Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 49
    Member
    iTrader
    0

Farmaceutische wetenschappen studeren

Hallo iedereen, ik zit in m'n laatste jaar chemie(TSO) en ik zou graag farmacie studeren op de UA. Ik heb 4u wisk,2u fysica en 17u chemie(3u analytische,2u organische,1u fysische,2u chemische technologie,4u org.labo en 5u anal.labo). Ik heb gehoord dat de wiskunde in ua 'te doen' is en dat de chemie zeer moeilijk is. Mijn punten zijn redelijk(60-70%). Dus is het mogelijk om aan deze richting te beginnen? Help!!
    Laatst gewijzigd door BlackInvasion; 8 juli 2012 om 21:03

Member
    iTrader
    0
    Tis de eerste keer dat ik iemand zie met 17 uur chemie in secundair onderwijs :d

Member
    iTrader
    0
    Haha er zn ook ni zoveel lln die chemie volge

Approved 9-lifer Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Ha, ik heb ook chemie gedaan in het middelbaar (nie in A'pen). Waarom wil je eigenlijk farmaceutische doen? Doe je dan niet beter nu al FTA? Nu ja, ieder zijn keuze. Ik denk trouwens niet dat je zo veel moeite gaat hebben met chemie als je nu goeie punten hebt bij chemie. Spijtig dat je dat nu post, anders had ik je kunnen aanraden om eens gewoon een les te gaan bijwonen.

Tenzij je bedoelt dat je in sept aan je laatste jaar begint, dan heb je volgend jaar nog het hele jaar om dat eens te doen.

Member
    iTrader
    0
    Ik had TW gevolgd in het 2de graad en ik had de keuze om verder TW te doen of van richting te veranderen. Ik had 2 redenen om chemie te volgen. 1: Ik vond chemie altijd een leuk vak. 2: Mijn leerkracht wist dat ik later farmacie wil studeren en ik zat te twijfelen tussen FTA en Chemie. Hij zei dat chemie de beste vooropleiding is voor farmaceutische wetenschappen en dat FTA te praktisch is. Ze zien te weinig chemie en wisk. Dus daarom chemie. Ik zit nu in het 6de leerjaar,maar ik ben nu al zeker dat het ga halen

Member
    iTrader
    0
    Ik zou graag van iemand horen hoe zwaar de richting is en die ook momenteel farmacie studeert.(op UA liefst)

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Is de richting op UA moeilijk? Wel, het is geen 'walk in the park', dat is een feit. Het klopt dat de wiskunde niet al te moeilijk is, maar de rest gaat je zeker genoeg bezig houden Met jouw pakket als voorbereiding is het zeker niet onmogelijk, maar zoals iedereen ga je er voor moeten werken. Het is klassiek, maar doorzetting is zowat de belangrijkste eigenschap die je nodig zal hebben.

Member
    iTrader
    0
    Ahh over wiskunde hoef ik me geen zorgen te maken. En hoe zit het met de chemie? Wat zien jullie in het 1ste jaar ongeveer??

Member
    iTrader
    4 (100%)
    In feite zijn de eerste paar jaren grotendeels een typische 'basisopleiding' voor een universitaire wetenschapsrichting. Je krijgt fysica, chemie en wiskunde en je zit geregeld samen met andere wetenschappelijke richtingen. Daartussen heb je al wat meer farmaceutisch/geneeskundig geinspireerde vakken (fysiologie, biologie, plantkunde...), maar het echt interessante en bruikbare houden ze veelal voor later. Wat zie je dan van chemie? Wel, het is natuurlijk geen opleiding chemie of fysica, maar verwacht je aan een mooi pak chemie wat dat betreft. Het gaat allemaal toch iets dieper dan andere geneeskundig (geinspireerde) richtingen en je moet toch wel wat interesse hebben om het vol te houden. Chemie in de ruime zin van het woord blijft een zeer belangrijk platform tot in het laatste jaar.
    Maar zoals eerder aangehaald, in het begin heb je natuurlijk de 'klassiekers' zoals organische, anorganische en analytische chemie afgewisseld met labo's. Voor sommige onderdelen zal je zelfs kunnen samenzitten met de masters in chemie, maar het blijft zeker doenbaar met een gezonde interesse.

Member
    iTrader
    0
    Gelukkig heb ik veeel chemie xd.

Member
    iTrader
    0
    En ik heb gehoord dat ze vanaf '0' beginnen maar hoelang zal het duren totdat uw voorsprong 'ingehaald' is??:/

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Ze beginnen vanaf 'nul', maar het niveau van einde middelbaar type 'wetenschapsrichting-ASO' is zeer snel ingehaald. Ik herinner me dat bepaalde zaken zoals anorganische chemie al op 'niveau' waren na enkele lessen. Nadien zal je misschien nog af en toe iets herinneren uit het middelbaar, maar ze gaan over die absolute basis toch zéér snel.

Conclusie: alles uit het middelbaar zal op geen tijd de revue passeren

Member
    iTrader
    0
    Das wel een beetje eng vind ik. Zelfs met mijn 17u chemie?

Member
    iTrader
    0
    TSO chemie naar UA .
    TSO chemie is een goede voorbereiding voor bacheloropleiding, zelfs met 16 uur chemie (had toen gemid 75%) kon ik bachelor chemie niet aan. (Heb zelf een diploma TSO chemie met 16 uur chemie)

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BlackInvasion Bekijk bericht
    Das wel een beetje eng vind ik. Zelfs met mijn 17u chemie?
    Kan ik moeilijk inschatten, ik weet niet wat je gekregen hebt of hoe ver je kennis reikt. Schrik hebben is echter voor niets nodig: Een Einstein moet je allerminst zijn. Een gezonde dosis verstand, normale intelligentie en doorzetting zijn voldoende om je door die jaren te loodsen Ja, het gaat snel in het begin, maar dat zal ook stagneren, de cursussen zijn degelijk en het is zeker te doen.

Member Mooncat's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    32
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eivlys Bekijk bericht
    TSO chemie naar UA .
    TSO chemie is een goede voorbereiding voor bacheloropleiding, zelfs met 16 uur chemie (had toen gemid 75%) kon ik bachelor chemie niet aan. (Heb zelf een diploma TSO chemie met 16 uur chemie)
    Is niet abnormaal. Slechts iets meer dan de helft (51,1%) slaagt in een professionele bachelor chemie nadat men chemie heeft gevolgd in het middelbaar.

Member Kvothe's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Laten we vooral niet doen alsof farmacie zo'n moeilijke richting is. Als ge kunt blokken en wat aanleg hebt voor chemie + interesse voor geneeskunde zult ge mits voldoende inzet wel vlot slagen.

Approved 9-lifer Orchidee's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eivlys Bekijk bericht
    TSO chemie naar UA .
    Awel, hier sluit ik me wel bij aan. Ik volg sedert dit jaar ook de professionele bachelor chemie en enkele van mijn medestudenten komen ook uit een middelbare richting chemie. (verder komen de meesten uit TW en ik en nog een paar uit ASO, maar 95% dus TSO). En desondanks de zovele uren chemie dat ze gehad hebben, is het nu niet dat die mensen uitermate schitteren hoor. Op de labo's van chemie doen ze het wel goed, net zoals de TW-leerlingen. Maar vakken als fysica en wiskunde vormen bij velen wel een zwaar probleem. En dat is nog maar een professionele bachelor; het niveau van wiskunde en fysica zal bij farmacie nog een stuk hoger liggen...
    Een van mijn medestudenten die in het middelbaar chemie gedaan had, heeft vorig jaar industrieel ingenieur gedaan en is na een half semester veranderd omdat hij op alles gebuisd was.

Daarnaast zeg je dat je punten rond de 60-70% zijn. Ik denk dat het voor sommigen wel haalbaar moet zijn om farmacie te studeren uit deze vooropleiding, maar ik vrees dat je met deze punten niet direct tot de top behoort en dus beter een professionele bachelor kan aanvangen. (Ik zeg niet dat ge slechte punten hebt hoor, maar ze zijn 'maar' doorsnee, en een doorsnee leerling uit tso chemie zal het niet halen. Wat ik schrijf is dus niet slecht bedoeld, maar alleen uit ervaring met mensen uit deze vooropleiding geschreven).

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bloodraven Bekijk bericht
    Laten we vooral niet doen alsof farmacie zo'n moeilijke richting is. Als ge kunt blokken en wat aanleg hebt voor chemie + interesse voor geneeskunde zult ge mits voldoende inzet wel vlot slagen.
    IMO kan je daar moeilijk over oordelen als je het niet zelf aangevangen hebt. In het algemeen is een gezonde dosis inzicht en opslagcapaciteit nodig om het tot een goed einde te brengen. Je moet zowel analytisch vraagstukken kunnen oplossen als een behoorlijk groot naslagwerk plantkunde kunnen opslaan. Makkelijk is het verre van, zoals zowat elke wetenschappelijke masterrichting denk ik dan. Natuurlijk: makkelijk en moeilijk zijn zowat de meest subjectieve woorden die er bestaan.

Member Kvothe's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Vergelijk de fysica en wiskunde die je in farmacie krijgt niet met een ingenieursrichting, het is veel minder en makkelijker. Je krijgt 1 semester wiskunde en 2 semesters fysica, telkens betreft het een basis en is het vooral zeer theoretisch. Je moet je keuze zeker niet maken op basis van deze 2 vakken, aangezien deze slechts een peulschil zijn ivm de chemie die je krijgt.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten