9lives

David Jaffe: Gameconsoles zijn met uitsterven bedreigd

David Jaffe: Gameconsoles zijn met uitsterven bedreigd


14 June 2012 15:29 | Nieuws | Praga | 29 reacties

David Jaffe, die we kennen van games als Twisted Metal en God of War, is er volledig van overtuigd dat de volgende generatie next-gen consoles meteen ook écht de laatste zal zijn... en dat is maar goed ook voegt hij er aan toe. Hoe ver kan je gaan in het uitbouwen en vernieuwen van unieke features aan een console?

De brave man is niet meteen wild van de Wii U maar volgens hem zal de console wel verkopen als er tenminste voldoende goede games en toepassingen uitkomen want deze zijn nog steeds de drijfveer voor mensen om een console aan te schaffen. Volgens hem hebben de iPhone en de iPad trouwens reeds een groot deel van de casual Wii-gamers in hun ban. Maar ja voegt hij er meteen aan toe, ik was goed fout toen ik dacht dat de PSP de Nintendo handconsole wel in de vernietiging zou spelen.

Voor de goede orde: David Jaffe is, ook al werkt hij voor Sony, niet anti-Nintendo want hij heeft veel respect voor Miyamoto en de zijnen.

"Nintendo's a great company and they're creative and artistic and I wish them well. They're forward thinking and I always want people like that to succeed,"

Het komt er gewoon op neer dat de spelconsoles door de komst van mobiele apparaten, tablets, het internet en firma's als Gaikai op hun laatste pootjes lopen, ook omdat de businessmodellen er helemaal anders uitzien. Hij, Jaffe dus, geeft het nog een dikke tien jaar en dan is het tijd voor iets nieuws, wat dat ook moge zijn.

"The asteroid has hit the Earth, the dust cloud is covering the sun and the dinosaurs are on the way out - but not the games! We'll always have great games and bleeding edge graphics... it's just going to be a new delivery mechanism."

 

Wat denken jullie? Gaat het nog lang duren voor de consoles plaats gaan moeten ruimen voor iets anders? Of hoe zien jullie zelf als gamer de toekomst tegemoet?

 
1 100% rep

Karre zegt op 14/06/2012 15:40   [?]

  Rating 11 16+ 16+
Ik weet niet of die man al eens een spel op Android, iOS of Windows Phone gespeeld heeft maar die komen helemaal niet in de buurt van de spellen op Xbox360, Playstation 3, Nintendo Wii of PC. Het zijn merendeels dan ook maar idiote spelletjes zoals Angry Birds die je enkel maar speelt als je ergens moet wachten.

Dikke onzin dus door die gewone tablet hype.
1.1 100% rep

CoBalT zegt op 14/06/2012 15:55   [?]

  Rating 0 16+ 16+
² that
1.2 100% rep

DragoonXc zegt op 14/06/2012 16:04   [?]

  Rating 1 16+ 16+
die games kunde ook gewoon gratis spele op internetsites zoals funnygames en miniclip.

dat die soort spellen de consoles gaan verslaan lijkt mij absoluut klein
1.3 100% rep

NeverwinterX zegt op 14/06/2012 17:04   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Klopt volledig. Ik zie geen concurrentie in mobile of tablets. Enkel als er een standaard zou ontwikkeld worden die performant games kan streamen vanop die devices naar uw tv, maar dat is niet triviaal.
1.4 100% rep

frenchcore zegt op 14/06/2012 18:37   [?]

  Rating 0 16+ 16+
hij zegt ook pas binnen 10 jaar,ik ben wel eens benieuwd naar de tablets/smarthphones over 10 jaar.mijn gsm bijvoorbeeld heeft nu al een quad-core,wa moet het dan over 10 jaar zijn
1.5 100% rep

michael1989 zegt op 14/06/2012 18:52   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Maar tegen die tijd zullen de games ook nog mooier zijn en dus meer eisen hebben, en zolang die apparaten met touch bedient worden gaan er geen deftige games komen.
1.6 100% rep

ravoc zegt op 15/06/2012 4:03   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Tegra 3 smartphones/tablets draaien vandaag al PS2 games
1.7 100% rep

shortwoodBE zegt op 15/06/2012 10:09   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Hij heeft het dan ook over het toekomstbeeld NA de volgende generatie... is nog minstens 10 jaar.
Als je ziet hoe alles op 5 jaar al is geëvolueerd op mobile devices, wat kunnen we dan over 10 jaar verwachten?

Is vooral nog koffiedik kijken, maar zaken vergelijken met huidige systemen is fout. Zoals 1.6 zegt, vergelijk wat sommige smartphones draaien met consoles van een paar jaar geleden, die inhaalbeweging hebben ze al gemaakt.

Ik zie die markt nog sterk groeien, ook al spreekt die me niet aan voor gaming.
2 100% rep

playforfun91 zegt op 14/06/2012 16:36   [?]

  Rating 0 16+ 16+
2 jaar gelden ofzo kwam ik een full game van de NES tegen op funnygames, tegen dat ze aan PS3 kwaliteit gaan geraken op internet ... dat zal nog zeer lang duren imo. Als tablets krachtig genoeg worden, een HDMI output krijgen (bestaat al) en via bluetooth een controller aansluiten (technologie van vandaag maakt dit perfect mogelijk) met een online store en eventueel een card slot (zoals de Vita), why not? Of fabrikanten van twee naar één toestellen willen, dat is weer iets anders.
2.1 100% rep

Bluestrike zegt op 14/06/2012 17:45   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Het voordeel van cloud computing is dat de hardware van de gebruiker niet meer uitmaakt, (buiten de kwaliteit van het beeldscherm)
2.2 100% rep

playforfun91 zegt op 14/06/2012 17:54   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Geef ik je 100% gelijk in, en het kan de toekomst zijn. Time will tell.
3 100% rep

CosmicD zegt op 14/06/2012 16:40   [?]

  Rating 3 16+ 16+
Ik heb die hele uitbouw van consoles nooit gesnapt sinds ze echt gestopt zijn uniek te zijn.

Vroeger als je een nintendo of een sega megadrive had en je had toevallig een spel dat op de pc én op die consoles was dan waren die ook anders, met andere graphics en een ander verhaal.

Tegenwoordig heb je langs de ene kant 80% à 90% van de spellen die ook op pc uit komen identiek hetzelfde op de console (mits een paar optimalisaties). En langs de andere kant worden al de "unieke" side quests zoals bij dead space voorbehouden voor mobile devices. Je kan eigenlijk dus eerder een mobile device kopen dan een console naast je pc.

Verder worden de huidige consoles verpatst als heuse mediaboxes en ze gaan dan allemaal on-demand features aanbieden die je met je standard digibox of zelfs tv ook kan doen: alleen zijn ze een beetje meer geïntegreerd met het friends list systeem van die dingen (en dan heb ik het over xbox live integratie enzo)

Deze week nog hoor ik over telenet die twitter integreert met yelo. Dan denk ik, moet je om dat handjevol exclusive titles een aankoop van een kleine 1000 euro rechtvaardigen als consument, want dat is toch het gene dat je moet doen als je de exclusives van de 3 consoles wil spelen. Maar er zijn er zo weinig dat ik met m'n gezond boereverstand zeg van .. nope. Zeker als je bedenkt dat de rest van de games bijna allemaal ook op pc verschijnen en de consoles voor de rest allemaal overbodige functionaliteit bieden. Het wordt al helemaal waanzinnig dat je die media functies van die 3 boxen gewoon driedubbel hebt en elkaar gewoonweg niet aanvullen. Het is als betalen voor 3 auto's en er maar met 1 tegelijk kunnen rijden.

Ik vind dat game consoles gewoon game consoles hadden moeten blijven en dat ze er zo veel moesten naar streven om bijna uitsluitend exclusieve titels te verkopen zoals het vroeger was. Titels die ook anders waren dan als je hun naamgenoot op een andere console kocht.
4 100% rep

Ayrell zegt op 14/06/2012 17:18   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Gamen op een tablet, hah! Grapjas.
Je hebt verdorie toch helemaal geen controle over een "echte" game met een touchscreen.
Als consoles verdwijnen, dan zal dat bij mij zijn omdat ik ze zelf buiten zwier en enkel nog op mijn PC game...
4.1 100% rep

playforfun91 zegt op 14/06/2012 17:37   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Als dat een reactie was naar mij, zou ik de post herlezen.

"via bluetooth een controller aansluiten" -> kan perfect he op een tablet. Het kan op PC's ook.
4.2 100% rep

Ayrell zegt op 14/06/2012 20:19   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Nee hoor, het was geen reactie op jou. Ik weet hoe ik op een post moet reageren als dat moet hoor. :3

Het was gewoon een "Hah!" in het algemeen. Iedereen mag natuurlijk doen en laten wat hij/zij wil, maar ik vind gamen op zo'n tablet maar niets.
4.3 100% rep

playforfun91 zegt op 14/06/2012 20:39   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Met het touchscreen zelf is het inderdaad helemaal niet tof. Gisteren ns voetbal zitten spelen op men iPad ... superstom.
4.4 100% rep

shortwoodBE zegt op 15/06/2012 10:11   [?]

  Rating 0 16+ 16+
4.2 hangt van het type game af... een rts, point and click,... gaat perfect op touchscreens.
5 100% rep

den crack zegt op 14/06/2012 18:14   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Als ik een 1€ zou krijgen voor elke keer dat een analist een achterlijk verhaal uit zijn gat trekt, dan ben ik nu rijk.

Ze hadden ook voorspeld dat de PC gamers gingen uitsterven
5.1 100% rep

Fenumeher zegt op 15/06/2012 12:42   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Idd en we staan nog altijd sterk!
6 100% rep

Michster zegt op 14/06/2012 18:38   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Ik vind het altijd grappig wanneer mensen Nintendo "creatief en artistiek" noemen terwijl ze duidelijk niets anders kunnen dan dezelfde franchises opnieuw en opnieuw uitbrengen.
7 100% rep

Emiel1992 zegt op 14/06/2012 19:35   [?]

  Rating 0 16+ 16+
WOW!!!! Volgens mij heeft Jeffe ne glazen bol.
Da die nu al weet dat de consoles gaan uitsterve.Sterk!!
8 100% rep

olivier008 zegt op 14/06/2012 19:49   [?]

  Rating 0 16+ 16+
De consoles gaan gewoon kei hard evolueren later kunnen we in de huiskamer spelen. Waarbij we zelf de controller zullen zijn (Kinect) maar dan dat de omgeving ook gesmimuleert zal worden.
8.1 100% rep

frankievic zegt op 14/06/2012 20:24   [?]

  Rating 0 16+ 16+
gesmimuleert? wat is da voor een beest
9 100% rep

gameXL zegt op 14/06/2012 21:46   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Zolang wij gamers consoles willen... zullen deze bestaan. (punt)
9.1 100% rep

omegahealer zegt op 15/06/2012 2:12   [?]

  Rating 0 16+ 16+
newsflash for you...

industrie heeft nihil om die mening... apps zijn atm een gat in de martk en met het verbeteren van de handheld hardware, uitbreiding van wireless internet via gsm en cloud computing is het geen onrealistisch scenario dat de markt zal verschuiven naar deze...

remember hoe PC gamers vroeger lachte met consoles... PC krijgt enkel nogmaar slechte console ports dezer dagen...

Ze gaan naar daar waar het geld zit...
9.2 100% rep

Fenumeher zegt op 15/06/2012 12:44   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Das nket waar. De games die casual zijn die zijn ported maar een pc gamer speelt die toch niet. Genoeg pc only games die sterk staan en een heel grote community hebben!
10 100% rep

Jeroen_HD zegt op 15/06/2012 9:12   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Consoles zullen veranderen, maar niet verdwijnen.
11 100% rep

yoshimura zegt op 15/06/2012 12:28   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik heb vlotjes 8 jaar op m'n PS2 kunnen gamen.
Van een iphone of ipad ga je dat niet kunnen zeggen, dus de hardware investering van consoles is zowieso een pluspunt.
12 100% rep

gatzalf zegt op 15/06/2012 16:23   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Dit doet me denken toen ze zeiden dat laptops de PC wereld zouden vervangen.
Not then, not now and not any time soon.
Laptops is wel een goede markt en zo zal het ook wel zijn met tablets en smartphones maar ik zie het consoles niet vervangen.
wel zie ik ze samenwerken zoals Xbox 360 ons dat nu getoond heeft op E3 en computers zullen het ook eenvoudiger maken om uw gadjet als extra te gebruiken. Ze doen het nu al maar het is nog wat onhandig en onbekend.