9lives

[Bordspel] Metropolys


Geschreven door wensp

Special | 31-05-2012 -

Af en toe worden onze bordspeltafels opgesmukt met enkele oude parels. De klassiekers als Puerto Rico, Pandemie en Arkham Horror staan gebeiteld in ieders gedachtengoed, maar het is goed om af en toe zo'n onbekende naam ook eens tegen het licht te houden. Onbekend maakt onbemind, maar is dat wel terecht in het geval van Metropolys?



 

Sterrendatum -310597.1641621129, sector Aarde. Ergens in de niet-zo-heel-erg-verre toekomst ligt er nog een stukje braakliggende wereld te wachten tot meedogenloze bouwondernemers hun wildste, meest futuristische plannen erop realiseren. Nu ja, braakliggend… Zoals in elke stad, zijn ook hier bepaalde plekjes meer gegeerd dan andere. Betere robottoegankelijkheid, Apple-boomgaarden, 14G-netwerken, je kent dat wel. Daarenboven heeft elke bouwondernemer dan nog eens geheime bouwplannen en opdrachten. Hun ultieme droom: hun skyscrapers op de beste plekjes zetten en zo het meeste prestige verdienen.

Elke bouwheer heeft 13 prefabtorengebouwtjes te zijner beschikking, handig genummerd van 1 tot 13 en even handig gebouwd van groot naar klein. De bedoeling is dat elke speler zo snel mogelijk al zijn torengebouwtjes in de stad neerpoot, en zo de meeste overwinningspunten in de wacht sleept – en zich in één ruk kroont tot meest prestigieuze bouwondernemer. "Ah, geen probleem,” horen wij u al denken, “ik ontruim in het donkerste gat van de stad wat space-krotjes en placeer daar al mijn gebouwen. Hopla, gewonnen.” Zo werkt het dus niet.

 

De stad is opgedeeld in 5 districten, verdeeld door kanalen maar ook weer verbonden door bruggen. Elk district is dan ook nog eens verdeeld in wijken (administratie-, shopping-, industrie-, park- en woonzones) en hier en daar op het stadsplan zijn er ook nog meren en standbeelden te vinden. Bepaalde hippe wijken zullen meer waard zijn dan andere door aanwezige prestigefiches en andere wijken krijgen extra waarde door metrotoegangen. Er zijn ook minder interessante wijken, met archeologische sites (moeten ze eerst heel de bodem van de wijk onderzoeken met een zandbakzeefje op zoek naar een of andere oeroude broodrooster). Omdat in elke wijk maar één gebouw mag staan, is het dus interessant om goed te kiezen waar je jouw beperkte aantal gebouwen gaat neerpoten, om natuurlijk zoveel mogelijk extra overwinningspunten binnen te halen…

Hoe kan iemand nu zijn gebouwen daar plaatsen waar hij dat het liefst heeft, en hoe kan je de tegenstand dwingen zijn gebouwen te plaatsen waar hij er niets aan heeft? Hier komt een vernuftig biedsysteem aan te pas. Metropolys is eigenlijk een non-stop biedspel. Elke ronde begint door de speler die de laatste ronde heeft gewonnen, één van zijn gebouwen in een wijk naar keuze plaatst. Als een andere speler hier wilt overbieden, moet die een gebouw met een hogere waarde plaatsen in een aangrenzende wijk. Wil een volgende speler hier weer over, moet die een gebouw met een nog hogere waarde plaatsen in een wijk die weer grenst aan het laatst geplaatste gebouw. Zo gaat de ronde voort tot niemand meer wil overbieden of het gebouw met de allerhoogste waarde is geplaatst.

 

 

Personen met een goed visueel voorstellingsvermogen hebben het al door: het gaat niet alleen om bieden en overbieden, maar minstens even belangrijk is het strategisch plaatsen van je gebouwen, zowel bij openingszetten, als bij het overbieden. Een goed geplaatst gebouw kan er voor zorgen dat je tegenstanders niets anders kunnen doen dan je die plek te gunnen, of over te bieden en terecht komen op een plekje waar ze helemaal niet wilden zijn. Dat bepaalde wijken meer, al dan niet minder waard zijn dan andere wist je al, wat het strategisch positioneren nog belangrijker maakt natuurlijk. Daarenboven heeft elke bouwondernemer nog één (of twee, bij de expertenversie) geheime opdracht gekregen. Deze zorgen ervoor dat bepaalde locaties jou extra punten kunnen opleveren. Niet dat die opdrachten lang geheim blijven voor de radende medemens, maar deze kennis (of het gebrek aan kennis, als je het nog niet weet) draagt wel bij tot het strategisch belang van bepaalde wijken. Onmiddellijk wanneer één van de bouwondernemers al zijn torengebouwen geplaatst heeft, eindigt het spel. Alle punten, zowel positief als negatief worden opgeteld, en naar goede gewoonte wint de speler met de meeste overwinningspunten.

Dit lijkt een erg eenvoudig concept, en de regels zijn ook niet moeilijk, maar dat is voor ons juist de grootste kwaliteit van het spel. Naast een geweldig mooie vormgeving en dito thema wordt er door het vloeiende spelmechanisme en met de beperkte spelregels toch enorm veel diepgang gecreëerd. Bijkomend pluspunt: het speelt zich voor een keer eens niet in een middeleeuwse stad af!

Conclusie


Wij zijn absoluut fan van Metropolys. Niet alleen ziet het er ongelofelijk knap uit en heeft het eenvoudige, functionele en mooie componenten, maar het speelt gewoon ook onwaarschijnlijk vlot. De speluitleg is snel achter de rug, zodat het spel ook direct op gang kan komen. Dat in combinatie met een constante interactie tussen de spelers (ook een grote plus) en een niet al te lange speelduur, maakt van dit spel een echte blijver!

 

Designer: Sébastien Pauchon
Uitgeverij: Ystari Games 
Jaar: 2008
Aantal spelers: 2-4
Tijd: 30 min

 

Terug naar het bordspeloverzicht ]

 

Volg @9lives en reviewer @wens_p op Twitter en blijf op de hoogte van al het nieuws of stel je vragen rechtstreeks.

 

 

Je hebt een 9lives account nodig om een reactie te kunnen plaatsen. Gelieve in te loggen of je te registreren!

After years of training.......it all came down to this epic moment

screenshot of the day

1.6

0

Wat was de coolste console die Nintendo ooit uitbracht?



Wii U Wii Gamecube Nintendo 64 Nintendo Entertainment System (NES) Super Nintendo Entertainment System (SNES) Ik heb Nintendo's consoles nooit leuk gevonden
Copyright © 2014 Telenet N.V. - Wedstrijdreglement - Algemene voorwaarden - Mobiele website