Monolith Productions

Personen
Video's

Interview met Monolith: Guardians of Middle-earth


Geschreven door LouGarou

Special | 07-07-2012 -

Ontwikkelaar Monolith durft. Niet alleen is het bezig een MOBA-game voor de Xbox 360 en PlayStation 3 te maken, het zal de wereld van The Lord of the Rings ook nog eens met het genre gaan combineren. We zaten natuurlijk vanaf het begin met heel wat vragen opgescheept en een tijdje geleden konden we gelukkig een interview afleggen met enkele makers van Guardians of Middle-earth om wat meer te weten te komen.



Hoe ging het project van start?

 

Bij Monolith houden we van de competitiviteit bij MOBA’s (Multiplayer Online Battle Arena) en we wilden kijken of het ons zou lukken om het genre naar een nieuw publiek op console te brengen. De studio wijdde vervolgens een ‘strike-team’ van MOBA-liefhebbers in om MOBA-gameplay aan te passen voor consoles en het succes van vroegere testen wakkerde een groter initiatief aan om een nieuwe competitieve MOBA-ervaring te creëren voor XBLA en PSN.

 

gome1

 

Midden-aarde is een perfecte setting voor een op console gebaseerde MOBA, vanwege de omvang, gevarieerde en herkenbare personages en locaties. Dankzij die verscheidenheid kon het team een breed scala aan personages creëren om verschillende speelstijlen te huisvesten en voor interessante team match-ups te zorgen.

 

Hoe werkt MOBA op console?

 

Tijdens het testen werd het meteen duidelijk dat het geven van directe controle over je eigen personage, of ‘Guardian’, via de thumbsticks een zeer bevredigende ervaring gaf. Er werd vakkundig onderzoek gepleegd om ervoor te zorgen dat het directe besturen van je karakter dezelfde soort targeting en timing controle geeft die MOBA’s zo bevredigend voor de hardcore spelers maken. Net als bij actie en shooter games wordt de linkerstick voor het bewegen gebruikt, terwijl de rechterstick zorgt voor onafhankelijke targeting.

 

Elke Guardian heeft unieke en subtiele variaties in het targeting om zijn of haar basisaanvallen te verbeteren. Enkele algemene voorbeelden van targeting voor basisaanvallen omvatten wigvormige AOE’s (area of effect) voor ‘melee-style’ Gaurdians, die in staat moeten zijn om op een groep vijanden te richten vanop een grotere afstand, en lijnvormige voor ‘range-style’ Guardians die een grotere aanvalsafstand hebben, maar een fijnere targeting vereisen.

 

Speciale vaardigheden - offensieve of defensieve die voor elke Guardian uniek zijn - zijn ook sterk afgestemd om een of meerdere doelen te beïnvloeden, afhankelijk van de specifieke Guardian en de geselecteerde eigenschap. Een groot deel van het werk gaat in het balanceren van de vaardigheden per karakter naargelang andere aanvallen en verdediging, alsook hun sterktes, zwaktes en verschil met de andere Guardians in het spel.

 

Ons ‘basis’ besturingsschema huisvest standaard aanvallen onder de rechtertrigger en vaardigheden onder de facebuttons. Er kan op deze facebuttons gedrukt worden om meteen vaardigheden te ‘triggeren’, maar je kan ze ook inhouden en pas iets later loslaten voor meer controle. Samengevat kunnen we eigenlijk stellen dat aanvallen en vaardigheden kunnen worden uitgevoerd in de richting dat de Guardian kijkt, maar je kan echter de rechterstick apart bedienen voor het mikken.

 

gome2

 

We hebben ook ondervonden dat, af en toe, onze beste spelers nog meer controle over het richten en de timing van hun aanvallen wilden. Om aan hun noden te voldoen, werd een alternatieve "Advanced" controller mapping vervaardigt waardoor speciale vaardigheden onder de facebuttons zitten en uitgevoerd worden met behulp van de triggers. Dit zorgt voor een meer nauwkeurige controle over offensieve en defensieve vaardigheden, die het verschil tussen winnen en verliezen voor de beste spelers kan betekenen.

 


De camera was ook een belangrijke factor in het werkende maken van een MOBA op console. Zowel  het camerastandpunt als het gedrag moesten worden aangepast om ervoor te zorgen dat de spelers zich in het midden van de actie bevonden, andere elementen van het slagveld konden zien en snel konden reageren op split-second informatie.

 

Wat zijn sommige van de andere veranderingen die werden gemaakt om de ervaring te optimaliseren voor de consolegamers?

 

Hoewel de speler directe controle over zijn karakter geven een belangrijk onderdeel was om het spel op console leuk en boeiend te maken, zijn er een aantal extra optimalisaties die bijdragen aan de ervaring.

 

Voor Guardians of Middle-earth wilden we de spelletjes vol actie stoppen. Om het speeltempo te verhogen en het spel actievol te maken, experimenteerde het team met de snelheid waaraan Guardians levelen of krachtiger worden tijdens een match. Verschillende strategieën werden getest en dat resulteerde in een '14-level progressive' dat de sterkte van een Guardian verhoogt gebaseerd op een ingewikkelde berekening van de geleverde prestaties. De snelheid waarmee spelers en teams levelen, kan een dramatische impact hebben op de uitslag van een wedstrijd.

 

gome3

 

Een ander belangrijk en diep element van MOBA’s is de loadout van de personages. In Guardians of Middle-earth werd de beslissing genomen om loadouts en artikelbeheer te verplaatsen van tijdens wedstrijden, wat gebeurt in vele MOBA’s voor pc, naar de tijd tussen de wedstrijden in om deze meer actiegericht te maken. Op deze manier wordt in-game tijd besteed aan het echte vechten en het strategisch samenwerken met teamgenoten. Tegelijkertijd werden speciale systemen in het spel geïntegreerd om bonussen die spelers voor het begin van de wedstrijd kunnen klaarzetten tijdens het spel te ontgrendelen. Een aantal elementen op de kaart bieden ook mogelijkheden om de balans van kracht aan te passen, met inbegrip van het ontvangen van buffs door de uitschakeling van neutrale wezens, die heiligdommen voor de overlevingskansen bevatten alsook het upgraden van het defensieve vermogen van torens.

 

Hoe leer ik spelen als het genre mij nog totaal onbekend is?

 

Aangezien veel consolespelers misschien nieuw zijn voor MOBA’s werden een reeks van in-game tutorials gemaakt. Deze tutorials hebben betrekking tot de basis van het besturen van je Guardian, geven een overzicht van het slagveld en teamdoelstellingen en leggen de focus op een aantal van de strategieën die bijdragen aan succesvolle teamdynamiek. Het spel zorgt voor meer complexiteit in de loadout en artikelbeheer als de speler zijn ervaring toeneemt. We hebben uitgebreide testen gedaan met MOBA-liefhebbers. We mogen dan ook eerlijk vertellen dat het ons enorm heeft geholpen met het ontwikkelen van een diep systeem met veel aanpassingsmogelijkheden, zodat gamers hun Guardians op maat kunnen maken en een eigen speelstijl kunnen creëren.

 

Om meer hulp aan spelers te kunnen bieden, zullen we een aantal instructievideo's vooraf vrijgeven die gamers zullen helpen bij het plannen van hun strategieën. Hoe meer tijd de spelers zullen doorbrengen in de game, hoe meer ze zullen zien dat hun vaardigheden zullen beteren en hun acties meer strategisch worden.

 

Conclusie


Het ziet er naar uit dat ontwikkelaar Monolith goed voorbereid is en dat het team weet waar het mee bezig is. Niet alleen streven ze naar de perfectie, maar ze houden voortdurend rekening met de noden en wensen van de testers. Het enige wat wij nog nodig hebben om volledig overtuigd te geraken, is een speelsessie waarin we zelf eventjes met Guardians aan de slag kunnen gaan.

 
1 100% rep

Beasstt zegt op 07/07/2012 14:08   [?]

  Rating 0 16+ 16+
ziet er goed uit, ook de maker van Aliens vs predator 2 he ?
1.1 100% rep

LouGarou zegt op 07/07/2012 14:11   [?]

  Rating 0 16+ 16+
2 100% rep

Bert94 zegt op 07/07/2012 19:19   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Leuk en interessant interview Elias Good job!

Je hebt een 9lives account nodig om een reactie te kunnen plaatsen. Gelieve in te loggen of je te registreren!

Batman found

screenshot of the day

7.2

0

Gebruik jij vaak je credit card online om games/ DLC aan te schaffen?



Ja Nee Ik heb geen credit card
Copyright © 2014 Telenet N.V. - Wedstrijdreglement - Algemene voorwaarden - Mobiele website