Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 109
    Member
    iTrader
    0

20jaar, geen diploma..

De zoveelste hopeloze ''ik-ben-de-weg-onderweg-wat-kwijt-geraakt'' thread, I know.

En ik hoop dat ik niet word afgeschoten maar zou graag even wat raad willen.

Allereerst, ik bezoek dit forum veel om te lezen en (90% toch) is blijkbaar goed op weg naar een succesvol leven. De meeste studeren hier en zijn intelligent genoeg om ingenieur of zoiets in die trend te worden. Daar ben ik serieus jaloers op.

Ik ben zelf érg laaggeschoold. Heb zowat elke domme keuze gemaakt die je kan maken.
    Ben begonnen in BSO terwijl ik wel ASO aankon, dit omdat er toevallig een leuk meisje in BSO zat en ik nog geen flauw idee had wat ik wou worden. Uiteindelijk dan gebuisd in BSO doordat ik enorm veel stress had en veel persoonlijke problemen had. Dit heeft zich doorgetrokken tot mijn 18 jaar. Uiteindelijk dan gesopt met middelbaar en leercontract gaan doen omdat m'n toenmalige vriendin het toevallig 'stoer' vond en er veel geld te verdienen viel in die sector (bouw).

Uiteindelijk was het dan gedaan met de vriendin en stond ik daar mooi, ik werd ontslagen uit het bedrijf en ik had niks. Dan maar naar het CVO gegaan en daar 1/2 van mijn secundair diploma gehaald, de andere helft zou ik nog kunnen verkrijgen als ik nog 3-4 jaar iets doe a la kantoor, kok, of iets in die richting.

Nu ben ik wel erg geïnteresseerd in fitness en personal trainer worden zegt me wel iets. Ik geef regelmatig privé lesjes aan vrienden of vrienden van vrienden en merk dat ik wel even een klik nodig heb maar eens ik bezig ben stopt ik niet met praten en uitleg geven. Ik heb hiervoor dan ook ineens een certificaat gehaald, wat eigenlijk opzich, niks waard is.

Ik ben nu 20 jaar en heb 1/2 secundair diploma, een attestje van personal trainer en 1 jaar werkervaring de bouw na een schoolverlater te zijn in BSO. Kortom ik zit strop en ik sta met schaamte 'smorgens op. Ik ben allesbehalve dom, mijn doorzettingsvermogen is er gewoon NIET als ik iets moet doen wat ik niet wil. Ik kom van BSO maar heb dit jaar in de PT opleiding wel een flinke handel aan biomechanica, fysiologie, anatomie & pyschologie te verwerken gekregen. Gewoon omdat het me allemaal interesseerde.

Ik zou énorm graag hoge school doen, namelijk dieetkunde. Dit om mijn kennis van PT (personal trainer) op te vullen en er toch een waardig beroep van te maken. Maar dan ben ik al 24 eer ik klaar ben met hoge school. En als ik op andere fora lees kom ik dingen tegen zoals ''die kneus die op z'n 26 nog maar 1500euro netto verdient'' of ''Je bent 25 en woont nog thuis?!''.

Zo'n dingen zijn niet bepaald bevorderend voor mijn zelfvertrouwen.

Nu is mijn vraag/plan eigenlijk het volgende :

- aangezien ik niet in aanmerking kom voor hoge school op dit moment ('denk ik) zou ik via NHA.be een paar cursussen willen doen zoals fysica, wiskunde, biologie, nederlands, enz..

- aangezien het thuisstudie is en ik dan veel vrije tijd heb ga ik natuurlijk wel voltijds werken in de arbeidsector

- Ik kan op zaterdag nog een extra opleiding doen voor mijn PT diploma wat op te krikken, lijkt me wel wat terwijl ik me voorbereid op dieetkunde.

Ik weet dat ik zal worden afgeschoten door sommige omdat ik op zo'n typische drop-out lijk. En geloof me, ik sta elke morgen met een haatgevoel op, ik schaam me kapot tegenover mijn vrienden en familie. En ook hier is er wel een schaamte gevoel aangezien mijn NL schrijven erg beperkt is en mijn wiskunde beperkt zich zelfs tot staartdelingen.

Nuja, kortom. Ik hoop dat ik een niet te nare indruk achterlaat, maar ik hoop dat dit mini plannetje iets is. Als iemand een betere raad heeft shoot!

Member The Black Mamba's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Je zou eens moeten weten hoeveel 25 jarigen er nog thuis wonen. Stop gewoon met jezelf te spiegelen aan anderen en zeker niet aan commentaren op een form. U kapot schamen tegenover vrienden en familie lijkt mij ook echt niet gezond , dat zelfbeeld zou ik dus ook eens aanpakken. Een persoon is meer dan de diploma's en het geld dat hij verdient hoor.

Anyway , indien je echt gemotiveerd bent om terug te gaan studeren , dan moet je dat gewoon doen. Ga u eens informeren over de opleiding dieetkunde en bekijk wat de mogelijkheden zijn om op zo snel mogelijk de inschrijvingsvoorwaarden (dus secundair diploma) te halen. Afstuderen op 24 is echt niet abnormaal hoor en werken ga je nog lang moeten doen. Dan kan je beter zorgen dat je een richting uitgaat die je graag doet.

Je bent 20 jaar , nog tijd genoeg om u te herpakken.
    Laatst gewijzigd door The Black Mamba; 22 mei 2012 om 14:46

Member
    iTrader
    47 (98%)
    Doe niet nha, dat is nog minder dan niks waard. U plan van dieetkunde lijkt mij een goed plan. Zoek de school waar ge dat wilt doen en informeert omtrent wat je moet doen zonder een diploma van secundair. Normaal moet ge een paar proeven doen en dan kunt ge toegelaten worden. Indien niet kunt ge nog altijd middenjury doen dacht ik ?

Laat u niet te veel beïnvloeden door mensen hier. Mensen welke geen hoog diploma hebben zullen ook niet hier gaan posten, der zit ne serieuze bias op.

U leeftijd is minder een probleem hoor. Dat boeit helemaal niet en kan niet op tegen levenservaring.

Member Hiapoe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Pleister,

Eerst en vooral valt je Nederlands best mee. Niet perfect, maar ik zie geen problemen ermee.

Ten tweede, je verdient het niet om 'afgeschoten' te worden. Je verdient het om gestimuleerd te worden aangezien je de wil toont om ervoor te gaan. Dit is het allerbelangrijkste.

MAAR, dit verhindert ons niet om je realistisch en kritisch te benaderen.
    Je geeft zelf toe dat je veel erg domme beslissingen hebt genomen in het verleden in je leven... bon OK, je kan de tijd niet terugdraaien en het feit dat je het zelf nu beseft is alvast de eerste belangrijke stap. Veel mensen raken al niet voorbij die stap en houden koppig vol dat al hun beslissingen best OK waren of nog erger, steken het op anderen of op de maatschappij in zijn geheel.

OK, de eerste stap heb je dus al genomen: Je beseft dat je in het verleden vele foute en stomme beslissingen hebt genomen.
    De volgende stap die je nu moet nemen is: Beseffen dat als je hetzelfde blijft doen van wat je vroeger deed, je geen andere resultaten moet verwachten.

En in jouw geval denk ik dat dit betekent dat je zal moeten leren om jezelf te apprecieren voor wie je bent!
    En ik zou zeggen: ga voor dat dieetdiploma en die personal coach certificaten! Ben je 24 als je afgestudeerd bent, zit daar niet mee in! Er zijn voldoende mensen die pas afstuderen op hun 24ste (zoals ik bijvoorbeeld )
    Ik heb zelf eerst unief geprobeerd, 2 jaar gebuisd en dan in 3 jaar mijn bachelor IT gedaan. Ik had dus ook 2 jaar zogezegde achterstand ten opzichte van mijn collega-afgestudeerde bachelors toen ik op de jobmarkt kwam, maar goed, daar moet je mee leren omgaan! En nu heb ik een mooie carrière uitgebouwd met mooie perspectieven.

Yes you can!
    Succes ermee alleszins
    "At every crossroads on the path that leads to the future, tradition has placed 10,000 men to guard the past.”
    “That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.”

“The governor of Texas, who, when asked if the Bible should also be taught in Spanish, replied that 'if English was good enough for Jesus, then it's good enough for me.”

Member maartendq's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Ik ben 24 en zit op dit ogenblik in mijn eerste jaar Office Management in Brugge. Ik heb daarvoor drie jaar in Gent gestudeerd (2 jaar unief, 1 jaar hogeschool) en op kot gezeten. Ik was het studeren dan beu en ben dan maar weer thuis gaan wonen en gaan werken. Veruit de domste beslissing die ik ooit gemaakt heb, en een waar ik altijd spijt van zal hebben.

Ik zal afstuderen als ik 26 ben, en waarschijnlijk niet alleen kunnen gaan wonen voor ik 27 ben. Jammer? Jazeker, maar ik zal waarschijnlijk een betere job hebben dan deze die ik had voor ik terug gaan studeren ben.

Platinum Member GaMe®'s schermafbeelding
    iTrader
    86 (99%)
    Komaan zeg, 24 is toch niet oud om af te studeren. Je moet er nu meteen alles aan doen om dat diploma dieetkunde te kunnen behalen. Het is een richting waarin je je interesseert, dus zal je veel plezier beleven, en wie weet, de job van je leven vinden.

Als je nu blijft zitten met het gedacht: oei, 24 jaar is te oud om af te studeren, ga je daar later alleen maar nóg meer spijt van hebben.

Zelf ben ik ook 24 en ga komend jaar afstuderen aan de hoge school. Het is niet altijd even makkelijk geweest (secundair vond ik zelfs lastiger), maar nu ik er zo dicht bij ben, ben ik toch blij dat ik gewoon op mijn gemak naar school ben blijven gaan. Heb zelfs spijt dat het volgend jaar al gedaan gaat zijn. Werken kunt ge nog de rest van uw leven, maak u maar geen zorgen.

Member spray-bunny's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Ik ken mensen van uw leeftijd die middenjury doen om hun middelbaar diploma te halen.
    Ik ken 50jarigen die nog gaan studeren (hebben wel al andere diploma's, maar toch).

't Is nooit te laat, gelijk van waar je start, en het besef dat je het wilt is de eerste stap.

U niks aantrekken van wat andere mensen denken is ook een goed idee. Doe waar je je zelf goed bij voelt en laat je niet te veel beinvloeden.

Ivm middenjury kan je eventueel eens op een school in de buurt gaan horen of je geen begeleiding zou kunnen krijgen bij de zelfstudie.

(ps geloof maar niet dat 80% op dit forum goed bezig is/hooggeschoold is. De mensen in het werk en studie subforum zijn gewoon diegenen die er het meest mee bezig zijn, dus meer kans hebben om hoger te raken en er dus ook het graagst over spreken).
    De topklasse weet het.
    De onderklasse weet het niet.
    De middenklasse wil het niet weten.

Eindredacteur Michael.Cox's schermafbeelding
    iTrader
    19 (95%)
    Met jouw instelling moet de eerste stap, Middenjury (Vlaamse Examencommissie), een makkie zijn. PM maar als je meer info wenst daarover. Ik heb er mijn diploma middelbaar onderwijs ook behaald.

Member Pjeter Pan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zou eerst eens gaan informeren aan de hoge school omtrent de toelatingsvoorwaarden, misschien laten ze je mits enkele proeven gewoon aan de richting starten? Indien niet doe je eerst je middenjury.

Studeer je pas af op je26? Who cares... Liever nu nog wat studeren en later een job hebben die je graag doet dan voor de rest van je leven tegen je zin in de bouw werken...

Member flyingdutchman's schermafbeelding
    iTrader
    15 (94%)
    Het zijn natuurlijk enkel de succesverhalen die hier graag komen praten over hoe ze 20 zijn met 3 masters en 6k bruto verdienen, de minder succesvollen hoor je hier natuurlijk niet... Geen zorgen dus.

Herpak u en ge hebt nog alle mogelijkheden, vooral dankzij onze fantastische staat die mensen als u nog alle kansen van de wereld geeft. (en nee, geen sarcasme).

En afstuderen op uw 25 is toch totaal niet erg/uitzonderlijk ?

Member Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Je bent nog maar 20? Ga dan toch gewoon hogeschool doen. No worries there. En iedereen die vervelend tegen je doet omwille van die leeftijd? Fuck 'em!

BTW: ik was net geen 23 toen ik afstudeerde. So? Dat is tegenwoordig vrij normaal

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Ik ben geen fan van de richting dieetkunde, voornamelijk door enkele personen die ik uit die richting heb leren kennen (dus geen objectieve mening) die enorm beperkte kennis over voeding leken te hebben.

Als persoonlijke trainer zie ik u beter af zijn met een opleiding LO...

PS: ik zit met iemand in de klas die 29 zal zijn als hij afstudeert.

Member glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Dude, ik was 24 toen ik mijn middelbaar diploma net haalde Zit nu in tweede bachelor unief dus zal ook 28 zijn als ik afstudeer... Ik snap dat je je ervoor schaamt (dat deed ik ook, toen ik 22 was en geen middelbaar diploma had), maar doé er dan iets aan... En dan heb je niks om je voor te schamen imho, integendeel.

Member SysRq's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pleister Bekijk bericht
    En ook hier is er wel een schaamte gevoel aangezien mijn NL schrijven erg beperkt is en mijn wiskunde beperkt zich zelfs tot staartdelingen.
    Nee, neem het aan van deze bijna 30-jarige faling hier, maar uw schrijven is allesbehalve basis. Ga je vooral niet door ingebeeld onvermogen wegsteken in een job beneden je niveau. Blijf daar te lang plakken en hallo inzinking!

Echt, je lijkt mij intellectueel scherp genoeg voor academisch succes. Ga studeren.

Member Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    57 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riverdale27 Bekijk bericht
    Je bent nog maar 20? Ga dan toch gewoon hogeschool doen. No worries there. En iedereen die vervelend tegen je doet omwille van die leeftijd? Fuck 'em!

BTW: ik was net geen 23 toen ik afstudeerde. So? Dat is tegenwoordig vrij normaal
    Lol, wie gaat er moeilijk doen over die leeftijd? "Zelfs" op uw 20ste zit ge 9/10 bij de jongste van uw klas.

Approved 9-lifer Tritser's schermafbeelding
    iTrader
    69 (100%)
    Ook ik heb fouten gemaakt, te vroeg gestopt met school. Beginnen met werken enz.... Ik ben intussen 26 met bakken spijt dat ik niet verder of beter op men tanden heb gebeten om door te zetten.... Ik verveelde me dood op school, en het geld verdienen lonkte. Ik tracht me op te werken in men huidig bedrijf wat me wel lukt. Maar naar eigen gevoel zit er veel meer in mij dan dat ik nu moet benutten. Dit resulteert dan ook weer in verveling enz...

Daar ik ook niet de nodige diploma's kan voorleggen zit ik vast. Ik kan mezelf het ook niet permitteren om terug te studeren, ook al zou ik wel willen. Maar een kindermond moet ook gevoed worden..

De enige 'wijze' raad die ik U nu kan geven is, bijt door en ga terug naar school... En je kan jezelf achteraf niets verwijten.

Verstuurd van mijn HTC Desire met Tapatalk

Banned Quecera's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Doen wat jij gewoon wilt, mijn maten zaten mij ook altijd uit te lachen omdat ik studeerde tot mijn 24, zeggen dat ik gewoon niet wou gaan werken. Zij werken als heftruckchauffeur en ik nu als Product Manager bij Floreal Club ! Wie het laatst lacht, best lacht!

2 van die vrienden zitten nu al met een serieuze herniaprobleem op hun 24-26 jaar, just saying. Een diploma is altijd beter dan uw eigen lichaam kapot te maken voor een "strontloon" met de hatelijkste uren & nachtshiften, en niet te vergeten, zij moeten werken op feestdagen. Velen zijn gewoon jaloers, mss omdat ze het niet kunnen bereiken, de wil niet hadden, of het financieel moeilijk hadden. Ga ervoor als je het kan!

Ben na mijn middelbaar ook beginnen werken maar onverwacht, vakantiejob als barman aan de zee, was zo zalig als iets dat ik wou doordoen, maar éénmaal het seizoen gedaan was (geen schoon weer meer, toeristen die weggaan etc) was het allemaal somber en zag ik het nietmeer zitten, daardoor toch gaan studeren en heb daar geen seconde spijt van!! Weet nog zeer goed die eerste dag dat ik naar het unief ging, denkend de oudere te zijn van mijn klas... Was ik toch wel de jongste zeker, 20 jaar. Zaten mss wat jongere gasten tussen maar ik zie er zelf jong uit (zit in de familie). De meeste zullen na u 3-4 jaar opleiding in uw klas, niet eens weten hoe oud je bent
    Laatst gewijzigd door Quecera; 22 mei 2012 om 18:03

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Je moet je niet spiegelen aan mensen van op fora, ook niet iedereen daarop spreekt de waarheid.

Waarom doe je geen tweedekansonderwijs? Daar kan je in 3 semesters (1,5 jaar) een volledig A2 diploma halen in zowel ASO, TSO als BSO. En misschien kan jij dat zelfs in 2 semesters omdat je al een certificaat hebt.

En als je hogeschool wilt doen, je gaat sowieso niet de oudste van de klas zijn denk ik.

"die kneus die op z'n 26 nog maar 1500euro netto verdient", misschien ligt het aan mij, maar €1500 netto is al geen hongerloon meer.

Member Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Bekijk het positief. Er zijn 10.000den jongeren die het er wel goed hebben vanaf gebracht.

Nee, doe gewoon hogeschool. (Als het zomaar gaat, er zijn wel enkele voorwaarden, als je geen diploma hebt).

En als ik op andere fora lees kom ik dingen tegen zoals ''die kneus die op z'n 26 nog maar 1500euro netto verdient'' of ''Je bent 25 en woont nog thuis?!''.

Dit lees ik anders nooit. Meer dan 1 op 5 mannen ouder dan 30 woont trouwens nog thuis.
    Het is een minderheid van de jongeren die reeds 1500 euro netto of meer verdienen.
    Het belgische gemiddelde loon over alle leeftijden heen is amper 3000 euro bruto, op fora zitten doet 3000 euro bruto peanuts lijken als je ziet wat er passeert, maar de realiteit is totaal anders.

Velen van diegenen die goed begonnen zijn, eindigen in diepe schulden en met een echtscheiding op vroege leeftijd.
    Laatst gewijzigd door Oldskooler; 22 mei 2012 om 18:37
    These scores indicate that you are a tough-minded moderate progressive; this is the political profile one might associate with a liberated atheist. It appears that you are cynical towards religion, and have a suspicious and unsympathetic attitude towards humanity in general.

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Ik ken iemand die 26 jaar was toen hij begon met met studeren.
    Als je jong bent en iets wil kunnen dingen gebeuren die niet voorzien zijn. Na deze ervaringen zal je veel hebben geleerd. Veel mensen doen dit omgekeerd: eerst kennis dan levenservaring. Laat jij dat dan omgekeerd doen!

Aanvaard jouw verleden, relativeer en leer eruit en ga met die boodschap naar de buiten wereld. Niet met de boodschap die je hier verkondigd. Maak iets van je leven, dit kan jouw keerpunt worden, probeer geen medelijden te wekken maar probeer de kracht van karakter over te komen door in jezelf te geloven.

Persoonlijk heb ik een kort drugsverleden gehad. Deze ervaring heb ik verteld tijdens mijn sollicitatie gesprek naar een vrij gewilde stage plaats als R&D ingenieur. Ik heb deze plaats gekregen. Later kreeg ik te horen dat dit onder andere kwam doordat ik mijn verleden had vermeld en eerlijk erin was, maar het belangrijkste was dat ik had laten zien dat ik zelf de macht had in mijn leven. ( Dit is maar een voorbeeld en natuurlijk is uw situatie anders maar ik wil gewoon laten zien dat leren uit fouten ook belangrijk wordt geacht)

Ten slot er bestaan genoeg mogelijkheden als 20 jarige nog te gaan studeren. Het eerste jaar zal sowieso moeilijk worden doordat er waarschijnlijk fundamentele kennis mist maar gewoon hard werken de volgende jaren zullen makkelijker gaan. En er zijn genoeg onderwijsinstelling die studenten toelaten mits toelatingsproef.

veel succes

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten