Konami

Review: Skullgirls [XBLA]

Geschreven door Skuzzie

Special | 03-05-2012 -

Voor iedereen die vechtspellen een warm hart toedraagt, is het opletten geblazen. Skullgirls is gearriveerd op Xbox Live Arcade en het PlayStation Network. Skullgirls biedt een mix van kiezelharde 2D-fighting actie en iets wat eigenlijk niet te omschrijven is, maar wel naar voren komt op screenshots en in filmpjes.

Het eerste wat zal opvallen, is de toevoeging van een plot. Nog voor je het hoofdmenu hebt bereikt, speelt de game een filmpje af dat je het hele Skullgirls-verhaal verduidelijkt. Er bestaat namelijk een artefact dat al je wensen kan vervullen, genaamd het Skullheart. Nadeel is wel dat de wenser een Skullgirl wordt. In de verhaalmodus kom je erachter hoe de karakters binnen dat verhaal passen. De verschillende verhaallijnen kruisen elkaar op verschillende punten, wat een leuke toevoeging is. Uiteindelijk is de verhaalmodus echter gewoon een excuus om andere meisjes in elkaar te beuken. De arcademodus is soortgelijk, maar dan zonder de scènes tussen de gevechten in.

Skullgirls

Combineren

De cast bestaat uit acht vrouwelijke karakters. Met zes daarvan kun je in eerste instantie de verhaalmodus doorlopen, de andere twee moeten vrijgespeeld worden. De game is, zoals eerder aangegeven, een 2D-fighter. Het vechten is behoorlijk diepgaand. Er zijn drie verschillende stoten en drie verschillende trappen, maar elke stoot en trap heeft wel weer extra variaties vanwege de richting die je aangeeft. Het is zaak om stoten en trappen op verschillende hoogtes af te wisselen zodat je door de verdediging van je tegenstander kunt breken. Daar kun je dan nog op voortborduren door het inzetten van speciale moves. Het maken van combo’s is dan ook het meest belangrijk in de game. Eenvoudige aanvallen doen weinig schade, dus is het zaak om zoveel mogelijk van die aanvallen te combineren. Naast de bittere noodzaak geeft het natuurlijk ook wel voldoening om een fraai afgeronde combo te zien die een kwart van het leven van de tegenstander ontneemt.

Als je niet echt thuis bent in vechtspellen, zul je deze combinaties overigens vaak genoeg zien, maar dan ben je zelf de ontvangende partij. Hoewel de productomschrijving aangeeft dat de game ook toegankelijk wil zijn voor nieuwkomers, is daar weinig van te merken in de game zelf. De game biedt een kleine twintig lessen die nodig zijn om de basics van Skullgirls onder de knie te krijgen. Daarnaast geeft de game op de normale moeilijkheidsgraad al behoorlijk wat tegengas. Voor de nieuwe speler kan dat vrij ontmoedigend zijn, maar de speler voor wie dit genre bekend terrein is kan zijn lol op.

Skullgirls

If looks could kill

De game ziet er bovendien bijzonder geweldig uit. Het is jammer dat de tussenfilmpjes niet geanimeerd zijn, maar de sfeervolle plaatjes die ze nu gebruiken zijn een prima oplossing. De game heeft een fris uiterlijk, met volle kleuren, mooie levels waar gevochten wordt en als pièce de resistance de karaktermodellen met alle bizarre animaties die daar bijhoren. De game laat zien dat een extra dimensie in de graphics de beelden er niet per se mooier op maakt. De beelden gaan overigens gepaard met wat smooth jazz.

Het spel heeft wel zijn eigenaardigheden. Zo is er geen in-game movelist. Die zul je moeten downloaden op de site van Skullgirls. Ze hebben het wel in een mooi vormgegeven pdf-bestand gezet, maar het is natuurlijk bijzonder dom om geen movelist in de game zelf te verwerken. Bovendien zijn acht karaktermodellen misschien wat weinig. We zeggen misschien, want de karakters zijn momenteel echt uniek. De speelstijlen variëren en de moveset is echt apart. Zo is er het karakter Filia, wiens haar een parasiet bevat en daardoor als wapen gebruikt kan worden. Cerebella heeft twee enorme armen tot haar beschikking, maar Ms. Fortune spant de kroon. Aangezien ze niet dood kan, is het mogelijk om zonder hoofd te vechten. Ze kan haar hoofd naar de tegenstander gooien, waarna het hoofd ook nog aparte aanvallen kan doen. En dan is er nog Peacock, die het vooral van projectielen moet hebben. Ze kan enorme bommen neerleggen en ze kan van alles uit de lucht laten vallen. De creativiteit spat er van af en het is duidelijk dat ze hebben gekozen voor kwaliteit over kwantiteit. Een keuze die zeker te rechtvaardigen valt.

Skullgirls is een pittige vechtspeltitel, die zeker niet iedereen zal aanspreken. De game richt zich vooral op de gevorderde spelers, wat ten koste gaat van de toegankelijkheid voor nieuwe spelers. Dat is iets om in het achterhoofd te houden bij een eventuele aanschaf. De gameplay is diepgaand en levert unieke karakters. De presentatie is daarnaast uitstekend met vooral het grafische aspect dat er bovenuit steekt. Een geslaagde game dus.

Pluspnten:
- Uniek
- Diepgaand
- Mooie graphics

Minpunten:
- Zeker niet voor iedereen
- Geen in-game movelist

Score:
Graphics:
9

Sound: 8

Gameplay: 8

Fun: 7

Overall: 8

Veruca zegt op 03/05/2012 14:47   [?]

Die in-game movelist gaat zeker nog erin gepatched worden. Wat ik gelezen heb, was dat ze geen tijd meer hadden om die er fatsoenlijk in te steken.

En een roster van 8 is idd aan de kleine kant, maar het feit dat ze allemaal uniek zijn maakt natuurlijk veel goed.

Er werd trouwens beloofd dat, indien de game het goed deed in de eerste weken, er zeker extra content (characters?) ging komen. Daar zijn ze ondertussen ook al mee gestart, want Skullgirls blijkt een kleine hit te zijn in de community van vechtliefhebbers.

cpt nice zegt op 03/05/2012 15:03   [?]

Lijkt me een geweldige beat 'm up Ik ga hem zeker kopen.

After years of training.......it all came down to this epic moment