Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 24
    Member tim_a21's schermafbeelding
    iTrader
    0

Industrieel ingenieur toch 4 jaar?

Ik twijfel voor mijn studiekeuze tussen industrieel ingenieur en burgerlijk ingenieur (beide in Gent). Vandaag ben ik naar de extra infodag geweest voor burgerlijk en daar wist de mevrouw die aan de infostand stond mij te vertellen dat door de beslissing van Pascal Smet van enkele weken geleden de starters industrieel van volgend jaar toch 4 jaar studeren in plaats van 5. Persoonlijk zou ik dit zeer goed vinden: zo kan je toch een master burgerlijk halen in 6 jaar door rustig(er) op te bouwen. De klassenraad raad mij aan om eerst industrieel te doen en daarna eventueel te schakelen naar burgerlijk. Nu heb ik hier op zich niets op tegen, maar wanneer industrieel 5 jaar wordt ben je wel onmiddellijk 7 jaar bezig.
    Weet iemand hier iets meer van? Is het zeker dat de starters industrieel volgend jaar toch nog een éénjarige master volgen? Op de site van Hogent kan ik hier in ieder geval al niets over vinden.
    Alvast bedankt !!

Approved 9-lifer cdp1193's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Een schakelprogramma volgen is niet rustig opbouwen dat zijn alle zware vakken van de bachelor in een korte tijdspanne. Een prof wist mij te vertellen dat als je slaagt voor een schakelprogramma, je ook zou slagen voor de bama burgerlijk ingenieur.

Approved 9-lifer Vincort's schermafbeelding
    iTrader
    45 (100%)
    Ik ben niet 100procent zeker dat het hieronder valt, maar de studieduurverlenging van de meeste 4-jaar durende opleiding zullen de komende jaren wrs toch niet doorkomen.
    Aanvragen tweejarige master niet goedgekeurd | Veto

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Als ik mij goed herinner wordt het 5 jaren plan pas ingevoerd vanaf dat de academische bachelor van volgend jaar hun Master bereiken (dus pas over 3 jaar).

Dus academische bachelors die volgend jaar aan hun masterjaar beginnen hebben dus ook nog steeds 1 master jaar.

Allé, zo is het mij verteld +- een maand geleden. Pascalleke zal het mss ondertussen uitgesteld hebben naar volgend jaar dan.

@cdp1193
    Correct, zo'n schakeljaar is afzien omdat het extreem veel relatief nieuwe stof is.

Member
    iTrader
    0
    Aan de KUL zijn geen schakelprogrammas voor industrieel ingenieurs meer. Dus als je eerst industrieel doet kan je dadelijk aan je 1e master burgerlijk beginnen zonder schakelprogramma die dan een ietwat verschillend programma hebben maar je verliest geen jaar meer met schakelen.

Approved 9-lifer Orchidee's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crazyman2 Bekijk bericht
    Als ik mij goed herinner wordt het 5 jaren plan pas ingevoerd vanaf dat de academische bachelor van volgend jaar hun Master bereiken (dus pas over 3 jaar).

Dus academische bachelors die volgend jaar aan hun masterjaar beginnen hebben dus ook nog steeds 1 master jaar.

Allé, zo is het mij verteld +- een maand geleden. Pascalleke zal het mss ondertussen uitgesteld hebben naar volgend jaar dan.

@cdp1193
    Correct, zo'n schakeljaar is afzien omdat het extreem veel relatief nieuwe stof is.
    Tuurlijk, iedereen dat momenteel bezig is, zal zijn master op 1 jaar kunnen doen. De twijfel gaat hier over de starters van volgend jaar: zullen die hun master op 1 of 2 jaar moeten doen...? Er was altijd gezegd dat de starters van volgend jaar in de tweejarige master zouden vallen (ik herinner me dat ook dat dit in het programmaboekje stond van het kaho, maar er stond bij dat dit niet 100% zeker is omdat het nog niet is goedgekeurd). De hogescholen konden dit dus nog niet met zekerheid zeggen.

Die link van Vincort gaat enkel over de sociale wetenschappen, niet over de verlenging van de master industrieel. Maar voor zo ver ik het mij herinner had ik -op het moment dat dit nieuws bekend raakte- een artikel gelezen dat de richting industrieel ingenieur al geen aanvraag meer moest doen want het zou ook afgekeurd worden. (http://www.schamper.ugent.be/2012-on...jarige-masters). Maar als ze dus ook geen aanvraag meer moeten doen, dan zullen diegene die volgend jaar starten waarschijnlijk ook de korte master nog hebben.

Ik ben dit hier ook allesbehalve zeker, maar tis iets dat ik zelf ook wat in de gaten hou (als ik schakel, zou ik op dat moment starten aan mijn master industrieel).
    Laatst gewijzigd door Orchidee; 23 juni 2012 om 15:27

iTrader
    0
    Is het schakelprogramma voor van industrieel naar burgerlijk niet overal afgeschaft? Je kan toch bijvoorbeeld na je master industrieel elektromechanica direct instromen in de master burgerlijk werktuigkunde of vergis ik mij?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tim_a21 Bekijk bericht
    Is het schakelprogramma voor van industrieel naar burgerlijk niet overal afgeschaft? Je kan toch bijvoorbeeld na je master industrieel elektromechanica direct instromen in de master burgerlijk werktuigkunde of vergis ik mij?
    Ik weet niet hoe het aan de andere uniefs zit maar aan de KUL is dat zo, ja.

Member
    iTrader
    0
    Tis toch afgeschaft, no worries. Enige wat er officieel verandert (op de KAHO Gent dan, maar ik neem aan dat ge uiteraard daarvoor kiest ) is dat het vanaf volgend jaar een campus KU Leuven wordt. En na uw 4j industrieel kan je ook nog altijd gewoon gaan werken he

iTrader
    0
    @joshetei
    Tot hiertoe ging ik eigenlijk voor Hogent gaan aangezien ik de indruk heb dat de nadruk bij KAHO meer ligt op autmatisatie en het elektrische terwijl aan de HoGent toch meer aandacht is voor het mechanische (hier ben ik het meest in geïnteresseerd: pompen, gasturbines, verbrandingstechnieken...). Ik heb beide opendeurdagen gedaan en dit was mijn indruk. Tenzij jij mij van het tegendeel kan overtuigen :-)

Member
    iTrader
    0
    Dat kan ik niet, want ik studeer dit jaar af als ing bouwkunde

Member Ironpole's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Ik volg het modeltraject werktuigkunde-elektrotechniek en heb dit jaar les gehad met studenten die al een diploma industrieel ingenieur hadden. Ik weet welk programma dat ze volgen maar heb het even precies voor u opgezocht. Ik neem aan dat je industrieel ingenieur elektromechanica gaat volgen om dan een master Mechanische Energietechniek aan de UGent te halen bij burgerlijk ingenieur.

Wanneer je een diploma elektromechanica hebt, moet je een aangepast programma van 120 studiepunten volgen. Dat is dus evenveel als een student burgerlijk ingenieur zou moeten volgen. Er bestaat dus géén schakeljaar. Dat is enkel voor studenten die geen diploma industrieel ingenieur hebben, maar bijvoorbeeld een bachelor fysica, wiskunde, enz. (meer info)

Het jaar van een masterstudent burgerlijk ingenieur aan de UGent ziet er als volgt uit:
    • 36 studiepunten verplichte vakken (ongeacht de master)
    • 36 studiepunten verplichte vakken (specifiek aan de gekozen master)
    • 24 studiepunten keuzevakken binnen de UGent
    • 24 studiepunten masterproef

Om te vergelijken ziet een masterstudent komende van elektromechanica er als volgt uit:
    • 36 studiepunten verplichte vakken (ongeacht de master)
    • 36 studiepunten verplichte vakken (specifiek aan de gekozen master)
    • 18 verplicht voorbereidingsprogramma
    • 6 studiepunten keuzevakken binnen de UGent
    • 24 studiepunten masterproef

Zoals je dus ziet volgt de industrieel ingenieur geen schakelprogramma maar een voorbereidingsprogramma dat in de plaats van de keuzevakken komt. De burgerlijk ingenieursstudent heeft dus 24 studiepunten vrije keuze, waarin deze ook vakken zoals pakweg Geschiedenis van het Financieel Japans kan volgen (vak uit mijnen duim gezogen). Terwijl de industrieel een verplicht programma moet volgen en maar 6SP keuzevakken heeft.

Wat houdt dit voorbereidingsprogramma in? Hierin zitten vijf vakken uit de driejarige bachelor van burgerlijk ingenieur voor 18 studiepunten:
    • Wiskundige modellering in de ingenieurswetenschappen (6SP)
    • Systemen en signalen (3SP, partim)
    • Elektrische aandrijftechniek (3SP, partim)
    • Technische thermodynamica (3SP, partim)
    • Kinematica en dynamica van mechanismen (3SP, partim)

Dat eerste vak is een vak dat NIET uit de bachelor burgerlijk ingenieur komt. De laatste vier vakken zijn vakken die de burgerlijk ingenieursstudent voor 6 studiepunten krijgt en de industrieel ingenieur voor 3 studiepunten (partim). Dit houdt in dat deze: hoofdstukken niet moet kennen, sommige theorieexamens niet hoeft mee te doen, geen practica moet mee doen, andere examenvragen krijgt, enz.

Om nu een grote misvatting de wereld uit te helpen: dit voorbereidingsprogramma van 18 studiepunten is peanuts. Systemen en Signalen en ook Elektrische aandrijftechniek zijn bij de burgies zware buisvakken, maar ze hoeven door de industrieel ingenieur maar partim gevolgd te worden. Dit voorbereidingsprogramma zou u moeten voorbereiden op de master, met name de 36 studiepunten verplichte masterspecifieke vakken en dan 36 algemene vakken. De 180 studiepunten van de bachelor worden NIET gecompenseerd. De industrieel moet dus geen vakken uit de bachelor zoals Algemene scheikunde, de Wiskundige Analyses, Meetkunde en Lineaire Algebra of Numerieke Wiskunde e.d. inhalen.

Alle buisvakken van de bachelor worden dus omzeild. Als de industrieel het voorbereidingsprogramma afwerkt dan krijg je situaties van studenten die dan aan Gestuurde elektrische aandrijftechniek mogen beginnen, maar nog niet eens een thévenin equivalent kunnen uitrekenen of tegenstroomremmen kennen (dit zuig ik niet uit mijn duim, echt gebeurd).

Dus als je nu twijfelt tussen de twee: doe dan industrieel ingenieur wetende dat je in master burgerlijk serieus zal moeten werken. En niet omdat er een zwaar voorbereidingsprogramma of schakeljaar is, maar omdat je theoretische kennis in feite té zwak is om eraan te beginnen en het voorbereidingsprogramma je onvoldoende voorbereidt. Slaag je wel in de master, dan heb je een diploma burgerlijk ingenieur. Mijns inziens is dat dan dan een bewijs dat je de master hebt afgerond, de bachelor komt nooit ter sprake.

Ben je geïnteresseerd in een theoretische opleiding, doe dan vanaf het begin burgerlijk ingenieur. Dit zal je een volledige allesomvattende opleiding geven zodat je écht te weten komt hoe alles in elkaar zit. Vanaf het begin tot het einde. Dan leer je niet enkel op de autostrade rijden zoals de industrieel, maar leer je ook starten, stoppen en voor de echte zotten zelfs donuts placeren!

iTrader
    0
    Het is burgerlijk ingenieur geworden. Heb me enkele dagen geleden ingeschreven in Gent. We zullen zien wat dit geeft, maar ik heb er in ieder geval al veel zin in! Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Approved 9-lifer MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tim_a21 Bekijk bericht
    Het is burgerlijk ingenieur geworden. Heb me enkele dagen geleden ingeschreven in Gent. We zullen zien wat dit geeft, maar ik heb er in ieder geval al veel zin in! Iedereen bedankt voor de antwoorden.
    Als je weet waar je aan begonnen bent zal het zeker en vast wel lukken.
    En over dat enkel kunnen rijden bij industrieel is toch zwaar overdreven hoor :P

Member kilian132's schermafbeelding
    iTrader
    0
    om toch nog eens op het onderwerp terug te komen, weet iemand nu of het ZEKER is dat industrieel 4 jaar blijft?

Member
    iTrader
    0
    Eind September zal dit alles goedgekeurd/afgewezen worden. Maar er is een grote kans dat het toch afgewezen wordt.

Member kilian132's schermafbeelding
    iTrader
    0
    man man man, ze houden ook geen rekening met de studenten he! beter communicatie zou toch wel mogen vind ik!

Member asmo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kilian132 Bekijk bericht
    man man man, ze houden ook geen rekening met de studenten he! beter communicatie zou toch wel mogen vind ik!
    Njet voor tweejarige masters | Schamper

Aanvraag zou deze zomer moeten worden gedaan, maar als je dit leest...

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kilian132 Bekijk bericht
    Inderdaad, wat een systeem...

Member Gandalf1993's schermafbeelding
    iTrader
    0
    blijft TEW dan ook 4jaar?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten