Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 23
    Member
    iTrader
    0

Discriminatie door uitzendkantoren, reportage.

In het kader van mijn afstudeerproject in de journalistiek ben ik op zoek naar getuigenissen voor een reportage.
    Recent verscheen er in de media dat 1/3 uitzendkantoren nog steeds discrimineren. Ik zou dat graag onderzoeken en ben daarvoor ook op zoek naar de opinie van verschillende werkzoekenden.

Ik zoek een 10-tal mensen voor een korte getuigenis en ook 1 a 2 personen die ik even zou mogen volgen terwijl ze op zoek gaan naar een job en gebruik maken van een interimkantoor.

Zijn er op 9lives mensen die mij hiermee kunnen verderhelpen? Mensen die ervan overtuigd zijn dat ze op een of andere manier gediscrimineerd worden, zijn van harte welkom om hun zegje te doen, maar ook andere klachten (over de efficiëntie, over vreemde, willekeurige jobvoorstellen en over jobvoorstellen die ver onder het diploma liggen, ...) zijn meer dan welkom.

Jullie kunnen me bereiken door hier te posten, maar ik geef de voorkeur aan een privébericht. Alvast hartelijk bedankt.

mvg,

Jeroen

Member Irriducibili's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Iedereen beseft toch dat dit voor een stuk flauwekul is?
    Het is voor een groot deel de klant van het selectie of uitzendkantoor die iets niet wil. Natuurlijk is de klant een pak belangrijker dan 1 van de zovelen die voor de job solliciteert.
    1/3 is geen goede weergave.

Ps: Over uitzendkantoren is er al een topic.

Member
    iTrader
    0
    Hey,

Het is inderdaad voor een stuk flauwekul. Discriminatie is moeilijk meetbaar in deze sector en het zijn inderdaad vaker de klanten van deze kantoren die verantwoordelijk zijn wanneer er discriminerende zaken gebeuren. Dat wil ik net aantonen in mijn reportage. Er worden ook tal van HR-mensen geïnterviewd en enkele bedrijven aan het woord gelaten.

Maar ik vind het belangrijk om alle partijen aan het woord te laten. Als de media berichten dat 1/3 kantoren discrimineert, dan wil ik onderzoeken hoe ze aan die cijfers komen en wil ik ook interimkantoren aan het woord laten hierover. (En niet enkel talking heads zoals Muyters...)

De getuigenissen die ik hier probeer te verkrijgen, zijn dan ook bedoeld als inleiding van de reportage (voxpop) waarmee de vragen en de twijfels van werkzoekenden en de maatschappij duidelijker worden.

Ik weet dat er al een topic is, maar deze is er in eerste instantie als oproep voor mensen die willen meewerken aan een reportage. Dat wil niet zeggen dat hier niet gediscussieerd kan worden. In tegendeel. Ieder bericht kan mij een nieuwe invalshoek bezorgen of een pittige vraag opleveren.

Member Nerath's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Wanneer het de kantoren zijn die de actie uitvoeren zijn zij het toch wel die discrimineren? Ze zijn niet degene die de opdracht geven, dat is juist, maar ze dragen even veel schuld door het - sectoraal gezien - te tolereren.

Ik heb ooit één dag meegedraaid in'n selectiekantoor. Na amper een half uur binnen werd er mij opgedragen om voor een bepaalde vacature te selecteren op namen en nationaliteiten. Werkelijk hilarisch vond ik dat.

Natuurlijk ligt dit aan de opdrachtgevers, ik ben er volledig van overtuigd dat het de kantoren zelf bitter weinig kan schelen indien men succesvol targets kan behalen.

Member GeneralUrsus's schermafbeelding
    iTrader
    57 (100%)
    Ik heb 3 weken stage gelopen bij Randstad en ik heb daar nooit discriminatie gezien. Noch op geslacht of nationaliteit. Ik zat bij een Randstad die vooral technische en zware vacatures had, dus ik moest er wel altijd bij vermelden dat sommige jobs minder geschikt waren voor vrouwen. Maar dat kan je niet echt discriminatie noemen. Ook van de klanten heb ik nooit gehoord van "geen buitenlanders" of andere zaken.

Approved 9-lifer botchla's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Waar ik vooral eens nieuwsgierig naar ben is discriminatie in de andere richting, bijvoorbeeld of ze voor rotte jobs net geen mensen met de Belgische nationaliteit zoeken in de hoop dat die sneller akkoord gaan met een lager loon.

Post later zeker een linkje naar je thesis, ziet er interessant uit om eens door te nemen.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door botchla Bekijk bericht
    Waar ik vooral eens nieuwsgierig naar ben is discriminatie in de andere richting, bijvoorbeeld of ze voor rotte jobs net geen mensen met de Belgische nationaliteit zoeken in de hoop dat die sneller akkoord gaan met een lager loon.

Post later zeker een linkje naar je thesis, ziet er interessant uit om eens door te nemen.
    Dit komt inderdaad ook aan bod.

Het is geen thesis, maar een camerareportage.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerath Bekijk bericht
    Ik heb ooit één dag meegedraaid in'n selectiekantoor. Na amper een half uur binnen werd er mij opgedragen om voor een bepaalde vacature te selecteren op namen en nationaliteiten. Werkelijk hilarisch vond ik dat.
    Vroeger vaak voorgehad.. als de klant dat vroeg.. waarom niet?
    Op het einde van de dag krijg je de bonus van hem, en niet van de kandidaat.

Genoeg werkzoekenden..

Crew Member Kandul's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vinnie1919 Bekijk bericht
    Vroeger vaak voorgehad.. als de klant dat vroeg.. waarom niet?
    Op het einde van de dag krijg je de bonus van hem, en niet van de kandidaat.

Genoeg werkzoekenden..
    Bijvoorbeeld omdat het illegaal is.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kandul Bekijk bericht
    Bijvoorbeeld omdat het illegaal is.
    Ach als kantoor of consulent ben je met de handen gebonden.

Hoe dan ook, aan iedereen (met een iets hoger diploma of veel ambitie) geef ik de raad:
    Doe je cv niet bij een uitzendkantoor binnen.
    Je hebt daar andere kantoren voor .

Member Gekke_Koerd's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Al sinds mijn 16e elke zomer langs elke interim in de buurt langs geweest, toen ik 18 was zelfs uitgebreid tot 30 kilometer verder aangezien ik toen een rijbewijs en auto had. Dit voor een mogelijke studentenjob te krijgen van het interim. Nu 20 jaar en nog nooit gecontacteerd geweest door een interim om ergens te werken als student.

Mijn talloze klasgenootjes daarentegen. Altijd mooi opgebeld voor een deftige job tijdens de zomervakantie. Dit nochtans ik altijd keurig en deftig aankom in het interimbureau zonder specifieke eisen. Altijd was het 'van 1 juli tot 31 augustus beschikbaar, give me what you got.'. Moet wel zeggen dat de werknemers van het interim meestal vriendelijk waren. Dus ik geef hun niet de schuld, maar de werkgevers die deze achterlijke eisen stellen.
    Only anons know where I am /b/orn

Banned
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gekke_Koerd Bekijk bericht
    Al sinds mijn 16e elke zomer langs elke interim in de buurt langs geweest, toen ik 18 was zelfs uitgebreid tot 30 kilometer verder aangezien ik toen een rijbewijs en auto had. Dit voor een mogelijke studentenjob te krijgen van het interim. Nu 20 jaar en nog nooit gecontacteerd geweest door een interim om ergens te werken als student.

Mijn talloze klasgenootjes daarentegen. Altijd mooi opgebeld voor een deftige job tijdens de zomervakantie. Dit nochtans ik altijd keurig en deftig aankom in het interimbureau zonder specifieke eisen. Altijd was het 'van 1 juli tot 31 augustus beschikbaar, give me what you got.'. Moet wel zeggen dat de werknemers van het interim meestal vriendelijk waren. Dus ik geef hun niet de schuld, maar de werkgevers die deze achterlijke eisen stellen.
    Gelijk hoe jij het verwoordt, zal het aan u liggen, aangezien anderen wel gecontacteerd worden.

Interims zijn nutteloos hoor. De vdab inspecteren dient voor studentenjobs.

Member sneax's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)

Sorry hoor maar bij 'discrimineren' bedoelt men hier toch iets anders. Ik denk dat echt niemand nog anders kijkt naar een anders kleurig iemand die voor de rest perfect nederlands spreekt en zich volledig op en top vlaams gedraagt. Er zijn maar zeer zeer weinig mensen die echt echt racisitisch zijn op enkel huidskleur.

Dus, ik vermoed dat er nog iets anders scheelt ook.

Dat er werkgevers zijn die discrimineren ach ja dat vind ik maar normaal, het is de bedoeling dat ze zo hard discrmineren tot er maar één iemand overschiet! Discrimineren op zich is de taak van een recruiter dus ik zie niet in wat er verkeerd mee is met die algemene bewoording.

Discrimineren op uiterlijk? Sure, 'goed voorkomen' is toch bekend? Discrimineren op geslacht? Sure, er zijn zaak waar er alleen maar vrouwelijk personeel tewerkgesteld wordt. Discrimneren op huidskleur? Sure er zijn wss wel racisten én er zijn ook veel zaken die hun kot een wat internationale kleur willen geven en daarom specifiek naar iets buitenlands zoeken.

Ik zie daar eigenlijk niet zo veel verkeerd in. Ik ken een kledingzaak uitbater die al 3 keer bepikt is door 3 verschillende persooneelsleden en alle 3 allochtonen. Diene mens wil geen allochtonen meer in zijn zaak, wat kunt ge daar nu tegen zeggen?
    safir Thom4s

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneax Bekijk bericht
    Sorry hoor maar bij 'discrimineren' bedoelt men hier toch iets anders. Ik denk dat echt niemand nog anders kijkt naar een anders kleurig iemand die voor de rest perfect nederlands spreekt en zich volledig op en top vlaams gedraagt. Er zijn maar zeer zeer weinig mensen die echt echt racisitisch zijn op enkel huidskleur.
    Het probleem is dat niemand dit echt voldoende kan bewijzen of ontkrachten door de veelheid aan mechanismen, maar daar gaat het hier (nog) niet over. Ik wil vooral aantonen met (dit deel van) de reportage dat er twijfel bestaat over de aanpak van uitzendkantoren en bedrijven en het liefst door persoonlijke ervaringen. Of die twijfel gegrond of ongegrond is, komt pas later aan bod.

Getuigenissen zoals deze van Gekke_Koerd zijn dus heel belangrijk voor mij in deze fase.
    Laatst gewijzigd door Jeroenhu; 17 juli 2012 om 19:27

Member Gekke_Koerd's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxkes Bekijk bericht
    Gelijk hoe jij het verwoordt, zal het aan u liggen, aangezien anderen wel gecontacteerd worden.

Interims zijn nutteloos hoor. De vdab inspecteren dient voor studentenjobs.
    Inderdaad, omdat ik me perfect normaal gedraag en een ellenlange lijst heb van vrijwilligersopdrachten die ik heb gedaan in onder meer bejaardentehuizen en voor het Rode Kruis die schitteren op mijn CV zal het aan mijzelf liggen...

Hoe ik het zeg is hoe het is. Helaas.

Member blacky's schermafbeelding
    iTrader
    7 (89%)
    Hehe, onlangs op het kantoor. Allochtoon van X afkomst kwam zijn eerste contract tekenen voor een job als lasser in de voeding.

Hij kreeg gepaste kleding mee, maar dit was niet naar zijn zin. Op de T-shirts stond de naam van het interim kantoor en dat was toch wel discriminerend. Geen haar op zijn lijf dat hij die zou aan doen. Na 5min tamtam maken vertelde de consulente dat hij ook een persoonlijk effe wit T-shirt mocht aan doen. De man vond dit ok en kalmeerde.

Na wat verdere uitleg kwam er het over dat hij een haarnetje zou moeten opzetten als hij in de productie kwam. Weer begon hij, neen dat doe ik niet. Dit is mij niet verteld... als men vroeg waarom hij dit niet wou doen gaf hij geen antwoord. Consulente vertelde dat iedereen in het bedrijf en zeker in de voeding nijverheid een haarnetje moet opzetten voor de hygiëne. Ikke niet riep de man..

Zo zie je maar dat hun het ook niet altijd simpel hebben... en er nogal vlug wordt geroepen discriminatie door de allochtonen.

Langs de parkeerpaal gaan om te betalen voor zijn plaats moest ook niet.

Member SysRq's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneax Bekijk bericht
    Ik denk dat echt niemand nog anders kijkt naar een anders kleurig iemand die voor de rest perfect nederlands spreekt en zich volledig op en top vlaams gedraagt.
    Kledingadvies aannemen van Etienne Vermeersch? Wat maakt een 'op en top' Vlaming?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blacky Bekijk bericht
    Hehe, onlangs op het kantoor. Allochtoon van X afkomst kwam zijn eerste contract tekenen voor een job als lasser in de voeding.

Hij kreeg gepaste kleding mee, maar dit was niet naar zijn zin. Op de T-shirts stond de naam van het interim kantoor en dat was toch wel discriminerend. Geen haar op zijn lijf dat hij die zou aan doen. Na 5min tamtam maken vertelde de consulente dat hij ook een persoonlijk effe wit T-shirt mocht aan doen. De man vond dit ok en kalmeerde.

Na wat verdere uitleg kwam er het over dat hij een haarnetje zou moeten opzetten als hij in de productie kwam. Weer begon hij, neen dat doe ik niet. Dit is mij niet verteld... als men vroeg waarom hij dit niet wou doen gaf hij geen antwoord. Consulente vertelde dat iedereen in het bedrijf en zeker in de voeding nijverheid een haarnetje moet opzetten voor de hygiëne. Ikke niet riep de man..

Zo zie je maar dat hun het ook niet altijd simpel hebben... en er nogal vlug wordt geroepen discriminatie door de allochtonen.

Langs de parkeerpaal gaan om te betalen voor zijn plaats moest ook niet.
    Bedankt voor je bericht. Dat voorval zegt inderdaad iets over de moeilijkheden waar consulenten, of de werkzoekende nu een allochtoon is of niet, vaak mee te maken krijgen.

Maar ik ben niet geïnteresseerd in vergaande veralgemeningen van dit type. Dit voorval toont niet aan of allochtonen al dan niet te vroeg discriminatie roepen. Ik ga er trouwens graag van uit dat "autochtonen" ook kunnen gediscrimineerd worden.
    Laatst gewijzigd door Jeroenhu; 17 juli 2012 om 20:29

Banned
    iTrader
    4 (100%)
    Inderdaad, omdat ik me perfect normaal gedraag en een ellenlange lijst heb van vrijwilligersopdrachten die ik heb gedaan in onder meer bejaardentehuizen en voor het Rode Kruis die schitteren op mijn CV zal het aan mijzelf liggen...

Hoe ik het zeg is hoe het is. Helaas.
    Verklaar dit dan eens?
    Mijn talloze klasgenootjes daarentegen. Altijd mooi opgebeld voor een deftige job tijdens de zomervakantie.
    Ligt aan u. Niet gezocht op de vdab zeker. Ofwel uw etnische achtergrond. Maar dat laatste betwijfel ik sterk.

Member sneax's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SysRq Bekijk bericht
    Kledingadvies aannemen van Etienne Vermeersch? Wat maakt een 'op en top' Vlaming?
    Ach ja neem dan 'westers' met 'perfect nederlands'.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten