Focus Home Interactive

Personen
Video's

Review: Game of Thrones

Geschreven door Y@nnick.

Special | 10-06-2012 -

Toen een poos geleden de Game of Thrones-serie onze tv-schermen onveilig maakte, was iedereen enorm onder de indruk. Lord of the Rings-fans konden zich verdiepen in een nieuw universum gebaseerd op de boeken van George R. Martin. Het bevatte aantrekkelijke personages, interessante concepten en ook onverwachte twists hielden de spanning er te allen tijde in. Het komt niet als een verrassing dat er van zo’n succesvolle serie ook een game wordt gemaakt. Zo vaak maakt de ontwikkelaar snel een game van een succesvolle film of serie om dan het geld te zien binnenstromen. Meestal zorgt dit voor zwakke en onafgewerkte producten, zoals bijvoorbeeld de game Battleship. A Game of Thrones: Genesis echter, is een heel ander verhaal.

Het verhaal van Game of Thrones trekt vanaf het eerste moment je aandacht. Op een duistere avond in een bos, zie je een man vluchten. Jij, Mors Westfield, loopt erachter. Al snel komen de twee mannen oog in oog te staan en na een intrigerend gesprek valt de hond van Mors de ander aan. Bewusteloos draagt Mors de man terug naar waar hij thuishoort. De vluchteling was kennelijk een man van the Night’s Watch en zoals Game of Thrones-fans zullen weten, is de enige juiste straf voor een vluchteling de dood. Al snel kom je te weten dat de vluchteling jouw broer is en na nog een paar vreemde gesprekken krijg jij de opdracht om je broer letterlijk een kopje kleiner te maken. Zo begint Game of Thrones.

Mors Westfield zelf is een diep personage met een fascinerend verleden. Momenteel is hij al vijftien jaar trouw aan de Wall en heeft hij geen contact met de buitenwereld. Hij krijgt ook wel de bijnaam The Butcher, omdat hij een bruut is die een leger van zeker tien man waard is. De reden waarom hij naar The Night’s Watch is gestuurd, is omdat hij van zijn meester, Tyrion Lannister, de opdracht kreeg de vrouw en de kinderen van een groot man het leven te ontnemen. Westfield kon het niet over zijn hart krijgen en besloot de bevelen niet op te volgen. Zijn straf was de dood of een leven gewijd aan the Night’s Watch.

Naast Mors krijg je ook de controle over een heel ander personage: Alester Sarwyck. Ook Alester heeft nogal wat meegemaakt in zijn leven. Als zoon van de heerser van Riverspring en favorietje van zijn vader, ging hij gegarandeerd het leiderschap overnemen als zijn oude heer de geest ging geven. Hij moest echter, om zijn familie en volk te beschermen, vluchten van Riverspring en iedereen waar hij om gaf achterlaten. Vijftien jaren zijn verstreken en Alester besluit na deze lange periode terug te keren naar Riverspring om de begrafenis van zijn vader mee te maken. Hij wil niet alleen respect betuigen aan zijn vader, hij wil ook terugkeren om over zijn volk te heersen. Helaas komt hij er al snel achter dat het flink achteruit is gelopen met Riverspring in al die jaren en ook dat het lang niet zo makkelijk zal zijn om de heerschappij over zijn volk te veroveren. Zijn zus heeft in de lege periode moeten heersen en zijn snode halfbroer Valarr wil nu met haar trouwen om zo de macht over Riverspring te krijgen. Alester zal de koningin moeten overtuigen van zijn trouw om zo Riverspring voor zich te winnen.

Deze korte introductie geeft al veel weg over waar de Game of Thrones-game om draait en wat het goed doet. Het verhaal blijft ontzettend goed trouw aan al de herkenbare Game of Thrones-concepten en ook bekende personages zullen hier en daar vermeld worden. Daardoor is het voor fans van de serie erg herkenbaar en boeiend om te volgen. De game van Game of Thrones speelt zich een paar maanden voor de gebeurtenissen van het eerste seizoen af. Robert is nog steeds koning en Jon Arryn is nog de Hand of the King. Naarmate je vordert en dichter bij het einde komt, zul je merken dat de game en de serie qua tijdstip overlappen en zul je erachter komen dat er op het moment dat jij andere zaken zit te regelen er essentiële gebeurtenissen plaatsvinden van de serie. Het versterkt het hele universum nog veel meer en door de coherentie tussen de twee verhalen ben je meteen overtuigd.

Denk niet dat het verhaal een zwak aftreksel is van de serie en dat het er niet tegenop kan. Integendeel, het verhaal in Game of Thrones biedt je veel meer uitleg over de wereld, is veel uitgebreider en kent een paar verbazingwekkende en onvoorspelbare twists die je mond open zullen doen vallen. Het verhaal bereikt pas echt zijn hoogtepunt als de twee radicaal verschillende avonturen van Mors en Alester samenvallen en ze samen moeten strijden om hun doelen te bereiken. Je zult verraad, complottheorieën en ook een aantal emotionele momenten tegenkomen. Doordat de personages ook interessant zijn, leef je echt met hen mee en zijn alle belangrijke gebeurtenissen des te schokkender.

Als je nu nog aan het lezen bent, dan realiseer jij je vast dat het verhaal een flinke brok van de game in beslag neemt. Als je de controle krijgt over de personages, is er veel variatie terug te vinden. Het combatsysteem neemt qua gameplay de meeste tijd in beslag en valt het best te vergelijken met Dragon Age: Origins. Je selecteert een doelwit en drukt een knop in om je personage automatisch te laten aanvallen. Tussenin kan je een vaardigheidswiel openen waarbij je een slow motion modus inschakelt. Het spel pauzeert dus niet helemaal als je een speciale aanval wilt gebruiken of een potion wilt innemen. Het systeem breekt geen potten en is absoluut niet even sterk als dat van Dragon Age, maar het werkt redelijk goed en biedt veel voldoening als je eenmaal doorhebt hoe het werkt.

De gevechten zijn ook allesbehalve makkelijk te noemen. Al vanaf het eerste hoofdstuk worden je vaardigheden op de proef gesteld en één fout kan je de kop kosten. Je moet dus op elk moment aandachtig blijven en de skill points die je verdient zorgvuldig besteden. Afgezien van een paar kleine pieken in de moeilijkheidsgraad is de game goed te doen als je niet roekeloos te werk gaat. De skill tree zelf is best origineel en uitgebreid. In het begin van de game kies je voor elk van je twee personages een class en mag je in skills uitkiezen. Origineel is het systeem van zwaktes en sterktes. Voor je aan je avontuur begint, mag je kiezen uit een lijst van voordelen en nadelen. Je kan bijvoorbeeld ervoor zorgen dat je hele team 30% meer schade doet als ze een zwaard dragen. Als je dit wilt gebruiken moet je echter ook een zwakte kiezen zoals bijvoorbeeld dat je veel gevoeliger bent aan vergif. Alles moet in balans staan voordat je verder kan gaan. Een interessant nieuwtje dat iedere speelbeurt anders kan doen voelen.

Naast de combat is er nog veel meer te beleven in Game of Thrones. Het andere element dat veel tijd in beslag neemt, is de exploratie. Je zult door alle bekende landschappen als King’s Landing en dergelijke moeten lopen en verschillende quests moeten voltooien. Afhankelijk van met wie je speelt, zul je ook beschikken over een aantal unieke gameplay-segmenten. Met Mors kan je soms je hond besturen. Op deze momenten kan je het Mors makkelijker maken door sommige tegenstanders te stealthkillen. Het hele concept komt neer op knoppen inrammen, maar het maakt de gevechten in ieder geval draaglijker en af en toe is het zeker leuk om met je hond rond te lopen. Naast de sluipkills, kan je ook geuren volgen met je hond. Handig voor als je verborgen loot wil vinden of als je vermiste personen wil opsporen. Alester beschikt over een paar magische krachten. Hij gelooft in de god R’hllor die hem de weg heeft gewezen in zijn moeilijke periode als banneling. Daardoor kan hij tijdens gevechten zijn zwaard vuur laten vatten en kan hij tijdens exploratiestukken geheime hendels ontdekken die toegang geven tot valse muren. Je zult met hem soms ook een raadsel moeten oplossen. Als je een heel uur Game of Thrones speelt, dan doe je vaak veel verschillende dingen.

Toch ben je nog steeds het langst naar cutscenes of dialogen aan het kijken. Je zult tijdens het verhaal ook keuzes moeten maken. Zo zul je bijvoorbeeld met Alester als er een opstand in Riverspring uitbreekt, de opgepakte mensen moeten ondervragen en bepalen of ze al dan niet schuldig zijn aan misdaden. De keuzes hebben behoorlijk wat invloed. Voornamelijk op het einde is het cruciaal welke keuzes je maakt. Daardoor blijf je geëngageerd om de dialogen op de voet te volgen en voel jij je echt betrokken in het verhaal. Nog een versterkend element dat het verhaal bijzonder sterk maakt.

Vergis je echter niet, Game of Thrones is verre van foutloos. Sterker nog, er zitten een paar onvergeeflijke fouten in die toch nog duidelijk maken dat dit een game is die gebaseerd is op een serie. Zo is de game visueel echt ondermaats. De graphics zijn niet meer van deze tijd en de animaties zijn soms gewoon lachwekkend. De synchronisatie van de lippen van de personages is zwak en de voice-acting laat vaak te wensen over. Gelukkig zijn de stemmen van de acteurs die in de serie een rol hebben gespeeld wel nog overtuigend en breken de soms afschuwelijke stemacteurs de immersie in het verhaal niet al te hard. Er zijn ook een paar grafische bugs te vinden, maar die hinderen je nooit hard van het spelen. Zo zal je bijvoorbeeld soms als je een deur opent erdoor lopen of zal je tijdens een dialoog een camera hebben die inzoomt op een kledingstuk voor een paar seconden. Het oogt onprofessioneel en had gemakkelijk verholpen kunnen worden, maar het is geen punt om de game volledig op af te schrijven.

Qua content valt er niet te klagen over Game of Thrones. De vijftien hoofdstukken die de game bevat nemen ongeveer dertig uur in beslag en er zijn ook een aantal sidequests om te voltooien. Het zeer boeiende verhaal zal er trouwens zeker voor zorgen dat je de alternatieve eindes van de game ook wil meemaken. Door de gigantsische hoeveelheid aan informatie is de game soms moeilijk te volgen, wat ook een extra reden is om nogmaals door de game te spelen om bepaalde segmenten beter te snappen. Game of Thrones is in tegenstelling tot Dragon Age en andere games tamelijk lineair en er zijn niet veel grootse sidequests die even interessant zijn als de hoofdobjectives, dus het hangt van persoon tot persoon af hoelang de game nog boeiend zal blijven als je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld.

De Game of Thrones-game is ongetwijfeld dé verrassing van het jaar. Het consistente, uitgebreide en briljante verhaal is de drijfveer die de game doet stralen. Met subtiele verwijzingen naar de serie, interessante en diepe hoofdpersonages en de typische Game of Thrones-elementen die op hun best getoond worden, mogen fans deze ervaring absoluut niet missen. Een nadeel daaraan is dat de mensen die geen fan zijn van de game al veel minder onder de indruk zullen zijn. Qua gameplay is de game slechts degelijk te noemen, maar dankzij de goede variatie speel je er erg vlot door. Erg jammer is het dat de graphics, de bugs en de prestatie van sommige stemacteurs ondermaats zijn. Had de ontwikkeling van game wat meer tijd gekregen, dan hadden we misschien wel één van de sterkste RPG’s van het jaar kunnen terugvinden. Nu zul je slechts merken hoeveel potentieel de game had en kun jij je alleen maar voorstellen hoeveel impact de game had kunnen maken als de productiewaarden hoger waren geweest.

Pluspunten:

+Interessante hoofdpersonages
+Briljant verhaal vol twists en verrassingen
+Veel variatie
+Keuzes hebben invloed
+Waardige toevoeging aan Game of Thrones-universum

Minpunten:

-Grafisch ondermaats
-Onprofessionele bugs
-Zwakke animaties
-Alleen voor de fans

Score: 75/100

Fredvdp zegt op 10/06/2012 11:32   [?]

Ik denk dat dit tot nu toe de enige positieve recensie is van dit spel.
1.1 100% rep

Y@nnick. zegt op 10/06/2012 12:40   [?]

Rating 2 16+ 16+
9lives doet niet aan 'wat de concurrentie zegt, kopieren wij maar even'. Ik heb me echt zeer goed vermaakt met dit spel en ik raad iedereen die fan is aan om het eens uit te proberen. Je zult niet vreselijk teleurgesteld zijn, geloof me
1.2 100% rep

thimour zegt op 10/06/2012 14:03   [?]

"je zal niet vreselijk teleurgesteld zijn"