Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 68

Discussie: Rechten studeren

Member
    iTrader
    0

Rechten studeren

Hallo allemaal

Ik zit nu in het 6e middelbaar humane. Ik behaal elke maand minstens 80% en ben de eerste van de klas.

Ik had een vraagje. Zou ik rechten aankunnen? Dit lijkt wel een domme vraag maar het probleem is dat ik een strever ben. Ik ben te perfectionist en moet alles tot in details leren. Daarom ben ik bang dat ik rechten niet zou aankunnen omdat de pakken heel zwaar zijn.

En nog een vraagje. Is talen in rechten heel belangrijk? Ik ben heel slecht in talen. Ik moet heel hard studeren voor talen om er door te zijn (vooral Engels).

Ik wacht op jullie antwoorden, vooral van mensen die er ervaring mee hebben.

Alvast bedankt!

MVG

Metal_lover

Member MoRb3z's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Metal_lover Bekijk bericht
    Hallo allemaal

Ik zit nu in het 6e middelbaar humane. Ik behaal elke maand minstens 80% en ben de eerste van de klas.

Ik had een vraagje. Zou ik rechten aankunnen? Dit lijkt wel een domme vraag maar het probleem is dat ik een strever ben. Ik ben te perfectionist en moet alles tot in details leren. Daarom ben ik bang dat ik rechten niet zou aankunnen omdat de pakken heel zwaar zijn.

En nog een vraagje. Is talen in rechten heel belangrijk? Ik ben heel slecht in talen. Ik moet heel hard studeren voor talen om er door te zijn (vooral Engels).

Ik wacht op jullie antwoorden, vooral van mensen die er ervaring mee hebben.

Alvast bedankt!

MVG

Metal_lover
    Fuck, met uwe nickname heb ik echt goesting om te trollen, desalniettemin :

Talen zijn niet zo belangrijk, met een gezonde basis Engels kom je er wel. Daarnaast is het perfect mogelijk om je perfectionistisch kantje te combineren met de zware paketten. Het is heel veel van buiten blokken op het begin, maar op zich ga je wel genoeg tijd hebben en anders gewoon wa vroeger beginnen é

Het feit dat je in het middelbaar 80% haalt zegt wel niet zo veel, voor hetzelfde geld ben je één van die studenten die er geen klop voor moest doen (ik was zelf ook zo) en ga je op je bek in je eerste jaar.

Approved 9-lifer Feignasse's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Actieve talenkennis (behalve dan van het Nederlands, duh) is niet superbelangrijk in rechten. Van wat ik me ervan herinner stellen die specifieke taalvakken niet zo heel veel voor. Frans is in België niet onbelangrijk, al worden de vonnissen van de belangrijkste hoven en rechtbanken wel vertaald. Engels is dan weer niet onbelangrijk door het feit dat heel wat wetgeving en rechtspraak ook van buiten België komt.

Verder vereist rechten vooral logica. Je moet heel wat blokken, maar het komt er vooral op aan het hoe en het waarom van regels te begrijpen, het grotere systeem te vatten maw. De concrete regels haal je uit de wetboeken.

Resultaten uit het middelbaar zeggen inderdaad niet veel. Als je er momenteel niets voor moet doen, gooi dan maar het roer om: de hoeveelheden stof die je te verwerken zal krijgen, vereisen echt wel tijd en inzet. Anderzijds: verwacht niet dat je nog zo perfectionistisch zal kunnen studeren zoals nu in het middelbaar het geval is. Doe je dat toch, dan loop je het risico jezelf te verdrinken in details, terwijl de 'big picture' veel belangrijker is.
    "Elendes Eintagsgeschlecht, des Zufalls Kinder und der Mühsal, was zwingst du mich dir zu sagen, was nicht zu hören für dich das Erspriesslichste ist? Das Allerbeste ist für dich gänzlich unerreichbar: nicht geboren zu sein, nicht zu sein, nichts zu sein. Das Zweitbeste aber ist für dich - bald zu sterben."

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ulixes Bekijk bericht
    Actieve talenkennis (behalve dan van het Nederlands, duh) is niet superbelangrijk in rechten. Van wat ik me ervan herinner stellen die specifieke taalvakken niet zo heel veel voor. Frans is in België niet onbelangrijk, al worden de vonnissen van de belangrijkste hoven en rechtbanken wel vertaald. Engels is dan weer niet onbelangrijk door het feit dat heel wat wetgeving en rechtspraak ook van buiten België komt.

Verder vereist rechten vooral logica. Je moet heel wat blokken, maar het komt er vooral op aan het hoe en het waarom van regels te begrijpen, het grotere systeem te vatten maw. De concrete regels haal je uit de wetboeken.

Resultaten uit het middelbaar zeggen inderdaad niet veel. Als je er momenteel niets voor moet doen, gooi dan maar het roer om: de hoeveelheden stof die je te verwerken zal krijgen, vereisen echt wel tijd en inzet. Anderzijds: verwacht niet dat je nog zo perfectionistisch zal kunnen studeren zoals nu in het middelbaar het geval is. Doe je dat toch, dan loop je het risico jezelf te verdrinken in details, terwijl de 'big picture' veel belangrijker is.
    Dit laatste geldt trouwens voor praktisch al je verdere studies

Member Chilliewillie88's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Van buiten blokken is niet nodig, talenkennis is ook niet super belangrijk. Iedere middelbaarstudent die grote hoeveelheden leerstof kan verwerken kan rechten in principe aan. Een goede dosis logica is ook niet overbodig

Approved 9-lifer Feignasse's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Van buiten blokken is wel nodig. Ik wil hier geen verdere discussie over starten, maar er is bij mijn weten geen enkele academische opleiding humane wetenschappen waarin je niet ettelijke uren zal bezig zijn met het in je hoofd pompen van leerstof. Uiteraard eindigt het daar niet bij, maar het maakt wel degelijk deel uit van de boterham.

iTrader
    0
    Ik vind dit ook vrij kort door de bocht om te zeggen dat van buiten blokken niet nodig is..

iTrader
    23 (100%)
    Ik wil alleen maar zeggen dat het geen ramp is als je niet goed bent in van buiten blokken. Dat is zéker geen onoverkomelijk probleem. (neemt niet weg dat het een vaak toegepaste methode is onder rechtenstudenten, helaas)

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    150 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Metal_lover Bekijk bericht
    Minder streven en meer tv kijken, zo simpel is het.

Member Kysr's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chilliewillie88 Bekijk bericht
    (neemt niet weg dat het een vaak toegepaste methode is onder rechtenstudenten, helaas)
    Je moet niet laten uitschijnen alsof het mogelijk is zonder vanbuiten te blokken. Ik weet niet waar jij rechten hebt gestudeerd (of je dat überhaupt hebt gedaan) maar in de twee enige rechtenfaculteiten in België die iets voorstellen moet je redelijk wat vanbuiten blokken. Het is wel een feit dat er meer bij komt kijken dan enkel dat zoals de rechten haters graag pretenderen.

Goede talenkennis is trouwens zeker geen vereiste maar het helpt zeker. Vooral Frans kan helpen. Engels is al bij al nog beperkt.

iTrader
    23 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door syNk Bekijk bericht
    Je moet niet laten uitschijnen alsof het mogelijk is zonder vanbuiten te blokken. Ik weet niet waar jij rechten hebt gestudeerd (of je dat überhaupt hebt gedaan) maar in de twee enige rechtenfaculteiten in België die iets voorstellen moet je redelijk wat vanbuiten blokken. Het is wel een feit dat er meer bij komt kijken dan enkel dat zoals de rechten haters graag pretenderen.
    KUL, vlot er door geraakt zonder ooit iets van buiten geblokt te hebben.
    Enfin is ook niet geheel waar, vakken zoals filosofie en ethiek daar heb ik wel van buiten moeten blokken omdat mijn gezond verstand het weigerde, maar dat zijn nu niet bepaald vakken die eigen zijn aan de richting rechten.

Rechten studeren zonder van buiten te blokken, het is wel degelijk mogelijk

iTrader
    14 (100%)

Rechten studeren zonder van buiten te blokken, het is wel degelijk mogelijk
    Eigenlijk geen zin om er op in te gaan maar jij bent waarschijnlijk de ongelooflijke uitzondering met een uniek fotografisch geheugen laten we het daar op houden.

iTrader
    23 (100%)
    Eigenlijk geen zin om er op in te gaan maar jij bent waarschijnlijk de ongelooflijke uitzondering met een uniek fotografisch geheugen laten we het daar op houden.
    Haha komaan seg. Nu ook weer niet doen alsof rechten de o zo moeilijke richting is he. Met uw wetboek goed te gebruiken zijt ge meestal al half weg. En geloof mij, ik ben écht nooit zo'n geweldige student geweest.

iTrader
    14 (100%)
    Haha komaan seg. Nu ook weer niet doen alsof rechten de o zo moeilijke richting is he. Met uw wetboek goed te gebruiken zijt ge meestal al half weg. En geloof mij, ik ben écht nooit zo'n geweldige student geweest.
    Dat zeg ik ook helemaal niet, argumentatieleer had je we beter van buiten geleerd dan zou je niet naast de kwestie argumenteren. Ik ben het er trouwens mee eens dat het absoluut niet de moeilijkste richting is en een wetboek al heel veel doet.

Desalniettemin is je stelling dat je rechten kan studeren zonder vanbuiten te blokken dikke zever.

iTrader
    23 (100%)
    Goed, dan heb ik onterecht mijn diploma gekregen!

iTrader
    14 (100%)
    Goed, dan heb ik onterecht mijn diploma gekregen!
    jij bent de ongelooflijke uitzondering met een uniek fotografisch geheugen. Voor jou is wetgeving en rechtspraak een systeem dat uitblinkt in pure logica waardoor je eigenlijk door gewoonweg te redeneren gans het systeem ten gronde kan uitleggen. De 450 uitzonderingen op de regel moet je niet vanbuiten leren, ze spreken toch alle 450 voor zich en door jouw uniek redeneer vermogen vergeet je er ongetwijfeld geen enkel! Ze zouden je zelf 2 diploma's rechten moeten gegeven hebben als teken van erkenning voor jouw unieke vermogen.

Nu laat ik het voor wat het is.

iTrader
    23 (100%)
    Ik beweer niet dat je alle uitzonderingen kan kennen als je niet van buiten leert, maar zeker wel genoeg om een diploma te halen. Daarbij ben je die 37 uitzonderingen toch vergeten na twee weken als je ze alleen maar van buiten leert. Leren redeneren in algemene principes en die kunnen toepassen op concrete situaties aan de hand van wetgeving en rechtspraak.. Daar gaat het om in een rechtenopleiding, niet om ter meest uitzonderingetjes uit het hoofd te knallen. En dan klagen rechtenstudenten dat er een stereotyp beeld van hen wordt opgehangen... Mja ge hoeft ze mij niet leren te kennen, hoeveel hersenloze wezens er tussen zitten die werkelijk geen benul hebben van waar de klepel nu eigenlijk hangt, schrijnend eigenlijk.

iTrader
    14 (100%)
    Daarbij ben je die 37 uitzonderingen toch vergeten na twee weken als je ze alleen maar van buiten leert.
    En het is net dat wat ze vragen in de eerste jaren om het kaf van het koren te scheiden (waarbij ik mij niet uitspreek over het feit dat dit de juiste manier is). Misschien kreeg jij andere examens omdat ze al snel wisten dat je redeneervermogen ongezien was! In het land der blinden..

Approved 9-lifer rscaboy's schermafbeelding
    iTrader
    84 (98%)
    Ga eens zagen op elkaars profiel of via PM. Ik denk niet dat de OP hier veel wijzer van zal worden.

iTrader
    23 (100%)
    En het is net dat wat ze vragen in de eerste jaren om het kaf van het koren te scheiden. Misschien kreeg jij andere examens omdat ze al snel wisten dat je redeneervermogen ongezien was! In het land der blinden..
    kerel uw argumentatie slaat werkelijk nergens op. typische reactie van een rechten student die zich gekrenkt voelt in de vermeende moeilijkheidsgraad van zijn richting. Of ga je me soms zeggen dat je al die uitzonderingen niet kan terug vinden in je wetgeving? Tijd om eens een codex te leren gebruiken denk ik dan. Jij studeert dan toch wel niet aan de KUL mag ik hopen.

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten