Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
    Approved 9-lifer NoControl's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

CPU load constant op 100%

Hoi iedereen,
    heb een irritant probleem waar ik niet direct een oplossing voor weet.

Het gaat hier over een vrij recente Samsung laptop (R719) waar Win7 vanaf fabriek op staat.
    Nu, in het begin, gedurende een aantal maanden, was er geen probleem, alles werkte perfect.
    Echter stond plots de cpu op 100% load.
    Eerst dacht ik: zal wel spyware of dergelijke zijn, dus scan erop en opgelost.

Niet dus...

Scan met Malwarebytes en dergelijke zeggen dat het systeem vrij van beestjes is, een scan met AVG toont ook geen infecties.
    Als ik het taakbeheer open toont het systeem dat svchost verantwoordelijk is voor deze load, wat me natuurlijk nog niets leert...

Als ik dan Broncontrole open zie ik bij overzicht dat svchost.exe (netsvcs) ongeveer met de helft van de load gaat lopen, perfmon.exe meestal met een tweede groot stuk.

Volgens mij ligt de oorzaak ergens bij een update van Windows, aangezien het al de tweede maal is dat dit voorkomt (eerste keer gewoon via backup terug naar beginsituatie, wat het probleem opgeloste).

Kan er iemand enkele tips geven hoe te weten te komen welke update hiervoor verantwoordelijk kan zijn of welke stappen ik nog kan nemen?

Thanks!

Approved 9-lifer ludicrous's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ik weet niet of dit bij jou van toepassing is maar ik had laatst ook een probleem met svhost die zeer veel cpu nam.

We hebben dit opgelost door naar het services console te gaan (configuratiescherm --> computerbeheer / administrative tools --> services) en daar iphelper (of ipv6helper) stoppen en op handmatig zetten (rechtsklik --> eigenschappen en daar in dropdown box selecteren). Daarna moet je even wachten en kijken of je CPU gebruik naar benenden gaat na een minuutje of 2-3.

Als dit helpt moet je naar apparaatbeheer gaan (rechtsklik op deze computer --> eigenschappen --> geavanceerd --> apparaat beheer) en daar het beeld tablad openen bovenaan en verborgen apparaten weergeven. Daarna moet je netwerk adapters uitvouwen en zien hoeveel adapters daar staan. Als het er meer als 10 zijn kan dit op een bug duiden die ik al vaker heb gezien bij enkele oem installaties van computerleveranciers.

Deze kan je dan verwijderen met de hand maar je kan het ook automatisch laten doen met device remover. (Niet te veel dingen verwijderen want windows heeft er een aantal van nodig bv. isatap,wan, 6to4,...)
    Laatst gewijzigd door ludicrous; 24 augustus 2010 om 22:01

iTrader
    3 (100%)
    Wow! Thanks!!! Dit lijkt dus te werken.
    Manueel zetten van iphelper zorgt ervoor dat load zakt tot normaal niveau (0-5%).
    Bij het aanzetten van verborgen apparaten staan er een hele reeks 6to4 entries, maar die mag ik dus niet verwijderen he? (staan er blijkbaar 475 in)

Naast die staat er volgende in:

Atheros AR9285 Wireless network adapter
    ISATAP
    Teredo tunneling pseudo-interface
    wan miniport (enkele keren, met verschillende meldingen erna - PPPOE, PPTP, enz)

Welke kan ik hiervan verwijderen zonder problemen?

iTrader
    3 (100%)
    hmm, blijkbaar te vroeg victorie...
    na reboot blijft de load abnormaal hoog...
    iphelper staat nog steeds als manueel

iTrader
    1 (100%)
    Yup dit hadden we ook gemerkt, maar na een tijd daalt die CPU usage weer (natuurlijk iphelper service stoppen). Dus met dat tooltje dat ik zei device manager. duid je alle 6to4 adapters aan behalve de eerste 2 (normaal is 1 genoeg maar voor de zekerheid 2), net hetzelfde met die wan mini port met de nodige extensie, van ieder van deze adapters moet er 1 aanwezig zijn. zelfde voor teredo en isatap. atheros zeker niet verwijderen want dit is je draadloze kaart. Ook zou er ergens een ethernet kaart moeten tussen staan. Deze dus zeker ook niet verwijderen .

Dit kan wel even duren voor 475 adapters.
    Laatst gewijzigd door ludicrous; 25 augustus 2010 om 18:43

iTrader
    3 (100%)
    ok, probeer ik vanavond.
    Thanks!

OMG! Dit gaat me een week of meer kosten....
    Toch eens zien of ik die adapters op geen andere manier kan verwijderen. (10 min per adapter, slik)
    Laatst gewijzigd door NoControl; 26 augustus 2010 om 09:24

iTrader
    3 (100%)
    Nen dikke mercie aan ludicrous!!! Na een tijdje op delete te moeten drukken (gaat duidelijk sneller in veilige modus) is alles weer dik in orde!

Nogmaals bedankt!

iTrader
    1 (100%)
    Ah goed dat het werkt maar dat tooltje dat ik vermeldde, device manager kan dat automatisch doen al die hidden devices verwijderen.

Ik blijf het toch een vreemde bug vinden in Windows 7..

iTrader
    3 (100%)
    ja, blijkt zelfs dat dit geweten is bij micro$oft, aangezien ik gisteren een link kon vinden die me naar hun site stuurde, waar dit probleem besproken was...

Toch bedankt!

Member
    iTrader
    0
    Hey, moet je al die 6to4 adapters echt verwijderen of volstaat het om ze enkel af te sluiten?

Ps:ludicrous zou je even kunnen vertellen hoe dat tooltje van je werkt?

mijn excuses voor de reply op zo een oude post

groetjes,

Vin
    Vin is offline
    Member
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ludicrous Bekijk bericht
    Ik weet niet of dit bij jou van toepassing is maar ik had laatst ook een probleem met svhost die zeer veel cpu nam.

We hebben dit opgelost door naar het services console te gaan (configuratiescherm --> computerbeheer / administrative tools --> services) en daar iphelper (of ipv6helper) stoppen en op handmatig zetten (rechtsklik --> eigenschappen en daar in dropdown box selecteren). Daarna moet je even wachten en kijken of je CPU gebruik naar benenden gaat na een minuutje of 2-3.

Als dit helpt moet je naar apparaatbeheer gaan (rechtsklik op deze computer --> eigenschappen --> geavanceerd --> apparaat beheer) en daar het beeld tablad openen bovenaan en verborgen apparaten weergeven. Daarna moet je netwerk adapters uitvouwen en zien hoeveel adapters daar staan. Als het er meer als 10 zijn kan dit op een bug duiden die ik al vaker heb gezien bij enkele oem installaties van computerleveranciers.

Deze kan je dan verwijderen met de hand maar je kan het ook automatisch laten doen met device remover. (Niet te veel dingen verwijderen want windows heeft er een aantal van nodig bv. isatap,wan, 6to4,...)
    Vraagje uit interesse: waarom heeft windows isatap en 6to4 nodig? Zijn er al ipv6 subnetten waar jij deel van uit maakt?

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tittikaka Bekijk bericht
    Hey, moet je al die 6to4 adapters echt verwijderen of volstaat het om ze enkel af te sluiten?

Ps:ludicrous zou je even kunnen vertellen hoe dat tooltje van je werkt?

mijn excuses voor de reply op zo een oude post

groetjes,
    Je moet ze effectief verwijderen, anders gaat windows ze 1 voor 1 checken bij het starten van je PC.
    Het tooltje device remover (Device Remover - The Powerful Device Manager)
    Downloaden, starten, (geen system restore point maken, applicatie crasht dan)
    en dan alle 6to4 adapters aanvinken, en remove klikken. Je moet ze dan nog 1 voor 1 aanklikken, maar voor de rest gaat het programma automatisch te werk zonder dat je achter je pc moet zitten. Wel even zien dat de pc niet in standby gaat of iets dergelijks. En zoals de man in de vorige post al aanhaalde, in veilige modus gaat het stukken sneller.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door b0red Bekijk bericht
    Vraagje uit interesse: waarom heeft windows isatap en 6to4 nodig? Zijn er al ipv6 subnetten waar jij deel van uit maakt?
    Die isatap en 6to4 adapters worden gebruikt voor toekomst proof te zijn met hun OS. Als ook een aantal recente variante van VPN verbindingen (dus connecties naar het werk over het internet) gebruiken deze als er geen IPv6 netwerk beschikbaar is. Voorbeeldje daarvan is Microsoft DirectAccess.

Member
    iTrader
    0
    @Ludicrous Heel erg bedankt, laptop start weer op in een minuutje en CPU draait weer op normaal niveau. Thanx man

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten