9lives

Kunnen we eindelijk Steam-games doorverkopen?

Kunnen we eindelijk Steam-games doorverkopen?


03 July 2012 18:12 | Gerucht | FatalX | 21 reacties

Nadat we in april signaleerden dat de grote spelers op de consolemarkt van zin waren om het doorverkopen van games te verbieden, kunnen we nu met grote opluchting melden dat het Hof van Justitie zich aan de kant van de consumenten heeft geschaard.

 

De rechters van het hoogste Europese hof zeiden namelijk dat een auteur van de software de doorverkoop van zijn product niet kan verhinderen, zelfs al gaat het om een digitale verkoop. Verder poneerden ze dat het exclusieve distributierecht van de software vervalt bij de eerste verkoop. Daarnaast wisten ze vertellen ze dat een clausule in het contract dat zo'n verkoop verbiedt nietig is. De rechters stelden wel één voorwaarde aan de herverkoop: je moet ervoor zorgen dat je zelf de software niet meer kan gebruiken.

 

Die uitspraak zal de digitale verkopers met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in actie doen schieten. Elk moment dat zij de doorverkoop niet toelaten (bijvoorbeeld door technische beperkingen), zijn zij aansprakelijk voor de geleden schade. Valve en EA zijn dus bijna verplicht om hun verkoopsbeleid aan te passen als ze nog games in de Europese Unie willen verkopen. Of ze dat ook daadwerkelijk zullen doen, zal afwachten worden.

 

      Steam

Bron: Eurogamerexterne link
 
1 100% rep

sumoman_4 zegt op 03/07/2012 18:31   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Kan ik eindelijk mijn WoW, StarCraft én D3 accounts kwijt
1.1 100% rep

Quecera zegt op 03/07/2012 19:38   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Het gaat over Steam-games.. :o
1.2 100% rep

waxweazel zegt op 03/07/2012 20:10   [?]

  Rating 5 16+ 16+
De uitspraak van de rechter slaat op het doorverkopen van ALLE games ...
1.3 100% rep

laloo zegt op 03/07/2012 20:11   [?]

  Rating 0 16+ 16+
is het alleen maar voor steam games?
1.4 100% rep

sumoman_4 zegt op 03/07/2012 20:52   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Zo'n uitspraken die van een rechter komen gelden meestal voor alle bedrijven.
1.5 100% rep

FatalX zegt op 04/07/2012 11:52   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Nee, het gaat hier om alle games.
2 100% rep

spyllo zegt op 03/07/2012 18:37   [?]

  Rating 4 16+ 16+
eindelijk nen keer goed nieuws die uitgevers van tegenwoordig denken dat ze met alles wegkomen
2.1 100% rep

Michster zegt op 03/07/2012 19:01   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Go go justice league! Ze zullen wel steeds iets vinden om consumenten verder te kunnen afzetten en er zullen genoeg idioten zijn die er dan aan toegeven.
3 100% rep

FEW zegt op 03/07/2012 18:38   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Dan mogen promodisks vanaf nu ook verkocht worden op het forum vermoed ik?
3.1 100% rep

robkots zegt op 03/07/2012 19:27   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Bwa... geven mag ook altijd xP
4 100% rep

Groopy zegt op 03/07/2012 19:06   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Mja, voor digitale distributie wordt dit een groot probleem hoor. Deze interessante markt kan plots weer volledig instorten...
4.1 100% rep

robkots zegt op 03/07/2012 19:29   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Intressant vind ik het nu niet egt, afzetterij vind ik het, Digitale distributie en hier in Belgie met onze internet beperkingen tegenover andere landen.
4.2 100% rep

Groopy zegt op 04/07/2012 11:53   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Da vind ik toch wat overroepen. Limieten zijn idd niet om naar huis te schrijven, maar tenzij je alles pirateert toch ruimschoots voldoende hoor :-)
5 100% rep

Lord_Palethorn zegt op 03/07/2012 19:10   [?]

  Rating 0 16+ 16+
OK, betekent dat ook dat ze die network passes niet meer mogen verkopen? Want dan verliest de game functionaliteit door de doorverkoop?
5.1 100% rep

Thunder_Tw zegt op 03/07/2012 20:25   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Niet persé, denk ik.
Een network pass is meer een dienst dat je koopt/krijgt. De software hoort er bij om de dienst te kunnen benutten.

6 100% rep

Vlad Tepes zegt op 03/07/2012 21:36   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Het werd tijd !!!!
Mijn steam zit vol met games die ik niet meer bekijk, zou nice zijn als ik hem voor minder geld kan doorverkopen.
7 100% rep

michiel6661 zegt op 03/07/2012 21:53   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Zou wel tof zijn, er is zoveel brol op mijn steam dat ik niet meer nodig heb
8 100% rep

Neoken zegt op 03/07/2012 23:58   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Allé, nog een reden meer voor de gamesindustrie om het F2P model toe te passen, great succes.
9 100% rep

pinoken zegt op 04/07/2012 0:24   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Als steam nu maar summer sales blijft doen.
10 100% rep

mister__ID zegt op 04/07/2012 2:00   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Mijn Steam zit vol met legale games waarvoor ik nooit iets betaald heb, dan kan ik er zo nog eens geld uithalen ook
10.1 100% rep

Hansdou© zegt op 05/07/2012 15:20   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Hoezo... account helemaal overgekocht?