9lives

Prijzen solid state drives tonen gezonde daling

Prijzen solid state drives tonen gezonde daling


23 June 2012 21:35 | Hardware | JohnnyricoMC | 16 reacties

Vorig jaar jaagden overstromingen in Thailand de prijzen van harde schijven de lucht in, maar solid-state schijven ofwel SSD's bleven gelukkig gestaag in prijs dalen. Een verslag van The Tech Report wijst uit dat het afgelopen jaar de prijzen van OCZ-, Crucial- en Intel-SSD's fors gedaald zijn.

 

De verklaring hiervoor is naast normale evolutie ook te vinden in goedkoper NAND-geheugen en performante chips van de fabrikanten Indilinx en Sandforce. Verder is er ook een gezonde concurrentie aan de gang waarbij de consument uiteindelijk de echte winnaar is.

 

Het verslag van The Tech Report houdt weliswaar enkel rekening met de prijzen van OCZ, Corsair, Crucial, Intel en Samsung op de Amerikaanse webwinkel NewEgg, maar deze webshop is een van de grootste in de VS en zo een goede indicator van wat er zich op de ganse markt afspeelt. De SSD wordt meer dan ooit een must-have voor wie zijn pc een flinke snelheidsboost wil geven.

 

Prijs per gigabyte van SSD's. Lager is beter

 
1 100% rep

Pils123 zegt op 23/06/2012 21:55   [?]

  Rating 0 16+ 16+
mooi zo, ooit word dit nog zo goedkoop als sata
1.1 100% rep

staticsoul89 zegt op 23/06/2012 22:26   [?]

  Rating 15 16+ 16+
Ja want SSD maakt geen gebruik van SATA...
1.2 100% rep

PYTo zegt op 24/06/2012 7:39   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Hah, mooie opmerking
1.3 100% rep

Pils123 zegt op 24/06/2012 9:39   [?]

  Rating 0 16+ 16+
ok damn afhang
1.4 100% rep

R3L4X zegt op 24/06/2012 10:49   [?]

  Rating 6 16+ 16+
Afgang*
1.5 100% rep

Otani zegt op 24/06/2012 11:36   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Verbeter me als ik fout ben, ma is SATA niet de interface (manier van aansluiten)? Waarom kun je anders een SATA-schijf vervangen in een portable door een SSD? Ik geloof niet dat de harde schijf-aansluiting van mijn portable een hybride poort is.
1.6 100% rep

JohnnyricoMC zegt op 24/06/2012 12:02   [?]

  Rating 2 16+ 16+
SATA is inderdaad een verbindingsinterface die zowel door harde schijven, optische drives als SSD's gebruikt worden.

Er bestaan wel verschillende soorten SATA-aansluitingen. De bekendste is natuurlijk die achterin 2.5"- en 3.5"-schijven, maar er zijn er nog genoeg andere voor specifieke doeleinden.

Er bestaan wel SSD's die de IDE-interface gebruiken, maar ze zijn zeldzaam, want ATA133 is gewoon onzinnig traag vergeleken met SATA.

Daarnaast zijn er ook SSD's die de SCSI-interface gebruiken, maar die zijn vooral gemaakt voor industriële toepassingen en SCSI wordt gestaag vervangen door Serial-attached-SCSI (SAS). Het voordeel van SAS tegenover SCSI is dat het sneller is, je er meer schijven aan kan aansluiten en dat je aan een SAS-controller ook SATA-schijven kunt hangen.
2 100% rep

sagapo zegt op 23/06/2012 22:48   [?]

  Rating 0 16+ 16+
3 100% rep

EnviousBird zegt op 23/06/2012 22:49   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Spijtig dat de intel 520 reeks nog zo duur is.
3.1 100% rep

KilloFoxTrot zegt op 24/06/2012 1:36   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Crucial m4 kopen laten we zeggen dat het geen onbekende zijn voor Intel.
3.2 100% rep

EnviousBird zegt op 24/06/2012 1:53   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ja maar die hebben geen 5 jaar garantie
4 100% rep

Michster zegt op 23/06/2012 22:56   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Allez, nog een jaar of drie en ik kan mij voor een appel en een ei een 120GB SSD'ke halen.
5 100% rep

chellesan zegt op 24/06/2012 0:21   [?]

  Rating 0 16+ 16+
ik heb een crucial 128gb en ben er super tevreden van
6 100% rep

Bassism666 zegt op 24/06/2012 13:24   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Deze week een OCZ agility 3 gekocht voor 100€. Ongelooflijk snel beestje als je nog met een 7200rpm HDD werkte voordien. Windows 7 start sneller dan ooit op en games laden is ook iets uit het verleden Ideaal als opstartschijf en als je maar een aantal games wil installeren!

Ik verschoot ook van de prijs.. 100€ voor 120Gb is al pakken interessanter gezien de snelheidswinst. Voor opslag moet je nog geen SSD kopen.
7 100% rep

Muscleduck zegt op 24/06/2012 13:33   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik heb 2 SSD's gekocht een goeie maand geleden of zo voor 0.84 euro/GB. Schoon prijske vond ik. Adata schijven op Alternate.
Als ik mijn PC aan zet is hij al geboot tegen dat ik goed zit, echt fantastisch.
8 100% rep

Mette2 zegt op 24/06/2012 17:54   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Net de Crucial M4 256GB gekocht aan 0,78€/GB, blijkbaar heb ik de juiste keuze gemaakt, zowel qua performance als prijs/GB. PC is nu supersnel.