Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 32

Discussie: ing of ir

Member
    iTrader
    0

ing of ir

Dag,
    ik volg nu wetenschappen-wiskunde 6u en twijfel tussen industrieel of burgerlijk ingenieur. Mijn punten voor wetenschappen zijn behoorlijk goed, allemaal rond 75 %. Ik weet niet of ik burgerlijk zou aankunnen en heb hierbij dringend hulp nodig.

Stel als je ir doet ben je pas om +-17.30 op kot, je moet nog eten klaarmaken en nog vanalles... Stel dat je om 19 u begint met leren. Hoe lang moet je leren en kunt gij dit volhouden. Ik ben bang dat ik geen vrije tijd meer zal hebben.

Crew Member Fraggie's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Geef je het antwoord dan niet zelf?
    Als je ir wil doen, dan doe je dat. Doe je enkel ir omdat je zo hoog mogelijk wil gaan én je nu al vreest voor geen vrije tijd, dan is ir toch geen goede keuze?

Member etii0's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb 5 jaar burgerlijk ingenieur gestudeerd. In die 5 jaar heb ik het bachelordiploma gehaald. Als je het goed wilt doen, moet je er heel veel tijd in steken (wat ik ook deed). Ik had geen kot en kon pas omstreeks 19u beginnen studeren. Dat was elke dag tot 22u30, dan weer om 6u30 op enz... Na 5 jaar was ik op. Nu ga ik in juni afstuderen als industrieel ingenieur (ze hebben voor mij een overstapregeling na bachelor ir gemaakt op de hogeschool). Het is een wereld van verschil.
    Het verschil in studiedruk is evident. Je hebt weer tijd om alles deftig af te werken, wat vrij te hebben, enz....
    Anderzijds blijkt het ook voor mij inhoudelijk interessanter te zijn. Ik heb altijd ingenieur willen studeren om aan machinebouw te kunnen gaan doen. Ik begin meer en meer te beseffen dat je bij burgerlijk ingenieur die noodzakelijke tools niet aangeleerd krijgt. Burgerlijk ingenieur is een stuk fundamenteler dan industrieel ingenieur, dat is toch de indruk die ik krijg. Dus het is uiteindelijk beter uitgedraaid voor mij dan toch.

Als er nog vragen zijn, schiet gerust!
    Company of Heroes: beste strategy game ooit!

Member Makwaak's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Vergeet niet dat volgend academiejaar de opleiding industrieel ingenieur ook naar 5 jaar verlengd wordt he

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Als je de vraag nog maar hoeft te stellen, ga je beter Ing. doen.

Member josilirios's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zou voor ing gaan. Ge kunt nu moeilijk ontkennen dat 'Ing' voor uwe naam 10 keer beter staat dan 'Ir'...

Member Fighting Hobbit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Studeren is toch voor tijdens de examenperiode?

Member DreamWearl's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Ben zelf industrieel ingenieur, vind persoonlijk dat je dichter bij praktijk staat dan een burgerlijk. Hangt ook af wat je t meest aanspreekt...

Praktijk? Theorie?
    Welke richting enz ook...

Verder klopt t wel wat hierboven al gezegd werd...

De studie druk is voor ieder verschillend, maar je zal toch gelijk wat je kiest op momenten je serieus moeten inzetten...

Veel succes met je keuze en je studies.

Member
    iTrader
    0
    Ik heb ook gehoord dat ing naar unief gaat. Dus de kloof tussen ing en ir wordt dus kleiner ? Ik heb de beginlonen van beide eens bekeken, er is geen grote verschil, maar als ir heb je meer doorgroeimogelijkheden ? en bij ing dan ? Dus binnen 5-10 jaar heb je wel een groot verschil ? klopt dit wat ik allemaal zeg ?
    Alvast bedankt !

Member Benjamin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Burgerlijk: veel droge theorie, buiten het programmeren weinig practica en geen zware practica.
    Industrieel: meer functioneel theorie (niet zo zeer gemakkelijk maar wel in een trager tempo en minder) en veel practica waarvoor je verslagen moet schrijven.

Ik zou voor burgerlijk kiezen en veel studeren in het eerste jaar. Je kan altijd nog afzakken naar industrieel. Voor beiden moet je hard werken.

Member Ironpole's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mseker7353 Bekijk bericht
    Ik heb ook gehoord dat ing naar unief gaat. Dus de kloof tussen ing en ir wordt dus kleiner ?
    Dat klopt. Er zijn twee dingen die fundamenteel gaan veranderen:
    - De richting krijgt een aparte faculteit op de universiteit voor meer onderzoek en publicaties. Reden hiervoor is dat de universiteit en de hogeschool nu aparte onderzoeken doen. Met een faculteit op de universiteit kunnen ze interfacultair onderzoek doen. Zo kunnen de industriëlen bvb ook gebruik maken van labo's van de universiteit. Burgerlijk en industrieel komen NIET onder één faculteit.
    - De richting gaat van vier naar vijf jaar. Het verschil is dat er in het vijfde jaar een verplichte stage komt. Dit zorgt voor nóg meer praktijk gericht onderwijs. Niet het tegenovergestelde.

Het verschil wordt des te groter. De industriëlen kunnen meer practica doen met unieflabo's en doen een verplichte stage. Het uitgebreidere onderzoek straalt niet door naar de opleiding maar eerder naar het facultair onderzoek.

En het diploma wordt met die oorzaak dus ook een diploma van de universiteit, wat altijd beter klinkt natuurlijk.

Member jeronimo_jd's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb ook gehoord dat ing naar unief gaat. Dus de kloof tussen ing en ir wordt dus kleiner ? Ik heb de beginlonen van beide eens bekeken, er is geen grote verschil, maar als ir heb je meer doorgroeimogelijkheden ? en bij ing dan ? Dus binnen 5-10 jaar heb je wel een groot verschil ? klopt dit wat ik allemaal zeg ?
    Alvast bedankt !
    Als ing heb je evenveel doorgroeimogelijkheden, dat hangt allemaal af van je individuele prestaties en ambities. Ik kan je zeggen dat op de werkvloer het verschil tussen ing en ir's na 5 jaar verdwenen is. Er zijn ing die boven ir's staan en omgekeerd.
    Doorgaans hebben ir's wel meer ambitie of presteren ze hoger wat natuurlijk maakt dat gemiddeld gezien er meer ir's doorgroeien.

Je kan ook beginnen met ing en dan bij doen voor ir, om je eventuele teleurstellingen te besparen. Ik had het ook zwaar onderschat, heb er daarom 6 jaar over gedaan. Achteraf gezien had ik misschien beter industrieel begonnen omdat ik nog niet rijp was en niet de interesse/passie had in de beginjaren.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ironpole Bekijk bericht

- De richting gaat van vier naar vijf jaar. Het verschil is dat er in het vijfde jaar een verplichte stage komt. Dit zorgt voor nóg meer praktijk gericht onderwijs. Niet het tegenovergestelde.

Het verschil wordt des te groter. De industriëlen kunnen meer practica doen met unieflabo's en doen een verplichte stage. Het uitgebreidere onderzoek straalt niet door naar de opleiding maar eerder naar het facultair onderzoek.

En het diploma wordt met die oorzaak dus ook een diploma van de universiteit, wat altijd beter klinkt natuurlijk.
    ing bouwkunde op de KAHO heeft nu ook al verplichte stage, maar het zou inderdaad beter zijn moest deze wat langer kunnen, 4 weken is echt veel te kort. En door dat extra jaar kunnen ze alles wat beter timen, nu zit dat enige masterjaar nogal overvol.

Member Duffman-'s schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door josilirios Bekijk bericht
    Ik zou voor ing gaan. Ge kunt nu moeilijk ontkennen dat 'Ing' voor uwe naam 10 keer beter staat dan 'Ir'...
    ir = burgerlijk, ing = industrieel toch hé?

Approved 9-lifer Joeshoe's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Omgekeerd gaat ook hé: industrieel en achteraf nog burgerlijk. Op die manier is de instap wat lager en is het achteraf makkelijker om in te schatten of je burgerlijk aankunt of niet.

Approved 9-lifer freakykiller's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    De tijd die je er in steekt, kies jezelf imo als je slim genoeg bent. Er zijn mensen die praktisch geen leven hebben en ook genoeg die meer sociaal leven hebben dan de gemiddelde student (al heb je dan wel een grotere kans op herexamens). Maar swat, als je slim genoeg bent en correct/efficiënt werkt, moet je niet vrezen voor je vrije tijd. Al zal je in het 1e jaar nog vrij sterk moeten zoeken wat correct/efficiënt is !

Member
    iTrader
    0
    Is dan ir echt extreem moeilijk zoals de meeste mensen dat beweren of ... ?
    Hoeveel uur per dag moet je gemiddeld studeren als ge middelde student ? ( ik weet dat dit voor iedereen anders is, maar om een idee te hebben). Mensen die ir hebbn gedaan of nog altijd doen, wat raden jullie mij aan + enkele tips.....
    Alvast Bedankt !

Approved 9-lifer freakykiller's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Is dan ir echt extreem moeilijk zoals de meeste mensen dat beweren of ... ?
    Hoeveel uur per dag moet je gemiddeld studeren als ge middelde student ? ( ik weet dat dit voor iedereen anders is, maar om een idee te hebben). Mensen die ir hebbn gedaan of nog altijd doen, wat raden jullie mij aan + enkele tips.....
    Alvast Bedankt !
    Het is echt wel moeilijk een gemiddelde te zeggen. In mijn 1e jaar leerde ik wel nog vaak, zeker toch 2 uur per dag naast de lessen. Maar mijn resultaten waren niet zo super (ook niet slecht ) terwijl ik dan in de herexamens/2e een efficiëntere leermethode heb gevonden waardoor ik eigenlijk met heel wat minder te werken nog altijd evengoed/slecht scoor . Bij mij is dat dan 4/6 examens er door telkens (al vond ik dat ik vorig semester toch wel als ik echte wou voor een 5e kon door zijn en de andere buis ook indien ik niet zo stom was op het examen, nuja lang verhaal ).

De algemene semesters (de eerste 3) zijn (imo) een pak simpeler/lichter als je zelf kan studeren en lessen skipt maar dat is niet voor iedereen weggelegd want als je dat doet moet je de discipline hebben zelf te leren (dus in het 1e semester nog niet direct aangeraden). Derna hangt het af van uw afstudeerrichting. Ik doe computerwetenschappen CW enja, ik heb nu wel minder tijd dan vroeger doordat CW veel practica heeft .

Het is niet om te overdrijven maar ik kan bijvoorbeeld wel zeggen dat ik vorig semester (1e sem 2e jaar) de eerste 8 weken, 3 avonden niet ben uitgegaan in Gent. Om maar te tonen dat ir niet impliceert dat je uw uitgaansleven kwijt bent. Nu dat semester was eigenlijk wel qua leerstof lastiger dan de vorige maar qua werk/hoeveelheid niet zoveel en via mijn manier (zelf leren, geen lessen) was dit goed te doen. (Dat semester is geen referentiepunt natuurlijk , ik denk niet dat ik nog zo'n semesters zal tegenkomen maar ik wil maar aantonen dat als je het goed aanpakt je genoeg tijd hebt)
    Laatst gewijzigd door freakykiller; 29 april 2012 om 02:49
    HHHNNNNGGG

Member josilirios's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duffman- Bekijk bericht
    ir = burgerlijk, ing = industrieel toch hé?
    Jup

Member Matt.'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ironpole Bekijk bericht
    - De richting krijgt een aparte faculteit op de universiteit voor meer onderzoek en publicaties. Reden hiervoor is dat de universiteit en de hogeschool nu aparte onderzoeken doen. Met een faculteit op de universiteit kunnen ze interfacultair onderzoek doen. Zo kunnen de industriëlen bvb ook gebruik maken van labo's van de universiteit. Burgerlijk en industrieel komen NIET onder één faculteit.

Dan is dat voor jullie anders, maar de industrieel ingenieurs biochemie, chemie, milieu worden wel in de faculteit bio-ingenieurswetenschappen geïntegreerd maar worden een aparte vakgroep? BIj jullie is het dus echt een aparte faculteit?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten