Electronic Arts

Dient EA de doodsteek toe aan Zynga?

Dient EA de doodsteek toe aan Zynga?


05 August 2012 13:45 | Nieuws | FatalX | 27 reacties

Zynga, de ontwikkelaar die zich voornamelijk toespitst op casual games, komt weer in een slecht daglicht te staan. Nadat het bedrijf werd vervolgd voor een gestolen broncode en bekend raakte dat de top aandelen verkocht had net voor het beursaandeel instortte, krijgt het nu ook te maken met Electronic Arts. Die gigant beschuldigt Zynga er namelijk van dat het belangrijke delen van het spel The Sims Social gestolen heeft voor zijn eigen game, The Ville.

 

Uiteraard is het toegestaan om bepaalde spelementen te kopiëren, maar het verwijt van EA is dat bijna alle audiovisuele elementen volledig zijn overgenomen. Verder zegt EA dat dit een princiepszaak is en dat ze de kleinere bedrijven willen beschermen die niet de financiële middelen hebben om een dure rechtszaak te starten. Als deze zaak fout uitdraait voor Zynga, dan kan dat wel eens het einde van de ontwikkelaar betekenen.

 

    The Ville

 
1 100% rep

fredskii zegt op 05/08/2012 13:52   [?]

  Rating 5 16+ 16+
haha, ja volgens bovenstaande afbeeldingen valt het nog niet eens lichtjes op.. goe bezig Zynga..
2 100% rep

playforfun91 zegt op 05/08/2012 13:54   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Go Go Go EA. Broncode stelen getuigd van zeer weinig respect. Tis ook echt een letterlijke kopie van EA ... Dat ze eens origineel uit de hoek zouden komen zoals Playdead (Limbo) en Thatgamecompany (Flow, Flower, Journey). Beiden kleine ontwikkelaars met prachtige, originele games.
2.1 100% rep

Quecera zegt op 05/08/2012 14:14   [?]

  Rating -2 16+ 16+
Holy shit, je bent nieuw zeker in de gaming wereld? EA staat bij mij en toch 60 tot 80% van alle gamers, samen met Blizzard (sinds maart) onderaan de ladder, The Sims werd ook gekopieërd van een webbrowser game als je dat niet wist, alle games die EA maken kopiëren ze, elke "nieuwe game" die ze zogezegd maken, is 99% copy/paste en 1% new DLC. Van mijn part, mogen mensen zelfs alles van the sims 100% kopiëren, dat EA voor zo'n strontspel zit te vechten zeg. EA en Zynga mogen van mijn part 2 bedrijven zijn die alles mogen kopiëren zolang ze willen, zodanig ze deze kutgames blijven uitbrengen, maakt niet uit. Maar ze moeten stoppen met ieder jaar een nieuwe FIFA ofzo te maken en dan te zeggen dat men games niet 2ehands mogen kopen/verkopen

Het zijn irritante spasten en geldwolven van EA, ik zie binnen hier en 1-2 jaar een merge tussen Activision Blizzard & EA. Project Titan heeft wss al 80% van zijn toekomstige playerbase verloren puur door Diablo 3, het tonen aan de community dat ze niets anders in hun gedachten hebben dan $$$$$$$$$, na 2-3 maand nog eens ingelogt in D3 om te zien dat de enige patches die ze uitgebracht hebben, allemaal met Real Money AUction House te maken heeft. Game over Blizzard.
2.2 100% rep

Quecera zegt op 05/08/2012 14:22   [?]

  Rating -1 16+ 16+
Waar het dus om gaat is dat jij EA zit te verdedigen omdat Zynga hun broncode stelen, terwijl EA toen ze nog niet bekend waren, niets anders deden dan kopiëren van andere successiebedrijven. Zo'n bedrijven zijn meestal aan het einde van hun licht, vind dat de community nu vertrouwen mag geven aan bedrijven zoals Gear Grinding Games als voorbeeld: http://grindinggear.com/
2.3 100% rep

maartendq zegt op 05/08/2012 16:44   [?]

  Rating 20 16+ 16+
Quecera: stop met zeveren.
2.4 100% rep

playforfun91 zegt op 05/08/2012 19:13   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Beste Quecera

Ik game als sinds de NES. Op school studeer ik een richting ivm games. Nieuw op vlak van gaming? Neen, sorry. Ik vind ook dat er betere ontwikkelaars zijn dan EA, maar ze stelen géén broncode of kijken niet letterlijk een volledig spel af om het zowat identiek na te maken. Wat EA trouwens doet om aan geld te geraken staat volledig los van de kwestie. Al vragen ze morgen 200€ voor een game, dan nog heeft een ander niet het recht om het na te maken.

P.S.: Wil je trouwens een kopie van mijn cursus intellectual property? Dan specifiek het deel over games uiteraard.

2.5 100% rep

Xtralecherus zegt op 05/08/2012 20:29   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Aan het gewhine te zien van Quecera kan hij maar beter stoppen met gamen en andere hobby zo gefrustreerd man man. Tis toch erg met mensen. Er zijn ergere dingen dan EA dat geld zit te verdienen en games maakt, ook al melken ze sommige reeksen uit.
2.6 100% rep

f33db4ck zegt op 05/08/2012 21:42   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Quecera heeft gelijk imo
2.7 100% rep

playforfun91 zegt op 05/08/2012 22:53   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Het feit is dat zijn commentaar naast de kwestie is. Hoe hard je als dev ook de mensen uitzuigt door veel geld te vragen voor alles, het blijft naast de kwestie. De kwestie is dat Zynga een inbreuk doet op het intellectuele werk van EA games. Zoiets komt de sector niet ten goede (daarom zijn die regels er, om het creatieve aan te moedigen). Als EA het idee gebaseerd heeft op een andere game, zonder het zowat exact na te maken is er geen probleem. Hebben ze dat wel gedaan, dan hebben ze waarschijnlijk voor het idee of de rechten betaald. If not, dan zijn die andere maar te dom om er geen zaak van te maken. EA is gelukkig wel slimmer.

Je kan geen patent nemen op een racegame, op een simulatiegame maar het idee zelf moet origineel zijn.
3 100% rep

Jack The Ripper zegt op 05/08/2012 14:10   [?]

  Rating 9 16+ 16+
Geen groot verlies voor de gamewereld als die failliet gaan
3.1 100% rep

Dreamon666 zegt op 05/08/2012 14:33   [?]

  Rating 2 16+ 16+
EA zou failliet mogen gaan vind ik, want zij (samen met Activision) zijn de grootste oorzaak van remakes en recycled games die voor schandalige prijzen werden en (in het geval van COD) nog steeds verkocht worden.

In het geval van EA worden NFS en FIFA games uitgemolken tot en met! Nu zijn ze bezig aan een remake van Most Wanted... hun inspiratie kwijt mss?
En met BF4 gaan ze nu dezelfde toer op als Activision met COD, want BF4 zou normaal gezien nog minstens 2 jaar op zich laten wachten.
3.2 100% rep

StanTem zegt op 05/08/2012 15:17   [?]

  Rating 4 16+ 16+
Zolang het blijft verkopen is het logisch dat ze dat doen.
Het ligt dus aan de kopers van die recycled games.
3.3 100% rep

omegahealer zegt op 05/08/2012 15:20   [?]

  Rating 7 16+ 16+
@3.1
zij geven wat de markt wilt, de oorzaak van al die remakes en recycles zijn nog altijd de gamers die de games kopen.
Niemand verplicht je de games te kopen van hen he
3.4 100% rep

Jack The Ripper zegt op 05/08/2012 18:15   [?]

  Rating 1 16+ 16+
@3.1 Deels heb je wel gelijk maar EA heeft ook goede en originele games uitgebracht zoals Mirror's Edge.
en FIFA,tja, het blijft een voetbalspel, ze kunnen niet elk jaar de gameplay volledig omgooien.
3.5 100% rep

playforfun91 zegt op 05/08/2012 19:22   [?]

  Rating 1 16+ 16+
EA zorgt voor veel werk, nix mis mee, zoals ik al eerder aangaf zijn er genoeg originele ontwikkelaars om games van te kopen. Maar tis nu niet dat EA ook alleen slechte dingen op de markt brengen he (bvb Skate vond ik echt een openbaring in het genre) Het stomme is wel als ze echt goeie dingen proberen op kopen om het dan te verpesten (remember hun extreme opbiedingen op Take-Two Interactive om GTA in handen te krijgen).
3.6 100% rep

Bassism666 zegt op 06/08/2012 1:26   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Of EA nu plain evil is of niet, maakt mij niet uit. Maar hou FIFA uit deze discussie. Het is een hoogst succesvolle serie die jaar in jaar uit enkel maar blijft groeien in fanbase. EA Sports tovert elk jaar prachtige nieuwe gameversies van talrijke sporten.

Als FIFA speler betaal ik met plezier 50€ elk jaar om 500u/+ te spelen! Geen enkel spel kan dit voor mij evenaren, jaar in jaar uit! Allemaal dankzij EA!

O ja, dit is enkel maar mijn mening. Als je niet van een bepaald game houdt, speel het dan niet, en hou je mond erover want je kent er (spijtig genoeg) niks van. Denk je dat EA of Activision/Blizzard wakker liggen van whiners? Natuurlijk niet!
4 100% rep

Darius Craven zegt op 05/08/2012 14:13   [?]

  Rating 6 16+ 16+
Ben niet de grootste fan van EA als bedrijf, maar Zyngagames zou ik ook totaal niet missen (die van EA wel )
5 100% rep

JohnnyricoMC zegt op 05/08/2012 15:30   [?]

  Rating 3 16+ 16+
Goeie zaak, ze zullen door niemand gemist worden. Misschien die mensen die nog altijd farmville spelen, maar die tellen niet mee
6 100% rep

Fir3wulf zegt op 05/08/2012 15:31   [?]

  Rating 1 16+ 16+
bye bye zynga poker?
6.1 100% rep

SHIGSY zegt op 05/08/2012 15:55   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Hoop van niet. Op de iPhone van de Zynga Poker-versie nog goed mee.
7 100% rep

Emiel1992 zegt op 05/08/2012 15:47   [?]

  Rating 0 16+ 16+
lullen!!!!
8 100% rep

Unnamed zegt op 05/08/2012 15:51   [?]

  Rating 3 16+ 16+
Check ff ook de claim:

http://www.scribd.com/doc/101959497/EA-v-Zynga-Complaint-Final

Daar vermelden ze alle gelijkenissen, maar ook andere games die Zynga al heeft nageaapt.
9 100% rep

mister__ID zegt op 05/08/2012 16:01   [?]

  Rating 8 16+ 16+
Zonder Farmville is mijn leven voorbij
9.1 100% rep

ratmanbruno zegt op 05/08/2012 17:44   [?]

  Rating 0 16+ 16+
10 100% rep

grievous444 zegt op 05/08/2012 18:37   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Zal ik blij zijn als Zynga verdwijnt. Zijn direct heel wat van die idiote zogenaamde games die verdwijnen.
11 100% rep

Thysios zegt op 05/08/2012 19:03   [?]

  Rating 4 16+ 16+
Back to spele.nl voor de casual gamers!
12 100% rep

Belgica zegt op 05/08/2012 19:37   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Woehoe! Byebye zynga