9lives

Pachter:

Pachter: "MMO's hebben hun piek al lang bereikt!"


10 July 2012 18:18 | Nieuws | Michael.Cox | 36 reacties

Als we Michael Pachter, gameindustrie-analist, mogen geloven, zitten MMO's in een neerwaartse spiraal en hebben ze hun piek al bereikt. Hij dacht dat Star Wars: The Old Republic een hit zou worden, maar dat gebeurde niet. Daaruit leidt hij zijn besluit af: MMO's met een abonnement zullen niet populairder worden, aangezien er maar 6 à 7 miljoen mensen die 13 euro per maand willen betalen. "Als Bioware met Star Wars geen records kon breken, zal niemand dat ooit kunnen!"

 

Pachter is niet de enige die zo denkt. Victor Kislyi, een ervaren man binnen het milieu, vertelde onlangs quasi hetzelfde verhaal. Hij vindt ook dat MMO's in de hoek zitten waar de klappen vallen. Hij vroeg zich of iemand een spel kon noemen, uitgezonderd World of Warcraft, dat het momenteel goed doet. EVE Online noch Star Wars: The Old Republic voldoen aan die voorwaarde. Zelfs met een immens grote sci-fi licentie met het grootste budget van alle MMO's werden geen successen bereikt. Er zijn meerdere problemen, aldus Kislyi, waarvan de abonnementskost het grootste is.

 

MMO's zitten in de hoek waar de klappen vallen

Bron: PC Games Nexterne link
 
Pagina:
1 100% rep

Fenumeher zegt op 10/07/2012 18:41   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Op financieel vlak misschien wel. Niet iedereen gaat nog maandelijks geld willen ophoesten voor te kunnen spelen.
Op vlak van interesse denk ik dan weer niet. Ik zou zo graag een goeie MMORPG spelen maar het maandelijkse bedrag vereist een zéér goede MMORPG en geen half afgewerkte.
2 100% rep

QuZyX zegt op 10/07/2012 18:44   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Bij mij is geld geen probleem... Wat is 20 euro per maand ? Als ik een avond niet uitga, kan ik een trimester gamen...

Wat is dan wel het probleem ? Tijd ! Iemand die zich 200% op zijn studies of werk/carriere wilt richten, heeft geen tijd over om nog dagelijks 2-3u te gamen.
En wat is 2-3u per dag voor te gamen in een MMO, veel te weinig. Vroeger speelde ik sommige games 10 - 14u per dag, dan word je goed, dan wordt je super. Maar met 2-3u per dag sta je nergens meer...
2.1 100% rep

waffel zegt op 10/07/2012 18:54   [?]

  Rating 1 16+ 16+
word* (sorry )
2.2 100% rep

QuZyX zegt op 10/07/2012 18:55   [?]

  Rating 0 16+ 16+
2.3 100% rep

T-Blade zegt op 10/07/2012 18:58   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Bijna alle MMO's zijn momenteel al aangepast voor casual gaming. Je kan met 6 uur per week bijna hetzelfde bereiken dan iemand die 80 uur / week speelt (skillwise is wel iets anders)
Zelfs in WoW wordt de Epic loot naar je kop gesmeten voor casual gamers. Waar je in de vanilla tijd redelijk veel tijd moest insteken en geluk met de rolls / drops
2.4 100% rep

littlewolvie zegt op 11/07/2012 8:13   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Kan ik je wel in volgen. Eigenlijk is 2-3 uur per dag al redelijk veel als je een job, een gezin, een huis... kortweg een leven hebt. Ik ben blij als ik de console al een uurtje per dag kan opzetten. Niet dat ik het niet anders zou willen.
3 100% rep

insaniacbe zegt op 10/07/2012 19:03   [?]

  Rating 5 16+ 16+
Maak gewoon de mmorpg als alle andere games 1x betalen altijd spelen kijk maar naar guild wars 2 dat is nu ook zo!
4 100% rep

devilution.be zegt op 10/07/2012 19:05   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Als meneer Pachter SWTOR had gespeeld had hij moeten weten dat het geen groot succes zou worden...

Zeggen dat eve het slecht doet, ik weet het niet...

En kijk is naar Anarchy Online, dat game is meer dan 10 jaar oud en er zijn nog steeds mensen die er maandelijks voor betalen. Het zijn er mss geen 10mil, maar moet dat om een succes te zijn?

Singleplayer games verkopen toch ook niet 10mil keer en hou dan nog eens rekening met piraterij etc...

Wie is die Pachter eigenlijk?
4.1 100% rep

michael1989 zegt op 10/07/2012 19:08   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Wel een analist dus iemand die wat verteld om tja iets te vertellen meestal zitten ze er een paar kilometer naast
5 100% rep

michael1989 zegt op 10/07/2012 19:05   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik ben nog altijd op zoek naar een goede f2p mmo heb die nog niet gevonden en als je iets of wat goede gear enz wil moet je er meer geld insteken dan bij betalende mmo's
5.1 100% rep

pinoken zegt op 10/07/2012 20:59   [?]

  Rating 0 16+ 16+
RaiderZ zeker in het oog houden.
5.2 100% rep

michael1989 zegt op 11/07/2012 13:31   [?]

  Rating 0 16+ 16+
bedankt voor de tip de trailer ziet er goed uit.
6 100% rep

V1nce zegt op 10/07/2012 19:06   [?]

  Rating 4 16+ 16+
De afspraak was geen nieuws meer over patcher posten.
6.1 100% rep

michael1989 zegt op 10/07/2012 19:10   [?]

  Rating 4 16+ 16+
Gewoon geen berichten van analisten meer posten.
6.2 100% rep

Reverz zegt op 10/07/2012 23:09   [?]

  Rating 1 16+ 16+
I agree, ofwel is het fanboy kritiek (alla, lol <insert company x> is zo slecht bezig) ofwel zijn het conclussies die een 5jarige kan trekken OF het zijn conclussies die ze verkregen hebben dmv natte vinger werk.
7 100% rep

callig zegt op 10/07/2012 19:10   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Maandelijks betalen voor een mmo is niet ten dode geschreven, het grootste probleem imo is dat de meeste van de "Wowkillers" in iets uitblinken maar op andere vlakken wat steken laten vallen en niet volledig aanvoelen en duidelijk nog veel patches nodig hebben voor content en stabiliteit. Terwijl de meerderheid van mensen die graag MMO's spelen, al betere en meer afgewerkte mmo's gewoon zijn.

Ik heb het gevoel dat ze SWTOR gerushed hebben , als ze nu iets langer aan die game hadden gewerkt dan konden ze betere end game voorzien, en die dungeonfinder (must , zeker in die dode realms van ToR doet het veel te lang om groepen te vinden)er al insteken. Deze dingen hadden er misschien voor gezorgd dat de meeste mensen bleven spelen na de eerste gratis maand
8 100% rep

Madmaarten zegt op 10/07/2012 19:24   [?]

  Rating 2 16+ 16+
ik denk dat de mmo market gewoon teveel concurentie krijgt van f2p modellen

en ook al is het een ander genre snoept LoL echt wel een groot deel van die spelersbasis af

ook heeft die markt een gigantisch aanbod tegenwoordig waaruit je kan kiezen
9 100% rep

WauWsy zegt op 10/07/2012 19:35   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Wow heeft het voordeel dat het er al jaren lang is. Behoorlijk veel content. Daarom vinden mensen het minder erg om daarvoor maandelijks nog te betalen. Al worden dat er snel minder.
10 100% rep

Moneuil zegt op 10/07/2012 19:36   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Ze willen gewoon teveel.
Als ik maar 5 miljoen subscribers per maand zou hebben zou ik al heel content zijn.
Plaag van deze tijd is: ze moeten steeds meer winst hebben en beloven steeds meer winst aan de aandeelhouders, ook al is die onrealistisch.
Mensen blijven geen geld schijten en ophoesten.
10.1 100% rep

Anvious zegt op 10/07/2012 20:08   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Geheel mee eens.
Bijv. AoC had met launch 1 miljoen kopies verkocht in een dag tijd, vervolgens daalde het aantal subscribers binnen een halfjaar tijd naar 300.000.
Toch hebben hun hen kop boven water kunnen houden en vervolgens geswitched naar een F2P model (anders hadden ze het niet lang vol gehouden uiteraard)

De enige MMO waar ik nu nog naar uit kijk is Blade & Soul online
11 100% rep

Obi-Wan zegt op 10/07/2012 20:11   [?]

  Rating 3 16+ 16+
In mijn ogen (dus persoonlijke mening) is SWTOR een perfect goeie game. WoW is ook maar beter geworden na veel patchen en content toevoegen.

Maar voor mij waren die paar jaar WoW gewoon overkill voor mijn MMO goesting.

Het was te goed, te veel, te mooi... op een "korte" tijd.

Had ik WoW nooit gespeeld ging ik er totaal geen probleem mee gehad hebben om jarenlang te betalen voor SWTOR.

Maar probleem tegenwoordig is dat iedere nieuwe MMO teveel gehypet wordt. Aan de ene kant beloven ontwikkelaars te veel, aan de andere kant verwachten gamers te veel.
Ontwikkelaars verwachten dat ze vanaf het begin miljoenen mensen van WoW gaan wegtrekken en -houden.
Gamers verwachten dat een beginnende MMO evenveel content en even weinig bugs zal bevatten als WoW, die al jaren op de markt is...

Ik ben nu al geleerd ze, geeft mij maar ne goeien single-player, waarbij je niet afhankelijk bent van anderen... :-)
12 100% rep

yoshimura zegt op 10/07/2012 20:15   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Een MMO draait al met success met 250k subscribers.
Je hebt echt geen World of Warcraft equivalent nodig om een succcesvolle MMO te hebben.

Het probleem zit em in de "created for the masses" sfeer waar MMO's sinds de launch van WoW in terecht zijn gekomen, want alleen meer subs geldt nog.
Alleen AAA+ titels hebben nog een kans bij de grote publishers, en die willen dumbed down games voor de average joe.
De McDonald van de online games zeg maar.

Niemand durft nog risico's te nemen om "niche" games te maken, behalve de Indie studios. Daar zit het echte talent.

Het dumbed down online gaming zit inderdaad in een downward spiral. En terecht. Kill it with fire.
12.1 100% rep

Reverz zegt op 10/07/2012 23:11   [?]

  Rating 0 16+ 16+
13 100% rep

Banemus zegt op 10/07/2012 20:16   [?]

  Rating 2 16+ 16+
ja ... als iedereen een exacte copy maakt van wow ... dan zie ik daar ook geen toekomst in. Komaan mensen stop is met wow te kopiëren... Mensen spelen wow niet meer omdat ze het beu zijn, niet omdat ze het zelfde willen spelen met een ander grafisch tintje.

pfff achterlijke publishers. Ga anders COD 50345ste maken ofzo.
14 100% rep

Hazyriver zegt op 10/07/2012 20:37   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Er zijn maar een paar mmo's die mij hebben kunnen blijven boeien. En bij die paar mmo's had ik direct het gevoel dat ik die ging blijven spelen. Je merkt zoiets aan de sfeer in dat spel. Tot zover heeft enkel Lineage 2 (P2P fase Prelude -> Throne 1.5) mij dit gevoel gegeven en WoW. Ik wacht nog steeds op mijn volgende mmo die zoiets kan aanbieden. En ik probeer echt wel veel mmorpg's...
14.1 100% rep

Thysios zegt op 10/07/2012 21:24   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Fingers crossed voor GW2!
15 100% rep

Racing_Genk zegt op 11/07/2012 0:39   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Voor mij is ook dat maandelijks betalen de reden dat ik weinig MMO's speel. Desnoods betaal ik wel 80€ in één keer, maar iedere maand 15€ is naar mijn mening een pak te veel. Ik wil een spel kunnen kopen en dan dat onbeperkt kunnen spelen zonder dat ik steeds moet bijbetalen.