9lives

[Bordspel] The Isle of Doctor Necreaux


Geschreven door wensp

Special | 12-06-2012 -

Een geniale maar sinistere professor! Gekidnapte geleerden! Absurde monsters! Een geheime basis in een vulkaan! Een onverbiddelijke countdown! Dit is het voer voor een perfecte science-fiction B-film, maar ook voor The Isle of Doctor Necreaux, een wat vreemd coöperatief kaartspel van Jonathan Leistiko.



 

Doctor Necreaux heeft 's werelds topwetenschappers ontvoerd om hem een eigen doomsday device te maken. Uiteraard duurde het niet lang tot een eerste reddingsteam werd uitgestuurd, maar van hen werd, nadat ze een nucleair wapentuig scherp hadden gesteld, niets meer gehoord. Nu is het dus aan jou en je medespelers om - weliswaar als tweede keus - de schuilplaats van Dr. Necreaux binnen te dringen, de wetenschappers te vinden en de reddingscapsule te stelen om te kunnen ontsnappen. Dat alles uiteraard voor iedereen uitgemoord is en de timer is afgelopen... Je hebt 10 minuten, en die starten nu!

Kort samengevat: The Isle of Doctor Necreaux is een coöperatief avonturenkaartspel met dobbelstenen en flarden rollenspel. Op zich al een hele prestatie hoe ze dat in een klein doosje krijgen eigenlijk! De game bestaat gelukkig enkel uit karakter- en avonturenkaarten. Uit de stapel karakterkaarten trekt iedere speler er drie. Elke karakterkaart bevat één of meerdere speciale eigenschappen die zijn personage vormen. Zo kan je bijvoorbeeld de Lucky Infiltrator met Gadgets zijn, of de Durable Leader met Rocketpack. Omdat er 33 verschillende karakterkaarten zijn, is het aantal combinaties schier eindeloos, wat de herspeelbaarheid enorm bevordert.

 

 

Eens jij en je team voltallig zijn, kan je op missie vertrekken. Aan het begin van elke ronde zullen de spelers hun snelheid moeten vastleggen waarop ze door de basis van Dr. Necreaux zullen sluipen, al dan niet spurten. Hoe hoger de snelheid, hoe sneller ze bij de wetenschappers zijn, maar ook hoe meer risico's het team zal lopen. De snelheid bepaalt immers het aantal avonturenkaarten dat omgedraaid zal moeten worden. Deze kaarten kunnen valstrikken zijn (en hoe sneller je gaat, hoe meer vallen je triggert, natuurlijk), goede of slechte gebeurtenissen en voorwerpen, kamers waar je iets kunt vinden, maar vooral... monsters. Voor je verder kan gaan zal je deze monsters moeten verslaan, wat niet altijd even evident is. Omdat je er enkel dobbelstenen voor mag gebruiken, zal je personage meer dan eens gewond geraken, waardoor je een karakterkaart moet omdraaien en je die speciale eigenschappen niet meer kan gebruiken. Zijn al je karakterkaarten omgedraaid, geeft je personage de pijp aan Maarten en lig je uit het spel.

 

 

Je kan opteren met je team een beurt over te slaan en te rusten, zodat je karakterkaarten weer kan omdraaien om er met goede moed weer in te vliegen, maar elke beurt sluipt de timer van de countdownklok één minuut dichter bij nul, en wanneer die nul bereikt wordt, ontploft de bom. Over en uit en een eventueel repatriëringsteam zal veel moeite moeten doen om al je ledematen weer bijeen te sprokkelen. Slaag je er echter in om je doorheen de stapel avonturenkaarten de vallen te ontwijken, de monsters af te schudden of te verslaan, onderweg de wetenschappers mee te pikken en ergens aan het einde van de stapel de reddingscapsule te bereiken, dan winnen jij en wie er overblijft van je team het spel. De wereldvrede is (nog maar eens) gered en de mensheid staat voor eeuwig bij je in schuld.

Vergis je niet: dit spel is hard. Een goudvis die vanop 500 meter boven een drukke autosnelweg wordt gedropt, heeft meer kans op overleven dan jij en je team. In een spel met drie spelers heb je immers maar tien minuten op het spel te winnen - en met meer spelers nog minder tijd. Tien beurten dus, rustpauzes inbegrepen, om je doorheen een kaartstapel van 75 kaarten te worstelen. Het is onvermijdelijk dat er slachtoffers gaan vallen en dat niet alle spelers het einde levend zullen halen. De vraag is niet of er iemand dood zal gaan in het spel, maar eerder wanneer. Dat is meteen het grootste minpunt van het spel: elke keer er een kaart moet omgedraaid worden, zit iedereen met dichtgeknepen billen te wachten wat voor calamiteiten er nu weer tevoorschijn zullen komen en vraagt iedereen zich af of hij het einde van de beurt nog wel overleeft. Ondermeer door de vele geluksfactoren (dobbelen om monster te verslaan, kaarten die je trekt,...) zijn de enige echte beslissingen die je in het spel maakt wie er de schade krijgt. Je kan wat strategie steken in het variëren van je snelheid, maar naar het einde toe zal je die toch sowieso moeten opdrijven, of je zal de wetenschappers en de reddingscapsule niet halen.

Dat is jammer, want dit spel smaakt naar meer. Spanning en uitdaging zijn er, door de steeds korter wordende speeltijd en de hoop monsters en valstrikken, à volonté, maar net zoals bij de B-films uit de jaren 50 is het idee beter dan de ervaring zelf. Het spel ziet er gewoon wel fijn uit: een origineel thema en afbeeldingen die zo uit een science-fiction pulpfilm lijken gehaald te zijn.

Conclusie


Een gezelschapspel dat heel wat mogelijkheden biedt, die je helaas meer moet ondergaan dan dat je het spel zelf kan sturen. Voor onze innerlijke bordspeler oogt dat te mager, maar de rasechte beschermer van de wereldvrede in ons haalt dan weer veel voldoening uit het thema en de inleving. Aan jullie om te beslissen waar je prioriteiten liggen, team!

 

Designer: Jonathan Leistiko
Uitgeverij: Alderac Entertainment Group 
Jaar: 2009
Aantal spelers: 1-5
Tijd: 40 min

 

Terug naar het bordspeloverzicht ]

 

Volg @9lives en reviewer @wens_p op Twitter en blijf op de hoogte van al het nieuws of stel je vragen rechtstreeks.

 

 

Je hebt een 9lives account nodig om een reactie te kunnen plaatsen. Gelieve in te loggen of je te registreren!

Batman found

screenshot of the day

7.3

0

Gebruik jij vaak je credit card online om games/ DLC aan te schaffen?



Ja Nee Ik heb geen credit card
Copyright © 2014 Telenet N.V. - Wedstrijdreglement - Algemene voorwaarden - Mobiele website