Microsoft

XBLA-review: Shadow Complex

Geschreven door MiniJeffrey

Special | 23-08-2009 -

Microsoft wil met Shadow Complex de lat voor Xbox Live Arcade-games nog hoger leggen. De game zit boordevol actie en moet de speler meesleuren in een spiraal van verslaving en pure fun. Deze sidescroller doet meteen terugdenken aan Castlevania, maar kan het de verwachtingen echt inlossen of maakt de game een onmogelijke afgang?

Je start Shadow Complex als Jason Flemming, een jongeman die, zonder dat hij het zelf wil, het deksel van een politieke en militaire beerput opent en zo in een levensgevaarlijke situatie terechtkomt. Terwijl je met je liefje stoeit in de bossen raak je haar plots kwijt. Na wat ronddwalen ontdek je dat ze meegenomen wordt door enkele mannen in een vreemd militair kostuum. Wanneer je hen volgt, ontdek je hun geheime basis en merk je dat je iets ontdekt hebt dat je beter nooit kon ontdekken.

Je bevindt je middenin een geheime organisatie die een plan broedt om de macht over Amerika over te nemen, inderdaad! Aanhangers zijn tot de tanden gewapend en al snel merk je dat het redden van je liefje geen makkelijke opdracht wordt met enkel een zaklamp in je bezit. Als ware pantoffelheld ga je op verkenning om je vriendin en de hele wereld te redden van deze gestoorde groepering.

Shadow Complex
Overleven is de boodschap in Shadow Complex

Vijanden troef

Doorheen de basis zul je verschillende vijanden en technologische snufjes tegenkomen. Het begint met simpele camera’s, maar al snel zul je gigantische robots ontmoeten die je beter niet voor de voeten loopt. Gelukkig vind je al snel enkele wapens die erg handig van pas zullen komen. Je wapen kan je gebruiken om vijanden neer te schieten, maar ook om bepaalde voorwerpen te activeren of kapot te schieten. Ook granaten zullen ongetwijfeld goeie maatjes worden. Nades zijn uiterst effectief tegen een vijandige robot of om een groepje militanten snel onschadelijk te maken. Ammo heb je onbeperkt, maar granaten zul je toch af en toe moeten bijtanken in een voorraadkamer.

In het spel komt er ook een vleugje strategie aan te pas. Wanneer je een ruimte betreedt met verschillende vijanden, kan het wel handig zijn een bepaalde strategie uit te tekenen. Sommige vijanden bevinden zich dan ook in de hoogte of zelfs in de diepte en het gaat niet altijd makkelijk om tegenstanders in de diepte een kopje kleiner te maken. Tegenstanders staan ook vaak buiten beeld, gelukkig zorgt auto-aim ervoor dat je vijanden kunt neerschieten voor ze in beeld komen, zolang je ze maar op een of andere manier al gespot hebt. De AI is overigens niet erg bijzonder. Het gebeurt maar al te vaak dat je een tegenstander in de rug schiet en dat hij niet eens reageert en zich gewoon laat afslachten, sommige vijanden lijken je zelfs niet eens te zien. De AI-tekorten worden wel ruimschoots gecompenseerd door hun vuurkracht. Denk maar niet dat je in ware Rambo-stijl elke ruimte kan binnenspringen, 45 vijanden kan neerhalen en zonder kleerscheuren de volgende lading kan gaan temmen.

Door het vermoorden van vijanden verzamel je XP. Wanneer je een bepaald aantal punten behaalt, stijg je een level en zullen je skills toenemen. Zo krijg je al snel een betere aim en zul je langer kunnen sprinten. Hier komt het handmatig richten handig van pas, voor bepaalde kills krijg je namelijk extra punten. Al moet ik toegeven dat het handmatig richten toch niet altijd goed werkt, waardoor je al snel je hoofd neerlegt in moeilijke situaties. Een goede balans vinden is hier essentieel.

De fun begint nu pas…

De echte fun begint pas wanneer je je arsenaal uitbreidt met enkele leuke gadgets. Denken we hierbij aan een boosterpack. Met dit toestel kan je heel kort vliegen en al snel kun je dankzij dit soort jetpack nieuwe locaties bereiken. Andere leuke speeltjes zijn de schoenen waarmee je op muren kunt lopen en de "foam gun" die je toelaat een eigen weg in schuim te schieten. Deze gadgets zorgen ervoor dat de game erg verslavend wordt. Na het uitspelen van de campagne kan je nog ettelijke uren besteden aan het volledig uitkiemen van de basis, al was het maar om die ene achievement te unlocken.

Het spel mag dan wel traag op gang komen, eenmaal  je iets dieper in de basis afdaalt, zullen je ogen fonkelen van de actie die op je afkomt. Je bent zelden alleen en het feit dat vijanden lijken te reïncarneren wanneer je sterft doet er geen goed aan. Al snel evolueer je van een simpele jongen tot  lopende held en schietschijf in één en dat allemaal voor een meisje.

Superieure graphics

Over de graphics kan ik vrij kort zijn, die zijn werkelijk prachtig. Wel even benadrukken dat het hier nog steeds om een Xbox Live Arcade-spel gaat en dat de vereisten daarom iets lager liggen. Het blijft echter een waar plezier om deze game visueel op je te laten afkomen. De gigantische basis is prachtig vormgegeven en de aanwezigheid van speciale effecten zorgt ervoor dat deze game een unieke sfeer uitstraalt. Hier en daar zijn er kleine grafische bugs, maar die zijn niet belemmerend voor de gameplay en sfeer.  Geen enkel arcadespel benadert de graphics van deze game.

Shadow Complex
Deze tweevoeter houdt niet van indringers

Ook het geluid weet indruk te wekken. Op mijn 5.1 home cinema was het werkelijk genieten van de intense momenten. Doorheen het spel kom je ook steeds meer te weten over de bedoelingen van de groepering door het afluisteren van dialogen. Het verhaal is zo intrigerend dat je al snel geen gesprek meer zult willen missen. Ook hiervoor verdient het spel een pluim, weinig games weten me nog te boeien dankzij een goed verhaal.

Shadow Complex is een erg goede game geworden. Het spel combineert een sterk verhaal met leuke graphics, subliem geluid en erg verslavende gameplay. Het spel is zeker niet perfect, maar de pluspunten wegen zo zwaar door op de minpunten dat deze game gewoon verplichte kost is voor elke liefhebber van actiegames. Voor de prijs van 1.200 Microsoft Points (ongeveer 15 euro) moet je het alvast niet laten, je krijgt meer dan waar voor je geld! (85%)

dd

weak lynx gamer zegt op 23/08/2009 17:44   [?]

Ziet er goed uit. Mooie review

Distorted_crump zegt op 23/08/2009 17:57   [?]

volgens mij gaan die arcade games straks nog meer aanslaan dan gewoen games.
heb laatst sbk & fall out gekocht en heb al meer op trial hd gespeeld dan dat ik die samen heb gespeeld!
hopelijk dat assasins creed 2, batman arkham asylum, halo odst en de rest er wat verandering in kan brengen!
2.1 100% rep

freakykiller zegt op 23/08/2009 18:55   [?]

Soms denk ik dat ook

satanic_warnoiz zegt op 23/08/2009 20:10   [?]

enorm verslavend spel

da rambo zegt op 23/08/2009 20:13   [?]

ziet er echt graaf uit ,1 van de dage is gon afhale

De unreal engine is gewoen te goe
4.1 100% rep

kelviin zegt op 23/08/2009 21:03   [?]

ist echt?
4.2 100% rep

The Monopoly Guy zegt op 23/08/2009 23:14   [?]

nee virtueel
4.3 100% rep

kelviin zegt op 24/08/2009 23:41   [?]

grapneus
4.4 100% rep

Triggerrage zegt op 25/08/2009 14:15   [?]

xD owned.

Kiwi zegt op 23/08/2009 21:29   [?]

Rating 2 16+ 16+
Ook al heb ik vaak kritiek op de strategie van MS, als het goed is wil ik het hier evengoed neerschrijven. Met Xplosion Man en deze Shadow Complex spreken ze mij veel meer aan dan met al die ports en remakes op XBLA. Prima game deze Shadow Complex, chapeau voor MS en Epic!
5.1 100% rep

da rambo zegt op 24/08/2009 0:04   [?]

eindelijk iets goe over Microsoft te zegge