RedLynx

Personen
Video's

XBLA-review: Trials HD

Geschreven door pieterm

Special | 17-08-2009 -

Tussen het plaatsen van nieuwsberichten door durf ik wel eens een flashgame opstarten. Mijn persoonlijke favoriet is Stunt Dirt Bike, een game waarin je met jouw voertuig een bepaald hindernissenparcours moet afleggen. Ik was dan ook verheugd toen ik vernam dat een soortgelijke titel op Xbox Live Arcade zou gelanceerd worden.

Met Trials HD hebben Xbox 360-eigenaars er een racegame bij waarin concentratie ontzettend belangrijk is. Een hindernissenparcours afleggen mag dan op het eerste zicht eenvoudig lijken, er komt vaak veel meer bij kijken dan vooraf gedacht. Zo moet je onder meer rekening houden met de snelheid van jouw motor, de manier van afstoten, de manier van landen en de hellingsgraad van de verschillende obstakels. Verslavend? Absoluut! Frustrerend? Het zal nog niet zijn!

Bonken en knotsen

De belangrijkste spelmode van Trials HD wordt onderverdeeld in verschillende moeilijkheidsgraden. Zo heb je onder meer parcours die geschikt zijn voor beginners. Vaak neemt het uitspelen van deze levels niet meer dan twintig seconden van jouw kostbare tijd in beslag en vragen ze echt niet veel doorzettingsvermogen. Het is bij wijze van spreken al voldoende om enkel de knop van jouw gas in te drukken en te wachten vooraleer je de eindstreep hebt overschreden. De uitdagende levels komen we tegen vanaf het gemiddelde niveau, de derde moeilijkheidsgraad na "Beginner" en "Easy". Hierin moet je al wat meer gaan spelen met de positie van jouw rijder op de motorfiets.

Trials HD
Bij zulke obstakels is het belangrijk om al het gewicht van jouw rijder naar voor te duwen

De variatie aan obstakels in de verschillende levels is enorm. Zo heb je parcours die bezaaid zijn met onder meer rotsen, schansen waarvan de helling meer dan 45 graden bedraagt, TNT-bommen en immens grote wielen. Op het gemiddelde niveau vormen deze objecten in principe geen al te grote struikelblokken. Het is vooral belangrijk om niet altijd de snelste manier te kiezen. Soms is het verstandiger om even jouw gas los te laten, het volle gewicht van jouw rijder naar voor te leunen en langzaamaan de schans op te rijden. Eens je dat principe onder de knie hebt - en vooral het feit hoe je de rijder het best positioneert - kan je "rustig" aan verder bouwen naar de echte wereldtop.

Sterk staaltje architectuur

Hoewel de positie van jouw rijder vaak doorslaggevend is, moet je ook over de nodige dosis geluk beschikken. Vooral de levels die je terugvindt onder "Hard" en "Extreme" kunnen soms een ware hel zijn. Niet alleen zijn de obstakels daar immens moeilijk - zo moet je bijvoorbeeld over een houten balk met een helling van meer dan 60 graden rijden om vervolgens nog eens over houten kistjes te komen - ook de opvolging van de verschillende objecten maakt het enorm lastig. Bij mij was het al een klein mirakel dat ik een level uit de laatste moeilijkheidsgraad heb kunnen uitspelen. Uiteraard met het nodige vallen en opstaan. Vooral het vallen dan, want ik had meer dan honderd pogingen nodig. Frustrerend op het moment zelf, maar wanneer je dan toch die eindstreep haalt dan is de vreugde des te groter.

Een game als Trials HD moet vooral uitblinken in de levelopbouw en daar is het uitstekend in geslaagd. De manier waarop ontwikkelaar RedLynx dit heeft aangepakt verdient echt een pluim. Er is vrijwel geen enkele stage waarvan ik dacht dat deze beter niet in het spel had gezeten. Het aantal uur werk dat erin gestopt is moet echt wel enorm geweest zijn. Dat wordt meer dan eens duidelijk wanneer je zelf aan de slag gaat met de "Level Editor" die in het spel verwerkt zit. Je kan zelf jouw eigen parcours maken met de nodige hellingen, ontploffingen en schansen. Gewoon jouw creativiteit laten botvieren en vervolgens jouw eindproduct delen met de rest van jouw vrienden. Enorm leuk, maar wel tijdrovend.

Jij goud? Ik platinum!

Het principe achter Trials HD is enorm eenvoudig. Je moet er gewoon voor zorgen dat je de eindstreep bereikt, hoe moeilijk en frustrerend dat in sommige levels wel niet kan zijn. Maar er zit veel meer achter. Je wilt als speler telkens de gouden medaille behalen, en indien mogelijk het platinum mee naar huis nemen. Ik kan je verzekeren dat je, indien je op alle levels goud wilt behalen, tientallen uren bezig zal zijn. Reken daar nog eens bij dat ik iemand ben die steeds de beste tijd onder zijn Xbox Live-vrienden wil hebben, en het voorgaande aantal wordt misschien wel verdubbeld. Vaarwel sociaal leven!

Trials HD
Loose Screw is één van die minigames waarbij wheelies uitvoeren de boodschap is

Hoewel de hoofdmode van Trials HD en de Level Editor al voor genoeg speeluurtjes zorgen, heeft ontwikkelaar RedLynx ook nog eens een "Skill Mode" toegevoegd. Nog meer vaarwel sociaal leven! Hierin krijg je een hele resem minigames voorgeschoteld. Zo staat er onder meer "Inside the Ball", "Ski Jump", "Delivery" en "Hill Climb" op het programma. De uitdagingen zijn telkenmale verschillend. Bij "Delivery" is het bijvoorbeeld de bedoeling om zo ver mogelijk bommen te vervoeren, maar je moet zorgen dat deze niet te veel verschuiven in het laadbakje achter jouw motor anders ontploffen ze. In "Hill Climb" daarentegen moet je zo ver - eigenlijk zo hoog - mogelijk geraken op een nagebootste berg die bestaat uit houten planken. Immens moeilijk want jouw motor gaat steeds over de kop wanneer je niet oplet.

Kan het nog beter?

Het moet gezegd dat Trials HD in alle opzichten zijn 1.200 Microsoft Points, omgerekend iets minder dan vijftien euro, meer dan waard is. Er zijn vrijwel geen minpunten te spotten in deze game. Wel, om misschien te muggenziften kan het wel voorvallen dat je hier en daar een grafische bug tegenkomt. Soms valt het immers voor dat jouw motor vast komt te zitten in het decor, waardoor je niet anders kan dan het level opnieuw te starten. Het is me een paar keer voorgevallen, maar na een totale speelsessie van meer dan tien uur is dit eigenlijk verwaarloosbaar.

Ik zou mijn conclusie kunnen herleiden tot één woord: kopen. Dat is mijn advies naar alle mensen die over een Xbox 360-spelconsole beschikken toe. De opzet in Trials HD is enorm eenvoudig, maar het is o zo verslavend om beter te presteren dan jouw vrienden. Voor je het weet heb je weer een paar uurtjes met deze game besteed! (87%)

ee

satanic_warnoiz zegt op 17/08/2009 20:14   [?]

heb em deze week gekocht, zag die gasten van 4PlayerPodcast het spelen. Enorm verslavend en soms heel grappige crashes. Aanrader

FEW zegt op 17/08/2009 20:23   [?]

hopelijk komt die ook naar PSN

Omabroodje zegt op 17/08/2009 20:26   [?]

Jammergenoeg niet op PSN. Ik hou ook van die flashgames met Trials
3.1 100% rep

Ge0force zegt op 17/08/2009 22:33   [?]

De 3D-versie bestaat al een tijdje voor pc hoor, de x360 versie heeft nieuwe graphics maar de gameplay is identiek

3.2 100% rep

Omabroodje zegt op 18/08/2009 0:03   [?]

Enige kans dat deze naar PSN komt? anders wacht ik gewoon nog even
3.3 100% rep

Ge0force zegt op 18/08/2009 7:51   [?]

Het antwoord van de ontwikkelaar op die vraag is "we zien wel", dus we mogen er vanuit gaan dat het spel alvast tijdelijk exclusief is in ruil voor wat extra promotie van MS.

De systeemeisen van Trials 2 op de pc zijn erg laag dus ge kunt gerust voor de pc-versie gaan. Trials HD is tenslotte maar een remake van Trials 2, zelfs de meeste tracks zijn identiek.

flipperwi zegt op 17/08/2009 20:57   [?]

beste arcade ooit
enorm verslavend, medailles halen, skill games halen, je friends verslaan,...

ceriel zegt op 17/08/2009 21:27   [?]

demo is zo overtuigend dat ik waarschijnlijk voor de 1ste keer in 3 jaar punten ga kopen om het spel te hebben. (tegelijk met splosion man)

Jessed zegt op 17/08/2009 21:47   [?]

terechte score imo

drogomir zegt op 17/08/2009 21:47   [?]

geweldige demo, morgen ga ik punten aanschaffen om hem te kopen fe-no-me-naal spel

da rambo zegt op 17/08/2009 22:02   [?]

echt een graaf spel,zeker is kope
9 100% rep

satanic_warnoiz zegt op 17/08/2009 22:35   [?]

extreme is echt wel , extreme
10 100% rep

Hq Nine zegt op 17/08/2009 23:12   [?]

voeg me gerust toe om custom tracks uit te wisselen

xbox360 => Hq Nine
10.1 100% rep

satanic_warnoiz zegt op 18/08/2009 0:07   [?]

kben nogal slecht met editors jammer genoeg
11 100% rep

the_real_hex zegt op 17/08/2009 23:32   [?]

ook direct aangeschaft , zooo zalig ...
12 100% rep

Fuuten zegt op 18/08/2009 9:11   [?]

Lang voor deze review reeds gekocht. Ik ben altijd verkocht aan trial web games. Toen ik zag dat ze een 3d versie gingen maken had ik weinig overtuiging meer nodig. Ondertussen ben ik al aan de extreme tracks bezig, ze zijn redelijk extreem.
13 100% rep

darthphili zegt op 18/08/2009 10:31   [?]

Enorm coole game, ik hoop dat ie naar psn komt.