Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 55
    Member
    iTrader
    0

doctoreren in een andere richting

Beste lezer,

Dit jaar behaal ik de master TEW, maar wegens sterke interesse in Islam zou ik veel liever die kant opgaan. Ik vroeg me af of het mogelijk is de bachelor/master daarvan te skippen en meteen te proberen gaan voor een doctoraatspositie.

Hoewel dit bizar kan klinken vind ik toch niet meteen iets dat dit tegenspreekt. Volgens de toelatingsvoorwaarden tot doctor in de Arabistiek en Islamkunde moet een kandidaat ofwel 1) een master diploma van de faculteit Letteren bezitten, ofwel 2) geslaagd zijn voor de predoctorale proef (d.i. een programma van 30 studiepunten ter voorbereiding van het doctoraat).

De tweede voorwaarde is dat ik toelating krijg van de faculteit, maar als ik het goed begrijp kom ik met mijn diploma TEW dus wel degelijk in aanmerking (mits ik de predoctorale proef afleg)?

Bron (klik toelatingsvoorwaarden): Onderwijsaanbod

Link naar pagina met info over de predoctorale proef: Predoctoraal statuut / predoctorale periode | Faculteit Letteren

Persoonlijk ben ik al een tijdje beziggeweest met Islam, dus ik ben er wel van overtuigd dat ik een zinnig onderzoeksvoorstel kan voorleggen, maar ik vroeg mij bij deze af of ik volgens jullie iets over het hoofd zie, of jullie enige tips of opmerkingen hebben, etc.

Alvast bedankt voor enige hulp, in ruil een fijn muziekje

Pearl Jam-Black - YouTube

Approved 9-lifer maxdevis's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    contacteer de faculteit

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Een zinnig onderzoeksvoorstel in religie? Jij grapjas!

Dat terzijde, bij mijn weten zijn doctoraat aanbiedingen nogal schaars in velden waar het onderzoek niet veel rechtstreekse impact kan hebben op de industrie. Je kan altijd proberen natuurlijk maar zonder de gepaste vooropleiding (btw, hoe waren uw punten?) lijken uw kansen mij klein.

Approved 9-lifer sh0s's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    idd contacteer de vakgroep (Proffen) want je mag volgens mij nog steeds slagen in zo een proef maar als er geen positie/geld/ beurs is... je moet het eerder als een sollicitatie zien dan als een "studierichting" kiezen. succes!

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdevis Bekijk bericht
    contacteer de faculteit
    In mijn jaren op de unief heb ik geleerd dat de faculteit (en daarmee bedoel ik de administratie en trajectbegeleiders, niet de proffen) niet altijd even eerlijk is of onvolledige informatie geeft. Vandaar dat ik hier zocht naar mensen met ervaring in zo'n schakel, dat geeft een beter beeld van de mogelijkheden, vind ik.

Member Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Geen enkele professor gaat bereid zijn om je promotor te zijn zonder ook nog maar enige opleiding binnen zijn vakgebied.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    Een zinnig onderzoeksvoorstel in religie? Jij grapjas!

Dat terzijde, bij mijn weten zijn doctoraat aanbiedingen nogal schaars in velden waar het onderzoek niet veel rechtstreekse impact kan hebben op de industrie. Je kan altijd proberen natuurlijk maar zonder de gepaste vooropleiding (btw, hoe waren uw punten?) lijken uw kansen mij klein.
    Ik denk dat het heel zinvol is te verdiepen in religie aangezien daar tegenwoordig veel misvatting over is, vooral als het op Islam aankomt.
    Het gaat trouwens om een meer historische verdieping, geen theologische.

Je zegt ook: bij mijn weten zijn doctoraat aanbiedingen nogal schaars in velden waar het onderzoek niet veel rechtstreekse impact kan hebben op de industrie.

Kan een andere lezer dit bevestigen?

Wat mijn punten betreft, die zijn niet om over naar huis te schrijven, maar een vriend liet me weten dat het vooral aankomt op het interview met een prof waarbij ik zou willen doctoreren. Ik weet dat punten een rol spelen en dat mijn academische prestatie zoals die is mijn kansen verlaagt, maar daarmee is niet alle hoop verloren, denk ik.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sh0s Bekijk bericht
    idd contacteer de vakgroep (Proffen) want je mag volgens mij nog steeds slagen in zo een proef maar als er geen positie/geld/ beurs is... je moet het eerder als een sollicitatie zien dan als een "studierichting" kiezen. succes!
    Klopt, vandaar ook dat een vriend me had aangeraden mij op voorhand te verdiepen in een hoop artikels of vakgebieden van een aantal proffen om daar eventueel in verder te gaan. Zoals je zegt is het meer een sollicitatie - deze aanpak zou dan maken dat de prof meer interesse zou hebben in mij als doctoraatstudent, niet? Ik bedoel, als ik echt kan laten zien dat mijn interesse en motivatie groot is, zou men dan echt niet overwegen me aan te nemen ondanks mijn gebrekkige voorkennis (die deels wordt opgelost door de voorbereidende predoctorale proef)?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exorikos Bekijk bericht
    Geen enkele professor gaat bereid zijn om je promotor te zijn zonder ook nog maar enige opleiding binnen zijn vakgebied.
    Inderdaad, maar daarvoor dient die predoctorale proef toch?

Zou ook willen toevoegen dat er vroeger een assistent was in de globale economie die als opleiding burgerlijk ingenieur had. Bij mijn weten krijgen burgies enkel in hun eerste jaar een vak economie en blijft het daar ook bij, dus hij had in principe toch ook niet de nodige voorkennis na afloop van zijn studies?

iTrader
    0
    Eerst en vooral zijn er binnen economie heel wiskundige takken waarvoor een ingenieur goed opgeleid is. In vele gevallen zelfs beter dan een TEWer of HIR.

Die predoctorale proef dient voor buitenlandse studenten die van een minder hoog aangeschreven universiteit komen of aan een universiteit waar de opleiding ipv 5 jaar 4 jaar duurt.

Member
    iTrader
    0
    Eerst en vooral zijn er binnen economie heel wiskundige takken waarvoor een ingenieur goed opgeleid is. In vele gevallen zelfs beter dan een TEWer of HIR.
    Makes sense.

Die predoctorale proef dient voor buitenlandse studenten die van een minder hoog aangeschreven universiteit komen of aan een universiteit waar de opleiding ipv 5 jaar 4 jaar duurt.
    Ben je hier absoluut zeker van dat het enkel op die studenten slaagt en helemaal niet bedoeld is voor mensen in mijn situatie?

iTrader
    0
    Absoluut.

Voel je vrij om een professor met onderzoek in het gebied van je interesse (je lijkt niks specifieks van interesse te hebben) te contacteren. Hij of zij zal je hetzelfde verhaal vertellen.

Member
    iTrader
    0
    Absoluut.

Voel je vrij om een professor met onderzoek in het gebied van je interesse (je lijkt niks specifieks van interesse te hebben) te contacteren. Hij of zij zal je hetzelfde verhaal vertellen.
    Mijn interesse ligt in Islamitische geschiedenis en Koran studie, thanks for "asking".

Update trouwens, wat ik eerder zei over de burgie klopt blijkbaar niet, hij heeft eerst nog een schakeljaar + master EW gedaan, dus je zal gelijk hebben.

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FreddieDeKarper Bekijk bericht
    Inderdaad, maar daarvoor dient die predoctorale proef toch?

Zou ook willen toevoegen dat er vroeger een assistent was in de globale economie die als opleiding burgerlijk ingenieur had. Bij mijn weten krijgen burgies enkel in hun eerste jaar een vak economie en blijft het daar ook bij, dus hij had in principe toch ook niet de nodige voorkennis na afloop van zijn studies?
    Burgerlijk ingenieur heeft trouwens een keuzerichting bedrijfskunde.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FreddieDeKarper Bekijk bericht
    Wat mijn punten betreft, die zijn niet om over naar huis te schrijven
    Heb je onderscheiding? Zonder maak je geen kans op een beurs en de kans is zéér groot dat ze zowat eender wie die wel onderscheiding heeft, zullen aannemen in uw plaats.

Banned
    iTrader
    0
    Aaaah Islamkunde, kanshebber op meest waardeloze diploma in ons land. Om daar een zeer respectabel ander masterdiploma voor op te geven is voor mij onbegrijpbaar

Member
    iTrader
    0
    @ curlbro
    Het is te zien hoe je waardeloos definieert natuurlijk. Ik vind het spijtig dat de relevantie/ waarde van studierichtingen en dingen in het algemeen steeds in termen van economische relevantie/ waarde wordt beoordeelt, en geen enkel andere relevantie/ waarde in beschouwing wordt genomen. Maar dit terzijde ...

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    Heb je onderscheiding? Zonder maak je geen kans op een beurs en de kans is zéér groot dat ze zowat eender wie die wel onderscheiding heeft, zullen aannemen in uw plaats.
    Ik heb net geen onderscheiding, maar zoals reeds vermeld moet ik dit idee laten liggen aangezien ik dus toch eerst een master in Arabistiek/Islamkunde moet behalen.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door curlbro Bekijk bericht
    Aaaah Islamkunde, kanshebber op meest waardeloze diploma in ons land. Om daar een zeer respectabel ander masterdiploma voor op te geven is voor mij onbegrijpbaar
    Daar krijg ik dus echt het schijt van, dat denken in termen van diploma-waarde. Misschien is het meer begrijpbaar voor je wanneer je afstudeert in een richting die wel praktisch is maar jou niet echt boeit.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door landrote Bekijk bericht
    @ curlbro
    Het is te zien hoe je waardeloos definieert natuurlijk. Ik vind het spijtig dat de relevantie/ waarde van studierichtingen en dingen in het algemeen steeds in termen van economische relevantie/ waarde wordt beoordeelt, en geen enkel andere relevantie/ waarde in beschouwing wordt genomen. Maar dit terzijde ...
    Zeer juist. Ik vind dit een heel naïeve en onberedeneerde manier van beslissen. Sommigen lijken niet te beseffen dat men een enorme drive haalt uit interesse, en dat iets volgen dat je interessant vindt vaak zal maken dat je dat ook goed doet. Cursussen verteren "omdat je later een breed diploma hebt" daarentegen...

Member Tha_nOn's schermafbeelding
    iTrader
    0
    als een prof u een kans wil geven, of ge zelf emt een sterk project een beurs kunt binnenrijven, kan dat

in de praktijk betekent dat vaak wel dat de vooropleiding toch iets er mee te maken heeft gehad
    vb. ik ken verschillende mensen die van taalopleidingen gaan doctoreren in psychologie, maar dan uiteraard wel in psycholinguistiek
    en die moeten inderdaad 30 studiepunten extra volgen vooraleer ze effectief kunnen doctoreren

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten