9lives

Analist:

Analist: "on-disc DLC is pure legale piraterij"


28 May 2012 12:38 | Nieuws | gazmask | 15 reacties

Analist Michael Pachter heeft een neusje voor games en toekomstige onthullingen en doet vaker interessante uitspraken over de hele gamesindustrie. Vorige maand plakte hij nog een datum op GTA V, maar vandaag is hij minder optimistisch over een bepaald deel van de hedendaagse gamesindustrie.

 

Volgens de analist van Wedbush is de hedendaagse trend om DLC al op de gamedisc te zetten, zodat gamers het later voor een prijsje kunnen ontgrendelen, regelrechte geldklopperij is van de uitgevers.

 

"Enkele jaren geleden zagen we geen enkele DLC in de eerste zes maanden na de release van een spel. Ik denk dat Red Dead Redemption hierin een pioneer was om al een maand na de release een DLC-pakket vrij te geven en dit sloeg aan bij gamers, maar helaas doet bijna iedereen het nu," betreurt Pachter.

 

"Sommige uitgevers releasen hun DLC op een goed moment, maar de extra content al op de gamedisc plaatsen geeft die uitgevers het privilege om op het optimale moment de nieuwe content vrij te geven. Games worden steeds korter en DLC houdt mensen bezig met het spel, dus het is een winstgevende deal."

 

Pachter deed ook een opmerkelijke uitspraak over gamers die hun gamesdisc hacken om zo gratis hun DLC te kunnen gebruiken en daar eigenlijk recht op hebben omdat ze eigenaar zijn van de disc en alle inhoud daarop.

 

Bron: CVGexterne link
 
1 100% rep

elazzja zegt op 28/05/2012 13:00   [?]

  Rating 21 16+ 16+
Ik ben voorstander voor DLC op deze manier:

Gratis extra content dat binnen de game valt. Denk maar aan personages en af en toe een map om de community te verbeteren en dus niet te splitsen. Deze mogen eendert wanneer worden uitgegeven maar het liefst vroeg.

Expansions waarin hele grote veranderingen in de game worden doorgevoerd met extra content. Zoals Bad Company 2 Vietnam. Dat was de 12 euro meer dan waard in tegenstelling tot de hergewerkte maps uit andere games zoals Battlefield 3. Na een 5-6 tal maanden mag deze van mij uitkomen. Zeker voor populaire games.

Ik ben tegen On-Disc DLC in eendert welke vorm en het uitbrengen van te dure map packs. Doe wat meer moeite en maak een expansion met nieuwe mogelijkheden en nieuwe ontwikkelingen binnen de game.

1.1 100% rep

Palasam zegt op 28/05/2012 13:05   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Second that! Exact hetzelfde als mijn mening.
Als DLC al op de disc staat, steek het dan standaard al in de game...
1.2 100% rep

Chimeray zegt op 28/05/2012 13:28   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Het probleem is dat map-packs heel duur zijn om te verspreiden op xbox live en PSN. Sony/Microsoft vragen daar initieel belachelijk veel geld voor van devs, + nog eens extra geld afhankelijk van hoeveel MB gedownload wordt.

Vaak zie ik mensen klagen dat hun spel €60 kost met X aantal maps, dus 4 maps zouden geen €15 mogen kosten... Maar zoals vermeld zijn de kosten niet meer proportioneel met "on disc content" als men deze digitaal verspreidt.

Van mijn part mogen ze weer met expansions on disc uitkomen zoals vroeger vaak het geval was!!
1.3 100% rep

tichondrius zegt op 28/05/2012 13:47   [?]

  Rating 0 16+ 16+
https://www.facebook.com/NO2DLC

lees deze groep hun policy eens en join als je akkoord bent

1.4 100% rep

elazzja zegt op 28/05/2012 13:55   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Het hoeft niet via PSN te gebeuren zoals Starhawk dat doet. Gewoon bij de volgende patch de maps insteken. Starhawk levert extra Map Packs gratis dus dat het zo duur is om 1GB op PSN te plaatsen is ook maar een excuus. Zeker in vergelijking met wat het opbrengt in pure winst zoals Activision wel eens durft te tonen. Dan kun je gelijk zien dat het ook zeker de helft van de prijs kan zijn en dat is al een pittige prijs voor alleen maar maps die niks nieuws toevoegen.

Battlefield begint ook al zo te worden. Je kan voor 45 euro al hun nieuwe DLC kopen die in de toekomst verschijnt. Dat is meer dan de prijs waar ik BF3 voor heb gekocht waarbij ik tot zeker eind januari niet kon spelen na hun 2de patch ergens in november dacht ik. En het aantal content was ook maar karig, een slechte SP en maar een negental maps online waarvan er vele gewoon niet in alle game modes werken. Dan vond ik Bad Company 2 in speelervaring gewoon veel beter en daar heb ik de helft voor betaald en de DLC was een dikke Expansion.
1.5 100% rep

EnviousBird zegt op 28/05/2012 18:20   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Nja bij PS gaat dat misschien, gratis nieuwe content erin steken via een patch maar bij xbox is dat slechts 1 keer toegelaten een daarna worden content patches automatisch betalend

vb. Valve wou TF2 op de xbox ook eerst updaten zoals bij de PC maar microsoft wou dat ze geld vroegen voor de patches, daarom hebben ze het maar niet geupdate
1.6 100% rep

elazzja zegt op 28/05/2012 20:25   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Dat wist ik niet. Dat is inderdaad jammer voor de consument maar slim gezien door Microsoft.
1.7 100% rep

Mclaeys zegt op 30/05/2012 0:20   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik dacht wel dat er games waren met meerdere gratis DLC op Xbox, ook nieuwe functionaliteit voegen developers toe via gewone updates (niet eens dlc, updates).
Er is ook nog een groot verschil in dlc natuurlijk, ik heb niks tegen betalende dlc als het een echte meerwaarde is, 4 keer dlc uitbrengen met telkens 3 maps in voor 15 euro per dlc is pure afzetterij. Breng dan 1 dlc uit voor 15 euro met 12 maps. Er zijn developers die dit snappen en er zijn developers die geld ruiken.
2 100% rep

Link-Vs.-Ganon zegt op 28/05/2012 13:33   [?]

  Rating 1 16+ 16+
voor ene keer heeft hij gelijk
3 100% rep

EnviousBird zegt op 28/05/2012 18:17   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Amai daar hadden we echt een ANAL-ist voor nodig om daar achter to komen.

Trouwens de eerste DLC van RDR was gratis.
3.1 100% rep

mister__ID zegt op 28/05/2012 18:30   [?]

  Rating 2 16+ 16+
True, Rockstar mag nog zoveel DLC uitbrengen als ze willen, hun DLC is het geld meer dan waard.
3.2 100% rep

EnviousBird zegt op 28/05/2012 18:33   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Bwaa die van GTA IV en de zombie DLC van RDR was idd zen geld waard maar de andere DLC van RDR was redelijk duur voor wat het was.

En die season pass'en die ze bij hun laatste 2 games hebben gedaan (L.A. Noire en Max Payne 3) zijn ook gewoon bullshit imo
4 100% rep

Nattefrost zegt op 28/05/2012 22:58   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik ga akkoord met zijn algemene conclusie, maar klopt het wel dat games korter en korter worden? Gemiddeld gezien misschien, omdat het aandeel shooters groter is, maar ik heb niet de indruk dat games binnen hun eigen genre echt korter worden.
5 100% rep

paulix90 zegt op 29/05/2012 19:46   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Dat laatste is absoluut niet waar. Alle inhoud op de disc blijft nogsteeds van de uitgever. Je koopt alleen een licentie om het te mogen gebruiken.
6 100% rep

Winde zegt op 29/05/2012 23:14   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik vind al die DLC maar niets maar aan de andere kant... ik wacht nu +/- 6 maanden alvorens ik een spel koop = spel + dlc en met wat geluk nog een pak goedkoper ook. Vroeger kocht ik altijd games nog voor ze uitkwamen maar dat is voltooid verleden tijd. Zal hun leren met hun dlc. Niet zo leuk maar gaan zeuren heeft toch geen zin en de tijd vliegt voor mij anyway.

In het algemeen vraag ik mij af waarom iemand een dlc wil kopen. Het spel is dan al tijdje uit en je hebt het waarschijnlijk al uitgespeeld, je kent de sterke en zwakke punten etc... Zelfs als je da game herstart is het een stuk makkelijker en vrij snel uitgespeeld. Dat is mij al spijtig genoeg een paar keer overkomen.