Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 29
    VH9
    VH9 is offline
    Member
    iTrader
    0

Als Nederlander in BelgiŽ studeren

Ik wil vanaf september in Vlaanderen EW of TEW gaan studeren. Aangezien BelgiŽ en Nederland nogal wat verschillen hebben, heb ik een aantal vragen:

- Is het voor een Nederlander makkelijk om nieuwe vrienden te maken? Ik lees op Nederlandse fora dat Nederlanders die naar BelgiŽ zijn gegaan vaak moeite hebben om sociale contacten op te bouwen. Ze hebben het gevoel dat ze als anders worden gezien en vinden dat Belgen veel gericht zijn op hun eigen sociale kring. Ook zouden Belgen vooroordelen over Nederlanders hebben (bijvoorbeeld arrogantie). En daarom minder graag met Nederlanders omgaan. Gelukkig ben ik eerder bescheiden dan arrogant, en voldoe ik wat dat betreft niet aan het beeld van de stereotype Nederlander.
    Maar hoe worden Nederlanders over het algemeen gezien in BelgiŽ? En hebben jullie tips om Vlaamse contacten op te bouwen? Bijvoorbeeld door middel van sport?

- Is wiskunde erg belangrijk voor EW of TEW? Ik heb wel gevoel voor getallen en voor wiskunde. Maar de wiskunde die ik op het VWO heb gehad bestond vooral uit statistiek. DifferentiŽren, meetkunde, limieten en bijvoorbeeld algebra waren veel minder van belang. Is dit een hele grote achterstand?

- Welke stad raden jullie me aan om (als Nederlander) naar toe te gaan? Antwerpen, Gent of Leuven? Ik heb zelf een lichte voorkeur voor Gent of Leuven op dit moment. Aangezien dat de echte studentensteden zijn.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Member shawnthaboss's schermafbeelding
    iTrader
    45 (98%)
    ik zou ook leuven of gent pakken in anywerpen ga je mss teveel last krijgn van rasisme enzo allee dat is in mijn ogen toch een groter probleem in antwerpen dan in leueven

Member gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Vooroordelen tov Nederlanders is waar, maar ook niet altijd. In het middelbaar onderwijs vinden pubers een Hollands accent grappig, maar aan de unief is dit in mijn ogen zeer normaal
    De Hogeschool waar ik naartoe ga, staat zeer open voor internationale contacten (Leuven btw). De meeste mensen kennen elkaar toch niet gedurende de eerste week, dus don't worry

Wiskunde is zeer belangrijk in deze richting. Ze hebben me altijd aangeraden om minstens 6u wiskunde/week gevolgd te hebben op het middelbaar voordat je (T)EW begint, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die er met 3u raken .

Approved 9-lifer Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    - Als er 1 vooroordeel over Nederlanders is is het wel dat ze gierig zijn. Vrienden maken gaat als student zeker geen probleem zijn.
    - geen idee
    - Gent!

Member LeSec's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    1
    Vrienden maken kunt ge altijd. In Gent bij ons liepen er ook hollanders rond, die waren gewoon deel van de groep. Tis zoals je zelf zegt hť, als ge echt de stereotiepe luidruchtige blaaskaak van nen hollander gaat uithangen, tjah.... misschien dat ge dan best naar Antwerpen gaat nu we toch met stereotiepen aant zwieren zijn.

De beschaafde Belgen zitten meer in Gent (exclusief de West-Vlamingen) en Leuven.

Neen serieus, kzou u eerder druk maken over de wiskunde en kijken welke unief u het beste ligt. Of die nu in Leuven, Antwerpen, Gent of Brussel ligt maakt niet uit. Vrienden kan je overal maken. Aangezien ik in BelgiŽ een internationaal gerichte opleiding deed en hier nu in Melbourne ook met een mengelmoes aan nationaliteiten samen zit kan ik gerust stellen dat het geen zak uitmaakt van waar je komt.

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Hangt van je persoonlijkheid af, in Antwerpen hebben ze meer geduld met Hollanders (haha). Leuven is meer als Leiden, groot dorp dat ook studenten tolereert. Gent heeft meer een eigen stijl en 't moeilijkste dialect, bijgevolg moeilijker te penetreren.

't Is echt moeilijk om als buitenstaander mensen correct in te schatten in BelgiŽ; dorp versus stad, Cherso vs Lowlands, cafť vs discotheek, enz maak je een foutje dan moet je je opnieuw bewijzen.

Beste voet in de deur is horecabijbaantje denk ik.

Member REDNAViGATOR's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Je zal wel vrienden maken, er zal misschien hier en daar is een flauw grapje worden gemaakt maar dan maak je gewoon ťťn terug. Voor de rest zal iedereen wel normaal tegen jou doen zoals ze tegen iedereen doen.

Zoals hier al vele keren is gezegd is motivatie het belangrijkste om te slagen in een richting, ze beginnen van in het begin maar gaat wel veel sneller als in het middelbaar.

Ik zou Gent of Leuven nemen om te studeren.

Member Hwer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zou mij meer zorgen maken over uw voorkennis inzake wiskunde. Vlaanderen en Nederland zijn 2 verschillende werelden als het over onderwijs gaat.

Ik dacht dat hier een Nederlander uit Maastricht zat die momenteel in Leuven studeerd, misschien moet je hem eens contacteren. ( kan nu jammer genoeg niet op zijn naam komen)

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik zou als Nederlander toch Antwerpen (omwille van de "gewoonte" van Nederlanders) of Leuven prefereren.

Gent is dť studentenstad qua grootte (meest aantal studenten) ťn ook indien je in het weekend blijft, is er veel te beleven. Leuven zakt dan een beetje in (zonder dood te zijn). De stad is ook iets gemakkelijker bereikbaar dan Leuven. MAAR: er zitten daar in Gent veel westvlamingen. Als je geen poging doet om het Westvlaams een beetje te verstaan, heb je een grotere kans dat je nooit vrienden zal maken in Gent, wegens een gans publiek dat afvalt.

(ben zelf westvlaming. ik probeerde eens Nederlands met westvlaams accent (dus de exacte nederlandse woorden, maar iets verbasterd) in Nederlands Limburg begin deze maand en in de ene winkel gaven ze me een Duits antwoord (in Venlo), een andere winkel (Horst aan de Maas) antwoordde in het Engels... om maar aan te geven dat ik niet begrijpbaar was. Dan maar overgeschakeld naar (vlekkeloos) Nederlands, omdat ik in Nederland was. In West-Vlaanderen/Gent zal ik dat niet vlug doen en zal jij moeten moeite doen om me te begrijpen als ik in een westvlaamse vriendengroep zit.

Nu, bij TEW/EW zitten relatief minder Westvlamingen (gezien KULAK in Kortrijk), dus daar kan je zeker wel een vriendengroep opbouwen.
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member Iemand's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Eerste jaar zitten op de universiteit nog zeer veel mensen die net ontdekken dat ze in hun puberteit zitten. Dan doen ze graag wat stoer, lessen brossen, lachen met anderen en zuipen. Kans dat er dan eens om u gelold wordt lijkt mij overal even groot. Na het eerste jaar zijn de pubers meestal al weggefilterd en zit je met iets serieuzere mensen. Dat is toch mijn aanvoelen.

Zeker in de hogere jaren kijkt niemand nog vreemd op als je met buitenlandse studenten in de les zit. Er zijn de PhD-programma's, internationaal georiŽnteerde lessen, Erasmus,...

Ook het eerste jaar hoeft eigenlijk niet echt een probleem te vormen, tracht mee te gaan op zo'n kennismakingsweekend en je zal meteen al een groepje hebben om mee samen te zitten. En anders, tja, zet u ergens bij en sla een praatje (tijdens de pauze).

Member Fliblit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Ik zou als Nederlander toch Antwerpen (omwille van de "gewoonte" van Nederlanders) of Leuven prefereren.

Gent is dť studentenstad qua grootte (meest aantal studenten) ťn ook indien je in het weekend blijft, is er veel te beleven. Leuven zakt dan een beetje in (zonder dood te zijn). De stad is ook iets gemakkelijker bereikbaar dan Leuven. MAAR: er zitten daar in Gent veel westvlamingen. Als je geen poging doet om het Westvlaams een beetje te verstaan, heb je een grotere kans dat je nooit vrienden zal maken in Gent, wegens een gans publiek dat afvalt.

(ben zelf westvlaming. ik probeerde eens Nederlands met westvlaams accent (dus de exacte nederlandse woorden, maar iets verbasterd) in Nederlands Limburg begin deze maand en in de ene winkel gaven ze me een Duits antwoord (in Venlo), een andere winkel (Horst aan de Maas) antwoordde in het Engels... om maar aan te geven dat ik niet begrijpbaar was. Dan maar overgeschakeld naar (vlekkeloos) Nederlands, omdat ik in Nederland was. In West-Vlaanderen/Gent zal ik dat niet vlug doen en zal jij moeten moeite doen om me te begrijpen als ik in een westvlaamse vriendengroep zit.

Nu, bij TEW/EW zitten relatief minder Westvlamingen (gezien KULAK in Kortrijk), dus daar kan je zeker wel een vriendengroep opbouwen.
    Toch wel grappig dat er een stad wordt afgeraden wegens het 'onverstaanbare' dialect van de West-Vlamingen

Ik denk dat Leuven het beste is. De meesten daar zijn redelijk goed verstaanbaar. Leuven is zowat de katholieke tegenhanger van Leiden (al is dat katholieke toch al serieus verminderd )

Member dunno's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Weblogs
    2
    Goh, allemaal kwestie van de juiste mensen te leren kennen.

Er zijn jammer genoeg mensen met vooroordelen t.o.v Nederlanders. Hoe dat komt is moeilijk te verklaren, misschien gevolgen van de Belgische revolutie nog waarbij mensen hun eigen ideniteit wille affirmeren en aanduiden dat wij geen Nederlanders zijn. Maar goed, da's is niet on-topic.

Er zijn er ook genoeg die geen problemen met NL hebben. Hoe meer NL'ers hoe beter vind ik. Hoe ouder je wordt, hoe minder problemen vind ik. Ik sluit mij aan bij diegene boven mij die zegde dat na het eerste jaar de minder serieuze mensen er worden uitgefilterd.

Je bent geen Vlaming. Dat is enerzijds een nadeel omdat je niet van ons bent, maar anderzijds een voordeel omdat je een verhaal hebt waarom je hier bent en wat je hier komt doen. Vlamingen zijn over het algemeen een zeer rustig en gereserveerd volkje. We zijn niet graag en zullen onszelf niet graag in het midden van de belangstelling zetten. Nederlanders noemen we misschien arrogant, maar ik vind NL'ers niet luidruchtiger dan Duitsers, Fransen, Walen, Engelsen... We spreken natuurlijk dezelfde taal en we begrijpen jullie, dat draagt bij tot de stereotypisering. Maar Walen kijken ongetwijfeld ook zo naar Frankrijk en Zwitsers kijken zo naar Duitsland, misschien het kleine/grote broer verhaal?!

Welke sporten speel je trouwens graag? Wil je je aansluiten bij een studentenclub?

In elk geval, wees welkom!!
    Laatst gewijzigd door dunno; 1 augustus 2012 om 13:14

Member
    iTrader
    36 (100%)
    Antwerpen gaat goed lukken hoor, genoeg nederlanders in mijn klas gehad die nota bene dagelijks de trip maakten vanuit nederland.
    Zolang je wat sociaal ingesteld bent en een mopje kunt incasseren zal het absoluut geen probleem vormen, genoeg mensen die verborgen nederlanders zijn die toch in BelgiŽ wonen. (ik denk aan Brasschaat en omstreken)

Goede keuze trouwens om in BelgiŽ te komen studeren, je hoort het vaak dat het onderwijs in BE van een beter niveau is.
    Dit verklaart ook het hoog percentage van nederlanders op Antwerpse universiteiten/hogescholen.

Member Flawless's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Gent is dť studentenstad qua grootte (meest aantal studenten)
    Dat is Brussel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IkKe Bekijk bericht

Goede keuze trouwens om in BelgiŽ te komen studeren, je hoort het vaak dat het onderwijs in BE van een beter niveau is.
    Dit verklaart ook het hoog percentage van nederlanders op Antwerpse universiteiten/hogescholen.
    En dat het hier ook een pak goedkoper is (gierige Hollander sterotype? )

Member glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Ik heb ooit de omgekeerde beweging gemaakt, van BelgiŽ (West-Vlaanderen dan nog wel ) naar Nederland. Ik heb daar eigenlijk nooit last mee gehad, buiten ťťn verschrikkelijke irritante gast die de hele tijd Jambers liep te imiteren als ik in de buurt was. Waarschijnlijk de enige Belg die hij kende. Oh ja, ik stond ook gekend als "die Belg", bij mensen die niet bij me in de klas zaten. "Waar is Jacqueline?" "Bij die Belg op de kamer."

Bij ons zitten er twee Nederlanders, en ťťn daarvan is zo'n beetje de meest populaire jongen van ons jaar Hij is luid, ja, en is ook altijd diegene die compleet onverwachts iets heel raars zegt of vraagt aan de proffen (terwijl de Vlamingen liever discreet in de pauze iets gaan vragen). Maar 't is wel 'onze' Nederlander, we hebben hem allemaal graag Het is ook een goede werker en in groepswerken is hij altijd bereid om te presenteren, wat velen ook leuk vinden aangezien er nogal veel daar schrik voor hebben De andere Nederlander is wat rustiger, maar heeft ook gewoon vrienden gemaakt hoor. 't Is niet dat ze gepest worden of zo.
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

Member GMotha's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Ik heb bijna altijd met nederlanders op school gezeten en heb nooit de indruk gehad dat ze't moeilijker hadden, ik denk dat je persoonlijkheid meer doet dan afkomst.
    Stad als nederlander: Antwerpen, veel landgenoten daar.
    Laatst gewijzigd door GMotha; 1 augustus 2012 om 14:35

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flawless Bekijk bericht
    Dat is Brussel
    niet qua vlaamse studenten, ik denk dat het daar toch over gaat

Member Drake's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flawless Bekijk bericht
    Dat is Brussel

Zonder een 'wat is de beste studentenstad?'-discussie te willen doen losbarsten, Gent heeft wel degelijk het grootste aantal ingeschreven studenten aan de hogescholen en universiteit.

http://www.gent.be/eCache/THE/1/35/9...TEzNTk0Mw.html

Member Flawless's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Drake Bekijk bericht
    Zonder een 'wat is de beste studentenstad?'-discussie te willen doen losbarsten, Gent heeft wel degelijk het grootste aantal ingeschreven studenten aan de hogescholen en universiteit.

Gent.be - Algemene site NL - Grootste studentenstad van Vlaanderen
    Zoals JPV zei: in Vlaanderen, in BelgiŽ is Brussel de stad met de meeste hogeschool/unief studenten

Approved 9-lifer cdp1193's schermafbeelding
    iTrader
    0
    In Leuven is er een studentenvereniging voor Nederlanders: KSV Hollandia Lovaniensis.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten