconen en we zijn dan ook vooral benieuwd naar wie het uiteindelijke rooster zal halen. Van de reeds gekende personages hebben ze de typische karaktertrekken weten te bewaren. Laten we hopen dat ze die lijn doortrekken voor iedereen die een plaatsje krijgt in deze Battle Royale.

Volg @9lives en reviewer @DjSuper op Twitter en blijf op de hoogte van al het nieuws of stel je vragen rechtstreeks.

 
1 100% rep

wakoslayer zegt op 27/04/2012 12:20   [?]

  Rating 0 16+ 16+
gaak zkr in et oog houde
2 100% rep

frankievic zegt op 27/04/2012 15:45   [?]

  Rating 1 16+ 16+
3 100% rep

Link-Vs.-Ganon zegt op 27/04/2012 16:17   [?]

  Rating 2 16+ 16+
triestig sony!modnation racers,move,nu dit?Guerrilla kopen om een Halo beater "proberen" te hebben.wat is het volgende?
3.1 100% rep

waffel zegt op 27/04/2012 16:40   [?]

  Rating 1 16+ 16+
3.2 100% rep

THiFeNoS zegt op 28/04/2012 9:04   [?]

  Rating 0 16+ 16+
4 100% rep

Thysios zegt op 27/04/2012 16:44   [?]

  Rating 1 16+ 16+
*caption obvious* omg kopie van Smash Bros Brawl wtfff
5 100% rep

elazzja zegt op 27/04/2012 21:38   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Mensen klagen direct alsof ze aangevallen voelen. Na het lezen van de special ben ik gewoon overtuigd dat ze gekeken hebben bij de buur en er dan een eigen draai aan hebben gegeven.

Artikel is goed geschreven en verduidelijkt alles omtrent de game. Niet eentje om in de gaten te houden maar op launch gelijk eens aanschaffen,

Je hebt een 9lives account nodig om een reactie te kunnen plaatsen. Gelieve in te loggen of je te registreren!

"Kun je eens kijken of hij geladen is?"

screenshot of the day

8.4

0

Online multiplayer only games... (Destiny, Titanfall,...)



Zijn helemaal mijn ding Kan ik gedeeltelijk smaken Zijn niets voor mij
Copyright © 2014 Telenet N.V. - Wedstrijdreglement - Algemene voorwaarden - Mobiele website