Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 28
    Member
    iTrader
    0

Burgerlijk Ingenieur verderzetten?

Beste 9livers(?),

Ik ben momenteel bezig aan een opleiding Burgerlijk Ingenieur aan de KUL, en was er in het eerste semester maar door op 2 van de 6 vakken (projectontwikkeling en mechanica). Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik in het jaar niets gestudeerd heb, en in de 2 laatste weken voor de examens alles heb geblokt aan een niet al te hoog tempo (met bijna geen enkel vak klaar geraakt). Nu ligt dat weinig studeren waarschijnlijk aan mijn pure luiheid, maar ik denk dat het ook ligt aan het feit dat echt geen enkel vak mij in de verste verte interesseert.

Chemie vond ik een hel, algebra heb ik gewoon niet opgelet tijdens de lessen omdat het allemaal zo "virtueel en abstract" over komt. Mechanica vond ik nog wel ietwat interessant, en analyse heb ik wel goed inzicht in, maar de differentiaalvergelijkingen had ik niet geoefend/geleerd waardoor de helft van dat examen al naar de knoppen was (ik had 7/20 dus de andere helft was dan wel goed). Nu hebben we dit semester Informatica, en dat is eindelijk een vak dat me wel interesseert, nu heb ik er eigenlijk ook nog niet genoeg voor gedaan, maar dat komt omdat ik echt niet weet wat aan te vangen met mijn studie.

Ik heb altijd al iets willen doen met computers, en ik wist ook al langer dat informatica mij interesseerde, maar ik heb toch voor burgerlijk gekozen mede door mijn vader die dat ook gedaan heeft en mij er eigenlijk heeft in gepraat. Met de vakken van dit semester ben ik ook niet helemaal mee, en mijn ouders hebben voorgesteld om studiebegeleiding te volgen. Nu is die studiebegeleiding eigenlijk meer bijles en niet echt begeleiding in de mate van mij te motiveren, en deadlines te stellen van dit moet je tegen dan kunnen enzoverder.. Nu wil ik daar eigenlijk zowizo mee stoppen omdat ik weet dat het mijn ouders geld kost, en ik het opzich zelf wel kan begrijpen als ik er maar tijd in steek.

Qua moeilijkheidsgraad denk ik dat ik burgerlijk wel net aan kan, maar dan moet ik er echt veel tijd in steken. Even wat achtergrondinformatie: Ik heb in het middelbaar 6u wetenschappen wiskunde gedaan, en daar altijd (net) door geraakt met bijna niets te doen. In mijn vrije tijd maak ik zelf modelbouwvliegtuigjes (op afstandsbediening) en zit ik erg veel op mn computer. Ik heb er altijd van gedroomt om later mijn eigen bedrijf op te starten, en ik heb over de jaren zelfs een schriftje bijgehouden met allemaal mogelijke business ideeen. Nu liggen die ideeen voornamelijk in de informatica wereld, en ik zou dus echt graag daarin verder gaan. Mijn vader zegt dat computerwetenschappen echt iets voor mij zal zijn, en dat ik nu moet doorzetten om door de vakken te geraken die me niet interesseren, maar ik weet niet of ik daarin zou slagen.

Zou het misschien verstandig zijn om volgend jaar Informatica te beginnen, of denken jullie dat ik beter verder ga met burgie? Ik heb er ook al aan gedacht om naar industrieel ingenieur te gaan, om toch een ietwat algemenere richting te doen (dan info) maar ik denk dat ik daar niet echt een uitdaging heb als ik naar mijn vrienden kijk. Ik besef dat ik bij informatica ook saaie vakken ga hebben, (algebra waarschijnlijk?) maar ik hoop dan toch dat er daar aanzienlijk meer geprogrammeerd word dan bij burgerlijk. Ook zou ik dan geen vakken meer hebben zoals chemie en thermodynamica, wat echt niets voor mij is. Hopenlijk kunnen jullie mij wat meer inzicht geven

Mvg, Thibault
    Laatst gewijzigd door Liquicity; 13 april 2012 om 11:08

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Alinea's graag.

Algebra bij informatici is trouwen een pak abstracter dan bij burgies hoor, die bij burgies is redelijk simpel...

Ik raad u aan iets simpeler te doen zoals industrieel of TI want je bent duidelijk nog niet volwassen genoeg om je in te zetten voor een zwaardere studie. Achteraf kan je nog een stap omhoog gaan. Hoe dan ook van zaken zoals een bedrijf opstarten enz zal niet veel in huis komen als je niet kan doorzetten om voorbij de saaie/moeilijke zaken te geraken.

Member
    iTrader
    0
    Heb de alinea's aangepast. Het probleem is dat ik me niet inzet omdat ik het niet leuk vind. Op hetgeen dat je zegt dat ik me voor niets kan inzetten is zeker niet waar, ik heb zelfs vorig jaar een klein projectje gedaan waarmee ik luchtfoto's van dure villa's en kastelen maakte met mn modelbouwvliegtuig, en een set foto's verkocht voor 50 euro. Ik kan je zeggen dat ik daar veel meer winst mee gemaakt heb dan dat ik ooit zou kunnen gedaan hebben met een vakantiejob over die tijdsspanne, dus van een bedrijf opstarten dat daar nooit iets van in huis zou komen vind ik een beetje kort door de bocht.

Ook heb ik het gevoel dat de tijd vliegt als ik in een oefenzitting van Java zit, in vergelijking met een oefenzitting van welk ander vak dan ook. Ik was echt teleurgesteld toen ze in de les zeiden dat we GUI's gingen overslagen. Ik zou echt graag leren programmeren in Objective-C, en webdesign intereseert me ook wel.

Maar misschien heb je wel gelijk dat ik beter industrieel zou gaan doen omdat het niveau daar lager is, en ik er minder moeite mee zou hebben. Hebben ze daar nevenrichtingen die mij zouden liggen?

Banned Kerelke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquicity Bekijk bericht
    Heb de alinea's aangepast. Het probleem is dat ik me niet inzet omdat ik het niet leuk vind. Op hetgeen dat je zegt dat ik me voor niets kan inzetten is zeker niet waar, ik heb zelfs vorig jaar een klein projectje gedaan waarmee ik luchtfoto's van dure villa's en kastelen maakte met mn modelbouwvliegtuig, en een set foto's verkocht voor 50 euro. Ik kan je zeggen dat ik daar veel meer winst mee gemaakt heb dan dat ik ooit zou kunnen gedaan hebben met een vakantiejob over die tijdsspanne, dus van een bedrijf opstarten dat daar nooit iets van in huis zou komen vind ik een beetje kort door de bocht.

Ook heb ik het gevoel dat de tijd vliegt als ik in een oefenzitting van Java zit, in vergelijking met een oefenzitting van welk ander vak dan ook. Ik was echt teleurgesteld toen ze in de les zeiden dat we GUI's gingen overslagen. Ik zou echt graag leren programmeren in Objective-C, en webdesign intereseert me ook wel.

Maar misschien heb je wel gelijk dat ik beter industrieel zou gaan doen omdat het niveau daar lager is, en ik er minder moeite mee zou hebben. Hebben ze daar nevenrichtingen die mij zouden liggen?
    Er bestaat industrieel ingenieur ICT of industrieel ingenieur informatica.
    De vraag is wel: gaat het daar dan wel lukken om u door die saaie vakken te wurmen.
    Ook bij Ind. ing. krijg je een wetenschappelijke basis. Het niveau is lager, maar je hebt het toch nog.
    En informatica op unief, klinkt ook niet echt iets voor u.
    Op basis van wat ik hier lees, lijkt het wel het best dat je toegepaste informatica gaat doen.
    Ofwel moet je je echt mentaal door die saaiere beginvakken proberen te sleuren.

Member
    iTrader
    0
    Opzich kan ik me perfect wel door saaie vakken wurmen, maar enkel als er ook iets is waar ik naar uit kijk. Nu twijfel ik om burgerlijk voort te doen, voornamelijk omdat mijn eerste semester zo slecht was, mede doordat niets mij toen interesseerde. Nu dat ik al ťťn leuk vak heb is het al minder erg dan het eerste semester. Groep T aankunnen moet zeker wel lukken, een vriend van mij die ook eerst burgerlijk deed, en er op niets door was doet nu Groep T en is voor alles erdoor.

Member Emerxill's schermafbeelding
    iTrader
    0
    TI aanraden? Srsly?
    Niks mis met TI (ik ben zelf ne TI-er) maar ik denk toch TS zijn capaciteiten iets hoger liggen dan dat. Hij zou zich nog harder gaan vervelen, uit gebrek aan uitdaging.

TS heeft, denk ik, gewoon een motivatie probleem. De enige reden waarom hij Burgie is gaan studeren is omdat zijn vader hem daar ingepraat heeft. Verder heeft hij zelf geen idee welke meerwaarde de studie hem kan bieden.
    Hij verveelt zich nu dus omdat hij een duidelijk toekomst perspectief heeft en dat de studie Burgerlijk Ingenieur daar niet echt in passen.

@TS:
    Ik zou je aanraden je goed af te vragen waarom jijzelf wťl verder voor burgie zou studeren. En probeer uw droom van een eigen bedrijf hierbij even opzij te zetten.
    Als je dat niet kan, of je kan geen goede redenen vinden om burgie verder te doen. Stop er dan mee.
    Als je echt iets technisch wil doen, gaat Ind. Ing. zowat uw enige optie zijn.
    Indien je iets wilt studeren ifv het oprichten van een eigen bedrijf (in informatica) zou ik persoonlijk Hir BI overwegen.

Of zoals alle grote mannen. Nu stoppen en uw bedrijfke opstarten en verschrikkelijk rijk worden op (of voor) uw 27e
    Alleen ga je in BelgiŽ bij een faling niet veel hebben om op terug te vallen...

Member
    iTrader
    0
    Dit is een post waar ik al wat meer aan heb Ik heb in ieder geval zeker een technische achtergrond nodig voor wat ik zou willen doen, en ik wil zeker ook een degelijk diploma om iets te hebben om op terug te vallen. Na mijn studies wil ik ook eerst in een bedrijf gaan werken, om ervaring op te doen. En eventueel als ik een goed idee heb waar een markt voor is, zelf iets te beginnen.

En ik heb ook al veel goede dingen gehoord over na je studies voor een jaar naar Amerika te gaan en een business school te volgen. Handelsingenieur gaan doen zie ik minder zitten, omdat je toch echt een technische kennis nodig hebt om zelf aan een goed product te komen. En ik ben ook echt wel geinteresseerd in de technische aspecten van productontwikkeling. In mijn startpost heb ik waarschijnlijk overdreven over hoe saai ik alles vind, de vakken die mij tegenhouden zijn eerder chemie en thermo dan algebra en analyse.

Als je bij groep T kiest voor de ICT richting, wat gaan dan de grote verschillen zijn als je afstudeert tussen een master Computerwetenschappen B. Ingenieur? Voor mij is de grote keuze nu, doorzetten en alles geven om CW te gaan doen, of Industrieel ICT, of Informatica. En ik denk dat ik de abstracte algebra wel aan zou kunnen, ik heb er vorig semester gewoon niet veel voor gedaan en geen oefeningen gemaakt, al vond ik het boek wel goed geschreven en verstaanbaar.

Ook heb ik hier en daar horen vallen dat Industrieel IR een universitaire richting gaat worden? Dus dat als je afstudeert je een unif diploma hebt?

Member
    iTrader
    0
    Beste 9livers(?),

Ik ben momenteel bezig aan een opleiding Burgerlijk Ingenieur aan de KUL, en was er i blablabla ...
    Je bent nu toch bezig, en het jaar eindigt pas in september ... dus volle bak blijven gaan!

Ik denk dat je met het ir diploma een bredere mogelijkheid aan jobs hebt dan met het lic informatica diploma (e.g. de meest gekende marketing firma -P&G- werft heel wat ir's aan voor hun marketing dpt; e.g. het aantal banken die ir's zoekt; ... ).
    Als je ziet dat het niet lukt, dan kun je in september nog steeds naar plan B gaan.

Zelf gebruik ik mss nog 5 ŗ 10% van hetgeen ik als burgie geleerd heb uit de boeken. Maar het belangrijkste dat je leert, is het 'abstract denken'. Je kunt problemen aan waar andere mensen niet weten hoe er aan te beginnen. Let wel, deze skill is ook een handicap, want veel mensen zullen problemen hebben om je redenering/uitleg te volgen enz ... dus na de opleiding ir werk je best aan je communication skills

Member Pjken007's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    D
    Ook heb ik hier en daar horen vallen dat Industrieel IR een universitaire richting gaat worden? Dus dat als je afstudeert je een unif diploma hebt?
    Ik zit in mn 3e jaar ind ing elektronica/ICT (afstudeerrichting elektronica) aan de KaHo Sint Lieven in Gent. Industrieel wordt inderdaad unif, vanaf 2014. Dus al wie in 2014 afstudeert heeft universitair diploma... (ik dus net niet, aangezien ik in 2013 afstudeer)

Mijn ouders en leerkrachten in 't middelbaar hadden ook liever dat ik burgerlijk deed, maar heb voor industrieel gekozen en ik heb er zeker geen spijt van.
    Ik denk niet dat ge u daarbij zou vervelen... Maar ge geraakt er misschien wel door, door enkel met de examens te leren. (lukt bij mij toch vlot)
    Tijdens het jaar moet ge natuurlijk wel meer verslagen enz maken van labo's, wat ge bij burgerlijk minder hebt...

Member
    iTrader
    0
    Ik ga proberen om er nog voor te gaan, en zelfs als ik nu nog veel buizen heb, in de vakantie ook doorzetten voor de herexamens. Als ik er dan op meer dan de helft door ben doe ik verder, en anders ga ik naar industrieel.

Member
    iTrader
    0
    LOL. Te lui om te studeren. Jawadde. Spijtig dat ik bij de ingenieurs daar destijds rondfietste als een gilbert op 50 pc. Voldoende om over de heuveltjes te gaan maar niet om daar de wedstrijd compleet te domineren en iedereen in de vernieling te rijden.

Ingenieurstudies worden alleen maar saaier met de jaren.
    Kijk vooral naar wat jij juist wil leren op universiteit. Waar liggen jou interesses? Een studie aan beginnen waar je geen affiniteit mee hebt, is totaal waardeloos.

En abstract denken is een talent dat in je wieg is gelegd sinds je geboorte. Dat gaan ze je niet aanleren op universiteit (laat staan bij burgerlijk ingenieur )

Approved 9-lifer phixiuZ's schermafbeelding
    iTrader
    72 (100%)
    Waarom ben je niet gewoon begonnen met een academische bachelor informatica? Daarna kan je immers rechtstreeks de master ir. computerwetenschappen doen, dat wordt alsmaar vaker gedaan op die manier. Je vermijdt vakken als chemie en thermodynamica en je eindigt op evenveel tijd met net hetzelfde (master)diploma. Duidelijk niet goed geÔnformeerd vorig jaar..?

Kiezen om voor industrieel ingenieur te gaan gaat het niet zoveel verbeteren, als je dus geen interesse hebt in de meeste van die wetenschapsvakken..

Mee
    Mee is offline
    Member Mee's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blackblade Bekijk bericht
    Ingenieurstudies worden alleen maar saaier met de jaren.
    Eh? Het is juist andersom, want de eerste jaren zijn het algemene vakken en in de latere jaren zijn het de vakken waarvoor jij gekozen hebt. En die u dus zouden moeten interesseren .

Member Benjamin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blackblade Bekijk bericht
    En abstract denken is een talent dat in je wieg is gelegd sinds je geboorte. Dat gaan ze je niet aanleren op universiteit (laat staan bij burgerlijk ingenieur )
    Het abstract denken is helemaal geen aangeboren talent, het vermogen om dat te leren is een aangeboren talent. Het maakt veel verschil uit wat voor vooropleiding je hebt gehad (ook voor het abstract leren denken is een voedingsbodem nodig) en ideaal gesproken zou je juist in je vroege puberjaren zeer intensief met wiskunde bezig moeten zijn aangezien je dan in een ongelofelijk snel tempo wiskunde leert, niet pas aan het einde van je puberjaren of in het begin van je adolescentie. Richard Feynman bijvoorbeeld beheerste de calculus (multivariabel natuurlijk) met zijn 15de en hij had zelf ook nog wat notaties uitgevonden.
    Dat vind ik dan ook spijtig in zowel BelgiŽ als in Nederland, voor de echte uitblinkers is er geen goed programma.
    Het wat meer moduliseren van de vakken zou een oplossing kunnen bieden: leerlingen die gemotiveerd zijn en die voldoende presteren leren zelfstandig voor een volgende module (eventueel ook de lessen meevolgen als er een opening in het rooster is) en ze leggen aan het einde van het jaar tevens voor de volgende module examen af, op die manier kan elke leerling zijn eigen tempo volgen.
    If you think education is expensive, try ignorance.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mee Bekijk bericht
    Eh? Het is juist andersom, want de eerste jaren zijn het algemene vakken en in de latere jaren zijn het de vakken waarvoor jij gekozen hebt. En die u dus zouden moeten interesseren .
    Wat de verklaring ook is, veel studenten presteren beter tijdens de masterfase van de opleiding dan tijdens de bachelorfase van de opleiding. Ik denk dat de breedte van de opleiding inderdaad een belangrijke factor is.

Member SysRq's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Benjamin Bekijk bericht
    Dat vind ik dan ook spijtig in zowel BelgiŽ als in Nederland, voor de echte uitblinkers is er geen goed programma.
    Dat weet ik zo nog niet. Je kan altijd nog je eigen programma volgen en naar de school gaan doe je toch vooral voor de mensenkennis die je opsteekt. Ik moet toegeven dat ik het niet met graagte deed, naar school gaan.

Niks houdt je tegen zelf een paar curieuze boeken open te trekken he.

iTrader
    0
    Een examen motiveert enorm om met een bepaalde efficiŽntie die boeken te behandelen.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phixiuZ Bekijk bericht
    Waarom ben je niet gewoon begonnen met een academische bachelor informatica? Daarna kan je immers rechtstreeks de master ir. computerwetenschappen doen, dat wordt alsmaar vaker gedaan op die manier. Je vermijdt vakken als chemie en thermodynamica en je eindigt op evenveel tijd met net hetzelfde (master)diploma. Duidelijk niet goed geÔnformeerd vorig jaar..?

Kiezen om voor industrieel ingenieur te gaan gaat het niet zoveel verbeteren, als je dus geen interesse hebt in de meeste van die wetenschapsvakken..
    Zou het mogelijk zijn om daar volgend jaar aan te beginnen, en dan eventueel een paar vrijstellingen behalen? Ik ga eens aan een vriend die die richting doet wat informeren wat hij er van vind (heeft hetzelfde middelbaar gedaan als ik en we hadden gelijkaardige punten) ik wist niet dat je dezelfde master behaalt via die richting, en het lijkt me voor mij een pak interessanter.

Approved 9-lifer phixiuZ's schermafbeelding
    iTrader
    72 (100%)
    Zou het mogelijk zijn om daar volgend jaar aan te beginnen, en dan eventueel een paar vrijstellingen behalen? Ik ga eens aan een vriend die die richting doet wat informeren wat hij er van vind (heeft hetzelfde middelbaar gedaan als ik en we hadden gelijkaardige punten) ik wist niet dat je dezelfde master behaalt via die richting, en het lijkt me voor mij een pak interessanter.
    Voor de wiskundevakken zal je wellicht vrijstellingen krijgen (analyse, lineaire algebra, discrete wiskunde, statistiek), misschien ook voor informatica (wat dan mogelijk overeenkomt met een inleiding tot programmeren in java?).

Member
    iTrader
    0
    Ik heb de brochure bekeken van de informatica richting, en ik krijg er gewoon spontaan zin van om te beginnen leren. De meeste lijken mij interessant!
    -Beginselen van programmeren
    -Structuur en organisatie
    van computersystemen
    -Informaticawerktuigen
    -Fundamenten voor de informatica
    -Objectgericht programmeren
    -Wiskunde I en II
    -Logica voor informatici
    -Natuurkunde voor informatici
    -Wijsbegeerte

Ik heb zelfs ergens gezien dat ze in het tweede jaar analyse 1 en algebra 1 hebben? Dat zijn de vakken die ik nu heb, zou het dan kunnen dat als ik er daarvoor door geraak ik in het 2de jaar daar vrijstellingen voor heb? Ik ga vanavond eens praten met iemand die ook eerst burgerlijk gedaan heeft (1ste jaar zoals ik niet veel van gebakken), en dan de weg van informatica-> master ir. computerwetenschappen gevolgd heeft.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten