Pagina 16 van 29 EersteEerste ... 612131415161718192026 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 301 t/m 320 van 564
    Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Benjamin Bekijk bericht
    @18u09
    Dat is inderdaad een zeer terechte klacht en die klacht zal nog groter gaan worden totdat het protest van teveel mensen te groot gaat worden. Op dat moment zal cruciaal zijn of dat de politici luisteren naar deze protesten danwel dat ze die negeren. Als ze luisteren krijgen we een beleid wat nog steeds relatief sociaal is maar waarbij er strenger wordt geselecteerd, als ze niet luisteren dan krijgen we een ieder voor zich mentaliteit en dat zal het voorlopige einde van de sociale welvaartsstaat inluiden.
    Je hebt geen glazen bol nodig om te voorspellen dat dit binnen een jaar of 10 gaat gebeuren.
    Absoluut waar en toch wel verontrustend vrees ik.

Het tempo waaraan de "werkende klasse" wordt leeggezogen zal veelbepalen, alsook het tempo waaraan de "niet-werkende" klasse toch veel faciliteiten zal krijgen, betaald door bovengenoemden...

Maar naast "het profitariaat" (dus mensen die echt niet willen werken, maar die gewoon komen parasiteren op ons sociaal zekerheidsstelsel), heb je natuurlijk ook de enorme vergrijzing die ons te wachten staat en die de afgelopen vijf jaar vreemd genoeg relatief doodgezwegen is ... (te zien aan het feit dat men bijna om ter eerst geld aan dat profitariaat wou wegschenken, en masse :-s) ...

Ik vraag me ook af hoe we hier uit gaan komen.
    Eerlijk gezegd denk ik dat het ons was gelukt, indien de groep "profitariaat" en "zwart werk" niet zo groot was geworden en als we enkel "onze eigen vergrijzing", die al enorm groot was/is moesten opvangen.
    Nu er echter oudjes van beemd ende ver aankomen, tja ... Twee keer raden hoe dat afloopt...

Soms durft een mens er zelfs gewoon niet over nadenken.

Zo ben ik bv wel heel tevreden met de beslissing van de regering Di Rupo om het bedrag van de werkloosheidsuitkering in de tijd te laten zakken. Mŗŗr, als je bedenkt dat er mensen tussenzitten die echt willen werken maar Ťcht geen werk vinden (al denk ik dat die zeldzaam zijn, doch ze zullen substantieel zijn want ik begrijp ook wel ergens dat iemand met een hoger diploma bv niet uit ellende wil gaan inpakken ofzo. Zelf heb ik helaas al aan den lijve mogen ondervinden dat een job ver onder je niveau, zeer geestdodend is en je zelfs depressief maakt :-s ) ... en dat deze mensen nu minder overlevingsgeld krijgen omdat er mensen zijn die echt geen werk willen vinden ... Dan vind ik dat toch wel wraakroepend.

Dan hebben we het niet over het feit dat er soms hervormingen zijn doorgevoerd in doodse stilte. Geen pers die ernaar kraaide ... bv de verlaging van de uitkering van invaliden, ... Alsook het feit dat we ieder jaar wat meer betalen aan gezondheidszorguitgaven ... (Ook iets waar je niets van merkt, als je bij de gelukkigen hoort die gezond zijn. )

Member Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Even voor de duidelijkheid, jij hebt het over een bachelor en een master (in geval van unief!) wanneer je over het eerste diploma spreekt?
    Idem.

geen bachelor na bachelor, master na master, andere master na bachelor... etc als een burgerlijk ingenieursstudie 5 jaar in beslag neemt dan spreek ik over de opportuniteitskost die aan deze termijn gerelieerd is.

Member SysRq's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De dag dat "wizard" ook een officiŽle titel wordt is niet meer veraf zo lijkt het.

Member Iemand's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soekie Bekijk bericht
    Dat is ook waar ...

Uiteindelijk is ons systeem van verticale mobiliteit zo ook weer deels teniet gedaan ... (dit is de reden om van overheidswege studeren betaalbaar te houden).
    Om nu nog echt iets te betekenen is een master na master toch redelijk nuttig. Maar kijk maar eens naar die inschrijvinsgelden, als iedereen roept dat het toch zo goedkoop is.
    Vanaf 3 000 euro kan je beginnen.
    Wat overigens spotgoedkoop is. Reken een manama aan 10 vakken, 7 proffen. Prof aan +- 70 000/jaar. Neem 20 a 30 studenten.

Dan es 3 000 peanuts.
    De studiekost is in BelgiŽ zeker geen reden voor een veel hoger loon. Studeren is sowieso geen reden voor een hoger loon mijn inziens.

De verworven kwaliteiten en kennis kunnen dat wel zijn.

Member
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bananarama Bekijk bericht
    Wat een zinvolle commentaar...

1) Als er geen mens is om koffie te maken, dan maakt wie koffie wil drinken toch gewoon zelf koffie? Je moet geen 10 jaar studeren om koffie te kunnen zetten. Je kan daarentegen niet van studenten verwachten dat ze zichzelf onderwijzen, daarvoor is nu eenmaal iemand vereist van wie verwacht wordt dat hij/zij een doctoraat heeft. Ik zeg niet dat de mens die betaald wordt om koffie te maken geen bijdrage levert aan de maatschappij, maar die is bijlange niet zo onmisbaar in het leven van duizenden studenten als die doctor. En evenmin zo gemakkelijk te vervangen als de koffiezetter.
    Beide zijn extremen, niet iedereen is dokter en niet iedereen koffiezetter, meeste zitten daartussen. Hij sprak van politici of journalisten en daar bestaat geen/amper opleiding voor , en gezien het huidige niveau van journalisten en politici zouden minder diploma's misschien wel beter zijn daar.

2) Je kan inderdaad journalist of politicus worden zonder diploma. Het blijft echter wel een feit dat er een niveauverschil is tussen een journalist voor de Story of het lokale nieuws en een journalist voor bv. De Standaard, De Tijd of het VRT-nieuws. Iemand met een master in de geschiedenis biedt heel wat meer kwaliteitsgarantie dan iemand zonder hogere studies.
    Onzin, het toont gewoon aan dat je zaken van buiten kan blokken weinig te maken met een goede journalist zijn, dat leer je later na je studies.

3) Een diploma is inderdaad niet vereist om politicus te worden. Het is en blijft wel een feit dat politici van de hogere rangen doorgaans hogere studies gedaan hebben, dus waarom niet geschiedenis? BDW is daar alleszins niet niets mee geweest.
    En die mensen zijn niet daarom poltici geworden het ene heeft nks te maken met het andere.

Ik betaal graag mee voor die 'nutteloze' diploma's als dat ervoor zorgt dat het land voornamelijk geregeerd wordt door degelijk geschoolde mensen (de knoeiboel van vandaag laat ik even terzijde) en het journaal van 19u niet gebracht wordt door Story en Dag Allemaal.
    Je kan natuurlijk die knoeiboel niet terzijde laten want dat zijn die hoogopgeleide die ervoor zorgen.

De realiteit toont hoe fout je wel zit .
    "Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946)

Member
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bananarama Bekijk bericht
    Wat is je punt nu? Je hebt er geen probleem mee dat die man deftig verdient, maar je hebt er wel een probleem mee dat de overheid/de rest van de bevolking er geen probleem van maakt?
    IK herhaal ik heb er een probleem mee dat die man meer MOET verdienen door zijn diploma.

Als iemand in de prive gek genoeg is om ie riant te betalen so be it, maar daarbuiten doet die niks speciaal en moet het loon dus ook zo niet zijn.

- Als de overheid niet van mening was dat deze man door zijn extra studies een bijdrage leverde aan de maatschappij, dan zouden ze hem daar ťcht niet voor betalen.
    Daar gaat het hem niet over (alhoewel het ene goed ander topic zou zijn, het overbetalen in overheidsfuncties) De stelling was meer studies geeft recht op meer loon.

- Ik heb in dit topic al meerdere malen gezegd dat ik geen voorstander ben van monsterlonen, of wat jij riante lonen noemt. Er is een verschil tussen kloven en ravijnen. Veel mensen onderschatten het beroep van een prof trouwens enorm. Het gaat echt wel om veel meer dan een paar uurtjes in de week lesgeven, en hoewel er soms assistenten zijn om de verbeterstapel wat te helpen verkleinen, blijft het een pak werk. Al eens gedacht aan alle onderzoeken die proffen ook na hun benoeming blijven uitvoeren en begeleiden? Alle derde bachers en masterstudenten die individuele begeleiding voor hun thesis nodig hebben? De constante bijscholing om up-to-date les te kunnen geven over hun vak(ken)? Vergaderingen, congressen, internationale contacten onderhouden, naar het buitenland moeten reizen om de dag erna alweer voor 500 man les te geven, in het geval van de KUL constant heen-en-weer reizen tussen Leuven en Kortrijk,... Doceren aan de universiteit is echt geen 9 to 5 job, dus ik zie niet in waarom daar niet wat tegenover mag staan.
    Ochtekes je bedoelt dat ze moeten werken? Arme van hen nu hun studies nog moeten werken zoals AL DE REST .

Precies alsof niemand anders (met of zonder diploma) niet net zo goed dt doet .

Member
    iTrader
    6 (100%)
    We discussiŽren langs elkaar heen.
    Mijn punt hierboven was dat ik het niet erg vind om veel belasting te betalen wanneer ik er voldoende voor terugkrijg: gezondheidszorg en onderwijs, eventueel goedkopere muzieklessen enz.
    Ik ben niet bereid om meer belasting te betalen om de oudjes te subsidiŽren die onvoldoende hebben gespaard voor zichzelf en dat is wel wat er momenteel aan de jongeren wordt gevraagd!
    Wat je dus zegt is ik wil belastingen betalen voor mezelf maar niet voor anderen . Wel dan ben je in het verkeerde land, hier hebben we solidariteit met anderen.

Zoals ik ook al zei hebben die "oudjes" dat ook zo nooit gepland en geniet jij wel van het werk dat die "oudjes" gedaan hebben.

Misschien heeft de Vlaamse pers er nog weinig aandacht aan besteed (ik volg de Vlaamse pers niet al te veel dus daar kan ik niet over oordelen) maar dit is enorm actueel en dit gaat enorme problemen veroorzaken in de komende decennia.
    Voor wie niet begrijpt waar ik over spreek: google eens op "omslagstelsel", "bevolkingspiramide" en "vergrijzing".
    Dat is idd zo , maar zoals al gezegd veel te simplistisch voorgestled;

Als de overheid maar 1 opleiding wil vergoeden, prima, maar dan wel minder belasting in ruil hiervoor! Met de huidige belastingsdruk vind ik dat je recht hebt op een tweede opleiding.
    Geen idee waar dit op slaat nu kan j heel je leven jezelf opleiden, echter zal je heel je leven in je onderhoud moeten voorzien en moet je later niet klagen datje niks verdient hebt.

Newsflash, de teugels zijn de laatste jaren flink aangehaald met het Leerkrediet. In BelgiŽ hebben jullie dan nog het geluk dat het collegegeld hier laag is (al zou ik van die wel erg grote staatsschuld en die lagere kredietratings ook niet vrolijk worden), in Nederland zijn ze al wat stapjes verder gegaan. Reken er maar op dat ook in BelgiŽ in de nabije toekomst het collegegeld flink verhoogd gaat worden en dat ze eventueel zelfs actief zullen ontmoedigen om een tweede opleiding te volgen.
    Onzin natuurlijk we leven nogsteeds n belgie en daar is het gewoon heel erg goedkoop om te studeren , wat eventueel in de toekomst zou kunnen gebeuren kan jij niet voorspellen.

Feit is en blijft studeren en gezondheidszorg in belgie is spotgoedkoop.

Dat kan best wezen maar zij hadden voor minder dan 10 000 Euro een beter huis dan hetgeen wat wij nu krijgen voor 2 ton, zelfs de inflatie verklaart dat in de verste verte niet.
    Quatsch het is waard wat de gek ervoor geeft. Indien niet iedereen zo nodig op zichzelf alleen en met ene enorme tuin wilde wonen waren de prijzen nu nog hetzelfde.

maar een passief huis met de laatste domotica goed gelegen en met grote tuin kost nu eenmaal meer dan vroeger een gewoon rijhuisje ja. je vergelijkt appelen en peren.

Het is een feit dat zij bewust veel te weinig hebben gespaard voor hun oude dag. Zij maakten misbruik van het feit dat de generaties zo scheef waren verdeeld.
    Onzin het geld van toen is uitgegeven een groot deel daarvan aan jouw onderhoud en opleiding of aan jouw ouders.

Je doet alsof het 1 groot complot is vand e huidige gepensioneerden

Met alle respect, ik vind dit buitengewoon naÔef.
    Je denkt toch niet dat de politici van die tijd nog nooit van een bevolkingspiramide hadden gehoord? Je denkt toch niet dat er geen onderzoek was verricht naar de verhoudingen tussen de generaties toen en later. Politici wisten maar al te goed wat de consequenties waren, ze speculeerden er op dat wij de ouderen niet aan hun lot over zouden laten. Nu wil ik dat ook niet maar hun vermogen mag hier wel voor worden ingezet, ook voor extra medische kosten. Tot in het redelijke hŤ, een normale rijtjeswoning mogen ze natuurlijk wel behouden zolang ze daarin wonen, zogauw ze naar een bejaardentehuis gaan dan kan ook dat vermogen gebruikt worden. Anders is het simpelweg niet op te brengen voor de werkenden. Je kan niet als 1 werkende 3 andere mensen onderhouden, dat is simpelweg teveel.
    Ik herhaal dat is gewoon zo gegeroeid mede dankzij de huidige generaties je haalt wat politici wisten en dachten door elakar wat de gewone burger wist end acht .

Member Benjamin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door k995 Bekijk bericht
    Wat je dus zegt is ik wil belastingen betalen voor mezelf maar niet voor anderen . Wel dan ben je in het verkeerde land, hier hebben we solidariteit met anderen.
    Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat er een voldoende sterke positieve correlatie moet zijn tussen hoeveel belasting je betaalt en hoeveel je ervoor terugkrijgt. Wanneer de helft van je belasitngen wordt gebruikt om de gevolgen van de reeds vele decennia bekende problemen van vergrijzing op te vangen dan is die proportionaliteit zoek.

Zoals ik ook al zei hebben die "oudjes" dat ook zo nooit gepland en geniet jij wel van het werk dat die "oudjes" gedaan hebben.
    Onzin.

1. Die oudjes wisten dat verdomd goed! Zeker de poltici die hiervoor verantwoordelijk waren. Blijkbaar denk jij dat ze dermate achterlijk waren dat ze zich nog nooit in het fenomeen bevolkingspiramide hadden verdiept? Het betreft hier nochtans geen rocket science, iedereen met half a brain kan bedenken wat de relevantie is van scheve verhoudingen tussen generaties.
    Het vermoeden is zeer legitiem dat ze zelfs maar al te goed op de hoogte waren van die bevolkingspiramide en dat ze juist daarom kozen voor het omslagstelsel: lekker goedkoop voor henzelf, laat de latere generaties maar voor de schulden opdragen. Jij denkt blijkbaar dat zij zo dom waren dat ze niet doorhadden dat het financieel niet te betalen is wanneer heel die geboortegolf van net na WOII met 50 met pensioen gaat terwijl sinds de jaren 60 echt wel duidelijk was dat het geboortecijfer blijvend drastisch daalde.
    Feit: er is geen enkel rationeel argument wat pleit voor het omslagstelsel, behalve gemakszucht. Het is altijd beter als elke generatie voor zijn eigen pensioen spaart, sowieso is het ook veiliger. Nee, dat houdt niet automatisch in dat elk individu voor zijn eigen pensioen spaart.
    Wees gewaarschuwd: ik ben op dit punt zeker niet radicaal, velen delen dit sentiment. Als het zo doorgaat met het overmatig belasten van de jongere generaties dan komt er een dag waarop die jongere generaties het zat zijn, dan hebben de oudere generaties een heel erg groot probleem. Juist omdat ik solidair ben wil ik dat er nu stevig wordt ingegrepen om dat te voorkomen. Ik ben geen zachte heelmeester die stinkende wonden laat ontstaan.

2. Geen generatie profiteerde zo sterk van het werk van de oudere generaties als die oudere generaties zelf. Kijk eens in wat voor huizen ze wonen en hoeveel ande vermogen ze hebben. Vraag hen maar eens hoelang ze daar al wonen.
    Nu mag je van gedane arbeid best profiteren maar laten we wel realistisch blijven. Ze hebben niet voor hun eigen pensioen gespaard en wij hebben geen enkele verplichting om hun schulden af te betalen. Er zullen oplossingen moeten worden gezocht die wel aanvaardbaar zijn: werken t/m 70 a 75 wanneer dat mogelijk is, vermogen opgebruiken vooraleer de maatschappij betaalt (binnen het redelijke zoals ik in mijn vorige reactie uitlegde) en misshien ook wat selectieve immigratie van high potentials (niet nog meer gastarbeiders!!).

Onzin natuurlijk we leven nogsteeds n belgie en daar is het gewoon heel erg goedkoop om te studeren , wat eventueel in de toekomst zou kunnen gebeuren kan jij niet voorspellen.
    Je mist het punt. Het Leerkrediet is een drempel voor het studeren en dit is nog maar de eerste van tig drempels. De komende 10 jaar zullen er nog meer drempels volgen en de kans is groot dat in de 10 jaar daarna nog meer drempels zullen volgen. Je hebt geen glazen bol nodig om dat te kunnen voorspellen.

Feit is en blijft studeren en gezondheidszorg in belgie is spotgoedkoop.
    Als je spreekt over goedkoop of duur dan moet je naar het totale bedrag kijken, niet enkel naar het kleine deel wat de burger direct betaalt voor een geleverde dienst.
    Dat je als burger momenteel nog weinig direct betaalt in BelgiŽ voor studeren en voor gezondheidszorg ben ik met je eens. De keerzijde van de medaille is dat het financieel gezien erg slecht gaat met BelgiŽ, BelgiŽ heeft een gigantische staatsschuld en een (voor 'Westerse' begrippen!) zeer slechte kredietrating. Overigens is het Belgische onderwijs ook wel relatief goedkoop maar dat is een ander verhaal.

Quatsch het is waard wat de gek ervoor geeft. Indien niet iedereen zo nodig op zichzelf alleen en met ene enorme tuin wilde wonen waren de prijzen nu nog hetzelfde.
    Whatever. Jij begon hier te vergelijken hoe zwaar verschillende generaties het hadden. Er speelt bovendien heel wat meer dan de bezettingsgraad, die bezettingsgraad heeft invloed maar dat is zeker niet de enige oorzaak van de huidige extreme prijzen. Bovendien is er ruimte genoeg om mensen groter te laten wonen indien we hiervoor kiezen.
    Mensen konden in de jaren 60 voor 10 000 Euro een fraai huis kopen en die 10 000 Euro was wel degelijk toen veel minder waard dan die 2 ton die je nu betaalt voor een huis. De inflatie is sterk maar niet zo sterk.

De oudere generaties hadden gelegenheid genoeg om het pensioen en de extra medische kosten van hun generatie (bij de vergrijzing!) op te vangen. Ze kozen ervoor om dat door te schuiven naar de jongere generaties. Dat was egoÔstisch en dat mag best wel wat meer worden benadrukt. Dat zal ook in BelgiŽ de komende jaren veel meer gaan worden benadrukt. Denk nog maar eens aan deze discussie terug zogauw je dat voor het eerst waarneemt.
    Ik zal nooit sociaal zwakkeren in de kou laten staan maar ik spreek de groep ouderen aan op de niet door hen genomen verantwoordelijkheid en ik eis van hen dat ze in flinke mate bijdragen voor de ouderen die een zwakkere positie hebben, met vermogen, opgebouwd pensioen (geen lagere medische bijdrages laten betalen dan de ouderen die niet zo'n pensioen hebben enz.) en extra arbeid.

Onzin het geld van toen is uitgegeven een groot deel daarvan aan jouw onderhoud en opleiding of aan jouw ouders.
    Bullshit.
    De kosten van mijn opleiding zijn in de laatste jaren betaald, niet 45 jaar geleden. Het is een economisch feit dat met het omslagstelsel en de bevolkingspiramide de oudere generaties de kosten hebben doorgeschoven naar de jongere generaties, elke econoom zal dit feit bevestigen.

Ik herhaal dat is gewoon zo gegeroeid mede dankzij de huidige generaties je haalt wat politici wisten en dachten door elakar wat de gewone burger wist end acht .
    Ik herhaal dat jij erg naÔef bent.

Even iets anders, kijk hier eens eventjes: Werkwoorden vervoegen
    De beste uitleg die ik ooit ben tegengekomen over het vervoegen van werkwoorden.
    Laatst gewijzigd door Benjamin; 18 mei 2012 om 00:32
    If you think education is expensive, try ignorance.

Member
    iTrader
    6 (100%)

Maar je moet je wel bedenken dat een individuele student in principe niets of weinig kost. Men kan het hebben over studentenaantallen zoveel men wil, maar in feite zal een professor/docent niet meer of minder loon willen afhankelijk van aan hoeveel studenten er in de aula zitten. En die extra examenkopij of dat extra proefbuisje dat gebroken wordt zal ook niet zorgen voor zo'n enorme meerprijs.
    Bovendien is onderwijs de mogelijkheid die een samenleving haar leden geeft om zich te ontwikkelen, alsook de vraag die de samenleving heeft om kennis door te geven die de vorige generaties ontwikkeld is geworden, om deze verder te benutten in de toekomst. Zodat deze knowhow niet verloren gaat.
    Zoals al vaak gezegd is: zonder dit doorgeven van kennis (en dus ook het feit dat er een vraag is van bepaalde individuen (studenten) naar deze kennis, valt de motor van de ontwikkeling in de samenleving volledig stil.
    Daar ging het hem niet over, niemand ontkent het nut van hogere studies

Die studies worden nog steeds voornamelijk gedaan omdat je erzelf beter van word, mensen studeren niet voor het maatschappelijk nut .

Het is toch wel wat meer dan een indicatie. Het is een noodzaak om bepaalde beroepen uit te oefenen. Dat is geen toeval.
    Als je de vacatures bekijkt, merk je het heel goed en begrijp je als je de jobinhoud bekijkt meestal de noodzaak van diploma x of y.
    Voor sommige beroepen wel, maar dat is iets anders, de meeste beroepen is dit niet nodig zelf al vraagt men dit.

Daar is het wel degelijk louter indicatief .

Je maakt hierbij overigens een redenering met enkele delen. Ik vraag me af welke je zo onjuist vindt en waarom precies?
    "Hoe hoger je diploma, dus hoe meer je weet" ... Lijkt me niet onwaar te zijn. Als je desondanks het feit dat je langer studeert gemiddeld niet meer weet over het onderwerp dan iemand die deze studie niet heeft gedaan, lijkt me er iets vreemd aan de hand.
    Wat je studeert en een beroep staan los van elkaar , we studeren hier meestal niet voor specefieke beroepen , we studeren algemeen en het beroep zelf word aangeleerd in de job zelf.

Dus nee het kan perfect zijn dat iemand die 20 jaar studeerde minder kent voor een bepaald beroep dan iemand die 0 jaar studeerde .

"Dat je het beter weet" ... Deze stelling komt wat pejoratief over. Normaal gezien zou iemand met een diploma gemiddeld gezien, hoop ik, "het beter moeten weten", als je daarmee bedoelt dat de informatie die deze persoon heeft correct zou moeten zijn. Itt soms andere personen die wel denken dat ze het allemaal weten, maar in hun "kennis" of foutief, of (zeer) onvolledig zijn.
    Hetzelfde als hierboven eigenlijk studies nu zijn louter theoretisch en meestal weinig verband met latere beroepen . Dilploma's worden beschouwd als een teken van een kunnen .

Neen.
    De markt wordt gecorrigeerd, en zelfs gestuurd, door barema's die de minima bepalen.
    Onzin we spreken hier van hoger opgeleiden, gelijk wie met verstand zit boven de minima.

Maar hogeropgeleiden verdienen in de praktijk zeker niet altijd in verhouding tot hetgeen ze bijdragen aan de maatschappelijke ontwikkeling en/of hebben geÔnvesteerd in hun studies:
    Sorry maar zie je nu zelf niet het belachelijke van deze uitspraak?

Welke " maatschappelijke ontwikkeling "? je doet alsof dat iedereen die verder studeert automatisch nuttige bijdrages doet aan de maatschappij de minuut hij begint te studeren ..

kijk maar naar een loodgieter ... en vergelijk zijn inkomen eens met dat van een gemiddelde licentiaat of master in de communicatiewetenschappen, talen, ...
    Al heeft zwartwerk daar ook veel mee te maken natuurlijk.
    Maar veel zogenaamde hoogopgeleiden en theoretische "grootverdieners" hebben een inkomen per uur (als je het omrekent naar een inkomen per uur, het wordt per maand uitbetaald natuurlijk), waar een poetsvrouw niet voor komt, heb ik een arts ooit horen zeggen. De man had gelijk.
    Dan was dat een domme arts want die uitspraak is onzin.

En ja een goede loodgieter kan meer verdienen dat een pol en soccer die een dom bediende jobje doet.

Lijkt mij logisch talloze mensen kunnen dat dom bediende jobje doen, ik inclusief, maar ik ben geen loodgieter .

Voor de meeste licentiaten of masters, stopt het dan ook zeker niet om 17u. Men heeft immers vaak veel meer verantwoordelijkheid, waardoor een probleem bij hem of haar terecht komt indien er iets niet in orde is.
    Bovendien moet men, vanuit ethiek voor zijn beroep en beroepsliefde, zich voortdurend bijscholen! Je redenering van "iets dat je tien jaar geleden gestudeerd hebt" gaat dus niet meer op.
    Tuurlijk wel of denk je dat mensen die higere studies gedaan hebbend e enige die uberhaupt iets kunnen leren? Net alsof elke niet hogere studies werknemer geen verantwoordelijkheid heeft? Geen idee waar je dit haalt .

Jij kan dat misschien vinden, het gebeurt ook niet puur obv diploma's maar er zijn wel wettelijke barema's vastgelegd door de overheid.
    Idd en dat is belachelijk je sluit daar heel bekwame mensen door uit.

Maar om te oordelen hoe belachelijk het werkelijk is, zou ik eens kijken naar het percentage hoogopgeleiden en wat er met hen gebeurt na hun studies in landen waar dit anders is.
    Geen idee wat je hiermee bedoelt, in de landen dat ik ken is dit niet verschillend. Erger zelfs nog de hogere studiekosten zijn nefast in veel gevallen.

Ik durf daar geen uitspraken over doen.
    Denk je dat het hoger of lager is? Ik weet het echt niet. Het lijkt me niet zo'n mal getal. Maar het is volgens mij zeker niet aangepast aan anciŽnniteit. Het gaat om een gemiddeld startersloon vermoed ik?

Maar toch zal men moeten zorgen voor een kloof tussen lager- en hogeropgeleiden, zoniet valt de motor van de vooruitgang stil (zie supra).
    Simpel op te zoeken :

Belgische werknemer verdient gemiddeld 2.936 euro bruto - Finance - Nieuws - Trends.be

2936

verder nog in het artikel: de laagste 10 % hebben max 1900 Ä

Oh en 1900 komt overeen met 1400 netto dat is nog steeds een pak meer dan de max van 1200 die je kan krijgen als uitkering.

Dat heb ik dus net gezegd.
    Waarom zou je alles opofferen enkel en alleen ten dienste van de samenleving, je daaraan nog blauw betalen ook (directe en indirecte kosten) om dan niet meer te krijgen dan iemand die er al zo vroeg mogelijk de brui aan gaf?
    Sorry maar jij kan niet spreken voor een groot deel van de bevolking.

En je offert niet alles op "ten dienste van de samenleving" en zoals ik al aantoonde 90+% verdient echt wel meer dan "die er al zo vroeg mogelijk de brui aan gaf"

excuses dus.

Er zijn genoeg redenen om te vermoeden dat het aantal hogeropgeleiden dan sterk zal dalen.
    Neen die zijn er niet.

De belastingsdruk in belgie is hoog en nochtans zijn wij bij de succesvolste in deze materie, de realteit toont je ongelijk aan.

Het is niet het enige criterium. In BelgiŽ is het niet al te doorslaggevend, want zoals we het er beide over eens zijn: de loonverschillen zijn klein tussen lager- en hogeropgeleiden.
    Eigenlijk zijn ze te klein. Maar goed dat de mama en papa vaak de studies betalen.
    mama en papa betalen peanuts, de staat betaald het overgrote deel, en maar goed ook.

Als over de loonverschillen, je maakt nog steed de kapitale fout door te doen alsof de vrije markt zou moeten gedicteerd worden door je diploma. De vrije markt kijkt naar vele criteria, dimploma is er maar 1 van en dat is maar goed.

U bent wel heel positief ...

Het is ťťn van de betere ter wereld, voor wie van beemd ende ver komt. Dat heeft ons systeem ruimschoots aangetoond. Dan krijg je vele faciliteiten, waar je in andere landen enkel maar van kan dromen. Al heb je een hoger diploma!
    Het is ťťn van de betere ter wereld, voor iedereen die al dan niet door omstandigheden werkloos is.
    Het is ook ťťn van de betere landen ter wereld, voor iedereen die belastingen kan omzeilen en dus zwart kan werken door zijn "stiel". Dan is het hier interessant leven.

Maar het is dat zeker niet voor de gemiddelde Belg, die heden nog werkzaam is, doch vaak alleenstaand, al dan niet met kinderen ten laste.
    Deze personen worden, net omdat er zoveel faciliteiten worden aangeboden aan bovengenoemde categorieŽn zonder dat zij er aan mee betalen, door het systeem "leeggezogen".

De werkmens is de dupe van de gulle overheid die Robin Hood speelt voor heel de wereld.
    kortzinnige onzin, sorry dan ken je gewoon bitter weinig van de wereld buiten europa.

Nee de gewone werkende mens word niet leeggezogen. Die profiteerd net zoals al de rest van de sociale verzieningen, van zijn opleiding tot zijn ziektes.

Je doet alsof werklozen een "ras" apart is net zoals " de zwartwerkende zelfstandige" onzin natuurlijk die lopen kris kras door elkaar .

iTrader
    1 (100%)
    Ochtekes je bedoelt dat ze moeten werken? Arme van hen nu hun studies nog moeten werken zoals AL DE REST .
    Hun werk bestaat erin om de lessen te geven. Al de rest doen ze er extra bij. In principe onbetaald. Net zoals momenteel zoveel bedienden x extra doen omdat het werk moet afzijn. Kijk simpelweg al maar naar de post van Hiapoe waar die vermeld dat hij start met werken om 7u en stopt met werken om 19u terwijl hij eigenlijk betaald wordt voor een 38 uren week. (natuurlijk ligt zijn brutoloon wat hoger dan gemiddeld, maar bon dat is irrelevant)

Indien al die bedienden zouden betaald worden als arbeiders... men zou snel beslissen om inplaats van de nutteloze zaken te geven aan hogeropgeleiden om dit te geven aan personen zonder een hogeschool diploma.

Precies alsof niemand anders (met of zonder diploma) niet net zo goed dt doet .
    Tuurlijk kan iemand anders zonder diploma niet zo goed zijn als de persoon met diploma. Indien dat wel het geval is... waaom zouden personen dan eigenlijk nog studeren om maar te zwijgen dat het ganse nut van de leerverplichting tot op zijn minst 18 jaar dan ook twijfelachtig is. En waarom zouden bedrijven dan eigenlijk vragen achter diplomas.

Zowiezo dient er een return gekoppeld te worden aan de opleiding. Het is niet normaal dat ik wegens mijn ingenieursstudies een achterstand heb opgelopen van 80.000€ ten opzichte van mijn vroegere vrienden die metser zijn. En in principe moet deze achterstand binnen een termijn van 10 jaar terugverdiend zijn.

Indien er geen return aan gekoppeld is, dan is er ook geen incentive om te gaan studeren. En voor mij is de return monetair geÔnspireerd. De rest is ook belangrijk, maar daar kan meestal wel een monetaire eenheid op geplakt worden.

PS iemand : het hoger loon heeft te maken met de opportuniteitskost, niet met enkel de kost van de studie...
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 18 mei 2012 om 00:40

Member Snowyflake's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iemand Bekijk bericht
    Wat overigens spotgoedkoop is. Reken een manama aan 10 vakken, 7 proffen. Prof aan +- 70 000/jaar. Neem 20 a 30 studenten.

Dan es 3 000 peanuts.
    De studiekost is in BelgiŽ zeker geen reden voor een veel hoger loon. Studeren is sowieso geen reden voor een hoger loon mijn inziens.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door k995
    Het is ook ťťn van de betere landen ter wereld, voor iedereen die belastingen kan omzeilen en dus zwart kan werken door zijn "stiel". Dan is het hier interessant leven.
    Wat een feest dat je de wet moet overtreden om rond te komen. Ik wil als brave burger rondkomen en niet praktisch gedwongen wroden om illegaal te handelen. Zwart werk moet daarom ook stevig worden aangepakt, als velen dan niet meer normaal kunnen leven dan zal de belastingdruk moeten worden verlaagd. Zoals het nu gaat, dat de zwartwerker profiteert van het syteem terwijl de eerlijke burger nog zwaarder wordt belast vind ik pijnlijk (iemand zal datgeen moeten betalen wat de zwartwerker niet betaalt).

iTrader
    1 (100%)
    Wat een feest dat je de wet moet overtreden om rond te komen. Ik wil als brave burger rondkomen en niet praktisch gedwongen wroden om illegaal te handelen. Zwart werk moet daarom ook stevig worden aangepakt, als velen dan niet meer normaal kunnen leven dan zal de belastingdruk moeten worden verlaagd. Zoals het nu gaat, dat de zwartwerker profiteert van het syteem terwijl de eerlijke burger nog zwaarder wordt belast vind ik pijnlijk (iemand zal datgeen moeten betalen wat de zwartwerker niet betaalt).
    Men zal eerst moeten beginnen met een andere inkomstenbron aan te boren om ervoor te zorgen dat hun inkomsten voldoende hoog blijven. Daarna een verlaging van de tarieven. Dan een serieuze aanpak van zwartwerk.

Ook al gaan ze zwartwerk er nooit uitkrijgen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iemand Bekijk bericht

Dan es 3 000 peanuts.

Ik vind het moeilijk om hier een uitspraak over te doen (de profs hoeven slechts een klein deel van hun werkweken te besteden aan die vakken om maar een voorbeeldje te noemen) maar het lijkt me gezien het aantal studenten zeker niet meer dan de kostprijs.
    Als ik het vergelijk met wat je in Nederland tegenwoordig betaalt voor een tweede opleiding, wat echt te gek voor woorden is, dan vind ik dat de inwoners van BelgiŽ zeker niet mogen klagen.

Member
    iTrader
    6 (100%)
    Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat er een voldoende sterke positieve correlatie moet zijn tussen hoeveel belasting je betaalt en hoeveel je ervoor terugkrijgt. Wanneer de helft van je belasitngen wordt gebruikt om de gevolgen van de reeds vele decennia bekende problemen van vergrijzing op te vangen dan is die proportionaliteit zoek.
    Dat is totale onzin, simpel populisme.

Directe belastingen staan in voor 40-45miljard, pensioenen zijn in hun geheel (dus niet enkel de extra vergrijzingskost) 9-10 miljard

Dossier: De federale begroting / Duiding / Politics.be - Jouw politieke portaalsite

En directe belastingen maken maar de helft uit. In feite is die extra vergrijzingskost dus een paar % van de belastingen .

Onzin.

1. Die oudjes wisten dat verdomd goed! Zeker de poltici die hiervoor verantwoordelijk waren. Blijkbaar denk jij dat ze dermate achterlijk waren dat ze zich nog nooit in het fenomeen bevolkingspiramide hadden verdiept? Het betreft hier nochtans geen rocket science, iedereen met half a brain kan bedenken wat de relevantie is van scheve verhoudingen tussen generaties.
    Ach dus die oudjes konden voorspellen wat de bevolkings aangroei ging zijn generaties later toen men het sociale stelsel dat we nu kende invoerde?

mai, ze hadden beter de lotto voorspelt met die glazen bol.

Vergrijzing is een gevolg van gevallen geboortecijfers met langere levensduur beide cifjers die niet te voorspellen zijn . En het huidige stelsel is echt wel an ingevoerd voor er sprake was vane en vergrijzing .

Feit: er is geen enkel rationeel argument wat pleit voor het omslagstelsel,
    behalve gemakszucht.
    Tuurlijk wel het is een herverdelingsmechanisme, altijd al geweest. Dat is altijd al het argument erachter geweest.

Het is altijd beter als elke generatie voor zijn eigen pensioen spaart, sowieso is het ook veiliger. Nee, dat houdt niet automatisch in dat elk individu voor zijn eigen pensioen spaart.
    Wees gewaarschuwd: ik ben op dit punt zeker niet radicaal, velen delen dit sentiment. Als het zo doorgaat met het overmatig belasten van de jongere generaties dan komt er een dag waarop die jongere generaties het zat zijn, dan hebben de oudere generaties een heel erg groot probleem. Juist omdat ik solidair ben wil ik dat er nu stevig wordt ingegrepen om dat te voorkomen. Ik ben geen zachte heelmeester die stinkende wonden laat ontstaan.
    Daar kan ik je gelijk geven maar dit is iets anders dan zeggen "het is 1 groot complet van de grootouders om hun kinderen uit te zuigen"

2. Geen generatie profiteerde zo sterk van het werk van de oudere generaties als die oudere generaties zelf. Kijk eens in wat voor huizen ze wonen en hoeveel ande vermogen ze hebben. Vraag hen maar eens hoelang ze daar al wonen.
    Spreek zelf eens met je ouders en ooms en tantes zou ik zeggen. Vergelijk eens goed hun en jouw leven en kom dan eens terug, het is echt niet zo zwart wit .

De huidige "ik wel alles en wel nu" generatie wil hetzelfde als hun ouders over 20-40 jaar opbouwde.

Nu mag je van gedane arbeid best profiteren maar laten we wel realistisch blijven. Ze hebben niet voor hun eigen pensioen gespaard en wij hebben geen enkele verplichting om hun schulden af te betalen. Er zullen oplossingen moeten worden gezocht die wel aanvaardbaar zijn: werken t/m 70 a 75 wanneer dat mogelijk is, vermogen opgebruiken vooraleer de maatschappij betaalt (binnen het redelijke zoals ik in mijn vorige reactie uitlegde) en misshien ook wat selectieve immigratie van high potentials (niet nog meer gastarbeiders!!).
    70 a 75? Mai ga je dan zelf werken tot 80-85? Ga je dan zelf al je studiegelden en kindergeld (iets wat die ouderen nooit hadden) terugbetalen? En dit is maar 1 voorbeeld vand e veel voorzieningen die we de laatste generatie invoerde.

Je mist het punt. Het Leerkrediet is een drempel voor het studeren en dit is nog maar de eerste van tig drempels. De komende 10 jaar zullen er nog meer drempels volgen en de kans is groot dat in de 10 jaar daarna nog meer drempels zullen volgen. Je hebt geen glazen bol nodig om dat te kunnen voorspellen.
    Zoals ik al zei onzin, het gaat over nu, niet over 20 jaar al dan niet mogelijk is. Ik veronderstel dat je geen 1 jaar bent en je studies dus al plaatsgevonden hebben.

Jij hebt een aparte definitie van goedkoop. Als je spreekt over goedkoop of duur dan moet je naar het totale bedrag kijken, niet enkel naar het kleien deel wat de burger direct betaalt voor een geleverde dienst.
    Dat je als burger momenteel nog weinig direct betaalt in BelgiŽ voor studeren en voor gezondheidszorg ben ik met je eens. De keerzijde van de medaille is dat het financieel gezien erg slecht gaat met BelgiŽ, BelgiŽ heeft een gigantische staatsschuld en een (voor 'Westerse' begrippen!) zeer slechte kredietrating.
    Niets ter zake doende, feit is en blijft dankzij de hoge belastingen we hier hebben dat gezondheidszorg en studeren goedkoop is. Je gaat het steeds verder zoeken in de hoop je punt valdie te maken, maar dat blijft verkeerd.

Studeren en gezondheidszorg in belgie blijven goedkoop zowel voor de burger als geheel voor het land. Ik wil gerust de vergelijking maken met pakweg de VS en je zal zien dat belgie even goede kwaliteit geeft (of beter) voor een heel pak minder geld.

Jij weet echt niet waar je over spreekt.
    Mensen konden in de jaren 60 wel degelijk voor 10 000 Euro een fraai huis kopen en die 10 000 Euro was wel degelijk toen veel minder waard dan die 2 ton die je nu betaalt voor een huis. De inflatie is sterk maar niet zo sterk.
    fraai voor in 1960, sorry maar voor een klein ongeisoleerd rijhuis halen de mensen nu hun neus op.

Wat in belgie vooral duurder geworden is is de grond, en dat komt puur omdat we allemaal verder van elkaar willen wonen in grotere huizen in steeds kleinere gezinnen . Maar dit heeft niks te maken met de rest en is een alleenstaand geval.

De oudere generaties hadden gelegenheid genoeg om het pensioen en de extra medische kosten van hun generatie (bij de vergrijzing!) op te vangen. Ze kozen ervoor om dat door te schuiven naar de jongere generaties. Dat was egoÔstisch en dat mag best wel wat meer worden benadrukt. Dat zal ook in BelgiŽ de komende jaren veel meer gaan worden benadrukt. Denk nog maar eens aan deze discussie terug zogauw je dat voor het eerst waarneemt.
    Je doet alsof pensioenen de enige uitgave van de overheid zijn. pensioenen is een redelijk klein deel van de overheidsuitgaven.

Bullshit.
    De kosten van mijn opleiding zijn in de laatste jaren betaald, niet 45 jaar geleden. Het is een economisch feit dat met het omslagstelsel en de bevolkingspiramide de oudere generaties de kosten hebben doorgeschoven naar de jongere generaties, elke econoom zal dit feit bevestigen.
    Voor de pensioenen en nogmaals dat is 5-10% van de overheidsuitgaven

Dus nee JOUW opleiding is betaald door de mensen die NU op pensioen aan het gaan zijn, net zoals jouw kindergeld, gezondheidszorg en gelijk welke frank die je toen opdeed.

Ik herhaal dat jij erg naÔef bent.
    Wat een argument moet ik zeggen .

Even iets anders, kijk hier eens eventjes: Werkwoorden vervoegen
    De beste uitleg die ik ooit ben tegengekomen over het vervoegen van werkwoorden.
    Grappig

Member
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Hun werk bestaat erin om de lessen te geven. Al de rest doen ze er extra bij. In principe onbetaald. Net zoals momenteel zoveel bedienden x extra doen omdat het werk moet afzijn. Kijk simpelweg al maar naar de post van Hiapoe waar die vermeld dat hij start met werken om 7u en stopt met werken om 19u terwijl hij eigenlijk betaald wordt voor een 38 uren week. (natuurlijk ligt zijn brutoloon wat hoger dan gemiddeld, maar bon dat is irrelevant)

Indien al die bedienden zouden betaald worden als arbeiders... men zou snel beslissen om inplaats van de nutteloze zaken te geven aan hogeropgeleiden om dit te geven aan personen zonder een hogeschool diploma.
    je haalt zelf het argument voor de hardwerkend professor onderuit. Ik sprak nergens van bediende vs arbeiders ik sprak van professor vs andere bedienden, en idd die werken ook. net zo hard als die professor met of zonder dilploma, vandaar mijn stelling dat diploma daar weinig invloed op zou moeten hebben, ne niet zoals sommige voor pleiten alles bepalen.

Tuurlijk kan iemand anders zonder diploma niet zo goed zijn als de persoon met diploma. Indien dat wel het geval is... waaom zouden personen dan eigenlijk nog studeren om maar te zwijgen dat het ganse nut van de leerverplichting tot op zijn minst 18 jaar dan ook twijfelachtig is. En waarom zouden bedrijven dan eigenlijk vragen achter diplomas.

Sorry maar dat is echt totale onzin.

De overgrote meerderheid van mensen hebben jobs die amper tot niks met hun diploma's te maken hebben.

Dilploma's zijn indicaties dat je bepaalde vaardigheden hebt , niet dat je job x perfect zal kunnen uitvoeren.

Zowiezo dient er een return gekoppeld te worden aan de opleiding. Het is niet normaal dat ik wegens mijn ingenieursstudies een achterstand heb opgelopen van 80.000Ä ten opzichte van mijn vroegere vrienden die metser zijn. En in principe moet deze achterstand binnen een termijn van 10 jaar terugverdiend zijn.
    Moet, moet moet , onzin

De vrije markt bepaalt dit. En als jij dit kan goedmaken in 10 jaar so be it, anders pech voor jou, andere job zoeken?

JIJ besliste ingenieursstudies aan te gaan JIJ besliste job x te aanvaarden dan moet je later niet klagen voor je eigen keuzes.

Indien er geen return aan gekoppeld is, dan is er ook geen incentive om te gaan studeren. En voor mij is de return monetair geÔnspireerd. De rest is ook belangrijk, maar daar kan meestal wel een monetaire eenheid op geplakt worden.
    De fout die jij maakt is dat studies enkel dienen om meer geld te verdienen.

Indien je enkel aan geld denkt had je idd beter direct gaan werken.

PS iemand : het hoger loon heeft te maken met de opportuniteitskost, niet met enkel de kost van de studie...
    neen het hoger loon heeft te maken met het feit dat je meer voor het bedrijf kan opbrengen, opleiding heeft daar weinig mee te maken.

Member
    iTrader
    6 (100%)
    Verkeerde quote kwam niet van mij.

Member Iemand's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Ik vind het moeilijk om hier een uitspraak over te doen (de profs hoeven slechts een klein deel van hun werkweken te besteden aan die vakken om maar een voorbeeldje te noemen) maar het lijkt me gezien het aantal studenten zeker niet meer dan de kostprijs.
    Als ik het vergelijk met wat je in Nederland tegenwoordig betaalt voor een tweede opleiding, wat echt te gek voor woorden is, dan vind ik dat de inwoners van BelgiŽ zeker niet mogen klagen.
    Gohja,
    Daarnaast moeten ze wel op de hoogte zijn van de nieuw(st)e rechtspraak, nieuwe rechtstheorie, nieuwe praktijkontwikkelingen, dit het hele jaar door.
    Voorafgaand aan het academiejaar schrijven ze een cursus of updaten ze hun ander exemplaar. Er worden dan ook nog studenten ondersteund voor de thesis, vragen beantwoord,... Misschien dat het geen 38 uur is, maar indien je mee wil blijven op je vakgebied, blijf je best toch wel volgen. :d

Hoe dan ook, 1750 euro voor een manama-fiscaliteit aan de UGent, is echt peanuts imo.

Op een academiejaar komt dat op een halve euro per week bij wijze van spreken. De cursussen (net als de opleiding) worden daarenboven gesponsord door Deloitte, Electrabel en Intersentia.

Member
    iTrader
    6 (100%)
    Dat is ook waar ...

De minimumbarema's zijn daarbij ook belangrijk. Voor veel bedrijven is het niet enkele een minimum, maar ook een maatstaf. Ze houden er zich dus strikt aan.
    EN hoeveel mensen ken jij met zo'n loon? Welke hoger opgeleide begint er met 1300-1500 bruto per maand? Juist amper .

De kans om hoger verloond te worden verkleind zo. Zeker in grote bedrijven waar vele mensen willen werken en iedereen hetzelfde loon krijgt, zoals vastgelegd in cao's.
    Euh heb jij enige ervaring in deze ? Ik betwijfel het want dit is gewoon niet juist. CAO is al iets anders dan wat bedrijven hanteren als verloning en dat is in elke bedrijf zeker niet "one size fits all"

Om nu nog echt iets te betekenen is een master na master toch redelijk nuttig. Maar kijk maar eens naar die inschrijvinsgelden, als iedereen roept dat het toch zo goedkoop is.
    Vanaf 3 000 euro kan je beginnen.
    Buiten een specefiek voor iets dat je effectief kan gebruiken anders ...

Echt hoog opgeleid zijn en bijgevolg ook echt hoge lonen kunnen verdienen, wordt zo toch weer enkel voor de elite.
    Ik kan het niet betalen hoor, en ik denk niet dat iemand het voor mij zal gaan doen. :-S
    Jij kan het niet betalen om een hoog loon te krijgen? Enkele van de rijkste mensen ter wereld hebben geen hoger diploma hoor en veel van hen begonnen zonder al teveel kapitaal .

iTrader
    1 (100%)
    je haalt zelf het argument voor de hardwerkend professor onderuit. Ik sprak nergens van bediende vs arbeiders ik sprak van professor vs andere bedienden, en idd die werken ook. net zo hard als die professor met of zonder dilploma, vandaar mijn stelling dat diploma daar weinig invloed op zou moeten hebben, ne niet zoals sommige voor pleiten alles bepalen.
    Mijn punt was dat het werk van een professor het les geven is aan de studenten. Dit is de hoofdtaak van deze professor. Dit is waar hij voor zijn diploma voor betaald wordt. Al de extra zaken zijn scheef gegroeid ten gevolge van een drang naar continue verhoging van efficiŽntie ten koste van de werkgelegenheid van andere profielen. Hierdoor is er een perceptie gecreŽerd dat je hoger opgeleid dient te zijn om nog een normaal loon te hebben. In plaats van een degelijk loon.

Hiernaast heb ik nog geen enkele persoon horen zeggen dat diploma alles dient te betalen. Het dient echter wel in rekening genomen te worden betreffede de opportuniteitskost want waarom zouden mensen anders kiezen om professor te gaan worden. Men is niet zo altruistisch om dit te gaan doen indien men hier geen financieel voordeel mee haalt. En dat is waar de discussie momenteel over gaat... waarom indien dit diploma geen monetair voordeel geeft zouden mensen nog de moeite gaan doen om een diploma te gaan halen. (ik neem globalisme buiten beschouwing).

Sorry maar dat is echt totale onzin.

De overgrote meerderheid van mensen hebben jobs die amper tot niks met hun diploma's te maken hebben.

Dilploma's zijn indicaties dat je bepaalde vaardigheden hebt , niet dat je job x perfect zal kunnen uitvoeren.
    Maar deze bepaalde vaardigheden zijn gecultiveerd tijdens de opleiding. Zonder deze opleiding zou je deze vaardigheden in C niet hebben. En dit is de reden waarom die opportuniteitskosten dienen op korte termijn terugverdiend worden. De vakkennis is bijkomstig, maar een extra pluspunt. Waarom is dit bijkomstig... omdat je tijdens uw job maar een zeer klein percentage gebruikt van de specifieke kennis die je hebt opgedaan.

Moet, moet moet , onzin
    geen onzin

De vrije markt bepaalt dit. En als jij dit kan goedmaken in 10 jaar so be it, anders pech voor jou, andere job zoeken?
    De vrije markt is maar een onderdeel van deze bepaling. Indien de vrije markt echt zo vrij was dan zat je nu te wenen van het loon dat een ingenieur binnenrijfde tengevolge van het continue geroep aan de zijlijn dat er een gebrek is aan ingenieurs. Ergo hoge vraag, laag aanbod, immens loon.

JIJ besliste ingenieursstudies aan te gaan JIJ besliste job x te aanvaarden dan moet je later niet klagen voor je eigen keuzes.
    Ik besliste deze studies aan te gaan op basis van een verwachtingspatroon dat men mij had voorgespiegeld. En het feit dat men vanuit de overheid alsook de privť mensen aanzet om te gaan studeren. Toen ik uit school kwam was ik serieus ontgoocheld toen ik zag wat ik maar verdiende en hoelang het mij ging duren om op gelijke voet te komen met mijn vrienden.

Persoonlijk heb ik dit nu wel ingehaald. Maar ik heb mijn enorm veel ontzegd om dit mogelijk te maken. In tegenstelling tot mijn kameraden. Maar ja dit was mijn keuze.

Ik vind het echter niet normaal dat ik als een kluizenaar dien te leven om op korte termijn deze achterstand goed te maken. Om nog maar te zwijgen over het leeftijdsverschil voordat ik aan huisje tuintje boompje kan beginnen.

De fout die jij maakt is dat studies enkel dienen om meer geld te verdienen.
    Alles wat men een persoon zegt wanneer men 18 jaar is, is dat die moet gaan verder studeren om ervoor te zorgen dat hij later een goede toekomst heeft. Monetair voordeel is een belangrijk gegeven hierin.

Indien je enkel aan geld denkt had je idd beter direct gaan werken.
    Zou niet mogen zijn. Is volledig de verkeerde aanpak. Zeg dit tegen 100% van de 18 jarigen en als er geen pressie komt van thuis, dan zul je eens zien hoeveel minder jongeren gaan studeren. Of hoeveel meer jongeren een paar jaar gaan werken, om dan gebruik te maken van het dopgeld om verder te gaan studeren om de opportuniteitskosten tot een minimum te beperken.

neen het hoger loon heeft te maken met het feit dat je meer voor het bedrijf kan opbrengen, opleiding heeft daar weinig mee te maken.
    Mijn punt was dat de opportuniteitskost van die opleiding dient in rekening gebracht te worden indien een bedrijf iemand met dit diploma wenst. Indien men dit niet doet, dan is ofwel deze diploma vereiste niet nodig en zijn de investeringen van de overheid, en met ons belastingsgeld, in deze opleidingen ook nutteloos. En dan stel ik ook voor om deze opleidingen af te schaffen of op zijn minst een ingangsexamen te doen met een maximumbepaling.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten