9lives

Terwijl iedereen denkt aan een PS4 of Xbox 720 is hier OUYA

Terwijl iedereen denkt aan een PS4 of Xbox 720 is hier OUYA


11 July 2012 21:20 | Nieuws | Panaramo | 36 reacties

Enkele ontwikkelaars en gamers vonden dat het slecht gesteld was met de consoles. Er is te weinig vernieuwing en het nostalgisch gevoel van gaming was voor hen volledig verdwenen, dus gingen ze aan het denken. Ze zochten een manier om weer creativiteit op je tv te krijgen en liefst dan nog op een zo goedkope mogelijke manier, een beetje zoals we nu zien op mobiele apparaten met iOS en Android.

 

Ze kwamen met OUYA, een console die $ 99 kost en een besturingssysteem draait dat op Android gebaseerd is. Het concept stelt een win-winsituatie voor waar zowel gamers als ontwikkelaars van kunnen genieten. Alles is open voor iedereen, er moet geen dure ontwikkelingskit aangekocht worden en alles draait op Android dus kunnen ontwikkelaars er meteen mee aan de slag. Er is voor die ontwikkelaars één voorwaarde: er moet altijd iets gratis zijn, oftewel is er een demo of proefversie aanwezig ofwel is de game volledig gratis.

 

De grootste troef is volgens de makers dat innovatie, creativiteit en experimentatie samen komen in een goedkope vorm en in de vertrouwde omgeving van de meeste gamers: op de zetel met een controller in de hand en eventueel met een verbluffende tv en/of geluidsinstallatie. Om dit alles te realiseren is er een Kickstarter-project opgestart dat na 2 dagen al meer dan $ 3 miljoen verzameld heeft van de gevraagde $ 950.000. Eén van de genoemde games die zeker aanwezig zullen zijn voor OUYA is Minecraft, iets wat toch al een groot aantal mensen zal aanspreken. De release van de console staat gepland voor maart 2013, maar je kan je exemplaar nu al bestellen.

 

Bezoek eens de Kickstarter-pagina van OUYA en laat ons weten wat jij ervan denkt.

 

OUYA

 

 

 

Bron: Kickstarterexterne link
 
1 100% rep

pinoken zegt op 11/07/2012 21:31   [?]

  Rating 13 16+ 16+
De Linux onder de consoles?
2 100% rep

thomasghys zegt op 11/07/2012 21:35   [?]

  Rating 0 16+ 16+
ziet er heel intersant uit...
3 100% rep

Deathchills zegt op 11/07/2012 21:36   [?]

  Rating 0 16+ 16+
En na een jaar al aan vervanging toe is
3.1 100% rep

Michster zegt op 11/07/2012 21:43   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Precies. Dit kan gewoon niet slagen op lange termijn... De hardware van smartphones(waarvoor de meeste android-games worden uitgebracht) evolueert zo snel en de games evolueren haast even snel mee. Eén jaar kan dit ding meegaan en dan zal het al snel verouderd zijn...

En dan nog maar eens 8GB opslagruimte. Serieus, hoe kunnen mensen denken dat dit zal werken?
3.2 100% rep

JohnnyricoMC zegt op 11/07/2012 21:56   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Steek daar een SDHC-kaart van 32 gig in of zelfs een SDXC(64gig tot theoretisch 2 tera) en dat komt wel goed.
3.3 100% rep

Michster zegt op 11/07/2012 22:22   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Het probleem is dat er geen enkele vermelding is van een SD-slot.
3.4 100% rep

JohnnyricoMC zegt op 11/07/2012 22:39   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Dat zal twee keer niks kosten om dat er in te steken, de Raspberry Pi heeft toch ook een SD-slot?
3.5 100% rep

SimonABC zegt op 11/07/2012 22:44   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Als het toch maar 100€ kost, bent ge na 6 jaar nog altijd even goed af
3.6 100% rep

Michster zegt op 11/07/2012 23:27   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@JR: ik twijfel toch nog of dat zo evident is.
@3.5: Dit ding gaat heus geen 6, laat staan 1 jaar meegaan.
3.7 100% rep

FEW zegt op 11/07/2012 23:28   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Idd, 100euro is toch echt niets. Dus moesten ze nu elk jaar een nieuwe versie uitbrengen en je die ook zou kopen, dan kom je pas na 6 jaar aan de kostprijs van de PS3 toen die uitkwam. 6 jaar is ongeveer de levensduur van de huidige consoles.

En bij mijn weten is het niet de bedoeling van een high end systeem te maken, het is Android gebaseerd, dus ik verwacht meer minigames met wat uitschieters.
3.8 100% rep

littlewolvie zegt op 12/07/2012 8:21   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@Michster: Uit ervaring durf ik toch te zeggen dat het heel twijfelachtig is dat je huidige consoles (PS3 en 360 in mijn geval) het wel 6 jaar zullen uithouden.
3.9 100% rep

Mee zegt op 12/07/2012 14:26   [?]

  Rating 0 16+ 16+
De Xbox 360 is al 6,5 jaar uit...
3.10 100% rep

Abe zegt op 12/07/2012 15:00   [?]

  Rating 0 16+ 16+
3.11 100% rep

Abe zegt op 12/07/2012 15:04   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Yep dat is al een oude doos ondertussen.
4 100% rep

ELBEASTADOR zegt op 11/07/2012 21:42   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Seriously?
5 100% rep

insaniacbe zegt op 11/07/2012 21:51   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Alle games zijn Free to play ... staat er op die website. WOOw
5.1 100% rep

badgirl zegt op 11/07/2012 22:41   [?]

  Rating 0 16+ 16+
dat zal zeker mensen lokken
5.2 100% rep

Niveek zegt op 12/07/2012 17:30   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Maar; Er staat ook, dat dit enkel in het begin is.. Op termijn worden de games betalend, maar zoals hierboven vermeld staat kan je elke game testen met een Demo, voor je besluit hem te kopen .
6 100% rep

Brenttouza zegt op 11/07/2012 22:29   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Android.. Indie games, no thanks.
6.1 100% rep

gamergv zegt op 11/07/2012 23:26   [?]

  Rating 3 16+ 16+
Een gat in uw cultuur
6.2 100% rep

H_ans zegt op 12/07/2012 11:56   [?]

  Rating 0 16+ 16+
7 100% rep

Zavantas zegt op 11/07/2012 22:42   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Eigenlijk een smartphone die content naar je tv streamt, en waar je een extra controler aan kan verbinden...
Niet echt iets nieuws... Mijn Nokia N8 kan ik nu al met HDMI verbinden via HDMI en via USB kan ik er een toetsenbord en muis op aansluiten... Ook de iPhone kan ik via HDMI of draadloos verbinden met een TV en zo games spelen...
Genoeg andere toestellen die dit ook kunnen.

Niet echt iets nieuws, snap heel de heisa hier rond dan ook niet.
8 100% rep

den crack zegt op 11/07/2012 22:46   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Door het feit dat het opensource is, zal geen een grote developer er iets voor uitbregen, want iedereen zal toch al zijn games illigaal binnehalen
8.1 100% rep

mister__ID zegt op 12/07/2012 5:27   [?]

  Rating 5 16+ 16+
Als ze allemaal gratis zijn, waarom illegaal downloaden?
8.2 100% rep

H_ans zegt op 12/07/2012 11:58   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Zal eerder een demo zijn over het algemeen.
9 100% rep

CurrY zegt op 11/07/2012 22:53   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Dit zou wel potentieel kunnen hebben eigenlijk uiteraard niet voor de zotte gfx games maar voor Indie devs klinkt dit zowat als de holy grail voor hun games te kunnen publishen zonder al te veel problemen.

Open voor Hackers is wel een dappere move

Als MS, Sony, Steam en dergelijke hun policy dan wat losser maken kan dit wel direct in het water vallen maar bon.

En gegarandeerd dat er bakken kutgames op gaan verschijnen.
10 100% rep

Jack The Ripper zegt op 11/07/2012 23:41   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Eerder goed als XMBC box waar ge occasioneel een spelleke kunt op spelen
11 100% rep

michiel6661 zegt op 12/07/2012 0:12   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Zoveel negatieve reacties, ik vind het nochtans er goed uitzien. En ik zit nu al bijna 3 jaar met nen ipod touch 3G avec no problemos. Dus kdenk ni dat er omt jaar nen nieuwe zal komen hoor.
11.1 100% rep

Michster zegt op 12/07/2012 0:27   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Een iPod touch is dan ook draagbaar en heeft geen verbinding met een tv nodig hé.
11.2 100% rep

michiel6661 zegt op 12/07/2012 11:40   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Jamaar da ding heeft wel maar 256MB ram en dan nog nen single core A3 processor clocked @ 800MHz

De OUYA zal nen Quad Core Tegra 3 hebben, en voort moment zijn is da een van de krachtigste processors op de smartphonemarkt.
12 100% rep

Muscleduck zegt op 12/07/2012 0:43   [?]

  Rating 0 16+ 16+
'k Voor mijn SGS2 een HDMI kabel dat gaat even goed.
12.1 100% rep

Hick zegt op 12/07/2012 8:37   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik zie wel potentieel in dit toestel. Voor €100 ga ik het toch wel eens testen.

@12: was geen reactie op u post, verkeerde knop geklikt.
13 100% rep

pinoken zegt op 12/07/2012 9:53   [?]

  Rating 0 16+ 16+
De specificaties/features die nu vermeld zijn zullen waarschijnlijk naar omhoog getrokken worden. Waarom denk ik dat? Omdat ze 3.000.000+ pingping in hun kas hebben in plaats van de voorop gestelde 950.000.

En daarbij, €99 is nu ook niet zo overdreven veel geld he mannekes.
14 100% rep

TheBud zegt op 12/07/2012 10:34   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Die CPU is ongeveer zo krachtig als een AMD 64 3200 single core ofzo? Da's toch al een pak meer als de Wii of de PS2.
14.1 100% rep

michiel6661 zegt op 12/07/2012 11:43   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik denk dat de processor toch net onder die van de 360 valt.
15 100% rep

Xtralicu zegt op 12/07/2012 23:28   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Nintendo moet ook zo'n ding uitbrengen die alle retro's afspeeld.