Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 59
    Member lotter.be's schermafbeelding
    iTrader
    0

Master of Science: biomedische Ingenieurstechnieken

Goede avond,

Heeft iemand op dit forum ervaring met de richting "Master of Science in de Ingenieurswetenschappen: Biomedische Ingenieurstechnieken" aan de UGent?
    Ik zou er graag zo veel mogelijk over te weten komen.

Ik denk maar aan: werkbelasting, hoeveel uur les per week, hoe zijn de lessen opgebouwd, lesgevers, carrière-mogelijkheden, slaagpercentages, persoonlijke ervaringen... kortom alles dat mij kan helpen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen.

(alles op de site van UGent heb ik uiteraard al grondig bekeken.)

PS: ik ben van plan deze master te volgen via een voorbereidingsprogramma van 90 studiepunten. Ervaringen hieromtrent zijn ook meer dan welkom!

Vriendelijke groeten en alvast bedankt.

Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    53 (98%)
    Dus je gaat nog eens 4 jaar extra studeren? Sterkte

Member Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb alleen ervaring met die richting in Leuven.

Member Flawless's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommie314 Bekijk bericht
    En die eerste 2 jaar van studeren (schakeljaren) zal wel serieus afzien worden en offers maken

iTrader
    0
    Nog niet zeker, maar waarschijnlijk wel. Ik hoop het wel op 3 jaar te kunnen doen.

Member
    iTrader
    0
    Via een voorbereidingsprogramma, welk diploma heb je dan nu al? Biomedische Wetenschappen?

Mijn vriendin doet momenteel dit schakelprogramma (Msc. BMW -> ir. ) in Gent dus ik kan er wel iets over vertellen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Via een voorbereidingsprogramma, welk diploma heb je dan nu al? Biomedische Wetenschappen?

Mijn vriendin doet momenteel dit schakelprogramma (Msc. BMW -> ir. ) in Gent dus ik kan er wel iets over vertellen.
    Ik zit nu in 1ste master geneeskunde, ga eerst deze richting vervolledigen.
    Alle info is welkom!

Banned Kerelke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lotter.be Bekijk bericht
    Ik zit nu in 1ste master geneeskunde, ga eerst deze richting vervolledigen.
    Alle info is welkom!
    Na geneeskunde nog die richting aanvatten?

Ik heb zelf lang getwijfeld over die richting, maar uiteindelijk niet gedaan.
    @mac-bc, heeft uw zus veel moeite met die overstap of gaat het ?
    Ik vermoed dat het vooral het ingenieursaspect is dat lastig is? De vele wiskunde/fysica enzo?

Member
    iTrader
    0
    Het is mijn vriendin, niet mijn zus. Maar dit even terzijde.

Om maar direct met de deur in huis te vallen; het is een heel erg zwaar schakeljaar. Dit manifesteert zich op de eerste plaats door het aantal studenten die dit schakeljaar volgen. Vanuit BMW waren dit er slechts 2 bij de aanvang van het academiejaar. Mijn vriendin die van de Ugent kwam en een ander meisje van universiteit Antwerpen. Die laatste heeft het opgegeven direct na haar eerste (mislukte) examen in januari. Verder kent ze niemand die dit schakeljaar doet die van geneeskunde komt dus vanuit die richting zal het aantal wellicht 0 zijn.

Mijn vriendin haar eerste examenperiode was ook niet bepaald een succes met slechts één geslaagd vak (discrete wiskunde), verder nog een 8, een 7, een 6 en nog één of twee vakken ergens onder de 3/20 (weet ik niet zo goed meer). Dit terwijl ze in BMW toch bij één van de toppers van haar jaar was, dat diploma haalde ze met hoge onderscheiding.

Zoals hier al aangehaald is de grootste achterstand op wiskundig vlak. Want laat ons eerlijk zijn, bij BMW en geneeskunde zie je (quasi?) niets van Analyse of Algebra. En dan word je direct (in het eerste semester) in vakken gegooid als Systemen en Signalen, Wiskundige Modellering, ... die eigenlijk een behoorlijke voorkennis vereisen maar die jullie niet hebben gehad, dit in tegenstelling tot de reguliere burgies die dan al Analyse I en Analyse II achter de kiezen hebben. Jullie zullen dus een groot deel aan zelfstudie moeten doen en/of jullie goed moeten laten begeleiden door andere burgies.

In het tweede semester vallen enkele vakken dan iets beter uit; dan heb je Chemie (die voor een afgestudeerd BMW'er of arts quasi allemaal gezien moet zijn denk ik, vreemd dat ze daar geen vrijstelling voor geven) en Statistiek, waar jullie wel al wat van gezien hebben als ik me niet vergis. Maar hier zijn de hete hangijzers dan weer "Modelleren en regelen van dynamische systemen" en "Meetkunde en Lineaire Algebra" (naar het schijnt hét buisvak bij de burgies) en die staan op meer studiepunten (6 resp. 8).

Verder moet je nog rekening houden met een mentaliteitsverschil bij de examens. Waar het bij BMW en Geneeskunde meer gaat om theorie reproduceren (aub geen polemiek hierover, ik bedoel dit louter relatief t.o.v. (burgerlijk) ingenieur) zal het accent bij burgie meer liggen op oefeningen en toepassingen in situaties die sterk kunnen afwijken van de geziene leerstof. Dit om het inzicht te toetsen. M'n vriendin zei dat ze de examens van januari nog geleerd had volgens haar oude methode maar dat ze die aan de kant zal moeten zetten. Veel meer oefeningen maken.

En tenslotte moet je rekening houden dat als je eraan begint (meestal na een studie van minimum 5 jaar), je nog minstens 3 jaar zal moeten bijstuderen. Maar daar was je wss al van op de hoogte.
    Laatst gewijzigd door mac-bc; 6 mei 2012 om 23:20

iTrader
    0
    Bedankt voor het antwoord!

Inderdaad ben ik me bewust van het aantal jaar dat ik extra zal moeten doen :-).

Ook het verschil in aanpak heb ik al meermaals horen vallen. Dat zal dus een belangrijke aanpassing van mij vragen, maar niet onhaalbaar denk ik dan?

Wat betreft de richting heb ik inderdaad het meeste schrik van het voorbereidingsprogramma. De master op zich (biomedische ingenieurstechnieken) interesseert mij in die mate dat ik echt wel alles op alles zal zetten om te slagen (als ik de vakken bekijk dan, hoe ze ingevuld worden is iets anders, maar ik wil deze richting ook bewust volgen door haar andere invalshoek).

Wat betreft dat voorbereidingsprogramma (90 studiepunten volgens de trajectbegeleiding aan het UFO van UGent): dat is ook de reden dat ik er vroeg (zit nu pas in 1ste master geneeskunde) wil bij zijn om mij goed voor te bereiden op wiskunde en fysica.

Ik veronderstel dat de beste aanpak hiervoor is: mijn middelbare kennis wiskunde (en eventueel wetenschappen) te 'updaten' en het inkijken van de cursussen van mijn industriele/burgerlijke vrienden?

Kort gezegd ben ik mij er van bewust dat het een compleet andere studie is met een compleet andere invalshoek/aanpak, maar wie niet waagt niet wint? Niet te vergeten: k heb me ook enorm moeten aanpassen bij de overgang middelbaar (grieks-wiskunde-wetenschappen) en geneeskunde!

Het ding is: mijn interesses liggen heel breed: ik doe geneeskunde uit interesse, maar was ik niet geslaagd bij het ingangsexamen zou ik voor handelsingenieur of conservatorium (piano) gekozen hebben. Nu is dat dus verschoven naar die master in de burgerlijke wegens het toch wel gemeenschappelijk aspect met geneeskunde.

Graag nog meer ervaringen, reacties!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Het is mijn vriendin, niet mijn zus. Maar dit even terzijde.

Om maar direct met de deur in huis te vallen; het is een heel erg zwaar schakeljaar. Dit manifesteert zich op de eerste plaats door het aantal studenten die dit schakeljaar volgen. Vanuit BMW waren dit er slechts 2 bij de aanvang van het academiejaar. Mijn vriendin die van de Ugent kwam en een ander meisje van universiteit Antwerpen. Die laatste heeft het opgegeven direct na haar eerste (mislukte) examen in januari. Verder kent ze niemand die dit schakeljaar doet die van geneeskunde komt dus vanuit die richting zal het aantal wellicht 0 zijn.

Mijn vriendin haar eerste examenperiode was ook niet bepaald een succes met slechts één geslaagd vak (discrete wiskunde), verder nog een 8, een 7, een 6 en nog één of twee vakken ergens onder de 3/20 (weet ik niet zo goed meer). Dit terwijl ze in BMW toch bij één van de toppers van haar jaar was, dat diploma haalde ze met hoge onderscheiding.

Zoals hier al aangehaald is de grootste achterstand op wiskundig vlak. Want laat ons eerlijk zijn, bij BMW en geneeskunde zie je (quasi?) niets van Analyse of Algebra. En dan word je direct (in het eerste semester) in vakken gegooid als Systemen en Signalen, Wiskundige Modellering, ... die eigenlijk een behoorlijke voorkennis vereisen maar die jullie niet hebben gehad, dit in tegenstelling tot de reguliere burgies die dan al Analyse I en Analyse II achter de kiezen hebben. Jullie zullen dus een groot deel aan zelfstudie moeten doen en/of jullie goed moeten laten begeleiden door andere burgies.

In het tweede semester vallen enkele vakken dan iets beter uit; dan heb je Chemie (die voor een afgestudeerd BMW'er of arts quasi allemaal gezien moet zijn denk ik, vreemd dat ze daar geen vrijstelling voor geven) en Statistiek, waar jullie wel al wat van gezien hebben als ik me niet vergis. Maar hier zijn de hete hangijzers dan weer "Modelleren en regelen van dynamische systemen" en "Meetkunde en Lineaire Algebra" (naar het schijnt hét buisvak bij de burgies) en die staan op meer studiepunten (6 resp. 8).

Verder moet je nog rekening houden met een mentaliteitsverschil bij de examens. Waar het bij BMW en Geneeskunde meer gaat om theorie reproduceren (aub geen polemiek hierover, ik bedoel dit louter relatief t.o.v. (burgerlijk) ingenieur) zal het accent bij burgie meer liggen op oefeningen en toepassingen in situaties die sterk kunnen afwijken van de geziene leerstof. Dit om het inzicht te toetsen. M'n vriendin zei dat ze de examens van januari nog geleerd had volgens haar oude methode maar dat ze die aan de kant zal moeten zetten. Veel meer oefeningen maken.

En tenslotte moet je rekening houden dat als je eraan begint (meestal na een studie van minimum 5 jaar), je nog minstens 3 jaar zal moeten bijstuderen. Maar daar was je wss al van op de hoogte.

Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    53 (98%)
    Het is niet duidelijk of je nu ook verder blijft gaan met geneeskunde?

Member etii0's schermafbeelding
    iTrader
    0
    ...
    Ik lees dat je zegt ivm wiskunde: best de cursussen van het middelbaar opnieuw bekijken. Dat zal zeker wat helpen, maar focus je daar niet te veel op. In mijn geval bleek eigenlijk dat de wiskunde daar toch van een heel andere categorie is dan die van het middelbaar, zo ervaarde ik dat toch. Het beste dat kan gedaan worden is gewoon keihard er aan werken en alles uitzoeken. Heel wat aanpassingswerk kruipt in het begrijpen van bewijzen en bepaalde manieren van notatie e.d.

iTrader
    0
    Het is niet duidelijk of je nu ook verder blijft gaan met geneeskunde?
    Ja ik blijf verder doen met geneeskunde. Morgen examen trouwens!

iTrader
    0
    Heeft er nog iemand een nuttige reactie voor deze post?
    (Ik blijf hem wel nog even volgen)

Member
    iTrader
    0
    Hey Lotter,
    ik zit eigenlijk een beetje met dezelfde interesse. Zou dit ook nog heel graag doen na mijn studie geneeskunde (zit wel al 2 jaar verder dan jij). Je zegt dat er een voorbereidingsprogramma van 90stp is, waar heb je dat gevonden en hoe ziet dat er uit? Ohja en btw, betalen je ouders die studie nog of hoe ga je dat aanpakken?

sara

Member KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Heb je eigenlijk wel nog voldoende studiepunten na het voltooien van een master om een schakelprogramma van 90 studiepunten aan te vatten? Ik meende dat je na succesvol en zonder hindernissen onderweg je na een master nog slechts 60 studiepunten leerkrediet overhield (overeenkomstig met de bonus die je krijgt op je eerste 60 verdiende studiepunten)?

Member
    iTrader
    0
    ja je houdt er normaal 60 over, dus je schrijft je in voor 60 studiepunten, als je slaagt verdien je die terug en heb je er weer 60.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SaraG Bekijk bericht
    Hey Lotter,
    ik zit eigenlijk een beetje met dezelfde interesse. Zou dit ook nog heel graag doen na mijn studie geneeskunde (zit wel al 2 jaar verder dan jij). Je zegt dat er een voorbereidingsprogramma van 90stp is, waar heb je dat gevonden en hoe ziet dat er uit? Ohja en btw, betalen je ouders die studie nog of hoe ga je dat aanpakken?

sara
    Hey,

Het is al even geleden dat ik het forum bekijk, vandaar mijn late antwoord.
    Ik ben het gewoon gaan vragen aan de faculteit ingenieurswetenschappen:
    als je de richting geneeskunde voltooid hebt, is je voorbereidingsprogramma in principe 56 studiepunten. Waar ik me wel ietwat zorgen in maak is de moeilijkheid die gesuggureerd wordt door de namen van de vakken: wiskunde TWEE, natuurkunde TWEE, enz... Dus er wordt echt niet bij nul begonnen.
    Ik vermoed dat een grondige basiskennis reeds vereist is, het enige 'voordeel' is dat je er geen examen meer van hoeft af te leggen.
    In principe is het dus ongeveer een jaar (want ongeveer 60 studiepunten) voorbereidingsprogramma, maar om te slagen in een examen van wiskunde TWEE moet je ook wiskunde EEN kennen denk ik dan... Nu ja, wie niet waagt niet wint he.

Wegens omstandigheden zal ik die studie zelf betalen door te gaan werken (misschien zelfstandig bijberoep later), zoals ik nu ook al doe trouwens.

Banned SoYeah's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hoi, wat betreft wiskunde kan ik je aanraden om Khanacademy eens te bekijken.
    Het zal je mss kunnen helpen om o.m. de gevreesde Lineaire Algebra te begrijpen.
    De module Lineaire Algebra van deze site is gericht op ingenieurs.
    Veel succes alvast!

Khan Academy

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Waar ik me wel ietwat zorgen in maak is de moeilijkheid die gesuggureerd wordt door de namen van de vakken: wiskunde TWEE, natuurkunde TWEE, enz... Dus er wordt echt niet bij nul begonnen.
    Hier zou ik me niet op doodstaren, in de richting natuurkunde is natuurkunde 1 en 2 namelijk totaal verschillende topics (1 is vooral mechanica, 2 is vooral electrodynamica). Dus het is niet altijd zo dat 2 de logische opvolger is van 1

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten