Pagina 2 van 18 EersteEerste 12345612 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 264
    Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    54 (98%)
    Kan je tegenwoordig fiscaal ten laste zijn van je criendin? Das nieuws.

Member Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iamhollywood Bekijk bericht
    + worden niet belast en zijn fiscaal ten laste van hun partner, zo slecht hebben die mannen het niet . En er zijn er genoeg die ondertussen reeds een gezin starten.
    Ik word wel belast en kan niet ten laste zijn. Collega's van mij idem. Sommige ook weer niet. Hangt allemaal af van je statuut. Heb je een IWT of een FWO beurs, dan inderdaad: geen belastingen, geen RSZ, maar ook geen pensioenrechten. Dat zijn eigenlijk gewoon studiebeurzen. Soms heb je ook van die beurzen die wel RSZ betalen maar geen belastingen, zodat die mensen tenminste pensioenrechten opbouwen. Dan heb je nog anderen (zoals ik) die eigenlijk werken zoals in de privé: loon, vakantiegeld, eindejaarspremie, belastingen, RSZ, etc... Soms wordt dat betaald door de unief zelf, of in mijn geval door een privé onderneming.

Gisteren nog naar de doctoraatsverdediging van een collega geweest. Was 6 jaar mandaatassistent (dat is dus ook belastingen, RSZ, vakantiegeld, etc...). Heeft er 7 jaar over gedaan uiteindelijk, maar is wel getrouwd, heeft een huis gebouwd en ondertussen ook al twee kindjes gekocht. Een gezin opbouwen gaat dus zeker, al is het niet makkelijk kan ik mij inbeelden, dus respect daarvoor.
    Laatst gewijzigd door Riverdale27; 17 mei 2012 om 17:10
    Check out my Twitter or Blog, about finance, politics, and other stuff.

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    Ik geef u gelijk dat elk zijn nut kan hebben maar dit is een domme uitspraak.

Een kunstwetenschapper is minder belangrijk als een dokter, punt.
    Tot op een bepaald punt ben ik akkoord. Maar ik zou maatschappelijk relevantie zeker niet bekijken als puur hetgeen wat uit je job vloeit. Een kunstenaar kan soms belangrijk zijn. En ook niet iedereen kan dokter zijn.

Dat hokjesdenken brengt je op het einde van de dag geen stap verder... Een dokter geneest mensen en een kunstwetenschapper onderzoekt kunst. Dus iedereen die mensen geneest is belangrijker. Maar dan heb je weer president Obama die niemand geneest en misschien toch nog belangrijk is.

Als je zo begint te denken loop je continu tegen allerlei beperkingen van je eigen definities op.

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McGregor Bekijk bericht
    Aan welke discontovoet?
    Hoe zal je uw omzet schatten, welke aanpassing ga je doen aan je nettowinst,...
    En dit zijn nog maar de absolute basisvragen.
    Welke discontovoet zou je gebruiken voor een gezin dat een beslissing wil nemen tussen een benzine en een diesel? En wat voor een bedrijf met dezelfde beslissing?

Dit heb je dus vaak met mensen die zichzelf willen onderscheiden van andere wetenschappen. Ze zijn er niet in thuis en dus onderschatten ze complexiteit op vele vlakken. Daarom heb ik geleerd om gewoon niks te zeggen over de kwaliteiten van andere wetenschappen. Zo niet zou ik mijzelf toch maar belachelijk maken

Member McGregor's schermafbeelding
    iTrader
    62 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riverdale27 Bekijk bericht
    Welke discontovoet zou je gebruiken voor een gezin dat een beslissing wil nemen tussen een benzine en een diesel? En wat voor een bedrijf met dezelfde beslissing?
    Voor het bedrijf plaats je de kosten waar die vallen, en neem je dus ook de discontovoet van die afdeling of van het project.
    If you can achieve something without a struggle it's not going to be satisfying. -Greg LeMond

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McGregor Bekijk bericht
    Voor het bedrijf plaats je de kosten waar die vallen, en neem je dus ook de discontovoet van die afdeling of van het project.
    Waarom? Dus elk project in een bedrijf heeft een andere discontovoet? Een auto voor finance krijgt een andere discontovoet als een auto voor productie? En wat met het gezin? Wat moeten die doen?

Je begint misschien in te zien dat het niet wat regeltjes volgen is, maar dat het veel meer met logica te maken heeft dan je eerst dacht

Member DaFreak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De sociale wetenschappen produceren subjectieve denkpistes die wel leuk zijn om te volgen maar op het eind van de dag produceren ze niets fysieks en is de waarde die ze toevoegen virtueel. Elke mens haalt voordeel uit de exacte wetenschappen, iedereen wil wel geholpen worden door een dokter, over lange afstand met kenissen communiceren, goedkope groene energie,... De waarde die sociale wetenschappen creeren kan enkel gesmaakt worden door mensen met een bepaalde interesse. IMO kan je dus wel stellen dat exacte wetenschappen belangrijker zijn dan sociale. Bovendien zijn exacte wetenschappen een verreiste voor het veilig stellen van onze toekomst en het voortbestaan van onze soort.

Ik ben zelf niet actief in de exacte wetenschappen en heb grote interesse in geschiedenis en kunst maar als je naar de toekomst kijkt kan je toch niet anders dan concluderen dat we meer moeten inzetten op exacte wetenschappen dan eender welke andere soort opleiding.

Member McGregor's schermafbeelding
    iTrader
    62 (100%)
    Waarom? Dus elk project in een bedrijf heeft een andere discontovoet? Een auto voor finance krijgt een andere discontovoet als een auto voor productie? En wat met het gezin? Wat moeten die doen?
    Een project met een groter risico moet natuurlijk een ander discontovoet hebben om uw NPV te berekenen. Die auto zou dus inderdaad aan een ander discontovoet moeten worden berekend.
    If you can achieve something without a struggle it's not going to be satisfying. -Greg LeMond

Member Kowalskii's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Grappig om te zien dat de ing, ir.'s denken dat zij de enigen zijn die de maatschappij draaiende houden en daarom veel beter verloond moeten worden.
    Telkens weer beschouwen ze zich slimmer, beter dan mensen zonder diploma of mensen met een diploma sociale wetenschappen. Denk je nu heus dat alle slimme mensen ingenieur zijn? En ja ik studeer geen burgie en neen ik ben heus niet jaloers. Maar over economie weten jullie wellicht wel meer dan mij natuurlijk want ik ben een domme TEW'er
    Arguing on the internet is like running in the special olympics, even if you win, you're still retarded

Member Genious's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Weblogs
    1
    Ingenieurs zijn idd belangrijk en relatief zeldzaam. Dat zou hun prijs moeten optrekken.

Maar als ik de threads hier zo zie (en ik denk aan eentje die ik ken), dan zitten de meeste ingenieurs met een soft skill probleem genaamd arrogantie. Misschien verklaart dat wel deel van het loon.
    Gelieve de flauwe opmerkingen rond mijn nick - if any - voor uzelf te houden.
    Het is intussen bijna 10 jaar geleden dat ik hier registreerde en was toen veeleer een inside joke.

Member DaFreak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het is juist de financiele sector die heel wat exacte wetenschappers weet te lokken met hoge verloning... Op de moment kan je in ieder geval niet zeggen dat economen de economie draaiende weten te houden. Financiele instellingen en centra die economen aanwerven om de markt te "voorspellen" liggen mee aan de basis van onze huidige problemen.

Member Benjamin's schermafbeelding
    iTrader
    0

Het blijft jammer dat de mods voor dit subforum de imagetag niet hebben geactiveerd, nu moeten mensen eerst klikken.

Hier ben ik het mee eens. De meeste bijdragen komen van de wetenschappen en de toegepaste wetenschappen, de wetenschappen (met name fysica en chemie en in mindere mate biologie) zijn het puurst en wiskunde maakt dit alles mogelijk. Voor de bijdrages van de grote wiskundigen en de grote natuurkundigen heb ik het meeste respect. Kijk maar eens naar wat Euler allemaal heeft bedacht.
    Laatst gewijzigd door Benjamin; 17 mei 2012 om 18:51
    If you think education is expensive, try ignorance.

Member Benjamin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Genious Bekijk bericht
    Ingenieurs zijn idd belangrijk en relatief zeldzaam. Dat zou hun prijs moeten optrekken.

Maar als ik de threads hier zo zie (en ik denk aan eentje die ik ken), dan zitten de meeste ingenieurs met een soft skill probleem genaamd arrogantie. Misschien verklaart dat wel deel van het loon.
    Ik denk eerder dat hun probleem is dat ze onvoldoende naar leken toe communiceren wat ze allemaal bijdragen.
    If you think education is expensive, try ignorance.

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Ik word wel belast en kan niet ten laste zijn. Collega's van mij idem. Sommige ook weer niet. Hangt allemaal af van je statuut. Heb je een IWT of een FWO beurs, dan inderdaad: geen belastingen, geen RSZ, maar ook geen pensioenrechten.
    Dat is geen waar. Het klopt dat je als bursaal benadeeld bent omdat je pensioen berekend wordt a.d.h.v. je bruto wedde en dat die als bursaal tot meer dan een derde lager ligt dan bij een gewone werknemer met gelijkaardig netto loon. Echter, doctors komen na het promoveren in looncategorieën terecht die zo hoog zijn dat ze op het einde van hun carrière toch tegen het maximumpensioen zitten (en dat bereik je sneller dan je zou verwachten).

Een andere rechtzetting is dat je als geregistreerd samenwonend of getrouwd koppel steeds fiscaal voordeel doet als één van de twee doctoreert als bursaal. Je komt eigenlijk niet 'ten laste' van je partner, maar je dient als koppel slechts één belastingsaangifte in waarop het gecombineerde belastbaar loon wordt aangegeven (dus in essentie enkel dat van je partner). Omdat je daardoor onder bepaalde drempelbedragen valt krijg je een groot deel van de bedrijfsvoorheffing van je partner teruggestort. Dit werkt onafhankelijk van welk type bursaal.

Als bursaal doe je dus eigenlijk weinig tot geen schade. Je pensioen blijft behouden, je geniet evenveel van de sociale zekerheid als een gewone werknemer, je kan er als koppel fiscaal voordeel uit doen etc. Je krijgt ook gewoon je dubbel vakantiegeld en je eindejaarspremie uitbetaald (indien je dit niet krijgt, krijg je gewoon een hoger maandloon).

Het grote nadeel van een bursaal is het niet kunnen gebruiken van fiscale aftrekposten. Het afsluiten van een hypotheek, pensioensparen etc. zijn fiscaal en financieel gezien weinig interessant voor een bursaal. Dat is het enige nadeel wat je als bursaal in België hebt.

PS: ik ben zelf doctorandus op een bursaal.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/Twitter: @Epyon_01P

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    De sociale wetenschappen produceren subjectieve denkpistes die wel leuk zijn om te volgen maar op het eind van de dag produceren ze niets fysieks en is de waarde die ze toevoegen virtueel. Elke mens haalt voordeel uit de exacte wetenschappen, iedereen wil wel geholpen worden door een dokter, over lange afstand met kenissen communiceren, goedkope groene energie,... De waarde die sociale wetenschappen creeren kan enkel gesmaakt worden door mensen met een bepaalde interesse. IMO kan je dus wel stellen dat exacte wetenschappen belangrijker zijn dan sociale. Bovendien zijn exacte wetenschappen een verreiste voor het veilig stellen van onze toekomst en het voortbestaan van onze soort.
    Subjectieve denkpistes? Daar ben ik het compleet niet mee eens. In de sociale wetenschappen, bijv. economie, worden theorieën ook wel degelijk getest. Maar het grote verschil is natuurlijk dat wij veel minder kunnen experimenteren (ge kunt geen test-economie opzetten) en ook dat de realiteit die we proberen te ontdekken vermoedelijk veel meer randomness bevat dan de fysische wereld.

Neem een zeer eenvoudig voorbeeld uit de fysica: E = mc². Die vergelijk klopt gewoon in de natuurlijk wereld. Diezelfde wet, hypothetisch gezien, zou er in de sociale wetenschappen als volgt uitzien: E = mc² + e, waarbij e een fout is. En die fout bestaat natuurlijk omdat de de omgeving die wij willen verklaren oneindig complex is. Pas op, ik heb zeer veel respect voor fysici, maar het belangrijke onderscheid dat je moet maken is dat ze andere fenomenen bestuderen. Experimenteren leidt bovendien tot het afleiden van causale relaties, iets wat je in de observationele wetenschappen veel minder makkelijk kunt doen, tenzij er een goede theorie achter zit.

Dat ze niks fysieks produceren of dat hun waarde virtueel is, daar ben ik het ook niet mee eens. Zelfs als het waar zou zijn trouwens, zie ik geen probleem. De waarde van goud is in zekere zin ook virtueel, en wiskunde produceert op zich ook rechtstreeks niks fysieks, ondanks haar grote waarde. Ik vind het vreemd dat je durft stellen dat economie bijv. niks produceert, terwijl die hele wetenschap nu bezig is met het zoeken en vinden van oplossingen voor de problemen die elke dag onze voorpagina's vullen.

Stel je eens voor dat bepaalde economische inzichten nooit gemaakt werden. Door een hoop economische concepten in de praktijk te brengen hebben we vandaag als maatschappij gigantische vooruitgang kunnen boeken. GIGANTISCHE vooruitgang. Natuurlijk staat de economie niet alleen, integendeel: ik ben geen voorstander van hokjesdenken.
    Laatst gewijzigd door Riverdale27; 17 mei 2012 om 19:10

Pagina 2 van 18 EersteEerste 12345612 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten