Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 69
    drb
    drb is offline
    Member
    iTrader
    0

Bedrijfswagens nog interessant ?

Is de bedrijfswagen nu nog een verstandige keuze nu ook europa aandringt op een afschaffing v/h fiscale voordeel op bedrijfswagens ?

Ik moet kiezen om een contract van 2 jaar bij te nemen of ofwel 550 bruto erbij te krijgen. Dit zou mij ongeveer 450 euro netto opleveren (bedrijfs auto kost me netto ongeveer 200 euro)

Ik weet dat ik met 450 euro netto er niet geraak om een auto zelf te kopen maar het begint wel in de buurt te komen. Zeker met de huidige onzekerheid omtrent de toekomst van bedrijfswagens.

Mijn huidige berekening (2de hands passat break aan bvb 16.000 euro) op 6 jaar afschrijven kom ik aan 515 euro netto per maand .. Niet heel zeker of dit realistisch is..

Langs de andere kant veronderstel ik dat de regering niet in te grote stappen kan werken ivm afschaffen fiscale voordelen. Al weet je maar nooit. Ook is 550 bruto eenmalig dit jaar .. dus dat kan niet meer over 2 jaar..

Member etii0's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drb Bekijk bericht
    Is de bedrijfswagen nu nog een verstandige keuze nu ook europa aandringt op een afschaffing v/h fiscale voordeel op bedrijfswagens ?

Ik moet kiezen om een contract van 2 jaar bij te nemen of ofwel 550 bruto erbij te krijgen. Dit zou mij ongeveer 450 euro netto opleveren (bedrijfs auto kost me netto ongeveer 200 euro)

Ik weet dat ik met 450 euro netto er niet geraak om een auto zelf te kopen maar het begint wel in de buurt te komen. Zeker met de huidige onzekerheid omtrent de toekomst van bedrijfswagens.

Mijn huidige berekening (2de hands passat break aan bvb 16.000 euro) op 6 jaar afschrijven kom ik aan 515 euro netto per maand .. Niet heel zeker of dit realistisch is..

Langs de andere kant veronderstel ik dat de regering niet in te grote stappen kan werken ivm afschaffen fiscale voordelen. Al weet je maar nooit. Ook is 550 bruto eenmalig dit jaar .. dus dat kan niet meer over 2 jaar..
    Zolang de sossen hun jaloeziepolitiek verder zetten zullen alle voordelen 1 voor 1 verdwijnen... Mocht ik van u zijn, ik zou voor het loon gaan... Er is kans dat de lasten op arbeid wat zakken, al weet ik niet hoe je dat doet om van 550 bruto, 450 netto over te houden...

drb
    drb is offline
    Member
    iTrader
    0
    Ik hou van 550 bruto iets meer dan de helft over, de andere 200 euro is mijn netto bijdrage v/d bedrijfswagen

dus 200 netto bijdrage + 250 extra netto loon = 450 euro
    Laatst gewijzigd door drb; 30 mei 2012 om 21:14 Reden: rekenfout ;-)

Member
    iTrader
    6 (100%)

450 netto lijkt mij compleet onrealistisch of je moet echt heel weinig verdienen en zelfs dan ,

bedrijfswagen moet je afwegen. is goedkoper [zeker omdat je om de 4-5 jaar veranderd] maar je bent meer gebonden aan bedrijf, minder keuze dikwijls, bruto loon is beter voor 13/14e maand, opslag, indexdering,...

Approved 9-lifer Subai's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Maar als je een contract tekent inclusief bedrijfswagen kan het bedrijf toch niet plots zeggen: geen bedrijfswagen meer... Je hebt immers voor dat contract inclusief bedrijfswagen getekend, nee?

Om op je vraag te antwoorden: ik zou voor het loon gaan want als je veranderd van job heb je plots geen auto meer.

Member jawadde001's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door etii0 Bekijk bericht
    Zolang de sossen hun jaloeziepolitiek verder zetten zullen alle voordelen 1 voor 1 verdwijnen
    Het betreft hier een aanbeveling van de Europese commissie. Dus dit heeft hoegenaamd niets met de 'sossen' te maken.

Ik ben alleszins voorstander van een lagere belasting op werken (loon) in ruil voor het stopzetten van al die constructies met als enig doel zo weinig mogelijk belasting en/of sociale zekerheid te moeten betalen.

Member Swagger's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Voorlopig is een bedrijfswagen nog altijd een mooi voordeel; vraag is natuurlijk of de Belgische regering, vooral onder impuls van onze rode vrienden, verder de bedrijfswagen in het vizier zullen nemen. Het is immers duidelijk dat daar nog geld te rapen valt, en daar zullen ze het natuurlijk eerst komen halen.

Member Gray's schermafbeelding
    iTrader
    0

Hangt af van hoeveel km ge doet maar indien niet super veel zou ik voor het loon gaan.

Member Greenie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Er komen ook meestal andere aangename dingen bij he:
    - onderhoud
    - tankkaart
    - ...

Moest ik kunnen kiezen, ik kies voor een wagen

Member
    iTrader
    0
    Indien mogelijk kiezen voor een 100% aftrekbare bedrijfswagen, uw voordeel alle aard zal zéér interessant zijn... trust me.

Stel, je krijgt een voordeel van 7500KM van de 40000 geschatte KM op jaarbasis met een auto van 35000EUR incl BTW. Het bedrijf schrijft af op 4 jaar.

Aangezien het een wagen is die 100% aftrekbaar is, mag het bedrijf zelf het voordeel voor de werknemer berekenen, zolang het volgens een aanvaardbare formule is. Zoals deze:

35000EUR / 4 jaar = 8750EUR -> 8750 * (7500/40000) = 1640,63EUR/jaar of 136,72EUR/maand

Member Mooncat's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    32
    Een bedrijfswagen wordt steeds minder interessant, maar is nog altijd voordeliger dan een eigen wagen. Vergeet niet de brandstofkosten want die swingen tegenwoordig de pan uit (en dat zal nog wel een tijdje blijven duren) en die worden ook gedekt bij een bedrijfswagen.

Member yaris's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ze gaan niet durven raken aan de auto's volgens mij. Dit brengt hun jaarlijks miljarden op aan taksen, btw en diesel. Neem de 350000 wagens weg en er gaan duizenden jobs verloren en de staat derft miljarden inkomsten. Maar met de sossen weet je natuurlijk nooit . Iedereen gelijk = arm

Member etii0's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jawadde001 Bekijk bericht
    Het betreft hier een aanbeveling van de Europese commissie. Dus dit heeft hoegenaamd niets met de 'sossen' te maken.

Ik ben alleszins voorstander van een lagere belasting op werken (loon) in ruil voor het stopzetten van al die constructies met als enig doel zo weinig mogelijk belasting en/of sociale zekerheid te moeten betalen.
    Die constructies zijn er omdat sommige mensen gigantische hoeveelheden belasting moeten betalen ivm anderen. Ik vind persoonlijk het verschil in belastingsschijven te groot... Het kan niet dat mensen die pakweg 4000 euro verdienen daar quasi de helft zien van verdwijnen

Member
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chieftain Bekijk bericht
    Indien mogelijk kiezen voor een 100% aftrekbare bedrijfswagen, uw voordeel alle aard zal zéér interessant zijn... trust me.

Stel, je krijgt een voordeel van 7500KM van de 40000 geschatte KM op jaarbasis met een auto van 35000EUR incl BTW. Het bedrijf schrijft af op 4 jaar.

Aangezien het een wagen is die 100% aftrekbaar is, mag het bedrijf zelf het voordeel voor de werknemer berekenen, zolang het volgens een aanvaardbare formule is. Zoals deze:

35000EUR / 4 jaar = 8750EUR -> 8750 * (7500/40000) = 1640,63EUR/jaar of 136,72EUR/maand
    De veranderde regels houden echter wel rekening met de kostprijs, en 100% aftrekbaar bestaat niet, max is 90% dacht ik en dan zit je bij kleine wagens .

Member
    iTrader
    0
    Bedrijfswagens nog interessant ?

Ja, als je bedrijfswagen een lage CO2uitstoot heeft.

Member jawadde001's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yaris Bekijk bericht
    Ze gaan niet durven raken aan de auto's volgens mij. Dit brengt hun jaarlijks miljarden op aan taksen, btw en diesel. Neem de 350000 wagens weg en er gaan duizenden jobs verloren en de staat derft miljarden inkomsten. Maar met de sossen weet je natuurlijk nooit . Iedereen gelijk = arm
    Bedrijfswagens kost de staat ook geld. Indien een bedrijf een bedrijfswagen geeft ipv loon, dan derft de staat minder belastingen en sociale zekerheid hierdoor. Tevens betekent het gratis en ongelimiteerd kilometers kunnen rijden (wat het geval is bij een bedrijfswagen) oneerlijke concurrentie met andere sectoren (de lijn, nmbs, vliegmaatschappijen,...).

Trouwens, de afschaffing van bedrijfswagens betekent niet dat er daarom minder auto's zullen rijden. De absolute meerderheid zal dan gewoon zelf een auto aankopen. Misschien minder dure wagens en meer tweedehands. Maar de BIV, btw op brandstof,... zal blijven binnenstromen.

Die constructies zijn er omdat sommige mensen gigantische hoeveelheden belasting moeten betalen ivm anderen. Ik vind persoonlijk het verschil in belastingsschijven te groot... Het kan niet dat mensen die pakweg 4000 euro verdienen daar quasi de helft zien van verdwijnen
    Inderdaad. Daarom ook dat ik zei dat de belasting op arbeid drastisch naar beneden moet. Maar weet ook dat daar iets tegenover zal staan (zoals bijvoorbeeld inperking van extra-legale voordelen waar de staat niets aan verdient).

Member Gray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Bedrijfswagens kost de staat ook geld. Indien een bedrijf een bedrijfswagen geeft ipv loon, dan derft de staat minder belastingen en sociale zekerheid hierdoor. Tevens betekent het gratis en ongelimiteerd kilometers kunnen rijden (wat het geval is bij een bedrijfswagen) oneerlijke concurrentie met andere sectoren (de lijn, nmbs, vliegmaatschappijen,...).

Trouwens, de afschaffing van bedrijfswagens betekent niet dat er daarom minder auto's zullen rijden. De absolute meerderheid zal dan gewoon zelf een auto aankopen. Misschien minder dure wagens en meer tweedehands. Maar de BIV, btw op brandstof,... zal blijven binnenstromen.

Inderdaad. Daarom ook dat ik zei dat de belasting op arbeid drastisch naar beneden moet. Maar weet ook dat daar iets tegenover zal staan (zoals bijvoorbeeld inperking van extra-legale voordelen waar de staat niets aan verdient).
    Op extra legale voordelen moet tegenwoordig ook betaald worden. gsm, laptop, tablet = VAA van 180euro/jaar, middeklasser auto= gemiddeld VAA van 170euro/maand enz..

En met de trein of bus kunt ge ook een abonnement/buzzypass nemen, dat is oneerlijke concurrentie voor mijn wagen.

Wat betreft het extra loon, ook niet vergeten dat het extra loon ook telt voor het pensioen later èn het vakantiegeld en (eventueel) 13de maand en andere premies. Dus die 550 euro bruto loonsverhoging/maand is over het volledige jaar gezien eigenlijk een pak meer.

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    die 4000 euro is dan wel exclusief alle extralegale voordelen. Mensen die 4000 euro verdienen, verdienen dus in werkelijkheid 4000 + maaltijdcheques, groepsverzekering, bedrijfswagen, ... totaal loonpakket heeft dan vaak al een waarde van eerder 5000-6000 euro. Dan betaal je plots véél minder belastingen als je het zo rekent, zeker samen met de belastingsvoordelen die quasi standaard zijn (pensioensparen, ...).

On-topic: ja, een bedrijfswagen is, "ondanks de sossen", nog altijd héél interessant als je wat kilometers aflegt.

(vreemd trouwens dat zoiets de schuld van de sossen is, terwijl andere maatregelen vorig jaar door dezelfde mensen gewoon "sterk aangeraden" werden door Europa en dat het toch een schande was dat de sossen die niet wilden overnemen . Of is het iets meer belasten van een milieu-onvriendelijke bedrijfswagen dan erger dan het voorstel om de index niet meer automatisch te laten indexeren?
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member [B]Rocketeer's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    De wagen kost je 200€ netto per maand.
    Zonder wagen krijg je 550€ bruto extra, pak dat je er 350€ netto van overhoud.

Neem dat je dus vb 1500€ netto verdiend als basis. Dan heb je met de wagen 1300€ over (je hebt vaa van 200e netto extra moeten afgeven bovenop wat er van je bruto afgaat).
    Zonder bedrijfswagen 1850€ netto over.

Dus kan je voor 550€ per maand zelf een wagen bekostigen?
    (bovenstaande is louter een voorbeeld, als je jpv alle details zou geven dan kan hij gerust berekenen wat het echte netto verschil op jaarbasis is met de 13de maand, vakantiegeld,...)

Wil je met een nieuwe c-klasse mercedes rijden: dan gaat dit niet met het nettoverschil.
    Wil je met een 2de hands wagen van 10K rijden om de 4 jaar: dan zal dit gaan. Je kan ook je woon-werk verkeer inbrengen in je belastingen aan een forfaitair bedrag.
    Dus alles hangt af van met welke wagen je wilt rondrijden en hoeveel km's je ermee gaat doen. Berekenen is de boodschap.

Maar laat ons eerlijk zijn: om de 4j een splinternieuwe wagen hebben waarbij je verder niets hoeft aan te trekken van onderhoud, brandstof en verzekering (wel opletten met ongevallen en eventuele schade), dat ga je met een extra bruto-opslag totaal niet halen.

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)

Maar de EC had wel beiden aanbevolen, zowel belasting verhogen op wagens als verlagen op loon. Het zijn de sossen die kiezen om enkel belasting te verhogen...

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten