Oorspronkelijk geplaatst door
mac-bc
Het is mijn vriendin, niet mijn zus. Maar dit even terzijde.
Om maar direct met de deur in huis te vallen; het is een heel erg zwaar schakeljaar. Dit manifesteert zich op de eerste plaats door het aantal studenten die dit schakeljaar volgen. Vanuit BMW waren dit er slechts 2 bij de aanvang van het academiejaar. Mijn vriendin die van de Ugent kwam en een ander meisje van universiteit Antwerpen. Die laatste heeft het opgegeven direct na haar eerste (mislukte) examen in januari. Verder kent ze niemand die dit schakeljaar doet die van geneeskunde komt dus vanuit die richting zal het aantal wellicht 0 zijn.
Mijn vriendin haar eerste examenperiode was ook niet bepaald een succes met slechts één geslaagd vak (discrete wiskunde), verder nog een 8, een 7, een 6 en nog één of twee vakken ergens onder de 3/20 (weet ik niet zo goed meer). Dit terwijl ze in BMW toch bij één van de toppers van haar jaar was, dat diploma haalde ze met hoge onderscheiding.
Zoals hier al aangehaald is de grootste achterstand op wiskundig vlak. Want laat ons eerlijk zijn, bij BMW en geneeskunde zie je (quasi?) niets van Analyse of Algebra. En dan word je direct (in het eerste semester) in vakken gegooid als Systemen en Signalen, Wiskundige Modellering, ... die eigenlijk een behoorlijke voorkennis vereisen maar die jullie niet hebben gehad, dit in tegenstelling tot de reguliere burgies die dan al Analyse I en Analyse II achter de kiezen hebben. Jullie zullen dus een groot deel aan zelfstudie moeten doen en/of jullie goed moeten laten begeleiden door andere burgies.
In het tweede semester vallen enkele vakken dan iets beter uit; dan heb je Chemie (die voor een afgestudeerd BMW'er of arts quasi allemaal gezien moet zijn denk ik, vreemd dat ze daar geen vrijstelling voor geven) en Statistiek, waar jullie wel al wat van gezien hebben als ik me niet vergis. Maar hier zijn de hete hangijzers dan weer "Modelleren en regelen van dynamische systemen" en "Meetkunde en Lineaire Algebra" (naar het schijnt hét buisvak bij de burgies) en die staan op meer studiepunten (6 resp. 8).
Verder moet je nog rekening houden met een mentaliteitsverschil bij de examens. Waar het bij BMW en Geneeskunde meer gaat om theorie reproduceren (aub geen polemiek hierover, ik bedoel dit louter relatief t.o.v. (burgerlijk) ingenieur) zal het accent bij burgie meer liggen op oefeningen en toepassingen in situaties die sterk kunnen afwijken van de geziene leerstof. Dit om het inzicht te toetsen. M'n vriendin zei dat ze de examens van januari nog geleerd had volgens haar oude methode maar dat ze die aan de kant zal moeten zetten. Veel meer oefeningen maken.
En tenslotte moet je rekening houden dat als je eraan begint (meestal na een studie van minimum 5 jaar), je nog minstens 3 jaar zal moeten bijstuderen. Maar daar was je wss al van op de hoogte.