Lionhead Studios

Review: Fable Heroes [XBLA]

Geschreven door Skuzzie

Special | 17-05-2012 -

Spin-offs uitbrengen op Xbox Live Arcade is een prima manier om de game wat meer aandacht te laten genereren. Fable Heroes volgt ook dat stramien, al was het geen overbodige luxe geweest om de game ook daadwerkelijk interessant te maken.

Eentonigheid troef

Fable Heroes is namelijk enorm eentonig. Het is een side-scrolling beat ‘em up die je langs bekende locaties in Albion stuurt. Dat doe je met één van de vier karakters die de game biedt, waarvan er twee mêlee-vechters zijn en twee karakters vechten vanop afstand. In beide gevallen komt de game neer op het zo vaak mogelijk op de X-knop drukken. De flow van de game is als volgt: je loopt een stukje, komt wat vijanden tegen, vecht er doorheen, pakt zoveel mogelijk goud op en dan begint de cyclus weer vanaf het begin. Dit gebeurt zo’n acht tot tien keer per level en dan ben je klaar. Halverwege het level komt er meestal een zogenaamde “break time”, waarin het button smashen een nieuwe dimensie krijgt. Er verschijnt dan een groot voorwerp dat niet terugvecht. Het staat er alleen maar te staan met heel veel hitpoints. Het is zaak om dat ding te vernielen en daar krijg je dan weer geld voor. Het voegt echter helemaal niks toe aan de game en haalt alleen het tempo eruit. Ook helpt de camera vaak niet mee om het overzicht te behouden. Vooral als de camera wat lager is gepositioneerd, verdwijnt je karakter achter een woud van tegenstanders, waardoor het een beetje schatten wordt waar je jezelf ergens bevindt. Bizar dat dit probleem de kop opsteekt in een side-scrolling beat ‘em up.

FableHeroes

Aan het einde van een level kun je altijd kiezen welke kant je opgaat. Elke keuze rondt het level op een bepaalde manier af, maar ook daar is vaak geen lol aan. Op een gegeven moment krijg je de beschikking tot een minigame waarin je kunt sleeën. In plaats van dat het een behendigheidsspelletje is, is het, jawel, een spelletje wie er het vaakst op de A-knop kan rammen. Ook loop je de kans om eindbazen tegen te komen. Wederom is dat een bizarre vorm van knoppen rammen. Eindbazen hebben een haast onuitputtelijk reservoir aan hitpoints waardoor je opnieuw als een dolle op de X-knop moet drukken. Het feit dat je af en toe moet wegrollen om een aanval te ontwijken, doet weinig af aan de eentonigheid van de gameplay.

Ondertussen kun je power-ups vinden in  kisten die regelmatig langs de kant van de weg gaan. Die dingen veranderen echter ook weinig aan de gameplay. Als je bijvoorbeeld de Giant Hero power-up krijgt, doe je meer schade, maar beweeg je trager. Zo traag dat het voordeel van de extra schade meteen teniet wordt gedaan. Het goud dat je oppikt, haalt ook de vaart uit de game. Omdat de hoeveelheid goud uiteindelijk bepaalt wie er wint in het level kun je niet zomaar al het goud laten liggen. Omdat je steeds het goud moet oprapen, loop je na een gevecht nog regelmatig munten te rapen. Daarnaast werkt de besturing niet optimaal. De karakters bewegen sneller van links naar rechts dan van boven naar beneden, waardoor je regelmatig munten mist en dan weer terug moet lopen.

FableHeroes

Vaardigheden aanscherpen

Het goud is bovendien nodig om de vaardigheden van je karakters aan te scherpen. Dat gebeurt aan het einde van een level. Je vindt je karakters terug op een speelbord en je zult moeten rollen met de dobbelstenen. Daardoor kom je op vlakken terecht die bepaalde vaardigheden bieden die je dan kunt aanschaffen met het verdiende goud. Hoe meer goud je in een level hebt verdiend, hoe vaker je met de dobbelstenen mag rollen. Het is een geinig concept, maar voegt eigenlijk weinig toe. Je zult nu levels moeten herspelen om wat vaker te mogen gooien met de dobbelstenen. Het is vrij omslachtig dus.

Grafisch is de game wel in orde. De levels zien er kleurrijk uit en lijken rechtstreeks geïmporteerd uit de Fable-titels. Sowieso werd qua presentatie puik werk afgeleverd. De game doet wel vermoeden dat de hij vooral voor het jongere publiek is. Je speelt in principe met poppen die de bekende Fable-helden moeten voorstellen. Bovendien kun je niet doodgaan. Als je geen hitpoints meer hebt, kun je geen goud meer oppikken, maar je kan tegenstanders wel verslaan.

Fable Heroes is een game geworden voor een heel specifiek publiek. Het lijkt vooral gericht op families met jonge kinderen die dit met zijn vieren gaan spelen. Dan is de game ook op zijn best. Val je niet in deze categorie, dan moet je gewoon ver weg blijven van deze eentonige game. Zelfs al val je precies in deze categorie zijn er genoeg alternatieven.

Pluspunten:

- Ziet er leuk uit

Minpunten: